Kateellinen veljen perheelle vai jotain muuta...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Johkuliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Johkuliisa

Vieras
Ottaa nyt otsalohkoon pikkuhiljaa jo todella paljon!
Me ollaan itse aina lapsemme hoidettu (nyt 10v, 8v, 6v, 4v) ja ei olla hoidatettu isovanhemmilla. Meillä on lapsilla vietetty synttärit, mutta ihan normaalilla/pienehköllä mittakaavalla jne. Harrastuksia ei juuri ole ennen kouluikää ollut. Isovanhempia on tavattu koko perhe yhdessä.

Veljen perhe sen sijaan työntää lapsiaan jatkuvasti mummolaan hoitoon, pitää lapsille synttäreiden lisäksi nimpparit, joihin kutsutaan koko suku ja joihin suku tuo lahjoja (meidän lapset ei saa nimpparilahjoja kun ei juhliakaan pidetä). Matkustelevat paljon (me ei olle matkusteltu aikoihin kun ei mun kotona ollessa ollut rahaa, nyt pikkuhiljaa ehkä mahdollista muttei niin paljon kuin veljellä...) ja mummot reissaa perheen mukana. Isovanhemmat kutsutaan katsomaan veljen lasten (kohta 4v ja 2,5v) harrastusnäytöksiä, siis ihan sellaisia perusmuskariesityksiä ym. Meillä ei ole käynyt mieleenkään.

Jotenkin nyt tuntuu mulle olevan viimeinen tikki joulu... Veljen perhe vaatii että joulu sumplitaan veljen vaimon perinteiden mukaan ja heidän lasten rytmien ja nyt on kaikki taipumassa siihen....

Tavallaan ymmärrän, että mennään kunkin perheen tapojen mukaan, mut räikeästi näyttää veljen perheen lapset saavan enemmän kuin meidän, isovanhempien taholta siis. He on osanneet vaatia, me ei olla vaadittu. Onko veljen perhe röyhkeä vai ollaanko me vaan laiminlyöty lapsiemme etuja???

Lapsetkin alkaa jo huomata eron!

Veljen perhe vaatii että joulu sumplitaan veljen vaimon perinteiden mukaan ja heidän lasten rytmien, siis ystävä hyvä perustelehan tätä tarkemmin?? Millaiset ovat veljen vaimon perinteet? Entä heidän lastensa rytmi?

Eikös nyt jouluaatto melkein kaikissa kodeissa suju suunnilleen samojen traditioiden mukaan? Eli jouluruokaa, joulurauhan julistus telkkarista, joulusauna, kynttilät haudoille, illemmalla lahjojen avaus ja tunnelmasta nauttiminen????

Ööh? No kutsu ne isovanhemmat sinne omien lastesi juhliin? Nimpparijuhlat nyt on minusta ihan turhat, mutta jos tykkää juhlia niin tuskin se on teiltä pois?

Mutta siis kyllä mä olen sitä mieltä, että vanhemmillakin on tietty vastuu lasten ja isovanhempien suhteiden ylläpitämisessä. Kyllä sekä mies että minä informoidaan mummeja ja pappoja lasten asioilla ja mun äiti on tunkemassa itsensä jokaikiseen kissanristiäisjuhlaan, jossa lapset esiintyvät :D Lapsenlapsia hänellä on jo 6 niin niitä juhlia riittää, mutta aina tulee yhtä innolla :)

Te ette ole vieneet lapsia harrastuksiin, ettekä nääin ollen kutsuneet näytöksiä katsomaan. Te ette ole järjestäneet lapsille nimipäiväjuhlia, ettekä te ole kysyneet lapsia isovanhemmille hoitoon. Niin miten tämä voi olla veljesi vika? Sinun tekemättömät asiat joita hekään ei nyt saisi sitten tehdä?

No mä en käsitä mikä sinua tässä kutittaa??
Meillä on kans tapana juhlia merkkipäiviä koko suvun voimin mut siskoillani ei. Enkä ole tajunnu että se jotenki heitä ärsyttäis! En ole vaatinu että lahjoja pitäis tuoda ja olen sanonukkin että haluan vain sukulaiset kylään ja samalle koolle. Meidän lapset on enempi isovanhemmilla hoidossa mut ei meillä ole muitakaan kohteita minne viedä heillä on. Tiedän että se heitä ärsyttää mutta isovanhemmille asia on sopinu ja heillä on vapaus ollu kieltäytyä.

Varmaan sekä olet kateellinen että veljesi osaa vaatia vanhemmiltanne huomiota. Minulla on yksi sisar, joka meitä muita enemmän on hyödyntänyt vanhempiemme hoito- ja muita palveluja. Joskus pelkään, että se saattaa rasittaa vanhempiamme, mutta he ovat kuitenkin ihan täysijärkisiä ihmisiä ja osaavat itse sanoa ei jos siltä tuntuu. Mistään ihan älyttömistä asioista ei kuitenkaan ole kyse.

Luultavasti kälysikin haluaa, että lapset ovat paljon tekemisissä isovanhempien kanssa ja sen vuoksi esim. kutsuvat heitä juhliin. Minusta se on itse asiassa ihan täysin normaalia ja mukavaa - mikäs sen mukavampaa lapsille, kuin mummit ja papat katsomassa esitystä muskarissa tai ties missä?

Se, että veljelläsi on enemmän rahaa, voi tuntua epäoikeudenmukaiselta. Mutta se nyt vain on niin, että jos he tienaavat enemmän, he voivat myös enemmän reissata. Ja taaskin isovanhemmat päättävät, lähtevätkö mukaan vai eivät.

Minusta sinun ehkä kannattaisi lähentää omaa ja lastesi suhdetta vanhempiisi eikä yrittää loitontaa veljeäsi heistä. Kannattaa keskittyä omaan tekemiseen eikä murehtia muista. Jos et itse pidä veljesi suunnitelmista, niin voit sanoa että minusta voisi mieluummin tehdä noin tai näin ja siis yrittää keskustella avoimesti asiasta. Tilanne ei kuulosta kovin pahalta, olette vain erilaisia eikä se ole niin kamalaa. :)

Veljen perhe vaatii että joulu sumplitaan veljen vaimon perinteiden mukaan ja heidän lasten rytmien, siis ystävä hyvä perustelehan tätä tarkemmin?? Millaiset ovat veljen vaimon perinteet? Entä heidän lastensa rytmi?

Eikös nyt jouluaatto melkein kaikissa kodeissa suju suunnilleen samojen traditioiden mukaan? Eli jouluruokaa, joulurauhan julistus telkkarista, joulusauna, kynttilät haudoille, illemmalla lahjojen avaus ja tunnelmasta nauttiminen????

Heillä on vähän erilaiset perinteet, joten joulu menee tänä vuonna näin:
- Lahjat ja pukki tulee jo aamupäivällä, koska heidän mielestä lapsia ei tarvitse pitää jännityksessä ja jää sit enempi aikaa leikkiä uusilla leluilla ym. Kuitenkin myös on tultava ennen heidän kuopuksen päiväunia, jotka nukkuu iltapäivällä 14-17 välillä. Näin siis pukki tulee jo klo: 12.
- Näin ollen kokoonnumme vanhempieni luona jo klo: 10.30, jolloin syömme jouluruoan. Meidän perheessä tykätään nukkua pitkään vapaapäivinä, mutta koska heillä herätään tosi aikaisin niin nälkähän siinä jo alkaa ollakin.
- Heidän suvussa kuulemma muutenkin pukku tulee jo joko heti aamusta/yöllä tai aamupäivällä, koska heidän mielestä on piinaa lapsille odottaa koko päivä.

No meidän suvussa on aiemmin käynyt pukki vasta illalla. Tää on kyllä eka yhteisjoulu veljen kanssa sen jälkeen kun heille on lapsia siunaantunut.

Jos harmittaa että isovanhemmat menee veljen lasten esityksiin jne. niin kutsukaa ne teidän lasten juttuihin. Ja jos veljen lapset on pienempiä kuin teidän niin varmaan on rytmit tärkeämpiä ja sillon nyt sen mukaan pitäisi mennäkin. Kateudelta kuulostaa eikä miltään muulta.

He on osanneet vaatia, me ei olla vaadittu. Onko veljen perhe röyhkeä vai ollaanko me vaan laiminlyöty lapsiemme etuja???

Turhaan olet kateellinen asioista jotka veljen perhe on itse järjestänyt. Toisilla nyt vaan on varaa matkustaa, toisilla ei. Jos ette itse hoitoapua pyydä, niin turha olla kateellinen että joku muu perhe sitä saa, jos tilanne on se, että tekin kyllä saisitte halutessanne. Jos olet kateellinen nimipäivälahjoista niin järjestä toki omat juhlat.

Ei ole röyhkeää pyytää hoitoapua tai järjestää juhlia, mutta jos sellaista ei halua järjestää niin ei se mitään laiminlyöntiä ole. Kuulostaa siltä että olette vapaaehtoisesti valinneet erilaiset tavat ja olet kateellinen asioista joita tekin voisitte saada jos muuttaisitte tapojanne. Jouluun en ota kantaa, sen vietosta tuntuu olevan kränää aika monessa perheessä/suvussa kun aina joku haluaa tehdä omien tapojen mukaan ilman kompromisseja. Voittehan te pyytää että ensi vuonna huomioidaan enemmän teidän perinteitä.

Johkuliisa, no ymmärrän kyllä harmistuksesi. Kyllä minustakin pukki kello 12:00 on liian aikaista. Kyllä lasten on maltettava odottaa iltaa, pukkia ja lahjoja.

Mutta jos veljen vaimon suvussa on tehty toisin (niinkuin se pukki ennen puoltapäivää), niin miksi veljenvaimon on taivuttava teidän suvun tapoihin? Yhtälailla se voisi täällä kitistä, että aina täytyy tehdä niinkuin miehen sisko vaatii!!

Heillä on vähän erilaiset perinteet, joten joulu menee tänä vuonna näin:
- Lahjat ja pukki tulee jo aamupäivällä, koska heidän mielestä lapsia ei tarvitse pitää jännityksessä ja jää sit enempi aikaa leikkiä uusilla leluilla ym. Kuitenkin myös on tultava ennen heidän kuopuksen päiväunia, jotka nukkuu iltapäivällä 14-17 välillä. Näin siis pukki tulee jo klo: 12.
- Näin ollen kokoonnumme vanhempieni luona jo klo: 10.30, jolloin syömme jouluruoan. Meidän perheessä tykätään nukkua pitkään vapaapäivinä, mutta koska heillä herätään tosi aikaisin niin nälkähän siinä jo alkaa ollakin.
- Heidän suvussa kuulemma muutenkin pukku tulee jo joko heti aamusta/yöllä tai aamupäivällä, koska heidän mielestä on piinaa lapsille odottaa koko päivä.

No meidän suvussa on aiemmin käynyt pukki vasta illalla. Tää on kyllä eka yhteisjoulu veljen kanssa sen jälkeen kun heille on lapsia siunaantunut.

No tossa tilanteessa yrittäisin jotain kompromissiratkaisua. Siis syötte kaikki kinkut sun muut jo 10.30 aamupäivällä? Jäisin kotiin viettämään joulua.

Katkera siitä että koet jääneesi paitsi jostakin (huomiosta?) jota veljesi sinusta on saanut enemmän kuin sinä ja sinun lapsesi. Kirjoituksen perusteella vähän vaikea sanoa onko katkeruus oikeutettua, hyväksi ja eteenpäin vievää se eijuuri koskaan kuitenkaan katkeruutta tuntevalle ei ole. En ainakaan omaa katkeruuttani ruokkisi vertailuilla.

Tuon hoitoavun kanssa on varmasti niinkin, että äitini kokee meidän neljä lastamme (joista kolme on hyvin vilkkaita poikia) aika vaikeatöisiksi ja veljen tytöt taas on aika rauhallisia... Valitettavasti tämä kuultaa läpi, koska kun joskus olen pyytänyt hoitoapua esim. hammaslääkärikäyntini ajaksi, niin äitini tuskailee jo etukäteen miten hän oikein pärjää lasteni kanssa ja että huh huh voi sitä rankkuutta jne. Silmät loistaen taas ylistää (varmaan tajuamattaan itse tilannetta) veljeni suloisia tyttöjä ja heidän tekemisiään ja sanomisiaan. Oikeastaan en itse ole vuosiin edes pyytänyt hoitoapua edes lyhyiksi ajoiksi, koska olen ajatellut sen olevan äidilleni liiaksi rasite ja toisaalta kukin hoitakoot itse lapsensa. Äitini on aiemmin puhunutkin siitä, että hän ei itsekään koskaan saanut hoitoapua mistään kun me oltiin veljen kanssa pieniä...

Mutta veli kyllä osaa, sillä on myös mm. saanut vanhempani osallistumaan heidän talon rakentamiseen ja meidän remontin aikana vanhempani vaan voivottelivat kipeitä paikkojaan ja ehdottivat että oltais ulkoistettu koko homma....

Tietysti tässä on myös se, että minulle lasten syntymät yms on tapahtuneet ensin, samoin meidän talon osto ja remontti, jolloin vanhempani olivat vielä työelämässä.

Tuntuu, että vanhempani eivät ollenkaan tajua kuvion epäreiluutta...

Alkuperäinen kirjoittaja Molemminpuolinleipää;27731101:
Mutta jos veljen vaimon suvussa on tehty toisin (niinkuin se pukki ennen puoltapäivää), niin miksi veljenvaimon on taivuttava teidän suvun tapoihin? Yhtälailla se voisi täällä kitistä, että aina täytyy tehdä niinkuin miehen sisko vaatii!!

Kompromissi tossa tilanteessa pitäs tehdä. Eihän tossa ole muuta kuin veljen vaimo yksinään jolla on ollut erilaiset perinteet ja veli siskoineen ja vanhempineen joilla toiset perinteet. Eihän yksi ihminen voi sanella miten useamman muun kuuluu joulu viettää. Ymmärrystä toki hänellekin, mutta kyllä vaatisin häneltä joustoa.

Yksi joulu näin, seuraava joulu toisella tavalla. Yhdessä kun ollaan niin pakko se on joustaa aina puolin ja toisin. Kuitenkin pienet lapset kyseessä. Kyllä yksi aatto nyt menee vaikka millä perinteillä.

Tiedän ap mistä puhut, mulla vähän samankaltainen tilanne. Helppohan se on sivusta huudella että olet vaan kateellinen, mutta mulle ainakin pahinta on juuri se että lapset huomaa jo eron ja alkaa ihmetelllä. Mun ratkaisu on ollut ottaa etäisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Molemminpuolinleipää;27731101:

Ehkä siksi, että joulu vietetään meidän vanhempien luona, ei veljeni vaimon tai heidän luonaan? Tai ehkä siksi, että muutenkin aina mennään jotenkin heidän mukaan ja he tavallaan saavat jatkuvasti enemmän.

On totta, että me ollaan valintoja tehty. Ollaan valittu se, että tehdään enemmän itse (ei hoidateta lapsia ulkopuolisilla, itse olen pitkään kotona, juhlia kohtuudella, normaali arki tuo meille hyvää mieltä jne) ja veli on valinnut prameamman tavan elää, mutta nyt ottaa päähän ja sydämestä kouristaa. En oikein itsekään osaa tätä analysoida. :( Tuntuu jopa, kuin veli ja vaimonsa olisivat tärkeämpiä/rakastetumpia kuin me. Siitä tässä ehkä on kyse?

Sehän nyt on varmasti ihan valinnaista että menettekö veljen perheen mukaan vai oman. Jos ei pukki aamupäivästä innosta niin älkää menkö.

Nuo muut asiat jotka sua hiertää kuulostaa turhalta panettelulta. Kyllähän se on ihan kiinni veljesi ja vaimonsa aktiivisuudesta että isovanhemmat ja suku osallistuu lasten elämään enemmän kuin teidän perheen.

Yhteistyössä