[QUOTE="vieras";27726636]Meillä eilen illalla samanlainen tilanne.. Oltiin ulkona pihahommissa, jätin sormeni ison metallioven väliin puristuksiin kynnen kohdalta. Aivan saatanallinen kipu, tuntui että taju lähtee ja pystyin vaan huutamaan kivusta (Ikinä en ole aikuisällä kivusta itkenyt, eilen itkin). Mies tuli sanomaan, että katso sitä sormea. Siinä kivuissani ulisin, että en pysty katsomaan, sattuu niin pajon (Tässä vaiheessa olin polvillani hangessa ja kieriskelin kivusta). Mitä tekee tämä kultakimpale? Suuttuu, sadattelee vittua ja lähtee jatkamaan hommiaan..
Menin sisälle huutamaan kipua, ettei naapurit turhaan ihmettele, mies tulee sisälle ja ärähtelee että miten nuo hommat tuolla pihalla nyt hoidetaan loppuun. Vastasin siinä edelleen kivusta huutaen, mies painui takaisin ulos.
Loppuilta menikin siihen, että mies huusi minulle pää punaisena ja mm. nosteli sohvaa ilmaan jossa istuin, kun koitin saada selvitettyä tilannetta (Olin kyllä haukkunut miestäni empatiakyvyttömäksi idiootiksi hänen kiukuttelujensa jälkeen, siitä minulle kyllä iso miinus) ja selitettyä miehelle, että tuntuu melkoisen itsekkäältä ja suoranaiselta väkivallalta, että aina kun minulla on joku hätä (henkinen tai fyysinen), mies suuttuu minulle. JOKA KERTA. Mistä ihmeestä tuollainen käytös oikein kumpuaa?[/QUOTE]
Todennäköisesti tuo käytös kumpuaa kyvyttömyydestä kohdata heikkoutta. Tämä taas on peräisin miehesi lapsuuden kokemuksista (epäilen ainakin vahvasti). Jos miehesi on kasvanut perheessä, jossa heikkoutta ei ole suvaittu, eivätkä perheen aikuiset ole välittäneet tai näyttäneet välittävänsä lapsen kivusta tai pelosta, lapsesta on kasvanut aikuinen, joka ei osaa kohdata toisen ihmisen kipua tai heikkoutta millään muulla tavalla kuin suuttumalla. Miehesi kaltainen ihminen tahtoo ratkaista asian toimimalla, tekemällä jotain asian eteen, mutta jos toinen vain huutaa tuskasta, eikä kykene toimimaan järkevästi, miehesi hermostuu ja turhautuu. Se hermostuminen todellakin laukaisee tuollaisen raivon, jota tuossa viestissäsi kuvailet.
Mutta sen verran voin sinua lohduttaa, ettei tämä tee miehestäsi empatiakyvytöntä. Hän voi olla hyvinkin empatiakykyinen, mutta peittää sen, eikä osaa näyttää tunteitaan. Myötätunnon osoittaminen voi aiheuttaa hänelle jopa voimakasta häpeää tai nolostuttaa. En siis tiedä, onko miehessäsi jotain muuta vikana, mutta vahvasti kuvailusi perusteella veikkaisin, että kyse on tästä.