Perheelliset apua! Miten sanoa lapsiperheelle että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuuh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Meillä on ollut niin kamalan kiireistä tässä viime aikoina että meidän on ihan pakko olla nyt kahdestaan muutama päivä jotta saadaan itsemme kuosiin. Olis ihan kiva tavata mutta me ei oltais nyt kovinkaan kivaa seuraa kun ollaan oikeasti väsyneitä".

Tuo siis jos ei kehtaa sanoa suoraan että toisen perheen kersojen kanssa pelleily ei natsaa.

mitä sitä miettimään, jos ette ole menossa ni sanot ettette tule koska haluatte viettää kaksin romanttista joulua. toinen vaihtoehto on mennä sinne.
meinasitko, että keksimme sulle hätävalheen?
enivei, meette sinne sitten joku muu kerta käymään, kai niillä lapsilla synttärit on.
ja lapsille lahjat postiin, nyt heti. siinäpä se.

Meidän pitäisi mennä mieheni kanssa miehen siskon ja hänen miehensä luo jouluksi. Heillä on kolme pientä lasta, itse olemme lapsettomia. Emme halua juhlimaan joulunpyhiä sinne, koska se lapsijoulu ei innosta lainkaan. Lapsissa ei ole mitään vikaa, oikein mukavia ovat, mutta lasten tahtiin vietetty joulu on aina kovin erilainen kuin aikuisten joulu. Haluaisimme itse viettää jouluaaton terästettyä glögiä siemaillen ja aikuisten kesken iltaa istuen, emmekä joulupukin ja aikaisen herätyksen seurassa.

Miten ihmeessä tämän voi sanoa loukkaamatta perhettä? Jos itse olisitte vastaavassa tilanteessa, miten haluaisitte toisten kieltäytyvän kutsusta? Loukkaisiko teitä tämä?

jos olette jo monta joulua heidän aknssa viettäneet niin tottakai teillä on oikeus olla keskenänne. tai vaikka ette olisikaan viettäneet.

ehdotatte, että tulette kesäläl käymään ja oikeasti menette ja vietätte lasten kanssa vaikka piknikillä päivän. yövytte hotellissa.

Tämä nyt näyttää olevan enemmistön mielipide, ehkä teemme vaan näin. Perhe on kuitenkin meille melko läheinen, ja tiedän heidän olevan aika helposti loukkaantuvaa sorttia. En millään haluaisi riitaa tai mielipahaa aiheesta aikaiseksi! Siksi murehdituttaa tämä.

no sitten sun on pakko valehdella jotain. Ei se ole väärin jos tarkoitus on hyvä. jos siis sukulaisesi ovat mänttejä ja yrittävät pakottaa toisia nauttimaan omista jälkikasvustaan.

ei se lapsiperheen äitikään menisi säätämään jouluna toisen perheen lasten kanssa jos omat olisivat vaikka isällään, olettaen että olisi eroperhe. tai ainakaan kovin moni ei meinsi.

Ota nyt itteäsi niskasta kiinni ja ilmoitat että ette tule joulun viettoon. Eihän tuolla tavalla voi elää, että aina vain miellyttää toisia. Jos toinen tuosta loukkaantuu ja ei ymmärrä sitä, että on muitankin joulun viettotapoja kuin heidän, niin se on sit voi voi. On ollut ystävyys aika heikoissa kantimissa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;27649418:
no sitten sun on pakko valehdella jotain. Ei se ole väärin jos tarkoitus on hyvä. jos siis sukulaisesi ovat mänttejä ja yrittävät pakottaa toisia nauttimaan omista jälkikasvustaan.

ei se lapsiperheen äitikään menisi säätämään jouluna toisen perheen lasten kanssa jos omat olisivat vaikka isällään, olettaen että olisi eroperhe. tai ainakaan kovin moni ei meinsi.

En halua valehdella jotain, en vaan halua sanoa asiaa niin, että se aiheuttaisi pahaa mieltä. Enemmistön mielipidehän oli nimenomaan se, että sanot vaan ettei nyt tulla.

Eikä tässä nyt ole yhtään kyse siitä, että sukulaiset on mänttejä ja koittavat pakottaa toisia nauttimaan omasta jälkikasvustaan, älä nyt keksi asioita.

No miten sä nyt voisit sitten asian ilmaista, että ei tulisi paha mieli. Valehtelu ei kelpaa, suoraan ei voi sanoa, ei kierren ei kaarrellen. Eihän tuossa paljon ole vaihtoehtoja, menette sitten sinne niin ei kaveri loukkaannu ja te vietätte taas tylsän joulun.
Mitä sitä enää pähkimään, jos täytyy olla niin empaattinen ja muita aina miellyttävä, että ei omalla elämällä ei ole väliä. Ihme jahkaamista!

No miten sä nyt voisit sitten asian ilmaista, että ei tulisi paha mieli. Valehtelu ei kelpaa, suoraan ei voi sanoa, ei kierren ei kaarrellen. Eihän tuossa paljon ole vaihtoehtoja, menette sitten sinne niin ei kaveri loukkaannu ja te vietätte taas tylsän joulun.
Mitä sitä enää pähkimään, jos täytyy olla niin empaattinen ja muita aina miellyttävä, että ei omalla elämällä ei ole väliä. Ihme jahkaamista!

Perustin keskustelun siksi, että kuulisin muiden perheellisten mielipiteitä siitä, että miten asian voisi sanoa suoraan mutta samalla nätisti, toisen perhettä loukkaamatta. Ketjussa on tullut paljon hyviä vinkkejä, ja olenko sanonut kaikessa olevan jotain vikaa? En suinkaan!

En lukenut koko ketjua, mutta minusta voit aivan hyvin sanoa suoraan, että haluatte viettää joulunne kaksin. Miksi he siitä nyt loukkaantuisivat? Itsellä on myös ollut nyt pari vuotta tunne, että voisin viettää joulun rauhassa omassa kodissani. Olin ajoissa ja sanoin siitä vanhemmilleni jo viime jouluna :D Näin on ollut koko vuosi aikaa totutella ajatukseen. Vietämme nyt joulua siis ensimmäistä kertaa (olen jo 32v) omassa kodissamme, miehen isä vain tulee tänne, hän on kunniavieraamme. Ihanaa kun ei tarvitse jouluna ajelemaan minnekään, meilläkin on vanhemmilleni useampi sata kilometriä.

Olen itse miettinyt, miten sanoisin vanhemmilleni, että haluaisin viettää jouluni kotona. Jännitin sitä jopa etukäteen, mutta loppujen lopuksi tilanne oli ihan helppo. Äitini vain totesi, että kyllä hän on miettinytkin, että jossain vaiheessa haluamme viettää joulun kotona. Ei siihen siis liittynytkään mitään dramatiikkaa eikä kyyneleitä :d

Kuinka pitkäksi aikaa he teitä sinne kutsuvat? Olisko mahdoton ajatus, että viettäisitte aaton kotona ja menisitte vasta joulupäivänä tai tapanina heille joulun viettoon? Vältytte liikenneruuuhkaltakin. Vai lentäenkö olette menossa? Kieltäytyä voi, mainiten, että tänä vuonna ajattelitte viettää joulua kaksistaan. Nyt vaan alkaa olla viimeiset hetket perua. Tässä vaiheessa tilataan jo kinkut ja jos tekee laatikot itse, moni laittaa nekin jo nyt.

Kyllä mä vähän ihme selityksenä pitäisin, jos joku sanoisi, ettei halua tulla meille, kun meillä on lapset. Mutta tyytyisin kyllä kyselemättä siihen, jos sanottaisiin, että olisi kiva viettää kokeeksi rauhallista, kahdenkeskistä joulua, sen sijaan, että käyttäisi ison osan pyhistä matkustamiseen.

No ei siitä niin vakavaa juttua kannata tehdä. Jos suuttuu niin sitten ongelma on heidän päässään. Ilmoitatte selkeästi että olette ajatelleet viettää tänä vuonna joulua omassa kodissanne ihan kahdestaan. Ja piste. Kiität toki kutsusta ja kerrot kuinka mukavaa on ollut aiempina vuosina heidän kanssaan.

Meillä se tilanne että oltiin usein lapsettomana pariskuntana minun vanhemmilla ja vielä kun kaksi ensimmäistä oli pieniä. Sitten tuli lisää lapsia ja sisarukset saivat myös lapsia ja kun meitä sisaruksia nyt sattuu olemaan melkoinen määrä niin ihan yksinkertaisesti tilaa ei ole niin kauheasti. Joulun vietto olisi sitä petien tekemistä je keräämistä pois, rauhallisen paikan etsimistä pienten päiväunille, monta lapsiperhettä samassa pirtissä nukkumassa ja eri perheissä eri tavat nukkumisten suhteen. Joulu toisi silkkaa väsymystä mukanaan.

Olemme jo useampana vuonna sanoneet että olemme joulun kotona ja luomme omia perinteitä. Joka vuosi kutsuvat ja toivovat että tulisimme mutta olemme päättäneet toimia näin ja sillä selvä. Voimme nähdä muulloin kuin joulun pyhinä ja sisaruksiammekin tapaamme muulloin. Kesällä eri asia kun voi käyttää piharakennuksia ja vaikka telttaa nukkumiseen eli löytyy sitä rauhallista lepotilaa lapsille.

Yksi syy on myös se että en halua kuulla rutinaa siitä kuinka meidän lapsemme häiritsee toisten nukkumista tai valvottaa koko taloa. Sairautensa vuoksi hän saattaa itkeskellä öisin useaan otteeseen ja joskus on tullut jollain sitten sanomista kun ei ole saanut nukuttua.

En halua valehdella jotain, en vaan halua sanoa asiaa niin, että se aiheuttaisi pahaa mieltä. Enemmistön mielipidehän oli nimenomaan se, että sanot vaan ettei nyt tulla.

Eikä tässä nyt ole yhtään kyse siitä, että sukulaiset on mänttejä ja koittavat pakottaa toisia nauttimaan omasta jälkikasvustaan, älä nyt keksi asioita.

Et halua keksiä tekosyytä, et halua valehdella, et halua sanoa suoraan jne. No, sittenhän menet hymyillen sinne viettämään joulua kuten muulloinkin ja haikailet kahdenkeskisen joulun perään. Ei siinä kauheasti muita vaihtoehtoja ole.

Kysyt neuvoa ja kun neuvotaan niin mikään ei kelpaa kun pahoittavat joka tapauksessa mielensä. Mistä näitä mielensäpahoittajia sikiää?

Et halua keksiä tekosyytä, et halua valehdella, et halua sanoa suoraan jne. No, sittenhän menet hymyillen sinne viettämään joulua kuten muulloinkin ja haikailet kahdenkeskisen joulun perään. Ei siinä kauheasti muita vaihtoehtoja ole.

Kysyt neuvoa ja kun neuvotaan niin mikään ei kelpaa kun pahoittavat joka tapauksessa mielensä. Mistä näitä mielensäpahoittajia sikiää?

Sanoin jo edellisellä sivulla, että kai se sitten on vaan parasta sanoa suoraan, että halutaan olla kahdestaan. Miten niin mikään ei kelvannut? Lukisit ketjun läpi ennen kuin vedät johtopäätöksesi.

Ihmeellisen negatiivista porukkaa täällä pyörii. Miksi ei saisi vinkkejä ja mielipiteitä kysyä? Kyllä minä tiedän, että päätöksen teemme loppukädessä me itse. Ei se silti sitä poista, että kuulen mieluusti muilta perheellisistä heidän mielipiteitään asiaan, miten sanoa ajatukseni loukkaamatta ketään.

Mieheni lähetti juuri siskollen viestin, että jätämme tämän sukujoulun väliin, olisimme mieluusti vain kotona. Toivottavasti ottavat sen hyvin.

[QUOTE="jojo";27649906]Kyllä mä vähän ihme selityksenä pitäisin, jos joku sanoisi, ettei halua tulla meille, kun meillä on lapset. Mutta tyytyisin kyllä kyselemättä siihen, jos sanottaisiin, että olisi kiva viettää kokeeksi rauhallista, kahdenkeskistä joulua, sen sijaan, että käyttäisi ison osan pyhistä matkustamiseen.[/QUOTE]

Ei kyse ole varsinaisesti siitä, että heillä on lapsia. Heidän jouluviettotapansa on LAPSIPERHEEN joulunviettotapa, jota emme koe itsellemme mieluisana. Se eroaa melkolailla siitä, miten itse viettäisimme joulumme jos kokonaan mentäisiin meidän ehdoilla. Lapsiperheessä pyhät mennään usein niiden lasten ehdoilla, mutta me emme ole lapsiperhe, joten en koe mitään tarvetta elää heidän ehdoillaan. Ei itse lapsissa mitään vikaa ole, sen sanoin heti aloitusviestissäni.

Voi hemmetti, nyt se miehen sisko soitti äsken itkua vääntäen minulle. Oli todella loukkaantunut ja tivasi, että mikä niissä on vikana miksi ei haluta tulla. Koitin selittää rauhallisesti, että haluttais viettää nyt aikuisten joulu ja olla ihan rauhassa vaan kaupungissa.. Tiuskaisi takaisin, että mikä vika lasten joulussa ja löi luurin korvaan...?! Voi itku sentään, tämän takia juuri murehdin tätä sanomista. Nyt ollaankin näemmä sitten riidoissa :(

viesti, että ei lasten joulussa ole mitään vikaa ja että olette iloisia kun olette niihin saaneet osallistua. Nyt vain tänä vuonna haluatte viettää ilman matkustusstressiä ihan kaksistaan omaa joulua.

Jos haluaa tuon jälkeen pitää riitaa, niin anna pitää ihan itsekseen.

Voi hemmetti, nyt se miehen sisko soitti äsken itkua vääntäen minulle. Oli todella loukkaantunut ja tivasi, että mikä niissä on vikana miksi ei haluta tulla. Koitin selittää rauhallisesti, että haluttais viettää nyt aikuisten joulu ja olla ihan rauhassa vaan kaupungissa.. Tiuskaisi takaisin, että mikä vika lasten joulussa ja löi luurin korvaan...?! Voi itku sentään, tämän takia juuri murehdin tätä sanomista. Nyt ollaankin näemmä sitten riidoissa :(

Ikävä tilanne muttei mitenkään sinun syysi. Järkeistä itsellesi nyt että sinä et ole tehnyt mitään väärin. Kaikki omituisuus mikä tähän ilmeisesti kuuluu, on tuossa lapsiperheessa (äidissä).

NYt vain pysyt sanojesi takana ja odotat että myrsky laantuu. Etkä ala kuuntelemaan missään nimessä mitään valitus-viestejä.

Yhteistyössä