Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelen vaan
Ihmettelenpä vaan kuinka niin moni sanoo syövänsä kaikkia jouluruokia kohtuudella. Ihan kun ei olisi haittaa jos esim. graavilohta syö vain vähän. Asia vain ei ole niin, vaan ainut vaihtoehto on olla syömättä kokonaan, jos siis haluaa välttää listerian. Määrästä ei todellakaan ole kyse. Kalassa joko on listeria tai ei ole, ja yksikin pieni pala riittää tartuntaan.

Samasta joskus väänsin yhdessä ketjussa monta vuotta sitten.

Se on kuin pelaisi venäläistä rulettia! Nooh, kukin tyylillään ja minut leimattiin hysteerikoksi, kun en suostunut raskaana ollessa syömään edes kotigraavattua lohta. :O

"molla"
Mua niin ärsytti aikanaa kun anoppi otti nokkiinsa, etten syönyt graavilohta jouluna. "kai sä nyt vähän voit sitä ottaa" Yritä nyt siinä jäärälle selittää että se listeria voi tulla siitä pienestäkin määrästä.

"vieras"
Mä ainakin syön sen verran kuin haluan graavilohta ja olen raskaana. Itse graavattu lohi ei ole ollut vakuumissa, joten en pelkää. Aurajuustoakin laitan piparien päälle, kun sen pakkauksen avaa ja syö tuoreeltaan niin ei ole riskiä.

Ei kannata olla liian hysteerinen. Listerian voi saada vaikka porkkanasta! Ja joitain vuosia sitten listeriaa löytyi suomalaisesta voistakin...

"bbb"
En minäkään ymmärrä, mutta luulen, että suurin syy on tietämättömyys. Esim listeriasta, joka on todella yleinen bakteeri ja jota todellakin on usein graavatussa/kylmäsavulohessa. Se ei aiheuta terveelle ihmiselle infektiota, mutta sikiölle ja odottavalle äidille voi olla hyvinkin vaarallinen..

[QUOTE="vieras";27734197]Mä ainakin syön sen verran kuin haluan graavilohta ja olen raskaana. Itse graavattu lohi ei ole ollut vakuumissa, joten en pelkää. Aurajuustoakin laitan piparien päälle, kun sen pakkauksen avaa ja syö tuoreeltaan niin ei ole riskiä.

Ei kannata olla liian hysteerinen. Listerian voi saada vaikka porkkanasta! Ja joitain vuosia sitten listeriaa löytyi suomalaisesta voistakin...[/QUOTE]
Listeria vaanii jääkaapissa...

"hmmm"
oletko kysynyt syökö graavikalaa? meillä ei tollanen kuulu joulupöytään. meen jouluruokiin ei kuulu mitään mitä ei voisi syödä raskaana, maksalaatikkoa kun voi hiukan ottaa.

"niin"
Toi jääkaappijuttu tosiaan pelottaa. Kun sitä listeriakalaa pitää olla muille perheenjäsenille, niin tuntuu aika vaaralliselta säilyttää niitä kalapaketteja samassa jääkaapissa.

bb b
[QUOTE="vieras";27734197]Mä ainakin syön sen verran kuin haluan graavilohta ja olen raskaana. Itse graavattu lohi ei ole ollut vakuumissa, joten en pelkää. Aurajuustoakin laitan piparien päälle, kun sen pakkauksen avaa ja syö tuoreeltaan niin ei ole riskiä.

Ei kannata olla liian hysteerinen. Listerian voi saada vaikka porkkanasta! Ja joitain vuosia sitten listeriaa löytyi suomalaisesta voistakin...[/QUOTE]

Tämä viesti on täydellinen esimerkki tietämättömyydestä, jota aiemmassa viestissä tarkoitin! Listeria on todella yleistä, ei ole mikään ihme jos sitä voista löytyy.. Sitä löytyy myös huonosti pestyistä kasviksista, jotka ovat mullassa. Koska multa on täynnä listeriaa. Se kun ei aiheuta sitä infektioita terveille.. Tai niin , että sen huomaisi. Toiseksi siinä kalassa itsessään on se listeria, ei vakuumi sitä tee. Vakuumi vain pahentaa tilannetta, koska kalaa säilytetään siinä "pitkään" ja listeria pääsee lisääntymään. Listeriä kun sattuu lisääntymään hyvin myös jääkaappilämpötilassa..

järki
Samaa mieltä ap:n kanssa. Jännä miten se vauva siellä mahassa ollessaan ei tunnu joillekin sen arvoiselta että voisi vähän rajoittaa syömisiään. Tuskin vastasyntynyttä enää kohdellaan miten sattuu.

hellsbells
Varmaan koska nuo on kuitenkin jokaisen omia valintoja. Kukaan ei määrää, että esim. graavikalaa EI SAA syödä.
Voishan sitä kysyä vaikka ihan ei raskaana olevaltakin, että miksi polttaa tupakkaa?
Varmaankin kaikki tietää riskit, ja on ne valmis hyväksymään.

"mmm"
[QUOTE="heko";27734262]kaikki aiheuttaa syöpää joka ikinen ruokalaji..jokaisessa on jotain joka aiheuttaa syöpää.
miksi ap syöt kun voi kaikki aiheuttaa syöpää.[/QUOTE]

on eri asia leikkiä oman kuin toisen terveydellä

Samaa minäkin ihmettelen. Lisäksi, jos sen sattuu saamaan raaskaana ollessakin niin ei se mitenkään ulospäin näy. Ulosteesta pitää ottaa näyte jos haluaa saada varmuuden, että saiko sen vai ei esim. vakuumipakatusta graavikalasta. Itse söin itse graavattua tuoretta kalaa sekä Aura juustoa heti avatusta paketista. Mutta mitään pastöroimattomasta maidosta tehtyä en syönyt. Pannassa oli niin Viola tuorejuustot kuin mätimousset. Violakin on tehty pastöroituun maitoon, mutta neuvolassa sanottiin ettei silti tuorejuustoa saa syödä. Minua kanssa välillä ihmeteltiin, että miksi et ota edes vähän... Tietämättömyyden pikkiin laittaisin minäkin tämän venäläisen ruletin peluun.

järki
Varmaan koska nuo on kuitenkin jokaisen omia valintoja. Kukaan ei määrää, että esim. graavikalaa EI SAA syödä.
Voishan sitä kysyä vaikka ihan ei raskaana olevaltakin, että miksi polttaa tupakkaa?
Millä oikeudella äiti saa riskeerata lapsensa hengen? Ei syntynyttä lastakaan jätä heitteille vaikka ei jaksaisi hoitaa tai haluaisi tehdä jotain muuta.

Tuo tupakointi esimerkki ei liity tähän, kun on kyse vauvan eikä aikuisen terveydestä. Et voi olla tosissasi :O

Cccb
Vähän niinkuin anoppi laittoi salaattiin maissit suoraan pakastimesta. En syöny, tosin ehdotti että jos nypin maissit pois.... Mulle vaan joskus neuvolalääkäri sanoi, että kannattaa pakastevihannekset kypsentää kunnolla, voi olla listeriaa ja noroa.

"bbb"
Tästäkin ketjusta huomaa, etteivät ne riskit ole todellakaan tiedossa, varsinkaan toksoplasmoosin ja listerian osalta..

joku vieras
[QUOTE="bbb";27734332]Tästäkin ketjusta huomaa, etteivät ne riskit ole todellakaan tiedossa, varsinkaan toksoplasmoosin ja listerian osalta..[/QUOTE]

Todellakin. Olen ihmetellyt itse samaa. Esimerkiksi listeria voi olla sikiölle turmiollinen.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja järki;27734259:
Samaa mieltä ap:n kanssa. Jännä miten se vauva siellä mahassa ollessaan ei tunnu joillekin sen arvoiselta että voisi vähän rajoittaa syömisiään. Tuskin vastasyntynyttä enää kohdellaan miten sattuu.
Listeria-vaara on tosiaan myös kasviksissa. Multaporkkanan kun pesee, kuorii ja huuhtaisee, niin ei voi olla varma että se on turvallinen.

Se voi esimerkki tarkoitti sitä, että erään ison suomalaisen meijerin tuottamissa useissa voipaketeissa todettiin listeriaa, ei se tullut ihmisten jääkaapeista!

Kyllä minä ajattelen rakkaudella tätä pientä lastani ja teen paljon ruokavalintoja sen mukaan. Limut, irtokarkit, alkohon, tupakan, sipsit, roskaruoan yms sellaisen olen jättänyt kokonaan pois. Kasviksia ja hedelmiä syön, vaikka niissä on riski. Kuitenkin se riski on pienempi kuin niistä saatu hyöty.

Kotimainen aurajuusto, joka on säilytetty kylmässä ja avaamattomana. Avataan ja laitan sitä piparin päälle---- ei ole vauvasta piittaamattomuutta.

Itse graavattu lohi, joka ostetaan tuoreena ja valmistetaan ja käsitellään oikein---Ihan turvallista.

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta kyllä mua ihmetyttää tämä tietystä ruoka-aineista hysterisoiminen kun muuten elämäntavat saattaa olla mitä on. Moni odottajista on ylipainoisia, mättää eineksiä ja muita lisäaineita, ei liiku tarpeeksi ja käyttää paljon kaikenlaista kosmetiikkaa...Miettikää mikä vaara niissäkin on sille syntymättömälle lapselle.

Yhteistyössä