Onko muita joilla ei ole lainkaan joulumieltä

• Viestiketjun aloittaja "Tiiu"
  • Ensimmäinen viesti
halipupu harmaana
Mun mielestä vois skipata koko tyhmän joulun...
Peesi. Ei kiinnosta yhtään. Harmi, että töissä pitää joka vuosi vetää pakolliset joulukuviot läpi. Nyt oon koko aamun kiukutellu omille lapsille, kun ne ei tee yhtään mitään, huusholli on ihan sotkussa ja ne luulee, että joulu tulee mitään tekemättä. Katsotaan tuleeko, itse en jaksa tehdä kuin pakolliset arjen jutut.

Jos mulla ei olisi lasta, niin en varmaan tekis mitään joulun eteen. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miks joulusta hössötetään niin paljon. Mutta jotenkin tuntuu että lapsen vuoksi pitää vähän koristella ja ostaa pari lahjaa ja laittaa joulukuusi jne.

"Xxxxx"
Mulle tuli kun lumi tuli :) muutoin ollut töissä rankkaa. Ja surua ja murhettakin.... Lahjat ostin eilen ja tänään ois tarkoitus väsätä piparkakkutaloa. Mulla se mieli tulee tekemisen kautta.

mä...
Jos mulla ei olisi lasta, niin en varmaan tekis mitään joulun eteen. Mä en kertakaikkiaan ymmärrä miks joulusta hössötetään niin paljon. Mutta jotenkin tuntuu että lapsen vuoksi pitää vähän koristella ja ostaa pari lahjaa ja laittaa joulukuusi jne.
Eikö se lapsen ilo ja nauru tuo sulle lainkaan joulumieltä? Etkö saa itse mitään siitä, kun lapsesi silminnähden nauttii ripustellessaan itsetekemiään koristeita ja avatessaan lahjojaan? Onko nämä kaikki pelkkää "pakkoa"?

Mä oikein odotan, että viimeisetkin lapset muuttavat pois kotoa. Sit voi mummo lähteä vaikka Tallinnan laivalle rilluttelemaan ja jättää muut viettämään joulua keskenään :D

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27672433:
Eikö se lapsen ilo ja nauru tuo sulle lainkaan joulumieltä? Etkö saa itse mitään siitä, kun lapsesi silminnähden nauttii ripustellessaan itsetekemiään koristeita ja avatessaan lahjojaan? Onko nämä kaikki pelkkää "pakkoa"?
Noo lapsen ilo ja ihmetys on varmaan ainoita jotka joulussa nimenomaan ilahduttaa. Ja kaikki on lapselle silleen uutta, ikää on 1v 9kk ja viime jouluna oli vielä niin vauva ettei tajunnut silleen joulusta. Tosin mua ilahduttaa jokainen uusi asia jonka lapseni hoksaa ja huomaa.

Kyllä se joulumieli on vähän vielä hakusessa.Yhden kynttelikön olen laittanut keittiön ikkunalle ja ihan kuopusta 5v ajatellen.Hän ilahtui kovin tuosta :) Mulla tietenkin joulumieltä varjostaa se kun ei ole täyttä varmuutta onko silmässä hyvän- vai pahanlaatuinen kasvain.Aika ajoin se tulee kummittelemaan mielen syövereihin.Onneksi töissä ei ole ehtinyt ajatella ikäviä.Selkäsairaus myös toisinaan uuvuttaa ja sitten vielä nivelrikkoa toisessa jalassa.Pääsen onneksi kirurgin juttusille joulun jälkeen...jos sille tehtäisiin jotain.
Lahjat on lähes kaikki ostettu.Äidille vielä jotain...ehkä joulun herkkukori, kun hällä on jo kaikkea.Onneksi on pikkuisen lunta maassa...toivoa on että joulufiilis vielä tulee, kunhan ehtii kotonakin jotain sen eteen tehdä :)

Joulumielet jäivät lapsuuteen. Siis kotimaisen -mielen.Olen jo vuosia viettänyt joulut jossain Euroopan vanhassa kaupungissa. Joka paikassa jossa olen ollut, niin hulinat on pois. Aattoillan ja joulupäivän tyhjyyttä ei ole. Ihmiset liikkuvat ulkona, istuvat ravintoloissa ja kahviloissa ja ovat iloisia. Kahvilat eivät ole mitään itsepalvelukuppiloita, vaan kauniita, oikeastaan taideteoksia. Vanhojen kaupunkien joulutoreilla on kuhinaa yölläkin. Siellä voi pysähtyä vaikka hotwine-lasilliselle. Voi mennä johonkin konserttiin myöhäänkin aattoiltana. Jossain kadunkulmassa joku laulaa kauniisti hoosiannaa.
Tämä joulu menee taas kerran Prahassa.

Budapest, Krakowa, Bratislava, jopa Madrid on kokemisen arvoinen jouluaikaan. Yleensä ne maat, joissa valtauskontona on muu kuin meidän luterilaisuus.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
"vieras"
Joulumielet jäivät lapsuuteen. Siis kotimaisen -mielen.Olen jo vuosia viettänyt joulut jossain Euroopan vanhassa kaupungissa. Joka paikassa jossa olen ollut, niin hulinat on pois. Aattoillan ja joulupäivän tyhjyyttä ei ole. Ihmiset liikkuvat ulkona, istuvat ravintoloissa ja kahviloissa ja ovat iloisia. Kahvilat eivät ole mitään itsepalvelukuppiloita, vaan kauniita, oikeastaan taideteoksia. Vanhojen kaupunkien joulutoreilla on kuhinaa yölläkin. Siellä voi pysähtyä vaikka hotwine-lasilliselle. Voi mennä johonkin konserttiin myöhäänkin aattoiltana. Jossain kadunkulmassa joku laulaa kauniisti hoosiannaa.
Tämä joulu menee taas kerran Prahassa.

Budapest, Krakowa, Bratislava, jopa Madrid on kokemisen arvoinen jouluaikaan. Yleensä ne maat, joissa valtauskontona on muu kuin meidän luterilaisuus.
Mä olen viettänyt joulun Krakovassa ja oli kyllä vaikeuksia löytää paikka josta sai ruokaa aattona. Mitään yökuhinoita ei todellakaan ollut, päivällä kyllä. Kadut oli tyhjiä eikä kahviloita ollut juurikaan pyhinä auki, mistään konserteista puhumattakaan. Että jotain rajaa nyt hehkutuksillekin kun joku on saattanut siellä myös käydä ;)

3 vilkasta poikaa
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27672433:
Jaa mikä ilo ja nauru?
Tuolla nuo tappelee ja kiukkuaa kun kokeita ensi viikko tulvillaan... Lukea pitäis, mut yks unohti kirjan kouluun, toinen on ihan evvk ja kolmas kerjää verta isommilta nenästään. Siivota pitäis, mutta sen mä haluan tehdä YKSIN ja rauhassa.

Niin että mikä joulumieli? Ilman lapsia en viettäis joulua ollenkaan.

bud
Jaa mikä ilo ja nauru?
Tuolla nuo tappelee ja kiukkuaa kun kokeita ensi viikko tulvillaan... Lukea pitäis, mut yks unohti kirjan kouluun, toinen on ihan evvk ja kolmas kerjää verta isommilta nenästään. Siivota pitäis, mutta sen mä haluan tehdä YKSIN ja rauhassa.

Niin että mikä joulumieli? Ilman lapsia en viettäis joulua ollenkaan.
:D Kyllä se joulumieli sieltä tulee. Viimeistään aattoiltana, kun pojat nukkuu?

ajattelitko siis
Peesi. Ei kiinnosta yhtään. Harmi, että töissä pitää joka vuosi vetää pakolliset joulukuviot läpi. Nyt oon koko aamun kiukutellu omille lapsille, kun ne ei tee yhtään mitään, huusholli on ihan sotkussa ja ne luulee, että joulu tulee mitään tekemättä. Katsotaan tuleeko, itse en jaksa tehdä kuin pakolliset arjen jutut.
jos lasten tulisi siivota koko huusholli, ja itse et tekis kuin pakolliset jutut?

Mua ei kiinnosta koko joulu, vaikka tykkään kyllä (vanhoista) joululauluista, kynttilöistä ja rauhallisuudesta.

Ollaan lapsen kanssa kahdestaan joulu, jotain lahjoja lapsi saa jo senkin takia, kun on noita sukulaisia ja muita läheisiä, joille joulu on iso juttu.
Tulevaisuudessa suunnittelin, et jos lähdettäisiin aina jouluksi lämpimään.

Ei ole joulumieltä ei. Tänä vuonna poika on niin pieni (5,5kk) että päätettiin viettää miehen kanssa joulu kumpikin omassa lapsuudenkodissamme, poika miehen kanssa siellä ja minä omassani. Tällä tavoin mies pääsee jouluruokailemaan ja viettämään perinteikästä joulua ja minä perheineni omalla tavallamme :p

3 vilkasta poikaa
Ei ole joulumieltä ei. Tänä vuonna poika on niin pieni (5,5kk) että päätettiin viettää miehen kanssa joulu kumpikin omassa lapsuudenkodissamme, poika miehen kanssa siellä ja minä omassani. Tällä tavoin mies pääsee jouluruokailemaan ja viettämään perinteikästä joulua ja minä perheineni omalla tavallamme :p
Aika erikoista, että kumpikin tahoillaan vaikka kyseessä oman lapsen ensimmäinen joulu... Joo, eihän se siitä mitään muista, mutta kuitenkin.
Rohkea veto :)

Aika erikoista, että kumpikin tahoillaan vaikka kyseessä oman lapsen ensimmäinen joulu... Joo, eihän se siitä mitään muista, mutta kuitenkin.
Rohkea veto :)
Juu mä olen huomannut että ihmisillä on meidän joulusuunnitelmiemme kanssa joku ongelma :D itse olen kuitenkin sitä mieltä että näin on paras jokaiselle osapuolelle. Ensi vuonna sitten aiomme olla oman pikku perheemme kanssa.

"Outoa"
[QUOTE="vieras";27672816]Mä olen viettänyt joulun Krakovassa ja oli kyllä vaikeuksia löytää paikka josta sai ruokaa aattona. Mitään yökuhinoita ei todellakaan ollut, ;)[/QUOTE]

Outoa, perin outo kommentti. Itse olin juuri viime joulun Krakowassa, ja kyllä siellä ihan normaali-ihmiselle kuhinaa riitti. Saattaa olla, että heti silloin ns.vapautuksen jälkeen oli ankeampaa, en tiedä. Nyt oli kunnon ravintoloita missä syödä jne. Tosin mäkkärit ja muut snagarit oli kiinni, mutta muu repertuaari pelasi hyvin. Kieltämättä Varsova on eläväisempi paikka jos sitä hakee. Praha ja Budapest ovat minun suosikkejani.

[QUOTE="vieras";27672816]Mä olen viettänyt joulun Krakovassa ja oli kyllä vaikeuksia löytää paikka josta sai ruokaa aattona jne... [/QUOTE]

Olen parikymmentä vuotta ollut joulut jossain muualla kuin Suomessa. Ja juuri näissä vanhoissa kaupungeissa. Tuo lainattu kommentti ei ainakaan oman kokemukseni mukaan ole totuuden mukainen. Jos jollekin matkalle lähtee, ei silloin pidä köyhäillä, ainakaan jouluna, ja keirrellä päämäärättömästi etsimässä jotain ruokabaaria. Kyllä hotelleissakin osataan neuvoa. Ja aina on kaupungeissa löytänyt mitä on ollut vailla. paremmein kuin Suomen "joulukaupungeissa" jotka sulkeutuvat viimeistään klo.18.00.

Yhteistyössä