Rehellisesti, mitä ajattelet jos joku ei imetä koska ei vain halua?

• Viestiketjun aloittaja liberaali
  • Ensimmäinen viesti
"pienisiili"
Eiköhän vikaa ole päässä täällä parilla muulla jotka aiheesta saa kauheat agressiot.

Ja miksi ei saisi olla äitiydestä, kasvatuksesta, lapsista jne kiinnostunut, jos ei ole omia? Kasvakaa nyt ite aikuisiksi :D

"vieras"
En mitään.

Olisin itse ehkä päässyt helpommalla jos en olis imettänyt.

Ensin sanottiin etren voi imettää lääkityksen takia. Sitten lastenlääkäri sanoi että lääke on turvallinen. Imetys ei lähtenyt kunnolla käyntiin kun osa hoitajista tyrkkäsi suoraan pulloa eikä edes antanut mun yrittää ja osa taas huusi mulle kun en heti antanut tissiä.

Lopulta kun imetys lähti käyntiin, täysimetin 2 viikkoa ja vauva teki tissilakon. Annettiin korviketta ja pumpattua maitoa. Aloittelin uudelleen imetystä ja perhetyöntekijä sanoi että nyt kannattaa luovuttaa. Yritin ja yritin, välillä väkisinkin, ja vauva vaan huusi tissillä. 2kk iässä ei huolinut tissiä enää ollenkaan ja mä masennuin.

Veljen vaimo ei halunnut imettää ollenkaan ja tuntuu että heillä onkin mennyt paremmin vauvan kanssa.

"vieras"
Pidän luonnonoikkuna. Jos imetys on inhottavaa, äidin luontaiset vaistot eivät toimi lapsen eduksi ja kuten evoluutio olisi ilman sekaantumista asiaa puoltanut, en voi muutakaan ajatella. Mietin missä muissa asioissa "tunteeton" äiti toimii luonnon vastaisesti. Mitään en kuitenkaan ääneen sano, sen verran jyrkkiä ajatuksia omaan.

• Tykkää
Reactions: matrjoshka
5x
Mutta muuten sinusta ajattelen, että et taida kuitenkaan olla täysin sinut asiasi kanssa, kun noin kovasti puolustelet kantaasi. Kaikki tietää, että se äidinmaito ja rinnalla oleminen on vauvalle parempi vaihtoehto kuin korvike ja pullo. Se kannattaa myöntää itselle (turha puolustella korvikkeita) ja hyväksyä se, ettei itse sitä kyennyt tarjoamaan. Siis myönnä ja hyväksy. Älä väheksy imetyksen etuja ja puolustele.

Kaikki (yleensä, pipipäitä lukuunottamatta) haluaa lapselleen parasta ja tottakai se aiheuttaa erilaisia voimakkaita tunteita, kun oma lapsi ei sitä äidinmaitoa luonnollisesti saa. Olen huomannut useinkin tätä kovaa puolustelua ja imetyksen vähättelyä korvikevauvojen vanhemmilta.
En kirjoita tässä sen takia etten olisi sinut asian kanssa, viiden lapsen kanssa ei ole mikään ongelma. ;) Kirjoitin sen takia, että nämä hulluksi haukkujat kenties ymmärtäisivät, että ei ole mitenkään harvinaista ettei äiti rakasta ja nauti tissittelystä täysin rinnoin! :D Eikä se tarkoita ettei rakasta vauvaa/lasta!! Päin vastoin. Hullu on se, joka noin ajattelee! Maitoa minulla on aina riittänyt, se ei ole ollut ongelma. Enkä ole mitenkään fanaattinen äidinmaidon paremmuudesta, varsinkin kun se lapsi, jota jouduin imettämään pisimmän aikaan, on ollut se useasti sairasteleva lapsi. En myöskään näe mitään eroa siinä, onko vauva rinnalla vai sylissä saadessaan maitoa pullosta?! Onhan se pullosta antaminen helpompaakin, mutta ei ainakaan minulla ole syy imetyksen inhoamiseen.

voi, kun surullisesti sanottu, ettei oo tervetullut : /[QUOTE="vieras";27684009]Minusta itsekästä on huudattaa nälissään olevaa vauvaa, koska on pakko tunkea se tissi suuhun, vaikka pullosta joisi hienosti.
Itsekästä on imettäminen myös silloin jos sitä tekee inhon tunteista huolimatta, kyllähän vauva sen vaistoaa ettei ole tervetullut rinnalle.[/QUOTE]

"mamma"
En tuhlaa aikaani miettimällä muiden valintoja. Ehkä muistelen omaa imetystaivaltani ja mietin lämmöllä sitä että oma lapsukaiseni sai nauttia rintamaitoa 2v8kk :)
Jos joku haluaa avautua asiasta niin kuuntelen kyllä sujuvasti. Tuntuu että usein sellainen joka ei imetä/ei imetä kauaa, haluaa jotenkin selittää minulle kauan imettäneelle minkä takia toimii niin kuin toimii.

mietinpä vaan
Ajattelen että onpas itsekäs äiti. Imettämisen hyödyt kun tunnetaan laajalti eikä niitä voi kiistää. Varmaan jatkossakin tekee valintojaan oman edun kautta pitkälti... Tällasta. Ääneen kysyisin vaan miksi et halua?

maito
mietin kyl et miksei. kuitenkin helppoa ja halpaa. mut en sano mitään.
erääl tutun vauvalla on todettu maitoallergia. jos äiti olisi imettänyt lasta olisi riittänyt maitoproteiinin poistaminen ruokavaliosta. nyt joutuvat osatmaan kallista korviketta. ja valittavat et kun on kallista. niin.

terkkari
Miusta imettämättömyys puhtaasti haluattomuudesta ja viitsimättömyydestä on typerää. Monet tuntuvat perustelevan sillä, että halutaan antaa hoitovastuuta isällekin kun annetaan pullosta - ja saadaa OMAA AIKAA.. (vaikka lapsi olisi viikon-kahden ikäinen) Kummallista. Itse ihmiselle en kylläkään sano mitään, yritän vain etteivät silmät pyörisi päässä..
Samaan hengenvetoon voin sanoa, että yhtä typerää on käydä lapsettomuushoidoissa vuosikausia ja sitten kun ollaan raskaana niin vingutaan miten inhotaan raskaana oloa.. ja miten häntä ei ole tehty raskauksiin.. ai --ttu sentään!

mietin kyl et miksei. kuitenkin helppoa ja halpaa. mut en sano mitään.
erääl tutun vauvalla on todettu maitoallergia. jos äiti olisi imettänyt lasta olisi riittänyt maitoproteiinin poistaminen ruokavaliosta. nyt joutuvat osatmaan kallista korviketta. ja valittavat et kun on kallista. niin.
Hakisivat Kela-korvausta. Ei maksa ku 3 euroa semmonen iso jauhepurkki, ainakin meillä. Mä en ainakaan imetyksen takia ite jättäs maitoproteiinia pois, mielummin korviketta vauvalle.

Miusta imettämättömyys puhtaasti haluattomuudesta ja viitsimättömyydestä on typerää. Monet tuntuvat perustelevan sillä, että halutaan antaa hoitovastuuta isällekin kun annetaan pullosta - ja saadaa OMAA AIKAA.. (vaikka lapsi olisi viikon-kahden ikäinen) Kummallista. Itse ihmiselle en kylläkään sano mitään, yritän vain etteivät silmät pyörisi päässä..
Samaan hengenvetoon voin sanoa, että yhtä typerää on käydä lapsettomuushoidoissa vuosikausia ja sitten kun ollaan raskaana niin vingutaan miten inhotaan raskaana oloa.. ja miten häntä ei ole tehty raskauksiin.. ai --ttu sentään!
Eli jos on joutunut käymään hoidoissa, pitää olla jotenkin enemmän tyytyväinen kaikkiin ikäviin puoliin!? Ei saa valittaa jos tuntuu ikävältä ja raskaanaoloa täytyy rakastaa? Aivan kuin lapsettomuushoidoissa käyvien pitäisi olla muille jotenkin kiitollisia ja nöyriä. :D Et kai sä tosissasi ole?

en mitään. en itsekään haluaisi imettää, mutta on tuo mies tainnut suostutella minut taas kokeilemaan sitä. se vaan on niin fysiologisesti hankalaa näillä utareilla ja muutenkin ollut kovin suuri suo se prosessi, että en koe mitenkään vääränä ruokkia vauvaa muilla tavoin.

..
en mitään. en itsekään haluaisi imettää, mutta on tuo mies tainnut suostutella minut taas kokeilemaan sitä. se vaan on niin fysiologisesti hankalaa näillä utareilla ja muutenkin ollut kovin suuri suo se prosessi, että en koe mitenkään vääränä ruokkia vauvaa muilla tavoin.
millaiset utareet sulla sitten on, jos niillä on hankalaa imettää? kiinnostaa vaan tämä selitys, ei sinun utareesi muuten :D

Ei olisi minun asia ja en kokisi olevani millään tapaa oikeutettu arvostelemaan kenenkään valintoja tai päätöksiä. Jos sitä että ei imetä lastaan pidetään kauheimpana asiana mitä omalle lapselleen voi tehdä tai rakkauden puutteena kannattaa avata silmänsä ja katsoa mitä maailmassa oikeasti tapahtuu.

Nyt ihan oikeasti toivon että nimimerkkisi ei kerro ammatistasi. Jos oikeasti olet terveydenhoitaja niin tee itsellesi ja yhteiskunnalle palvelus että vaihdat alaa tai edes hakeudut työnohjaukseen.

millaiset utareet sulla sitten on, jos niillä on hankalaa imettää? kiinnostaa vaan tämä selitys, ei sinun utareesi muuten :D
No ennen tätä raskautta 65H, nyt kasvaneet (mulla siis hormonaalisista syistä johtuva rintojen liikakasvu, diagnosoitu) ja varmaan ollaan tilanteessa että kuppikoko on J tai K. Kuvittele sellainen täyteen maitoa ja se on oikeasti 4-5 kertaa suurempi se rinta kuin se vastasyntyneen pää.

No ennen tätä raskautta 65H, nyt kasvaneet (mulla siis hormonaalisista syistä johtuva rintojen liikakasvu, diagnosoitu) ja varmaan ollaan tilanteessa että kuppikoko on J tai K. Kuvittele sellainen täyteen maitoa ja se on oikeasti 4-5 kertaa suurempi se rinta kuin se vastasyntyneen pää.
Anteeksi mutta Ai Kauheeta:O Oletko joutunut kärsimään niska- ja hartiaseudun vaivoista? Minulla jo D-kuppi painaa ryhtiä kasaan.

Yhteistyössä