noroviruksesta kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Miten todennäköistä on että kyseisen taudin saa esim kaupasta? Ja vaikkapa kotiin kannetuista ruokapaketeista?

Mulla siis emetofobia ja jostain syystä nyt on rysähtänyt kauhea paniikki päälle. Yleensä panikoin vain jos lähipiirissä on vatsatautia.

Piti kooklata mikä tuo emetofobia oikein olikaan ja selvisihän se, mutta asiaan, kyllä minäkin inhoan ja pelkään kaikista eniten juuri oksennustautia. Ei nuhakaan pitemmän päälle ole hääviä, kun on nenä tukossa, yskittää ja korvat ovat tukossa - eikä kuule kunnolla, mutta oksennustaudissa on pahinta kun tauti on päällä ja sitten kestää aikansa ennen kuin uskaltaa ruokaa alkaa syömään kunnolla.

Itsekin hieman jännitän nyt kaupoissa käyntiä ja pesen kuumalla vedellä + saippualla käteni useaan kertaan, kun tulen kaupasta kotia. Mutta ei voi kauppakäyntejäkään välttää, on haettava ruokaa sun muuta systeemiä.

Kaipa se mahdollista on, mutta en näkisi ongelmaa jos noudattaa normaalia hygieniaa. Joku aina taudin saa, jostain. Itselläni oli norovirus pari vuotta sitten, sain kaverilta. <3

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;27686242:
Toivottavasti sen mun ketju viime viikolla ei aiheuttanut emetofoobikoissa paniikkia. Nyt kun ajattelen niin oli aika ajattelematonta aloittaa sellainen ketju näin suositulla palstalla. Kaduttaa :S

Itseasiassa kävin kyllä lukemassa sen :D Mutta paniikki oli jo ennen sitä..

Käsihygieniasta pidän kyllä huolen, aina pitänyt ja syödään maitohappobakteereita. Mutta nyt jotenkin pelottaa vaan aivan törkeesti, että kaupasta tai ruokapakkauksista se tulee.. Ei mulla esim viime vuonna ollut tämmöistä paniikkia, en tiedä miksi nyt.

Mä pelkään sitä vatsatautia aina periaatteessa, tosin noroepidemioiden aikana vieläkin enemmän. Toivottavasti nyt en levittänyt sillä ketjulla tätä paniikkia kuitenkaan muihinkaan, ei oo mitään mukavaa pelätä koko ajan, eikä varmaan hyväksi alkaa ajatella kaikkia tapoja miten vatsataudin voi saada. Mä ajattelen niitä koko ajan. Ajattelen ihan automaattisesti ja siitä ei sitten pääsekään ikinä eroon kun sen joskus aloitti.

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;27686296:
Mä pelkään sitä vatsatautia aina periaatteessa, tosin noroepidemioiden aikana vieläkin enemmän. Toivottavasti nyt en levittänyt sillä ketjulla tätä paniikkia kuitenkaan muihinkaan, ei oo mitään mukavaa pelätä koko ajan, eikä varmaan hyväksi alkaa ajatella kaikkia tapoja miten vatsataudin voi saada. Mä ajattelen niitä koko ajan. Ajattelen ihan automaattisesti ja siitä ei sitten pääsekään ikinä eroon kun sen joskus aloitti.

Juu, no mulla ihan sama. Ja kun rupean miettimään oikein kunnolla, niin tulee huono olo ja sitten ei tiedäkkään onko se tauti nyt iskenyt vai onko vaan joku paniikkikohtaus. Siis aivan hanurista tää touhu! Eikä yhtään mitään järkeä.. '

Käsistä ei ole enää mitään jäljellä kun pesen niitä koko ajan, yöt menee valvoessa, en uskalla koskea mihinkään ruokiin jääkaapissa jos niissä vaikka olisi joku pöpö. Hoitoon tästä vissiin joutas..

Noron voi saada mistä tahansa mihin toinen ihminen on koskettanut. Sitten kun se on omassa kädessä sen voi siirtää omaan suuhun ja tartunta on tapahtunut. Jos siis pitää kädet poissa kasvojen alueelta ei ole vaaraa saada noroa. Kotonakin laittaa kädet suuhun ainoastaan silloin kun ne ovat puhtaat, yksinkertaista.
Niitä kaupasta ostettuja pakkauksia on muuten ihan turha puhdistaa, kuka niitä pakkauksia syö? Jauhelihapakkauksesta käytetään se liha ja sekin kuumennetaan ennen syömistä joten siinä kuolee kyllä norot.
Jos tuollaisesta fobiasta kärsii paras lääke on tieto. Noro tarttuu uloste-käsi-suu teitse. Tarkoittaa siis sitä että kuolleella pinnalla noro ei elä kauaa. Joten turha pelko pois .

[QUOTE="mamma";27686341]Noron voi saada mistä tahansa mihin toinen ihminen on koskettanut. Sitten kun se on omassa kädessä sen voi siirtää omaan suuhun ja tartunta on tapahtunut. Jos siis pitää kädet poissa kasvojen alueelta ei ole vaaraa saada noroa. Kotonakin laittaa kädet suuhun ainoastaan silloin kun ne ovat puhtaat, yksinkertaista.
Niitä kaupasta ostettuja pakkauksia on muuten ihan turha puhdistaa, kuka niitä pakkauksia syö? Jauhelihapakkauksesta käytetään se liha ja sekin kuumennetaan ennen syömistä joten siinä kuolee kyllä norot.
Jos tuollaisesta fobiasta kärsii paras lääke on tieto. Noro tarttuu uloste-käsi-suu teitse. Tarkoittaa siis sitä että kuolleella pinnalla noro ei elä kauaa. Joten turha pelko pois .[/QUOTE]

Kiitos tästä vastauksesta, helpotti hieman :)

Mä kyllä tiedän kaikki tavat miten noron voi saada. Mulla meneekin aikaa sen välttelemiseen ihan kauheana. Tosin siinä on se hyvä puoli että oon periaatteessa koko ajan melko varma ettei mulla voi olla tartuntaa. Tosin se vaatii melkoista eristäytymistä ja erikoisia tapoja. Mutta mulla ei oo esim. sitten tuota että kuvittelisin itselleni huonon olon, koska järkeilen ettei mulla voi olla sitä jne. enkä joudun sen takia valvomaan öitä. Oon kyllä muutenkin aika huono saamaan kuvittelemalla huonoa oloa. Mutta mulla meneekin sitten kaikki aika sen noron välttelemisen kanssa ja näin epidemia-aikana se pahenee vaan. Eli mulle paras lääke ei oikeastaan ole se tieto vaan se on lisännyt tuskaa kun tietää miten paljon joutuu tekemään sen eteen ettei varmasti saa sitä.

Ja se tietysti lisää pelkoa aina kun tietää että on jostain syystä pieni riski saada se, on vahingossa jotenkin laimilyönyt tarkkaa hygieenisyyttään. Ja kun on epidemia niin tietää että miten helppo se olisi vahingossa saada jos vahingossa lipsuisi käytännöistään tai vaikka jos joku vain oksentaisi vaikka kaupassa vieressä, noro kun tarttuu aerosolitartuntanakin.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;27686368:
Mä kyllä tiedän kaikki tavat miten noron voi saada. Mulla meneekin aikaa sen välttelemiseen ihan kauheana. Tosin siinä on se hyvä puoli että oon periaatteessa koko ajan melko varma ettei mulla voi olla tartuntaa. Tosin se vaatii melkoista eristäytymistä ja erikoisia tapoja. Mutta mulla ei oo esim. sitten tuota että kuvittelisin itselleni huonon olon, koska järkeilen ettei mulla voi olla sitä jne. enkä joudun sen takia valvomaan öitä. Oon kyllä muutenkin aika huono saamaan kuvittelemalla huonoa oloa. Mutta mulla meneekin sitten kaikki aika sen noron välttelemisen kanssa ja näin epidemia-aikana se pahenee vaan. Eli mulle paras lääke ei oikeastaan ole se tieto vaan se on lisännyt tuskaa kun tietää miten paljon joutuu tekemään sen eteen ettei varmasti saa sitä.

Kerro jotain esimerkkejä, miten välttelet?

Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;27686368:

Hmmm...
Sen noron voi saada vain yhdellä tavalla: se viedään suuhun joko kädellä ->koskee ulostetahraan laittaa käden suuhun, tai roiskeen muodossa -> saa ripulit/oksennukset kasvoille.
Noro säilyy hengissä vain eritetahrassa joten se kannatta heti puhdistaa. Puhtaalla pinnalla noro, eikä muukaan virus, ei elä kauaa.

Elää se noro useamman vuorokauden pinnoilla esim. ovenkahvoissa (joidenkin lähteiden mukaan jopa 12 vuorokautta), eikä tosiaankaan tarvi olla mikään ulostetahra mistä sen voi saada sillä todella pieni määrä viruksia riittää sairastuttamaan. Ja sen voi saada aerosolitartuntana myös. Jos joku oksentaa pienessä tilassa tai vieressä niin todennäköisesti kaikki lähistöllä olevat saavat tartunnan. Norovirus elää paljon pitempään kuin esim. flunssavirukset ja se on kooltaan niin pieni että siksi se voi tarttua myös aerosolitartuntana. Sen voi saada myös ruoasta jos ruokaan on joutunut noroviruksia valmistuksen aikana tai siihen on käytetty marjoja, hedelmiä tai vihanneksia joiden kasteluvesi on ollut saastunutta ja niitä ei ole kuumennettu tarpeeksi pitkään (marjat) tai pesty riittävän hyvin (vihannekset ja hedelmät).

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;27686466:
Elää se noro useamman vuorokauden pinnoilla esim. ovenkahvoissa (joidenkin lähteiden mukaan jopa 12 vuorokautta), eikä tosiaankaan tarvi olla mikään ulostetahra mistä sen voi saada sillä todella pieni määrä viruksia riittää sairastuttamaan. Ja sen voi saada aerosolitartuntana myös. Jos joku oksentaa pienessä tilassa tai vieressä niin todennäköisesti kaikki lähistöllä olevat saavat tartunnan. Norovirus elää paljon pitempään kuin esim. flunssavirukset ja se on kooltaan niin pieni että siksi se voi tarttua myös aerosolitartuntana. Sen voi saada myös ruoasta jos ruokaan on joutunut noroviruksia valmistuksen aikana tai siihen on käytetty marjoja, hedelmiä tai vihanneksia joiden kasteluvesi on ollut saastunutta ja niitä ei ole kuumennettu tarpeeksi pitkään (marjat) tai pesty riittävän hyvin (vihannekset ja hedelmät).

Eli siis aina kun otan jotain jääkaapistani, niin pitää pestä kädet?

No mulla on periaatteena sitä että itse ruokaan ei saa joutua noroviruksia pakkausten päältä. Tai tarkemmin ottaen yleensäkin se että suuhun ei saa joutua noroviruksia. Sekin on kyllä hankalaa kun alkaa liian tarkkaa miettiä. En esim. koskaan syö julkisilla paikoilla tai kylässä. Tai no kuumennettua ruokaa voin syödä luotettavassa paikassa

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja taivaanrantaheinä;27686544:
No mulla on periaatteena sitä että itse ruokaan ei saa joutua noroviruksia pakkausten päältä. Tai tarkemmin ottaen yleensäkin se että suuhun ei saa joutua noroviruksia. Sekin on kyllä hankalaa kun alkaa liian tarkkaa miettiä. En esim. koskaan syö julkisilla paikoilla tai kylässä. Tai no kuumennettua ruokaa voin syödä luotettavassa paikassa

Jos haluan syödä esim karjalanpiirakkaa, niin pesen kädet ennen syömistä, mutta kun avaan sen pussukan ja joku sairas on koskenut siihen niin silloinhan siirrän sen pöpön siihen piirakkaan :D

Yleensä tuollaiseen oksennustautikammoon auttaa kun ruvetaankin epäilemään jotain parantumatonta sairautta. Siinä se järki tulee mukaan että niinkös vaan on pieni paha jos nyt joskus yökkii yön pöntöllä. Tai niin ainakin itseltäni lähti kammo. En tietenkään toivo moista tautia ja edelleen pesen kädet, mutta joku järki on tullut mukaan.

Yleensä tuollaiseen oksennustautikammoon auttaa kun ruvetaankin epäilemään jotain parantumatonta sairautta. Siinä se järki tulee mukaan että niinkös vaan on pieni paha jos nyt joskus yökkii yön pöntöllä. Tai niin ainakin itseltäni lähti kammo. En tietenkään toivo moista tautia ja edelleen pesen kädet, mutta joku järki on tullut mukaan.

Jaa-a, mulla epäiltiin joskus ms-tautia vuosikausia, ei auttanut emetofobiaan. Itseasiassa emetofobia pahentui sen aikana ja jälkeen.

(Ja on mulla myös interstitielli kystiitti ja kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta ei ne oo kuitenkaan mitään vakavia parantumattomia sairauksia kun ei niihin kuole.)

Viimeksi muokattu:
Voi hyväntähen sentään!!
Noro elää ainoastaan ulosteessa ja oksennkuksessa, siellä se lisääntyy. Jos joku oikeasti saa noron erotettua siitä eritteestä kotioloissa niin hämmästynyt olen. Noron aiheuttaa virus joten se elää ja lisääntyy ihmisen solun sisällä. Niin kauan kuin ihmisen solu elää ilman ravintoa, niin kauan elää myös noro. Solu jossa on noro hajoaa kun noro lisääntyy siinä joten sitten norovirus on taas omillaan eikä pysy hengissä.
Mutta joo pinnoilla noro elää siinä eritetahrassa jossa on ihmisen soluja. Kun mä valkkaan kaupasta tuotteita tarkistan kyllä että siinä pakkauksessa ei ole paskaa eikä oksennusta. Sitäpaetsi ne kaupan pakkauksen on tehdaspuhtaita ja harvemmin imiset paskasilla käsillä roplaa kaikkia pakkauksia.
Ennemmin olisin huolissani jos joutuisin matkustamaan ahtaasti bussissa, junassa, ratikassa missä ihmiset aivastaa päälle eikä ole osannut käsiään pestä ja tarttuvat sitten niihin tankoihin ja kahvoihin mihin itsekin pitää tarttua jos meinaa pystyssä pysyä.
Mutta tosiaan, noro on oikeasti pieni vaiva siihen nähden että ihmisiä kuolee joka päivä paljon vakavampiin tauteihin. Ei kukaa fyysisesti terve ihminen noroon kuole vaikka se epämiellyttävä onkin.

Voi voi "mamma", kun se ei auta tarkistaa että onko siinä ruokapakkauksessa oksennusta tai ulostetta. Sä et näe paljaalla silmällä edes grammaa ulostetta ja grammassa ulostetta on jo miljoonia noroviruksia ja vain 100 norovirusta riittää aiheuttamaan taudin. Ja sairastuneet erittää tosi suuria määriä viruksia.

Ja fobioita ei voi ymmärtää jos ei itsellä ole moisia. Emetofoobikot usein kuolee mielummin kuin oksentaa

Kyl sen taudin oli meille pakko tulla viimeksi jostain kaupasta tms paikasta. Kun mä alotin eikä töissäkään ollu kellään. Olin eka perheestä. Yleensä saan muksulta. Eikä ollu tuolloin vieraitakaan käyny/me kylässä.Kyllähän bakteerit leviävät mistä vain pinnoilta mitä ihmiset koskee.

Eipä sitä noroa niin vaan voi estääkkään, se tulee jos on tullakseen. Päiväkodissa työskennellessäni olin niin vatsatautikammoinen, että kädet kyllä kärsi älyttömästi siitä pesun ja käsidesin määrästä. Lisäksi mulla oli maitohappobakteerit käytössä, söin gefilustuotteita ja kävin aina suihkussa työpäivän jälkeen. Ja niinhän se noro sitten iski, kun se kiersi päiväkodin joka ikisen lapsen että aikuisen. Oli se ihan hirveän kamalaa ja kyllä tuli yhdessä vaiheessa mieleen että nyt on pakko lähteä sairaalaan tiputukseen kun yhtään mikään pieninkään kulaus vettä ei sisällä pysynyt. Mutta niin siitä vaan selvittiin, ja niin selviää kaikki muutkin terveet ihmiset =) Kyllä mä vieläkin kammoksun kaiken maailman vatsatauteja, mutta nykyään osaan suhtautua niihin asenteella: tulee, jos on tullakseen. Elämä on paljon stressittömämpää kun ei tarvitse joka sekuntti miettiä hygieniaa/tapoja joilla mahdollisesti pystyy taudin estämään. Tsemppiä kaikille emetofoobikoille! :)

Yhteistyössä