Alexandria - kuinka moni asiakkaana?! Kokemuksia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ap:
no miksi?

Miksi tehdä se välikäsien kautta jos voit tehdä sen itsekin?
Lainaa

samaa mietin... mutta haluan kokemuksia. Kävin tänään nimittäin siellä tapaamisella.

tarjosivat eläkesäästämistä..

Ihan vakuuttavan puheen ja esitelmän piti mutta.... saapa nähä tuottaako tulosta. Sovittiin että mietin ensin ja soittaa mulle kuun vaihteessa. Nyt sitten kaivan kokemuksia porukalta.

Siellä kyllä yksi tuttu töissä, eri joka tämän tapaamisen hoiti ja kyllä saa kuulla jos ryöväämään rupeavat. Meillä paljon yhteisiä tuttuja joten en usko että alkaa höplästä veteleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tarjosivat eläkesäästämistä..
Ihan vakuuttavan puheen ja esitelmän piti mutta.... saapa nähä tuottaako tulosta. Sovittiin että mietin ensin ja soittaa mulle kuun vaihteessa. Nyt sitten kaivan kokemuksia porukalta.
Siellä kyllä yksi tuttu töissä, eri joka tämän tapaamisen hoiti ja kyllä saa kuulla jos ryöväämään rupeavat. Meillä paljon yhteisiä tuttuja joten en usko että alkaa höplästä veteleen.

Puhua he kyllä osaavat, sillähän ne leipänsä tienaavat:) Valitset jonkin kuluiltaan pienen osakerahaston johon alat ihan itse kuukausittain säästämään itsellesi varallisuutta eläkeikää ajatellen. Nyt on hyvä aika aloittaa.

• Tykkää
Reactions: Isämies
Myyjät saavat bonusta ja koittavat väkisin myydä kaikkea mahdollista. Takana joku vaatimaton koulutus. Itse aloittaisin eläkesäästämisen ennemmin vaikka Tapiolasta. Tai sijoittaisin joihinkin rahastoihin suoraan. morningstar.fi muistaakseni voi tehdä vertailuja rahastoista.

Sijoitin v 2005 kun niin houkuttelivat 10000 euroa. Heti alkoi alasajo. Vähitellen kurssien nousuista huolimatta talletus on nyt n 7700 euroa. Kyllä kurssin laskut näkyy mutta ei nousut. Vetävät kurssinousut omiin liiveihinsä. Sijoitin samaan aikaan OP:hen jossa sijoitukset ovat nousseet 50%

No mua ei ole vedetty höplästä! Olen saanut hyvää palvelua ja tiedän tarkalleen rahastovakuutukseni arvon nyt, ja paljon olen itse sinne sijoittanut. Ainoa ongelma on ollut suoraveloitusten kanssa, ei alkuun meinannut toimia.

Ei kannata. Alexandrian kulut ovat kohtuuttomat.

Järkevintä on sijoittaa suoraan osakkeisiin.

Ellei osakkeet houkuta, niin sitten ETF rahastot, eli mahdollisimman matalien kulujen indeksiosuusrahasto. Jos näitä ei ole omalla pankilla tarjota, niin sitten pankin tavallinen sijoitusrahasto. Näistäkin kannattaa valita sellainen, jossa kulut ovat matalat ja mitään erityistä analyysitoimintaa tai aktiivista hallinnointia ei harjoiteta. Ne vievät aina pidemmällä aikajaksolla kaikki tarjoamansa tuotot.

Ns. rahastojen rahastot ovat myös ehdoton ei. Nämä rahastot sijoittavat toisiin rahastoihin. Tällaisessa järjestelyssä maksat rahaston kulut kahteen kertaan. Pankki voittaa. Sinä häviät.

Eläkevakuutusta ei kannata ottaa missään nimessä. Se on vakuutus, ei suinkaan sijoitus. Rahat ovat mennyttä, kun kupsahdat. Rahojen irti saaminen on vaikeata. Kulut ovat korkeat. Vain pankki voittaa.

• Tykkää
Reactions: Isämies
[QUOTE="sommarcat";27685009]No mua ei ole vedetty höplästä! Olen saanut hyvää palvelua ja tiedän tarkalleen rahastovakuutukseni arvon nyt, ja paljon olen itse sinne sijoittanut. Ainoa ongelma on ollut suoraveloitusten kanssa, ei alkuun meinannut toimia.[/QUOTE]

Oletko muuten tullut laskeneeksi, kuinka paljon arvokkaampi sijoituksesi olisi tällä hetkellä, mikäli olisit sijoittanut samoihin instrumentteihin ilman Aleksandriaa välikätenä?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27685143:
Oletko muuten tullut laskeneeksi, kuinka paljon arvokkaampi sijoituksesi olisi tällä hetkellä, mikäli olisit sijoittanut samoihin instrumentteihin ilman Aleksandriaa välikätenä?
itse asiassa tämän ketjun innoittamana aion laskea, ja jos luku on kohtuuton, niin vaihdan rahani toiseen paikkaan =)

Aloitan omasta pankistani. Mutta eläkesäästäjäksi en aio ryhtyä.

Järkevintä on sijoittaa suoraan osakkeisiin.

Mulla on rahaa säästää/sijoittaa n.100-150e/kk. Minkä osakkeen sinä ostaisit? Ei taida montaa kappaletta per kuukausi niitä saadakaan :D Ja sittenhän siihen pitää ottaa joku pankin tarjoama palvelu. Danskella esim. Danske Investor Plus osakepalvelu maksaa 25e/kk. Kohtalaisen ison siivun vie siis tuosta mun kuukausisijoituksesta. Sitten osakkeiden säilyttämiseen tarvittava arvopaperitili taitaa myös maksaa jotain euroja kuukaudessa.

Kaikkien näiden maksujen jälkeen pitäisi vielä varmasti tilata joku arvopaperilehti kotiin tai muuten yrittää pysyä kärryillä osakemaailman tuulista. Tai vaihtoehtoisesti käydä joka kuukausi tunnin istunnolla pankin sijoitusasiantuntijan kanssa.

Miten tää ei ainakaan mun korvaan kuulosta kovin houkuttelevalta?

Ns. rahastojen rahastot ovat myös ehdoton ei. Nämä rahastot sijoittavat toisiin rahastoihin. Tällaisessa järjestelyssä maksat rahaston kulut kahteen kertaan. Pankki voittaa. Sinä häviät.

No näinhän ei ole todellisuudessa. Rahastojen rahastot eivät maksa merkintä- tai lunastuspalkkiota. Kerroksistaista palvelumaksurakennetta ei ainakaan Suomessa mikään pankki taida harjoittaa.

Eläkevakuutusta ei kannata ottaa missään nimessä. Se on vakuutus, ei suinkaan sijoitus. Rahat ovat mennyttä, kun kupsahdat. Rahojen irti saaminen on vaikeata. Kulut ovat korkeat. Vain pankki voittaa.

Näin se vakuutuksien kohdalla on joo. Kotivakuutuksestakaan ei saa vuosikymmenien maksuja takaisin kuollessaan, vaikka ei olisi korvauksia sieltä saanut. PS-tilit sitävastoin soveltuvat eläkesäästämiseen ja rahatkin saa kuollessaan sieltä pois.

Mulla on rahaa säästää/sijoittaa n.100-150e/kk. Minkä osakkeen sinä ostaisit? Ei taida montaa kappaletta per kuukausi niitä saadakaan

Mikäli ETF:t ovat poissa laskuista (miksi?), niin noilla summilla ostot kannattaa ajoittaa vaikkapa yhteen tai kahteen kertaan per vuosi. Näin kaupankäyntikulut jäävät kohtuullisemmiksi.

No näinhän ei ole todellisuudessa. Rahastojen rahastot eivät maksa merkintä- tai lunastuspalkkiota.

Hallinnointipalkkiot nyt kuitenkin menevät kahteen kertaan, vaikka nämä onkin tietysti rahaston päivittäiseen arvoon jo laskettu. Osaatko muuten sanoa, miksi näiden palkkioiden selvittäminen on tehty loppuasiakkaalle niin kovin hankalaksi? Osa rahastoyhtiöistä ei suostu kertomaan esim. TER-lukujaan kuin hohtimilla kiskoen, jos sittenkään.

Näin se vakuutuksien kohdalla on joo. Kotivakuutuksestakaan ei saa vuosikymmenien maksuja takaisin kuollessaan, vaikka ei olisi korvauksia sieltä saanut. PS-tilit sitävastoin soveltuvat eläkesäästämiseen ja rahatkin saa kuollessaan sieltä pois.

Onnettomin eläkevakuutusta "puoltava" argumentti, jonka muistan koskaan kuulleeni! Kiitokset siitä! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27685324:
Mikäli ETF:t ovat poissa laskuista (miksi?), niin noilla summilla ostot kannattaa ajoittaa vaikkapa yhteen tai kahteen kertaan per vuosi. Näin kaupankäyntikulut jäävät kohtuullisemmiksi.

Kerran vuodessa... ei taida meikämannella pysyä raha käsissä. Tulee tehtyä jotain turhaa ostosta, jos tilin saldo alkaa kasvaa. Ja pitää tuo palvelu olla koko vuoden jos haluaa seurata osakkeidensa tilannetta... tai niin no soitella pankin palvelunumeroon on toinen vaihtoehto. ETF:t on myös liian osakkeiden kaltaisia.

Hallinnointipalkkiot nyt kuitenkin menevät kahteen kertaan, vaikka nämä onkin tietysti rahaston päivittäiseen arvoon jo laskettu. Osaatko muuten sanoa, miksi näiden palkkioiden selvittäminen on tehty loppuasiakkaalle niin kovin hankalaksi? Osa rahastoyhtiöistä ei suostu kertomaan esim. TER-lukujaan kuin hohtimilla kiskoen, jos sittenkään.

No pankin ihmiset ovat sitten valehdelleet ilmeisesti. Moneen kertaan on minulle sanottu, että rahastojen rahastot eivät maksa mitään merkintäpalkkioita. Rahastopalkkioiden selvittämisestä en osaa sen tarkemmin sanoa, en ole perehtynyt. Hallinnointi-, merkintä ja lunastuspalkkio siinä on. Niilläkään ei ole minulle sen suurempaa merkitystä, vaan ainoastaan absoluuttisella tuotolla ja tuotteen helppokäyttöisyydellä.

Onnettomin eläkevakuutusta "puoltava" argumentti, jonka muistan koskaan kuulleeni! Kiitokset siitä! :D

Ole hyvä! Minulla ei ole koskaan eläkevakuutusta ollut, eikä kait niitä enää juurikaan pankit myy. Juuri siksi kun tämä PS uudistus tuli jokin aika sitten.

Kerran vuodessa... ei taida meikämannella pysyä raha käsissä. Tulee tehtyä jotain turhaa ostosta, jos tilin saldo alkaa kasvaa. Ja pitää tuo palvelu olla koko vuoden jos haluaa seurata osakkeidensa tilannetta... tai niin no soitella pankin palvelunumeroon on toinen vaihtoehto. ETF:t on myös liian osakkeiden kaltaisia.

No jos noin todella on, niin entäpä indeksi(osuus)rahastot sitten? Esimerkiksi Seligsonin indeksirahastoissa minimimerkintä on 1 euro.

No pankin ihmiset ovat sitten valehdelleet ilmeisesti. Moneen kertaan on minulle sanottu, että rahastojen rahastot eivät maksa mitään merkintäpalkkioita. Rahastopalkkioiden selvittämisestä en osaa sen tarkemmin sanoa, en ole perehtynyt. Hallinnointi-, merkintä ja lunastuspalkkio siinä on. Niilläkään ei ole minulle sen suurempaa merkitystä, vaan ainoastaan absoluuttisella tuotolla ja tuotteen helppokäyttöisyydellä.

Tuskinpa sentään valehdelleet ovat, mutta ovat jättäneet taktisesti jotain kertomatta (hallinnointipalkkiot siis menevät kahteen kertaan, vaikka merkintä- ja lunastuspalkkiot maksatkin vain kertaalleen). Tuokin on totta, että ainoastaan ansoluuuttisella tuotolla on loppupeleissä merkitystä. Tässä on kuitenkin se ongelma, että tulevaisuuden ennustaminen on niin tavattoman vaikeaa. Mikä rahasto siis valita? Ja kun suurin osa rahastoista vieläpä häviää indeksilleen, niin pulma on entistä kiperämpi. Ainoa varma asia ovat kulut, joten fiksuinta on keskittyä niiden minimoimiseen. Ne ovat myös ainoa asia, johon yksittäinen piensijoittaja käytännössä pystyy vaikuttamaan.

Yhteistyössä