Hapon kanssa muodotuu myrkyllistä kaasua? (Pesuaineesta!!!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Nyt sit äkkiä järkipuhetta...

Tutkin jostain syystä kaupassa sellaista vihreää Kloori/Klorite pulloa ja siinä luki noin. Lisäksi myös ettei saa yhdistää toisten pesuaineiden kanssa.

Nyt panikoin, että mitähän toi happo käytännössä vois olla? Ja mitä tapahtuu jos yhdistää vahingossa vaikka jonkun toisen pesuaineen kanssa tai vaikkapa wc-raikastimen kanssa, kun kaataa sitä pyttyyn.

Kotona en tuota käytä, mutta töissä käytetään ja olen käyttänyt sitä vain sen näköisesti miten muutkin enkä ole tajunnut että siinä on tuollaiset varoitukset. Jotain desingiointi-annosteluohjeita joskus siitä katsoin,mutta tuollaista en huomannut.

Nyt panikoin hulluna, että olenko hengitellyt jotain kaasuja. Entä sitten että millaiset käsineet pitäisi olla kun tuota pesuainetta käyttää? Mulla ollut ihan kertikset, sellaiset muovihanskat siis.

No jokin hapan pesuaine. Happaman ja emäksisen pesuaineen yhdistämistä voi olla mielenkiintoisia seurauksia. On joskus koululaisena tullut kokeilua, vessa tuli vedettyä ÄKKIÄ kun kloori (?) alkoi kuplia silmille.

Happo tarkoittaa, että tuotteen pH on alhainen. Yleispuhdistusaineissa on neutraali pH. Vessanraikastimista en osaa sanoa, mutta vessanpesuaineet, esim. wc-ankka, ovat happamia. Niitä ei kuulu käyttää samaan aikaan, mutta, jos pesee harjalla jälkeenpäin, niin huuhtoutuvat kyllä parilla vetämiskerralla kokonaan pois (Klorite paremmin kuin Domestos ja wc-ankka, kun ei ole tarttuvaa. Käytännössä kuitenkin vaatii, että käytetään samaan aikaan, että vapautuisi riittävästi haitallista kloorikaasua. Siitä voi tulla huono olo, silmä- ja keuhko-oireita. Yleensäkin kannattaa pitää vessanovi auki, kun käsittelee voimakkaita aineita, vaikka oikeat haittavaikutukset ovatkin hyvin harvinaisia.

[QUOTE="vieras";26819100]Happo tarkoittaa, että tuotteen pH on alhainen. Yleispuhdistusaineissa on neutraali pH. Vessanraikastimista en osaa sanoa, mutta vessanpesuaineet, esim. wc-ankka, ovat happamia. Niitä ei kuulu käyttää samaan aikaan, mutta, jos pesee harjalla jälkeenpäin, niin huuhtoutuvat kyllä parilla vetämiskerralla kokonaan pois (Klorite paremmin kuin Domestos ja wc-ankka, kun ei ole tarttuvaa. Käytännössä kuitenkin vaatii, että käytetään samaan aikaan, että vapautuisi riittävästi haitallista kloorikaasua. Siitä voi tulla huono olo, silmä- ja keuhko-oireita. Yleensäkin kannattaa pitää vessanovi auki, kun käsittelee voimakkaita aineita, vaikka oikeat haittavaikutukset ovatkin hyvin harvinaisia.[/QUOTE]

Kiitos! Mitään wc-ankkaa ei ole käytetty yhtä aikaa eikä sellaista töissä edes ole. Ainoastaan tuota käytetään, koska sillä saadaan käytännössä parhaiten puhtaaksi hiusväreistä kaikki altaat.

[QUOTE="alkup";26819136]Kiitos! Mitään wc-ankkaa ei ole käytetty yhtä aikaa eikä sellaista töissä edes ole. Ainoastaan tuota käytetään, koska sillä saadaan käytännössä parhaiten puhtaaksi hiusväreistä kaikki altaat.[/QUOTE]
Sitten ei tule haittaa, vaikka on hyvä tuulettaa samalla. Iho kannattaa suojata hanskoilla, koska roiskeet ärsyttävät ihoa ja vaatteiden kanssa olla erityisen varovainen, koska kloriitti pilaa ne välittömästi (väri lähtee).

[QUOTE="vieras";26819170]Sitten ei tule haittaa, vaikka on hyvä tuulettaa samalla. Iho kannattaa suojata hanskoilla, koska roiskeet ärsyttävät ihoa ja vaatteiden kanssa olla erityisen varovainen, koska kloriitti pilaa ne välittömästi (väri lähtee).[/QUOTE]

Joo vaatteille varon ettei mene. Mutta mahtaako tommoset kertishanskat riittää suojaamaan? Oon ainakin käyttänyt semmosia enkä ole huomannut erityisempää. Aika harvoin tosin käytän sitä.

[QUOTE="alkup";26819206]Joo vaatteille varon ettei mene. Mutta mahtaako tommoset kertishanskat riittää suojaamaan? Oon ainakin käyttänyt semmosia enkä ole huomannut erityisempää. Aika harvoin tosin käytän sitä.[/QUOTE]
Riittävät hyvin. Jos menisi läpi, niin sen huomaa liukkaan saippuaisesta tunteesta sormissa, kun hanskat poistaa (emäksinen aine on liukasta) ja sitten kirveltää myös iho.

Ihmettelen kyllä ettei tuota vedenlämpötilaa mainita isosti pullossa, jos siitä jotain myrkyllistä syntyy. Googlettamalla vaikuttaisi enemmänkin, että aine menettää tehonsa kuumassa vedessä.

[QUOTE="alkup";26819890]Ihmettelen kyllä ettei tuota vedenlämpötilaa mainita isosti pullossa, jos siitä jotain myrkyllistä syntyy. Googlettamalla vaikuttaisi enemmänkin, että aine menettää tehonsa kuumassa vedessä.[/QUOTE]

ainakin mulla tulee jumalaton jysäri ja oksettava olo kun olen erehtynyt domestosta sekoittamaan lämpimään veteen.

Yhteistyössä