Häissä vähän eksoottisempi menu eikä lapsille mitään omaa ruokaa?:O Onko ihan fiksua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no esim mun 3v söis innolla lihoja ja salaatteja eikä koskisi tyypilliseen lastenpöydän antimiin. ihan oikein. ei aina tarvitse olla nakkia ja lihapullia. lapset kyllä ottaa mallkn vanhemmilta, jos äidit päivittelee tuommoista niin ei varmasti lapset suosru maistamaan.

No saahan sitä toki tarjota mitä tykkää, mutta sitten on turha itkeä jos lapsiperheelliset lähtee huomattavasti aikaisemmin kotiin kun oli tarkoitus.
Mä olen sitä mieltä että myös vieraat pitää ottaa huomioon tarjoiluja valittaessa ja oletan ettei kellekään olisi ylivoimaista keittää lisukkeeksi perunoita, joita varmasti jokainen lapsi syö. ja laittaa maitoa myös tarjolle.
Mun mielestä ongelma ei ole keitettyihin perunoihin liittyvästä vaivasta vaan siitä, kuinka monelle keitettyjä perunoita pitää olla. Kaikille? Kaikille lapsille? Alle 10-vuotiaille lapsille? Alle 4-vuotiaille lapsille?

Kun aikoinaan esikoiseni alkoi kasvissyöjäksi, meidän noin 10 hengen perinnejuhlaporukalle oli ihan helppoa tehdä sapuskat, koska sitä kasvispataa, kasvismureketta, kasviskiusausta tms söi vain yksi. Muille sitten liha/kalapitoisia juttuja. Vuosien varrella kävi kuitenkin niin, että myös ne sekasyöjät halusivat ottaa kasvisruokaa. Eli mun piti tehdä kasvisruokaa 10:lle ja liha/kalaruokaa 9:lle eli ruokaa 19:lle hengelle, vaikka syöjiä oli vain 10. Meidän edesmennyt koira kyllä oli moisesta kovasti kiitollinen :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmästynyt;27638244:
Jaa, minusta on vaan vähän ajattelematonta, kun kaikki kuitenkin tietävät, että lapset eivät tykkää yleensä syödä samaa kuin aikuiset. Muutamat lihapullat ei ihan oikeasti miljoonia kustanna. No, tää on vaan mun mielipide, otan varmaan omia eväitä sitten lapsille mukaan.[/QUOTE

Eikös tuo liha ja juurespyre mene lapsille. Miksi murehdit etukäteen..Leipä ainaskin menee.

Hieman epäkohteliasta on ottaa eväät lapsille, jotka syövät normaalia ruokaa.

Meillä lapset syö sitä mitä annetaan. Mitä ne sitten isona syö jos tarjotaan aina eri ruokaa.

On fiksua. Hyvä paikka opettaa lapsille, että juhlissa tarjotaan juhlavat ruuat ja että nenää ei nyrpistetä vaan maistetaan. Tai no, voisi siitä mainita lapsille jo ennen juhlaakin.

KUKA niille lapsille opettaa sen mistä tykätään ja mistä ei? Omasta mielestäni vanhemmat? Mistä tiedät tykkäävätkö lapsesi niistä ruuista jos eivät ole koskaan maistaneet? Eikö olisi hyvä tilaisuus maistaa"juhlaherkkuja" ja opetella syömään kaikkea?

En voi oikeesti tajuta,miksi teette valintoja lapsenne puolesta näissä makuasioissa...?

Äkkiseltään en voinut olla miettimättä kun oman häämenun miettimisestä ei kuitenkaan niiiin kauaa ole, että kun täälläkin moni on sitä mieltä että ei olisi suuri vaiva lapsille varata omia lihapullia ja muuseja, niin meille ainakin tuli yllätyksenä millainen kustannuserä lihapullat ovat kun pitopalvelun kanssa asioidaan... Meilläkin kun mietittiin että pitäisikö tarjota lapsille vielä oma menu (aikuisille oli sikaa vartaassa) ainakin kahdesta pitopalvelusta tuli vastaus että sitten lihapullia pitää varata koko juhlaväelle koska aikuisetkin niitä poikkeuksetta syövät, ja lihapullat olivatkin sitten melkeinpä kalleinta koko menussa koska niihin käytetty aika (taikina, leipominen, paistaminen kun puhutaan aika isosta kasasta lihapullia...) ja vaiva olisivat olleet niin suuret. Jos siis hääpari haluaa panostaa menuun, muttei välttämättä kumminkaan niihin lihapulliin niin tämä voi olla siis ihan kustannuskysymys. Ja itse en ainakaan halunnut mitään nakkeja tarjolle kun kyse kuitenkin häistä.
Joten meillä oli sika lisukkeineen, eikä jäänyt siasta kuin rippeet, lasten mielestä oli hienoa kun kokki palotteli ihan oikeasta siasta palasia lautaselle ja saivat ihan itse vielä näyttää mistä kohtaa haluavat possua siivun ;)

Hyvä ruoka parempi mieli, sananlasku kannattaa muistaa juhliä järkätessä. Jos haluaa, että lapsien ktrinä ei pilaa juhlia, niin kannattaisi hommata niitä perinteisiä lihapullia lapsivieraiden masun iloksi, ei ole iso vaiva.

Meillä on keväällä sukulaisen häät, joissa on varmaan ruokaa, mutta luulen että siellä on myös lihapullia tms. lapsille sopivaa ruokaa, joten uskallan ottaa sinne nuo oman nirsonassut mukaan, niin pääsevät vihdoinkin kunnon häihin. Isommille lapsille on vähän noloa ottaa enää omia eväitä mukaan, mutta ruokaa hekin päivän aikana tarvisevat ja mieluiten jotain muutakin kuin pehmeää leipää ja kakkua.

Onko oikein että häissä on hyvää ruokaa? Joku voi pahottaa mielensä jos esim. laihduttaa ja sit on kaikki kakut sun muut. Sit jos karppaa ja onkin perunoita. Possunlihastakaan ei koskaan kerrota onko se luomua vai rypsipossua ja onko munavoi vapaa ja onnellinen vai virike? E-koodeja ei koskaan esillä. Kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin.

Miksei kotona tarjota lapsille muuta kuin lihapullia? Miten ne oppis uusia makuelämyksiä, jos sellaisia ei tarjota? Eikö perheissä muka syödä esim. kalaa?

Olitiin häissä joissa oli ruokana sushia - mukana minä ja kala-allergiset mies + lapsi.
Menuusta ei etukäteen tietoa, onneksi lähellä oli pitseria kävivät sitten siellä ja jälkiruoka ei
sisältänyt kalaa....

Mut oikeesti tiedän lapsia ja aikuisia jotka eivät vaan saa syötyä jotain - sitten ovat syömättä
tai ottavat omat eväät tai käyvät roskaruualla niinkuin meidän perheestä osa

No jaa... ehkä olisi huomaavaista erottaa jokin lastenpöytä erikseen missä olisi vaikka makaronilaatikkoa. Mutta on tuokin menu ihan ok. Lapset syö mitä syö ja eiköhän ainakin leipää sitten löydy nälän tappamiseksi. Ja ne joilla on tosi nirsoja tai allergisia lapsia, yleensä osaavat sen ennakoida ja varata jotain "varmaa" hätävaraksi.

[QUOTE="vieras";27639056]Olitiin häissä joissa oli ruokana sushia - mukana minä ja kala-allergiset mies + lapsi.
Menuusta ei etukäteen tietoa, onneksi lähellä oli pitseria kävivät sitten siellä ja jälkiruoka ei
sisältänyt kalaa....

Mut oikeesti tiedän lapsia ja aikuisia jotka eivät vaan saa syötyä jotain - sitten ovat syömättä
tai ottavat omat eväät tai käyvät roskaruualla niinkuin meidän perheestä osa[/QUOTE]

Kalasushi on vain pieni osa kaikista sushitäytteistä. Eikö siellä tosiaan ollut muunlaisia?

Lapset syö mitä syö. Nirsopyllyt ei syö kotonaankaan, toisille kelpaa kaikki. Banaani laukkuun ja leipää pöydästä, kyllä niillä pärjää.

Eipä liity tää kommentti varmaan aiheeseen mitenkään, mut miks kunnon herkkuruokaa ei saa ravintoloissa/huolsikan ruokaloissa jne. lastenannoksina. Aikuisen annosta eivät jaksa syödä kuitenkaan ja lasten annokset on aina niitä nakit/lihapullat ja ranskikset tai muussi. Lampaanpaisti vuohenjuustolla/valkosipulikanaa salsan kanssa/kasvisröstejä sienikastikkeella....ai niin mut eihän lapset syö semmoisia. Aatteles aapee miten ihana tilaisuus lapsilla on tutustua uusiin makuihin ja ehkä jopa tykätä niistä jostain. Teelusikallisen voipi kaikkee maistaa vaikkei hirveesti tykkäiskään. Ja kun ei ennakkoon ota asiaa esille niin lapsikin saattaa juhlissa olla sen verran vieraskorea, ettei nirpostele. Ukkivainaa (varsinainen nirppis) oli ollut jollain hienoilla päivällisillä ja syönyt etanoita, kotioloissa tai itse tilaamalla tuskin ois moiseen sortunut vaan yökötellyt(tämä siis joskus 70-luvun lopulla).

Miksei kotona tarjota lapsille muuta kuin lihapullia? Miten ne oppis uusia makuelämyksiä, jos sellaisia ei tarjota? Eikö perheissä muka syödä esim. kalaa?

Meillä ei syödä koskaan kalaa missään muodossa, mies on pelkälle hajullekin niin allerginen. Juhlissakaan emme voi syödä kalaa jos istumme hänen vieressään. Harmi juttu, minä ja lapset rakastetaan savustettua lohta. Itse söisin kalaa joka viikko, jos voisin.

Ihan vaan sivuhuomautuksena, meidän poika söi kaksivuotiaana jo paistia mediumina, punaviinikastiketta ym.

Mielestäni ei ole kovin fiksua kertoa lapsille, mistä he tykkäävät (ainakin vanhempien mielestä pitäisi) ja mistä he (vanhempien mielestä todennäköisesti) eivät tykkää.

[QUOTE="vieras";27639285]Oli toki muutakin, muttakun valmistusvaiheesta ei kukaan osannut sanoa onko käytetty
samoja välineitä - ei otettu riskiä[/QUOTE]

Ilmoititteko kala-allergiasta, kun ilmoititte tulevanne häihin?

Alkuperäinen kirjoittaja _äiti_;27638368:
Kyllä kelpaisi meille ja meidän lapsille tuollainen menu :P Mutta meillä syödäänkin monipuolisesti kaikenlaista ruokaa, muille erikoiset on meidän normaaliruokaa, jos näin voisi sanoa. Tässä talossa ei taideta vuoden sisällä kahtakertaa tehdä samaa ruokaa :)

En usko kyllä millään :D

No mutta kun oikeat aikuiset EIVÄT tee niin, vaan syövät _oikeiden_ allergioiden rajoissa kaikkea. Vain huonosti kasvatetun lapsen tasolle jääneet aikuiset temppuilevat ruokansa kanssa.

Niin että joka lajia otetaan noutopöydästä?

Sehän on koko noutopöydän idea- sieltä noukitaan lautaselle ne lajit joita halutaan. Niin lapset kuin aikuisetkin.

Yhteistyössä