Kuka tohelo nuo vauvojen ruokasuositukset on kehittäny?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kolmenäiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kolmenäiti"

Vieras
Menee niin hermo.. vauva nyt 4 kk, kasvaa hienosti rintamaidolla, ei ongelmia. Suositusten mukaanhan täysimetys olisi hyvä jatkua 6 kk asti, ja niin olen ajatellut jatkaakin, jos ei mitään uutta ilmene. Silti th 3 kk neuvolassa ja nyt lääkäri 4 kk neuvolassa tuputtavat koko ajan, että voisi kohta alkaa jo miettiä kiinteiden antamista jne. jne. Miksi ne suositukset on annettu, jos terveydenhoitajat ja lääkäritkään ei oo niiden kans samaa mieltä? Koko ajan tuputetaan kiinteiden antamista, vaikka meillä ei oo mikään kiire!! Kuka ne suositukset on keksiny ku niitä ollaan noin vastaan?! Ärsyttää...

Itse olen antanut neuvolassa kaiken mennä toiseta korvasta sisään ja toisesta ulos. käyn siellä lähinnä vain mittuttamassa vauvan painon ja pituuden. Ihan turha niitä höpinöitä on kuunnella.

• Tykkää
Reactions: Sanna80
Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;27678704:
Mun mielestä taas on aivan selvä asia että 2-3 kuisena aloitetaan kiinteät ja vellit. En tajua miksi puoli vuotta pitäisi saada vain maidonlitkua. Mut tämä vain mun mielipide.

Niinpä, onneksi jokaisella on vapaus pitää omat mielipiteensä. Mä nautin imetyksestä, ja mun mielestä se on helpompaa ku mikään muu enkä jaksa turhaan hankaloittaa elämää ku kaikki ollaan tyytyväisiä. Ja mulla on oikeus tähän mielipiteeseen, onneksi :)) en vaan käsitä, että miten neuvolan henkilökunta voi olla näin eri linjoilla "omien" suositustensa kans.

Hyvä kysymys! Teet vain niin kuin parhaaksi näet, tuollaisille suositusten vastaisille kotkotuksille ei tarvi korvaansa lotkauttaa.

Tuntuu, että noita kiinteitä ehdotetaan lähes joka "vaivaan". Meillä esikko kasvoi yläkäyrillä pelkällä rintamaidolla, ehdotettiin kiinteiden aloitusta, että kasvu vähän rauhoittuisi (liian rasvainen maito?). Toinen lapsi kasvoi alakäyrillä, kiinteiden aloitusta ehdotettiin, että kasvaisi enemmän. Ristiriitaista?
En kuunnellut, vaan kummankin kohdalla kiinteät aloitettiin puoli vuotiaana. Ilman ongelmia, joita myös maalailtiin neuvolassa, ellei kiinteitä aloiteta suurin piirtein synnäriltä kotiutuessa.

Kai se vauva oppii helpommin syömään just tossa 3 - 4 kk ikäisenä. Mutta vauva on Sinun ja jos voi hyvin niin sinä päätät milloin kiinteisiin siirrytään. Kuinka usein käytte neuvolassa kun kokoajan tuputetaan kiinteiden aloittamista?

Nehän aloitetaan makuannoksina, ei puolta purkkia kerrallaan vaan alle 1tl tms.
Neuvolan kuuluu antaa niitä esitteitä ja kysellä, koska niitä ohjeistetaan niin. Mutta ei ne pakottaa voi :D
Itse jos painokäyrä alkaisi laskemaan siinä 4kk korvilla useammalla mittauksella, aloittaisin kiinteät suositellaan eli ei.
Jos taas missään ei olisi mitään huolen aihetta, en pitäisi kiirettä kiinteillä. Ehtii niitä syöttämään kun lapsi on vähän valmiimpi siihen. Kaikki 4kk ei osaa alkuun syödä lusikasta saati kiinteää ruokaa, mutta usein 5-6kk kohdalla se onnistuu suunnilleen heti.

Suositukset muuttuivat jokunen vuosi sitten, ja ainakin täällä neuvola ei kovin nopeasti noita omaksunut. Toki useammassa vuodessa voisi kuvitella :D Esikoisen aikana suositus oli 4-5kk ja kuopuksen aikana täysimetys oli siirretty 6kk. Neuvolassa oltiin varmoja, ettei lapset opi ikinä syömään leipää, kun sormiruokailu aloitetaan niin myöhään :D

Lääkärillä oli suositukset siitä, että lihan syönti pitää aloittaa 6kk iässä (vanha suositus) ja kiinteät 6kk iässä (uusi suositus) ja kiinteiden aloitus järjestyksellä bataatti-riisi-maissi-kaurapuuro-peruna-porkkana ja sen jälkeen possu. Totesin vaan, että tuleepas kiire päivä.

Kai se vauva oppii helpommin syömään just tossa 3 - 4 kk ikäisenä. Mutta vauva on Sinun ja jos voi hyvin niin sinä päätät milloin kiinteisiin siirrytään. Kuinka usein käytte neuvolassa kun kokoajan tuputetaan kiinteiden aloittamista?

Kuukauden välein. Kuten ensimmäisessä viestissä mainitsin 3 kk neuvolassa terveydenhoitaja olisi aloittanut kiinteät jo silloin. Ja nyt 4 kk neuvolassa lääkäri oli kiinteiden kannalla. Vanhemmilla lapsilla ei ole ollut mitään ongelmaa kiinteiden aloituksessa puolivuotiaana. En tiiä kuin helposti ois onnistunu jos ois alottanu 3-4 kk :)

Mä luin tutkimuksen, jonka mukaan kiinteiden myöhäinen aloittaminen lisää allergiariskiä, jospa kyse on siitä? Mulle ei ole tuputettu kiinteiden aloitusta neuvolassa, aloitin omasta halusta vähän päälle 3-kuiselle maistelun.

Joo, tuo on yksi neuvolan propaganda-lausahdus, että lapsi ei opi syömään, jos ei kiinteitä aloiteta tarpeeksi aikaisin, eli 3-4 kk:n iässä. Sallikaa mun nauraa.

Meille esikon kohdalla kiinteistä puhuttiin ja ekat esitteet annettiin ekalla kotiköynnillä, eli kun vauva oli yhden viikon ikäinen. Siis yhden (1) viikon. Vaikka olin tuolloin tuore, mistään mitään ymmärtämätön äiti, niin jopa minä ymmärsin, että ehkä siinä vaiheessa olisi ollut ajankohtaisempiakin aiheita. Kuten imetyksen sujuminen jne.

[QUOTE="vieras";27678742]Suositukset muuttuivat jokunen vuosi sitten, ja ainakin täällä neuvola ei kovin nopeasti noita omaksunut. Toki useammassa vuodessa voisi kuvitella :D Esikoisen aikana suositus oli 4-5kk ja kuopuksen aikana täysimetys oli siirretty 6kk. Neuvolassa oltiin varmoja, ettei lapset opi ikinä syömään leipää, kun sormiruokailu aloitetaan niin myöhään :D

Lääkärillä oli suositukset siitä, että lihan syönti pitää aloittaa 6kk iässä (vanha suositus) ja kiinteät 6kk iässä (uusi suositus) ja kiinteiden aloitus järjestyksellä bataatti-riisi-maissi-kaurapuuro-peruna-porkkana ja sen jälkeen possu. Totesin vaan, että tuleepas kiire päivä.[/QUOTE]

Just näin. Ja jos aloitat kiinteät vasta 6 kk niin eka viikko kasvista, toka viikolla jo viljat, kolmannella liha jne. Piruja maalaillaan seinille, että jos alotat vasta 6 kk niin tulee kiire ottaa nämä kaikki ku ne pitää jo 6 kk ikäisellä olla. Mun on niin vaikea ymmärtää..

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27678769:
Mä luin tutkimuksen, jonka mukaan kiinteiden myöhäinen aloittaminen lisää allergiariskiä, jospa kyse on siitä? Mulle ei ole tuputettu kiinteiden aloitusta neuvolassa, aloitin omasta halusta vähän päälle 3-kuiselle maistelun.

Tästä on olemassa hyvin ristiriitaisia tutkimustuloksia. Joidenkin tulosten mukaan riski on suurempi, jos kiinteät aloitetaan ennen puolta vuotta.

Itse olisin allergioita enemmän huolestunut siitä, onko 3-4 kuukauden ikäisen vauvan suolisto tarpeeksi kehittynyt vastaanottamaan kiinteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;27678769:

Voi ollakin. Mutta miksi suositukset on sit sitä mitä on? tätä mun on niin vaikea ymmärtää.

Meillä tosin atopiaan taipuva perhe, joten emme siinä mielessä ole ihan "normi". Mutta meillä ainakin allergialääkäri nimenomaan painotti, että kiinteät tulee ehdottomasti aloittaa sillon 4 kk, koska lisää muuten allergiariskiä.

[QUOTE="vieras";27678742]Lääkärillä oli suositukset siitä, että lihan syönti pitää aloittaa 6kk iässä (vanha suositus) ja kiinteät 6kk iässä (uusi suositus) ja kiinteiden aloitus järjestyksellä bataatti-riisi-maissi-kaurapuuro-peruna-porkkana ja sen jälkeen possu. Totesin vaan, että tuleepas kiire päivä.[/QUOTE]

:D

Se nyt riippuu ihan siitä th:sta ja lääkäristä; meillä poika kasvoi hyvin rintamaidolla, vaikka paino huitelikin miinuksella pituuten nähden. Mutta joka kuukausi th totesi että tarpeeksi hyvin kasvaa, ja vasta 5kk neuvolassa kysyi joko ollaan aloitettu kiinteiden maistelu. Ei oltu, mutta aloitettii just ennen 6kk neuvolaa.

En tiedä johtuiko tuosta vai mistä, mutta poika ei halunnutkaan soseita syötettävän sitten kun niiden aika oli. Alkoi syömään heti puolivuotiaana sormiruokaa, ja eli käytännössä rintamaidolla n.8kk ikäiseksi kunnes ilmeisesti hoksasi nälän ja ruuan yhteyden, ja antoi ystävällisesti lusikoida ruokaa suuhunsa. Niiden sormiruokien lisäksi.

Nyt on pian 2v eikä mitään allergian tapaistakaan ole ollut, eikä myöskään ruokaa mitä ei suostuisi syömään. Omasta kokemuksesta (tosin on vasta se yksi "koekappale") antaisin ap:n tapauksessa neuvolan puheiden mennä sisään ja ulos, jos vain lapsi kasvaa ja voi hyvin.

Suomea (ja muita kehittyneitä maita) koskeva suositus on nykyisin 4kk imetystä johtun useista seikoista. Esimerkiksi allergiariskit pienenevät kun aloittaa kiinteiden maistattelun viimeistään 4kk. Ravintoaineita vauva tarvitsee 4kk lähtien enemmän kuin mitä pelkkä maito tarjoaa, esim.rauta on tällänen tarvittava ravintoaine. Herkkyys kiinteiden aloitukseen vauvalla on niinikään 4kk.

Vanha WHO:n 6kk imetyssuositus on maailmanlaajuinen ja tehty silmälläpitäen kehitysmaita joissa ensiarvosen tärkeää on imettää vauvaa mahdollisimman pitkään mm. hygieniasyistä jotta vauva ei kuole esim. johonkin bakteeriin. Tämä ' pelkästään imetä mahdollisimman pitkään' on länsimaissa, esim. Suomessa otettu siten haudanvakavasti ja osa äideistä on tehnyt siitä lähes uskonnon jolla toisia naisia voi syyllistää. On hyvä muistaa että vaikka kiinteiden aloittaa 4kk, tai tarvittaessa jopa aiemmin niin ei se tarkoita sitä että imetys (tai korvikkeet) tulisi lopettaa vaan niitä jatketaan siinä ohessa.

Ei ne neuvolantädit vauvaa ja äitejä kiusatakseen neuvoja jakele vaan vauvanne parhaaksi. Jos haluaa voi toki jatkaa pelkällä imetyksellä mutta silloin ottaa tietoisen riskin ruoka-aineherkkyyksiin liittyviin asioihin tai siitä että vauva mahdollisesti kasvaisi ja nukkuisi ja täten kehittyisi paremmin kun saisi lisää ravintoaineita. Vauvathan kehittyvät levossa.

Älkää unohtako kiinteiden soseiden seasta esim. oliiviöljyä sillä vauvat tarvitsevat kehittyäkseen (sekä aivot että hermosto) enemmän rasvaa kuin aikuiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;27678886:
Suomea (ja muita kehittyneitä maita) koskeva suositus on nykyisin 4kk imetystä johtun useista seikoista. Esimerkiksi allergiariskit pienenevät kun aloittaa kiinteiden maistattelun viimeistään 4kk. Ravintoaineita vauva tarvitsee 4kk lähtien enemmän kuin mitä pelkkä maito tarjoaa, esim.rauta on tällänen tarvittava ravintoaine. Herkkyys kiinteiden aloitukseen vauvalla on niinikään 4kk.

Vanha WHO:n 6kk imetyssuositus on maailmanlaajuinen ja tehty silmälläpitäen kehitysmaita joissa ensiarvosen tärkeää on imettää vauvaa mahdollisimman pitkään mm. hygieniasyistä jotta vauva ei kuole esim. johonkin bakteeriin. Tämä ' pelkästään imetä mahdollisimman pitkään' on länsimaissa, esim. Suomessa otettu siten haudanvakavasti ja osa äideistä on tehnyt siitä lähes uskonnon jolla toisia naisia voi syyllistää. On hyvä muistaa että vaikka kiinteiden aloittaa 4kk, tai tarvittaessa jopa aiemmin niin ei se tarkoita sitä että imetys (tai korvikkeet) tulisi lopettaa vaan niitä jatketaan siinä ohessa.

Ei ne neuvolantädit vauvaa ja äitejä kiusatakseen neuvoja jakele vaan vauvanne parhaaksi. Jos haluaa voi toki jatkaa pelkällä imetyksellä mutta silloin ottaa tietoisen riskin ruoka-aineherkkyyksiin liittyviin asioihin tai siitä että vauva mahdollisesti kasvaisi ja nukkuisi ja täten kehittyisi paremmin kun saisi lisää ravintoaineita. Vauvathan kehittyvät levossa.

Älkää unohtako kiinteiden soseiden seasta esim. oliiviöljyä sillä vauvat tarvitsevat kehittyäkseen (sekä aivot että hermosto) enemmän rasvaa kuin aikuiset.

Ei meidän neuvolassa ainakaan käytetä tätä 4 kk:n suositusta "virallisesti". Kaikki lippuset ja lappuset mitä siellä jaetaan, toitottavat 6 kk:n täysimetystä. Mutta puheet ovat sitten ihan muuta. Tätä en just ymmärrä, että miksi suositukset sitten ovat sitä mitä ovat, jos on kerran parempi aloittaa kiinteiden maistelu jo aikaisemmin? Tämä ristiriita on tavallisesta pulliaisesta tosi hämmentävää..

En jaksa vakavasti ottakaan kaikkea mitä neuvolassa sanotaan, ja teen itse niinkuin parhaaksi näen. Mutta tulee aina niin pahalle tuulelle kun neuvolassa käy ja sitten menee pää ihan sekaisin näistä ristiriitaisuuksista.. Päivä pilalla :D

[QUOTE="niin";27678822]Meillä tosin atopiaan taipuva perhe, joten emme siinä mielessä ole ihan "normi". Mutta meillä ainakin allergialääkäri nimenomaan painotti, että kiinteät tulee ehdottomasti aloittaa sillon 4 kk, koska lisää muuten allergiariskiä.[/QUOTE]

Meillä on suvussa allergiariskiä ja siksi kiinteät on aloitettu allergialääkärin suositusten mukaan. Toisen kanssa 4kk iässä ja on allerginen. Toisen kanssa 6kk iässä ja ei ole allergioita. Oli tosin herkkävatsainen vauva. Erilaisia suosituksia ja kukapa sen osaa sanoa, mikä allergioihin oikeasti meidän osalta vaikutti.

Alkuperäinen kirjoittaja Lääkäri;27678886:

Ihan ensinnäkin: Suomen lastenlääkäriyhdistyksen suositus on, että kiinteät aloitetaan yksilöllisesti vauvan tarpeiden mukaan 4-6 kk iässä. On yksilöllistä, tarvitaanko lisäravintoa ennen 6 kk ikää.

Allergiariskiä ei pienennä kiinteiden aloittaminen neljän kuukauden iässä verrattuna kuuden kuukauden ikään, joskaan se ei sitä terveen lapsen kohdalla suurennakaan.

WHO puolestaan on moneen otteeseen korostanut, että sen suositukset koskevat kaikkia maita. Kehitysmaissa toki niiden noudattaminen on elämän ja kuoleman kysymys, toisin kuin meillä.

Suomen lastenlääkäriyhdistys vastusti aikoinaan WHO:n maailmanlaajuisia imetyssuosituksia muun muassa sillä perusteella, että tämä "lisäisi tarpeettomasti monien äitien epäonnistumisen kokemusta." Syy toki sekin.

Ja lisätään vielä lopuksi, että suomalaisäiti täysimettää lastaan keskimäärin alle 1,5 kuukautta.

[QUOTE="vieras";27678944]Meillä on suvussa allergiariskiä ja siksi kiinteät on aloitettu allergialääkärin suositusten mukaan. Toisen kanssa 4kk iässä ja on allerginen. Toisen kanssa 6kk iässä ja ei ole allergioita. Oli tosin herkkävatsainen vauva. Erilaisia suosituksia ja kukapa sen osaa sanoa, mikä allergioihin oikeasti meidän osalta vaikutti.[/QUOTE]

Eihän tuo 4 kk takaa etteikö voisi allergioita tulla. Meillä molemmilla juuri tämän atopiataipumuksen takia aloitettu 4 kk kiinteät ja toisella oli ruoka-allergioita ja toisella ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän faktaa;27679030:
I
WHO puolestaan on moneen otteeseen korostanut, että sen suositukset koskevat kaikkia maita. Kehitysmaissa toki niiden noudattaminen on elämän ja kuoleman kysymys, toisin kuin meillä.

WHO:lle olisi totaali-itsemurha järjestönä rakentaa erillisiä ohjeistuksia valtioiden kehitystason mukaisesti. "Te alikehittyneet siellä hei: imetelkää nyt vaikkapa sinne 24 kuukauteen saakka kun ei teille ruokaakaan löydy niin me länsimaiset sitten korkkailaan ekat hypertestatut lastenruoat tossa 4 kk kohdilla. Heippa!"

Yhteistyössä