Vaimon hämärtynyt rahan arvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Zap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"Zap"

Vieras
Kuinka moni teistä mammapalstan mussukoista elää tiukasti miehen tuloilla siihen malliin, että rahan arvo hämärtyy? (Venakkoa ei lasketa)

Olen laskenut tällaisen pikkuperheen järkeväksi viikkobudjetiksi normaaliin juokseviin menoihin 600 euroa. Tämän lisäksi menee sitten vaatteet, harrastukset jne. sekä 4-5 kertaa vuodessa tapahtuva ulkomaanmatka. Mielestäni elämme jo tällä budjetilla varsin yltäkylläisesti. Vaimolla alkaa kuitenkin mielestäni irrota normaali käsityskyky raha-asioista aivan totaalisesti. Olen siis aina laittanut syrjään/sijoittanut em. budjetoidun rahaksi kaiken ylimääräisen. Rouva on aina ollut kova shoppaamaan, mutta nykyisin rahanmeno on äitynyt aivan tolkuttomaksi, jossa vielä joulu tuo oman hauskan lisänyanssinsa.

Käytännössä emännän kulutusjuhlaan olen joutunut säännöllisesti viimeisen vuoden aikana irroittamaan säästöistä tms. rahoista 1-2 tonnia kuussa, joka on ihan käsittämätöntä. Rouvaa ei saa kuriin millään, ilmeisesti shoppailu korvaa seksin (joka ei sitten kiinnosta pätkääkään).

Se on se ikuinen dilemma: silloin kun on töissä, pitää kiirettä, eikä ehdi kuluttaa niin kovasti. Silloin, kun ei ole töissä (= opiskelee, äitiysvapaalla, työttömänä, eläkkeellä), niin olisi kyllä aikaa kuluttaa, mutta sitten se rahapuoli onkin vähän hankalampi...

Itse olen seurannut tässä äitini eläkkeelle jäämistä. Sillä on vähän samantyylinen ongelma kuin ap:n vaimolla. Onneksi se vastaa itse omista raha-asioistaan, niin luulisi hommaan tulevan jotain tolkkua aika pian!

Multa on itseltä oikeastaan jäänyt tuo "normaali" äitiyslomaileminen vähän väliin, kun olen tehnyt töitä etänä kotoa käsin vähän koko ajan. Eli en kuulu ap:n etsimään ryhmään.

Ei muuta kun tsemppiä ap vaimon ruotuun pistämiseen!

[QUOTE="Zap";27666585]Käytännössä emännän kulutusjuhlaan olen joutunut säännöllisesti viimeisen vuoden aikana irroittamaan säästöistä tms. rahoista 1-2 tonnia kuussa[/QUOTE]

Muuten, pitikö tässä kohtaa olla 1-2 tonnia vuodessa vai oliko tuo ihan oikea luku?

Elän kotihoidontuella ja "miehen siivellä" mutta ostan lähes kaikki lasten ja omat vaatteet ja tarvikkeet käytettyinä, kaupasta ostan mahdollisimman halpaa ruokaa, en tee heräteostoksia. Vaimosi törsäys kuulostaa mielipuoliselta. Miksi annat hänelle rahaa???

[QUOTE="vieras";27666628]Muuten, pitikö tässä kohtaa olla 1-2 tonnia vuodessa vai oliko tuo ihan oikea luku?[/QUOTE]

Samaa ihmettelin.
Enkä tiedä onko tää nyt niin sukupuolisidonnainen juttu. Ehkä se shoppailu, mut ei se rahankulutus. Meillä mä (=nainen) oon se säästeliäs, mutta mies kuluttaa aika surutta ravintoloihin, baareihin, illanviettoihin, keikkalippuihin jne.

Miksi kustannat vaimosi kaikki oikut? Eikö niitä rahahanoja saa kiinni? Tuosta syystä meillä on omat erilliset tilit (+yhteinen tili, josta maksetaan laskut+laina), todennäköisesti shoppailisin miehenikin palkan. Ei pääse rahan arvo unohtumaan, kun käyttää vain sen minkä tienaa (tosin nyt olen hoitovapaalla, mutta elän OMILLA säästöilläni) ja kumpikin saa tuhlata laskujen ja lainanmaksun+ruokalaskujen jälkeen sen verran kuin on varaa. Säästötileihin ei kosketa, kuin tiukan paikan tullen (esim. auto hajoaa, työttömyys tms).

Juuri näistä ap:n syistä en ole yhteisen tilin kannalla, koska näinhän siinä yleensä käy, vaimo käyttää suurimman osan rahoista itseensä. Nähty on!

[QUOTE="vieras";27666628]Muuten, pitikö tässä kohtaa olla 1-2 tonnia vuodessa vai oliko tuo ihan oikea luku?[/QUOTE]

Eiku oikeasti tonnista kahteen joka helvetin kuukausi!! Niin, vaimo on itsekin töissä eikä aivan nollapalkallakaan. Rouva tienaa noin 4300 euroa kuussa.

Alkaa oikeasti vituttamaan tämä rahhan syytäminen, vaikka satummekin kuulumaan siihen hyväosaiseen vähemmistöön, jolla taloudellinen tilanne on erinomaisessa kunnossa.

[QUOTE="Zap";27666585]ännöllisesti viimeisen vuoden aikana irroittamaan säästöistä tms. rahoista 1-2 tonnia kuussa, joka on ihan käsittämätöntä.[/QUOTE]

Siis millä tavalla "joutunut"? Rouva tulee käsi ojossa pyytämään shoppailurahaa ja sä ihan vapaaehtoisesti annat? Siihen on helppo ratkaisu; älä anna enää.

Mulla on eräs ystävä joka on ollut vuosia kotihoidontuella ja nyt pienipalkkaisessa osapäivätyössä. Asuvat miehensä talossa, joten mies maksaa asumiskustannukset ja esim. perheen lomamatkat, ja nainen maksaa itse lähinnä vain bensat käyttämäänsä autoon, osan ruokaostostoksista ja loput laittaa omiin menoihinsa, reippaasti yli varojensa. Hiusten- ja ripsenpidennyksiä, meikkejä, vaatteita, kenkiä, sisustustavaraa, lastenvaatteita... Mieheltään saa kyllä loppukuusta rahaa bensaan ja ruokaan jos tarvitsee, mutta muuten mies ei osallistu näiden turhien kulujen maksamiseen, vaan nainen saa ihan itse panikoida osamaksujen, visa-laskujensa ym. kanssa. Varmaan on siksi niin helppo käyttää rahoja noin vastuuttomasti, kun tietää, että perheellä on kaikki hyvin (ruokaa, asunto...) vaikka käyttäisi omat rahansa miten sattuu.

[QUOTE="Zap";27666694]Eiku oikeasti tonnista kahteen joka helvetin kuukausi!! Niin, vaimo on itsekin töissä eikä aivan nollapalkallakaan. Rouva tienaa noin 4300 euroa kuussa.

Alkaa oikeasti vituttamaan tämä rahhan syytäminen, vaikka satummekin kuulumaan siihen hyväosaiseen vähemmistöön, jolla taloudellinen tilanne on erinomaisessa kunnossa.[/QUOTE]melkonen tohveli olet mieheksi jos annat vaimollesi moisia summia.

melkonen tohveli olet mieheksi jos annat vaimollesi moisia summia.

Vaimo pistää käytännössä oman tilinsä sileäksi, joskin ostaa myös lastenvaatteet näillä rahoilla. Sitten kun oma tili on tyhjä, alkaa Visa vinkumaan. Tämän on kuukausittainen tappelunaihe. En itsekään elä erityisen taloudelllisesti, minulla on kalliita harrastuksia, mutta toisaalta olen käynyt baarissa viimeksi vuonna 2006.

[QUOTE="Zap";27666694]Eiku oikeasti tonnista kahteen joka helvetin kuukausi!! Niin, vaimo on itsekin töissä eikä aivan nollapalkallakaan. Rouva tienaa noin 4300 euroa kuussa.

Alkaa oikeasti vituttamaan tämä rahhan syytäminen, vaikka satummekin kuulumaan siihen hyväosaiseen vähemmistöön, jolla taloudellinen tilanne on erinomaisessa kunnossa.[/QUOTE]
Oliskohan keskustelun paikka? On myös mahdollista, että vaimosi on addiktoitunut shoppailemiseen ja se on addiktio siinä missä muutkin addiktiot. Yhteiset pelisäännöt siitä, millaista elintasoa teidän perheessänne ylläpidetään ja mitä tavoitteita on syntyneille säästöille (esim jäädä pois työelämästä jo ennen virallista eläkeikää).

Onhan toi ihan hillitöntä. Ja pahimmassa tapauksessa ne lapset oppii tuhlaamaan yhtä paljon.

Eli kannattais isukin nostaa kissa pöydälle, ennen kuin sulla on shoppailuhullu vaimo JA lapset sun lompakolla ;)

[QUOTE="vieras";27666842]No huhhuh... kyllä ihmiset elää sitten eri maailmoissa. Itselläni kuukaudessa käyttörahaa n. 450 euroa. Ja ihan ok riittää.[/QUOTE]

Tiedän... Väitän, että minä sopeutuisin kyllä köyhyyteen, mutta rouva vetäisi varmaan itsensä kaulakiikkuun tuossa tilanteessa. Varmaan siksi minua tuo Venakon toiminta vi***aakin, kun esimerkki on liian lähellä.

Pakko kysyä, että kuka tekee 4-5 kertaa vuodessa ulkomaanmatkan? Siis minkälaisissa työpaikoissa saa lomaa niin paljon, että tuohon kykenee? Mulla on 5vkoa lomaa/vuosi, enempää ei tule olemaan tuossa firmassa koskaan. Yksityisellä puolella siis.

Meidän suhteessa mies tienasi aluksi enemmän, vaikka minäkin tienaan hyvin. No, nyt mies on lomautettuna ja todnäk työt loppuu kokonaan, jolloin eletään mun rahoilla enemmän. Eiköhän tilanne taas jossain vaiheessa muutu, mutta ei haittaa vaikkei muutukaan, kun pärjätään minunkin tuloilla :)

[QUOTE="vieras";27666941]Pakko kysyä, että kuka tekee 4-5 kertaa vuodessa ulkomaanmatkan? Siis minkälaisissa työpaikoissa saa lomaa niin paljon, että tuohon kykenee? Mulla on 5vkoa lomaa/vuosi, enempää ei tule olemaan tuossa firmassa koskaan. Yksityisellä puolella siis.
[/QUOTE]

Palkatonta saa lähes niin paljon kuin pyytää.

Kaikkeen tottuu ja se, mikä ennen oli paljon, ei enää riitä. Yksi sukulainen on "rikastunut" miehensä kautta ja niin vain on rahan arvo vuosien varrella muuttunut. Hän ei pysty mitenkään ymmärtämään, että esim. minä en voi lähteä hänen seurakseen ulkomaille, koska minulla ei ole rahaa niin paljon käytössä. Tokaisee vaan, että pyydä mieheltä. No en pyydä, koska samassa veneessä ollaan mieheni kanssa ja ensin on hoidettava laskut ja lainat sekä lasten tarpeet. Sitten minulle suututaan, kun en lähde. Ja sukulaiseni on kumminkin elänyt myös niukkaa aikaa, mutta se on vain unohtunut.

Jätäppä raha antamatta nyt heti ens alakuun. Jos on visaa vinguteltu niin rouva sitten makselee laskunsa ja sillä siisti. Jos on sinun visalle rinnakkaiskortti niin sulje se. Kyllä ihmisen täytyy osata sen verran rahaa käyttää että noinkin kovalla palkalla (etenkin kun menoja on jakamasa kaksi ilmeisen hyväpalkkaista ihmistä) saa maksettua sen mitä tarvitsee ja jää säästöönkin eikä tarvitse visaa käyttää ollenkaan. (Toki matkat sitten eri asia visan suhteen kun usein helpompi kortilla maksaa kuin kantaa käteistä).

Olen kade, kyllä elätte yltäkylläisyydessä todellakin. Meillä taas minä joudun olemaan se säästeliäämpi osapuoli, kun miehellä on rahanarvo hämärtynyt. Ei ole kivaa. :(

Ei voi sanoa mitään muuta, kun keskustelkaa ja onhan tolle tultava stoppi, jos tuo summa oikeasti on 1000-2000e/KK.

Rahanne on yhteisiä? Myös sulla siis on oikeus olla päättämässä, mihin niitä käytetään.
Jos mä olisin tollanen vaimo, toivon todellakin että joku sen huomaa ja pistää stopin samantien.
Shoppailuhimo/ääretön kuluttaminen on sekin riippuvuus.

Ei voi sanoa mitään muuta, kun keskustelkaa ja onhan tolle tultava stoppi, jos tuo summa oikeasti on 1000-2000e/KK.

Rahanne on yhteisiä? Myös sulla siis on oikeus olla päättämässä, mihin niitä käytetään.
Jos mä olisin tollanen vaimo, toivon todellakin että joku sen huomaa ja pistää stopin samantien.
Shoppailuhimo/ääretön kuluttaminen on sekin riippuvuus.

Arvaa onko tästä keskusteltu ja riidelty?! Rouva tietää kyllä tasan tarkkaan paljonko meillä on varallisuutta ja vetoaa joka kerta siihen, että eihän nuo summat meidän maailmaa kaada. Tottahan tämä on, mutta ihan tolkutonta toimintaa. Tuhlauksessa kaikki ei ole puhdasta shoppailua, vaan osa on sitä, että ruokatunnilla voidaan käydä 5-6 kaverin kanssa syömässä a'la cartessa ja rouva maksaa kaikille. Tämän on huomannut noin kymmenen kanan siipeilijälauma, joka hännystelee rouvaa ja rouva kyllä maksaa. Eihän se tunnu missään!!! Eli oikeastaan kyse ei ole shoppailuaddiktiosta, vaan yleisestä rahojen tunkemisesta huitsin tuuttiin.

Ymmärätäisin oman tilin kuukausittaisen saldon nollaamisen, mutta viimeisen vuoden aikan mukaan on tullut tämä luottokortilla vinguttaminen. Rouvalla on siis itselläkin kohtuulliset tulot ja oma luottokortti. Paha vaan, kun olen typeryyksissäni alkanut maksaa nämä luottokorttilaskut! Mamma laittaa yhteiseen talouteen noin 500-1000 euroa kuussa ja loput 2700 euron nettotulosta menee käytännössä ns. dev>nulliin. Tämän lisäksi sitten tuo 1000-2000 euroa luottokortilla/kk.

Vaimo pitää minua valittajana kun asiasta keskustellaan (lue huudetaan). Tuhlaus ei todellakaan aja meitä vararikkoon, mutta minä en kertakaikkiaan enää pysty hyväksymään tuota rahan käyttöä. En minä monoakaan halua antaa, pitäähän lapsilla äiti olla ja äitinä hän onkin erinomainen.

NO huhhuh... ehkä sun vaimo jotenki on jääny koukkuun siihen "statukseen", jonka teidän varallisuus mahdollistaa? Siihen ystävien/kavereiden ihailuun ja sellaiseen.. no vaikea selittää, mutta ymmärrät varmaan. Siihen, että on aina muita vähän parempituloisempi ja elitistisempi? Vai onko teidän ystäväpiirissä muutkin hyvin toimeentulevia, jos kyse on jostain kilpailusta?

Pystytkö tekemään jotain konkreettista, kuten jäädyttää luottokortin tms.?
Jollain se rouva pitäis saada hiffaamaan, että ei onnistu enää tolkuton törsääminen.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten

Yhteistyössä