Saako lapsenne lahjan jouluvierailta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jossu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jossu"

Vieras
Juttelin tänään kaverini kanssa aiheesta, antaako sisarukset lahjan jouluna lapsillesi. Mulla on sisko ja on miehensä kanssa antamassa lahjan vain esikoisellemme koska on heidän kummilapsensa. Mutta meidän toiselle eivät aio mitään ostaa. Kaverini piti tätä todella outona, heillä ei kuulemma tulisi kuuloonkaan moinen. Siskoni vielä änkee miehensä kanssa meille jouluna (en siis välttämättä haluaisi) joten siksikin kaverini mielestä olisi kohteliasta muistaa molempia lapsia. En ollut edes ajatellut asiaa noin ja siksi mietinkin miten muilla? Siskollani ei vielä ole omia lapsia.

Meillä on suvussa molempia. Yks miehen veli vaimoineen muistaa vain toista lasta, joka on heidän kummilapsi. Toinen miehen veljistä muistaa molempia lapsia.

Itsellä on tyylinä se, että kummilapselle tulee ostettua vähän kalliimpaa. Ja heidän sisaruksilleen jotain pientä.

Kyllä mä ostan lahjat kaikille sisarusteni lapsille. Yhdenkään kummi en ole.
Ajattelematonta olla ostamatta lahja toiselle varsinkin jos tulee vielä teille jouluksi. Eri juttu jos niitä lapsia ois tosi monta (monta sisarusta joilla kaikilla esim. 4 lasta).

Mun sisaruksilla ei ole lapsia mutta jos joskus lapsellemme serkkuja tulee niin kaikkia muistan tasapuolisesti. Nytkin ostan muiden sukulaisten ja kavereitten lapsille jotain.

Samainen sisko ei tuonut tälle pienemmälle edes ristiäisiin lahjaa, vetosi rahapulaan. Rahaa heillä kyllä on juhlimiseen ja ulkonasyömiseen n. joka toinen viikko (ellei useamminkin). Tästä ja monesta muustakin asiasta olen vähän vihastunut, siis ylipäätään kun siskoni on niin itsekäs. En jaksa kaikkea tässä selventää, mutta siksi siis en haluaisi heitä jouluksi meille.

[QUOTE="Jossu";27725548]He itse :)[/QUOTE]

Sanoitko että se käy? Ei sun oo pakko heitä teille ottaa jos et halua. Tietty vähän törkeetä enää perua jos oot jo lupautunut.

Mä pöljä oon niin kiltti etten osannu kieltäytyä, kumminkin joulusta kyse. Tulevat mun vanhemmilleni siksi päiväksi (syövät siellä ja asuvat parin tunnin ajomatkan päässä) ja tänne tulevat kahville/pukkia kattomaan. Vaiks en kyllä ymmärrä ees miks tänne änkeevät. Eivätkä siis aijo tuoda kahvipöytäänkään mitään. Voiskohan pyytää jos jotain toisivat?

[QUOTE="Jossu";27725625]Mä pöljä oon niin kiltti etten osannu kieltäytyä, kumminkin joulusta kyse. Tulevat mun vanhemmilleni siksi päiväksi (syövät siellä ja asuvat parin tunnin ajomatkan päässä) ja tänne tulevat kahville/pukkia kattomaan. Vaiks en kyllä ymmärrä ees miks tänne änkeevät. Eivätkä siis aijo tuoda kahvipöytäänkään mitään. Voiskohan pyytää jos jotain toisivat?[/QUOTE]

Kannattaa ensi jouluna kokeilla sitä ei-kilttinä olemista niin saa itselleen mukavan joulun. Meille joulu on juuri sitä meidän ydinperheen välistä kiireetöntä aikaa, joten en ymmärrä miten jotkut tieten tahtoen ottaa vieraaksi(tai menee kylään)ihmisiä joiden kanssa ei halua edes olla. Onko sen oman joulun "piloille meneminen" sen arvoista?
Ja todellakin pyydät tuomaan kahvipöytään jotain, se ei isoa vaivaa heiltä vaadi. Vaikka saattavatkin ajatella että heidän pelkkä teille tuleminen riittää kerta matkaa on.
Mitä noihin lahjoihin tulee niin en osta kaikille sisareni lapsille joululahjaa, heitä on kuusi ja ikähaitari on 2v-18v. Jos samassa seurassa viettäisimme joulun niin hankkisin kaikille jonkun yhteisen lahjan, esim. jonkun pelin. Yksi lapsista on kummilapseni niin hälle ostan aina joululahjan.

Mun sisaruksilla on 4 lasta, miehen sisaruksilla 2. Näistä yksi on meidän kummilapsemme ja yhtälailla ostamme kaikille lahjat. Ostan lahjan myös kummityttöni (ystäväni lapsi) siskolle. Hänelle tosin jotain "pienempää" kuin kummitytölleni. Sisarusten lahjat on kaikki samanarvoisia :)

Mun sisaruksilla on 4 lasta, miehen sisaruksilla 2. Näistä yksi on meidän kummilapsemme ja yhtälailla ostamme kaikille lahjat. Ostan lahjan myös kummityttöni (ystäväni lapsi) siskolle. Hänelle tosin jotain "pienempää" kuin kummitytölleni. Sisarusten lahjat on kaikki samanarvoisia :)

Niin ja vietetään joulua koko suvun kesken ja annan lahjat myös siskojen miehille jne :) Kaikki ketkä on paikalla kuuluvat lahjalistalle :)

Meillä todellakin on tapana ostaa kaikille sisaruksien lapsille lahjat oli kummi tai ei. Kavereiden kaikille lapsille en osta. Ainoastaan niille jonka kummi olen. Ja meillä on kyllä tapana muistaa myös aikuisia, joiden kanssa joulu vietetään. En ikinä kehtaisi viettää joulua ihmisten kanssa, joita en olisi muistanut pienellä lahjalla.

Tapansa kullakin..

Ensi joulu on jo alustavasti mieheni kanssa sovittu ja kaikki sitä seuraavat. Eli hänen vanhemmilleen ellei mitään esteitä tule. Viime vuonna siskoni ja miehensä tulivat meille syömään ja pyysin tuomaan sillejä paria laatua ettei meidän piikkiin menis ihan kaikki, etenkin kun olin jäämässä äitiyslomalle ja rahaa ei mitenkään liikaa muutenkaan ollu/ole ja 1 lapsi oli siis jo ennestään. Olivat sillon vanhempieni luona useamman päivän jo ennen joulua, mutta eivät halunneet tulla kummityttöään katsomaan että olisin viimeisilläni saanut rauhassa siivota , vaikka siis pyysin. Oli kuulemma niin paljon muita menoja... Tänä vuonna jo päätettiin että syömme VAIN perheen kesken ja kahvit luvattiin järjestää, mutta nyt on alkanu tuo viime vuosi muistua liian hyvin ja suoraansanottuna vituttaa!

Annatko itse tälle siskolle joululahjaa, oli sitten käymässä tai ei? Minun lapsettomat sisarukseni muistavat kaikkia lapsiamme vaikka ovat kummeja vain yhdelle ja me taas annamme lahjoja heille. Kaveri oli tosi tuohtunut kun lapsensa sisaruskummi ei muistanut molempia lapsia, mutta samaan hengenvetoon tuumi ettei aikuisia tarvi muistaa vaikka nämä olisivat lapsettomia. Jotain vastavuoroisuutta pitäisi olla.y

Miehen sisko on kuopuksen kummi, mutta lahjan saa molemmat lapset.
Muita sisaruksia ei ole.

Itse ostan lahjan (lahjoja) vain kummipojalleni (ei sukulainen)
ja vien suklaata tms. muulle perheelle.

Ja mitä tuohon meidän lapsille lahjojen antamiseen tulee niin siskoni antaa myös molemmille lapsillemme lahjat jos näemme juuri ennen joulua, ei muuten. Ja kun ap kauhistelit tuota ristiäislahjan puutetta niin isäni ei tuonut kummallekaan lapsellemme ristiäislahjaa. Omat muovirasiat toi että saisi vietyä kakkuja kotiinsa. Ja nyt jouluna lapsemme saavat hältä ensimmäisen kerran lahjoja ikinä. Tämä johtuu vaan isäni pihiydestä ja tietyistä käytöstapojen puutteesta, jonka epäilen olevan syy myös siskosi käytökseen.

Siskoni ei todella ole muissa asioissa lainkaan pihi! Oikea tuhlari paremminkin. Niin piti niistä silleistä sano että se oli heille niin vaikeaa ja ilkeään äänensävyyn soitettiin useampaan kertaan asiasta jne. Aiemmin olemme antaneet heille lahjan, mutta tänä vuonna sanoin että annamme vain lapsille (omille, kummi ja miehen sisarusten, koska näistä tulee jo iso kustannuserä, omillemme olemme hankkineet yhdet lahjat). Edes miehelleni en tästä syystä ole ostanut kuin sukkia ja aion ostaa vielä alkkareita kun niitä tarvii eikä paljoa maksa ;)

Mun veljelläni on kolme lasta , yhden kummi olen. Mutta ostan kaikille kolmelle samanarvoisen lahjan, koska kaikki kolme ovat yhtä tärkeitä! Ei se kummeus ole lahjojen antamista vaan ehkä mä voin sit vaiks sen yhden kanssa käydä vaikka kerran kirkossa :D

[QUOTE="Jossu";27725871]Ensi joulu on jo alustavasti mieheni kanssa sovittu ja kaikki sitä seuraavat. Eli hänen vanhemmilleen ellei mitään esteitä tule. Viime vuonna siskoni ja miehensä tulivat meille syömään ja pyysin tuomaan sillejä paria laatua ettei meidän piikkiin menis ihan kaikki, etenkin kun olin jäämässä äitiyslomalle ja rahaa ei mitenkään liikaa muutenkaan ollu/ole ja 1 lapsi oli siis jo ennestään. Olivat sillon vanhempieni luona useamman päivän jo ennen joulua, mutta eivät halunneet tulla kummityttöään katsomaan että olisin viimeisilläni saanut rauhassa siivota , vaikka siis pyysin. Oli kuulemma niin paljon muita menoja... Tänä vuonna jo päätettiin että syömme VAIN perheen kesken ja kahvit luvattiin järjestää, mutta nyt on alkanu tuo viime vuosi muistua liian hyvin ja suoraansanottuna vituttaa![/QUOTE]

siis että sisko on tulossa teille tänä jouluna vain kahville käymään ja sinun mielestä hänen pitäisi ostella teidän lapsille molemmille lahjat, sinä et ole antamassa siskollesi mitään.

sinä yritit viime vuonna määrätä että hänen pitää hoitaa teidän lasta kun sinä siivoat. kerroitko siskollesi että kummius tarkoittaa hoitovelvoitetta?

sinä kutsuit hänet puolisoineen teille syömään viime jouluna mutta määräsit tarkasti mitä hänen pitää tuoda mukanaan.

Kuulostat tosi paskamaiselta määräävältä itsekkäältä sialta.

ei se että SINÄ päätät miehesi kanssa tehdä kakaroita, tarkoita muille ihmisille yhtään mitään. Ei niiiden kakaroiden hoitovelvoitetta, lahjanostovelvoitetta, ...

jos et halua siskoosi olla yhteydessä niin et ole, mutta lopeta tuo itsekäs ahen vaatiminen. mene itse siivoamaan siskosi asunto ja osta hänelle kunnolla lahjoja.

[QUOTE="Jossu";27725529]Samainen sisko ei tuonut tälle pienemmälle edes ristiäisiin lahjaa, vetosi rahapulaan. Rahaa heillä kyllä on juhlimiseen ja ulkonasyömiseen n. joka toinen viikko (ellei useamminkin). Tästä ja monesta muustakin asiasta olen vähän vihastunut, siis ylipäätään kun siskoni on niin itsekäs. En jaksa kaikkea tässä selventää, mutta siksi siis en haluaisi heitä jouluksi meille.[/QUOTE]

vahtiiko siskosi mihin sinä käytät rahasi? miksi vahdit siskosi ulkonasyömisiä ja juhlimisa?
jos kakarat kaduttavat, nin on olemassa doptio, abortti, huostaanotto, ja niin pois päin.

lopeta tuo siskosi kiusaaminen.

sinä olet itsekäs. vaatiiko siskosi ja määrääkö hän sinua ostamaan itselleen lahjoja?
sinun kakara, sinun velvoite.

Omalle lapselleni, miehelleni ja 3 kumminlapselleni ostan lahjan. Myös vanhemmilleni jotain pientä.. Miehelläni on paljon sisaruksia ja heillä lapsia yhteensä yli 15. Jos kaikkia muistaisi ei rahat riittäisi koko jouluun :)

Ihmetouhua kitistä täällä lapsettoman siskon rahankäytöstä, tai baareista, niin kauan kuin hän käyttää omiaan ja vaatia häntä antamaan ne rahat sinulle. niinkö? pitäisi käyttää sun kersoihin eikä baariin.

Kyllähän se joskus käy kateeksi jos toinen luulee että on oikein rankkaakin kun oikeesti on pää kipeä kun on ollut baarissa tai luulee että on pihi kun jatkuvasti käy kahviloissa ravintelleissä ja niin edelleen mitä harva lapsiperhe tekee.

mutta normaali tajuaa että kateus ei ole sen lapsettoman siskon syy.

itse tehty kersat, itse ne omissa nahoissa elätetään. ei muiden.

lopeta siskosi kadehtiminen. anna kersat jonnekin jos kaduttaa.

Ei, en käskenyt hoitamaan lastani vaan PYYSIN. Ja siksi että olivat tulossa jouluna meille, vaikka EI ollut kutsuttu, itse halusivat! Ei kuulu minulle mihin rahansa käyttää, MUTTA MIKSI VALEHTELEE ETTEI OLE RAHAA KUN SE EI OLE TOTTA!? Mulla ei olis pokkaa mennä toisen ristiäisiin tai mihinkään muihinkaan juhliin ilman lahjaa. Muutamalla eurollakin saa jotain, kun se muistaminen on tärkeintä. Kuten edellä sanoin niin meillä ON heille pieni lahja, jollaisen ostimme sekä siskolleni (ja hänen miehelleen) että miehen sisaruksille. En ole ennenkään KOSKAAN saanut siskoltani lahjaa: en valmistujaisissani, ylppäreissä, häissä jne ja ihan sama, mutta siinä kohtaa kun ei edes lasta muisteta niin alkaa jo harmittaa. Siskoni kun vaikuttaa että minua/meitä voi kohdella miten sattuu. Me ollaan AINA ennen annettu melko kalliita lahjakortteja (vaikkakin opiskelin ja rahaa ei silloinkaan ollut liikaa.) Siis lähinnä ketuttaakin kun muistaminen on AINA ollut yksipuoleista :/