Kerro yleisiä harhaluuloja ammatistasi ja KORJAA NE OIKEIKSI :)!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ilmoita tietenkin myös mitä teet työksesi ja missä olet näihin harhaluuloihin törmännyt.

Itse olen laitoshuoltaja, tutummin siivooja koulumaailmassa.

Yleisin harhaluulo lienee, että me syljeksitään koulujen loma-ajat kattoon. "Mitä te siellä sitten teette, kun lapsetkin on lomalla?"

Kesäisin me suursiivoamme = kaikista luokista kannetaan kaikki tavarat mäelle (kyllä, jokaista pulpettia ja tuolia myöten. Kaikki kalut pyyhitään, ikkunat pestään, seinät pestään, lamppujen päälliset pestään, lattioista poistetaan vahat, lyödään uudet vahat tilatte ja kaikki kamat kannetaan takaisin luokkiin. Koulun käytävät, raput, ikkunapinnat, seinäpinnat, jumppasalit, suihkutilat, KAIKKI käydään läpi :).

Tiedoksi teille, jotka vuodesta toiseen jaksatte ihmetellä, että mitä kummaa te teette siellä kun oppilaat lomailee :).

Toki meillä siivoojillakin tuohon kahteen ja puoleen kuukauteen sisältyy sitten se omakin kesäloma...

Olen ammatiltani kotiäiti, työnantajani on 5kk poikani.
Yleisin harhaluulo ammatistani on se, että tämä olisi helppoa.
Korjaan tämän käsityksen: ei aina.
Olen myös käynyt elämän kovan koulun, sekään ei ollut helppoa!

Olen noita. Oikeasti.
En lenna luudalla tai palvo paholaista, sehan vaatisi minua uskomaan kristinuskon jumalaan, etta voisin kieltaa sen. En syo pikkulapsia tai harrasta elainuhreja. Olen oikeastaan aika tylsa ja arkinen tapaus. Teen kylla taikoja, loitsuja ja amuletteja, katson, mita ihmisten alitajunta haluaa kertoa ja lievitan kipuja.

Professional Griefer
Olen itsekin siivooja, kiinteistönhoitaja ja en edes jaksa enää kertoa sitä uusille tuttavuuksille, koska vastaanotto 85% on tällainen:

"vooooi, etkö oo saanu muuta? ootko niinku menos opiskelee? sul on vissiin taloudellisesti tiukkaa" jne..

Mulle maksetaan harvinaisen hyvin, olenhan ammattilainen alallani. Lisäksi pidän työstäni kaikinpuolin. Viihdyn myös firmassa ihan loistavasti, mulla on upeat pomot ja ihanat työkaverit. Opiskelen kylläkin samalla, mutta ei mitään aikomusta vaihtaa alaa ennenkuin on "pakko", eli jos tapahtuu jotain ettei kroppa enää toimi kunnolla.

"vieras"
Olen asiakaspalvelutyössä, jossa asiakkaat ottavat vuoronumeron ja istuvat odottamaan vuoroaan. Usein kun minulta lähtee asiakas, seuraava nousee jo seisomaan ja lähestyy minua, olettaen minun pian painavan nappia. Usein hoidettavana on kuitenkin vielä edellisen asiakkaan asioita tai muita tehtäviä. Olen siis oikeasti kiireinen, vaikkei minulla olisikaan asiakasta edessäni ja yritän sietää vuoroaan odottavien asiakkaiden paheksuvat katseet (ja välillä huomauttelutkin) samalla kun hoidan työtehtäviäni.

vierass
Pankkitoimihenkilöt hoitavat aina omat raha-asiansa moitteettomasti. No joo.. Ihmisiä mekin ollaan ja inhimillisiä heikkouksia on kaikilla. Itse olen tietenkin täydellinen raha-asioissani :D

Niin ja kun istun siellä "kopissani" yksin niin teen silloin tukka putkella töitä enkä hengaile vaan netissä.

shoitsu
Olen terveysaseman sairaanhoitaja ja useat asiakkaat luulevat, että meillä hoitajilla on jossain takataskussa jemmassa vapaita lääkäriaikoja ja ihan huviksemme niitä pihtailemme. Monilla on myös sellainen harhaluulo, ettei työhömme kuulu muuta kuin vastaanoton pitämistä. Jotkut myös kuvittelevat, että voimme kirjoittaa sairaslomatodistuksia ihan mistä vaivasta tahansa.

"vieras"
Kiinteistönhoitaja tekee muutakin kuin ajelee vaan autolla ja istuu pullakahvilla huoltamoilla. On On oikeasti helvetin rankkaa duunia, saa juosta paikasta toiseen ja työtehtävät on täysin laidasta laitaan.

Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27629847]Kiinteistönhoitaja tekee muutakin kuin ajelee vaan autolla ja istuu pullakahvilla huoltamoilla. On On oikeasti helvetin rankkaa duunia, saa juosta paikasta toiseen ja työtehtävät on täysin laidasta laitaan.[/QUOTE]

Ja vielä just tuo, että kaikkeen pitäis pystyä mut arvostus on sitä luokkaa et "kahvilla se vaan istuu". Alle tunnissa pitäis olla hoitamassa ties mitä lattiamaton 1cm repeämiä, samalla kun taivaalta sataa valkoista betonia 30cm tunnissa ja lähialueella on hajonnut päävesiputki.. Noin esim :)

Ai niin... ja noidalta pyydetaan apua siina vaiheessa, kun ei enaa muutakaan keksita. Ja kun on saanut avun, todetaan, etta kyseessa oli yhteensattuma.

(No, aika karkea yleistys jalleen... ei ole osunut omalle kohdalleni.)

"lähihoitaja"
Monesti luullaan että työmme on vanhusten kädestäpitämistä ja seurustelua, eikä lainkaan työntekoa. Ja istumme kahvilla koko ajan. Kaikesta pitää tietää kaikki ja tehdä kaikki pjaska hommat tai muuten ylimääräiset mitkä eivät edes kuulu työnkuvaan. Miespuoliset hoidettavat ( jotku ei kaikki ) olettaa että olemme vapaata riistaa ja meitä saa julkeasti kopeloida ja ehdottaa seksuaalista kannsakäymistä.
Jos et ole just nyt paikalla tai näkösellä tekemässä työtä olemme laiskottelemassa.
Meille saa sanoa mitä ikinä huvittaa ja loukkaantua ei saa koska siitähän meille palkkaa maksetaan.
Lähihoitaja on tyhmä. Ilmaiseksi pitäisi tehdä työtä koska olemmahan kutsumus ammatissa =O
Muulloi haukutaan mutta kun ihminen on oikeasti kipeä ja avun tarpeessa niin kas kummaa hoitaja onkin niin tarpeellinen ja ihana.
Lista on loputon.........

Professional Griefer
Huh, pakko vaan sanoa, että arvostan ihan hulluna mm. asiakaspalvelijoita ja lähihoitajia, sairaanhoitajia jne.

Ei tulis mieleenkään vittuilla asiakaspalvelijalle, haukkua ja kyseenalaistaa terveyskeskuksen hoitajia. Ylipäätään niitä, jotka tekee tärkeää työtä, mutta joille on "helppo huutaa". Jokaisen työntekijän pitää saada virallinen oikeus huutaa takaisin ja antaa samalla mitalla, vittuun koko "asiakas on aina oikeassa"- mantra. Ei vittu ole.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
lähihoitsu
Edellisen lisäksi kuvitellaan ettemme tiedä mitään lääkehoidosta, että sairaanhoitajat vain tajuavat mikä on Marevan, INR-arvo, digoksiini, mitkä lääkkeet sopii yhteen, mitkä ei, mistä tulee mitäkin sivuvaikutuksia, miten opamox vaikuttaa alzheimeria sairastavaan asukkaaseemme..jne jne..
Lisäksi ihmiset kuvittelevat, että aina kun istumme kahvi kädessä taukotilassa, me laiskottelemme. Ehei, me annamme samalla raporttia, kerromme kolmoshuoneen Irmelin kaatumisesta, vastaamme omaisten puheluihin, kirjaamme pilkuntarkasti efficaan hoitotyöt mitä olemme tehneet. Aamuvuorossa 6 asukasta, osa kahden hoitajan auttamana.
Ja vielä joku idiootti kehtaa valittaa sanomalehden yleisöosastopalstalla että hoitajat vaan istuvat! Kuka muu viettää TAUKONSA tehden töitä, kahvikuppi kädessä??

No, nykyisestä ammattinimikkeestä en voi sanoa mitään, mutta otetaan toinen virallinen ammatti: Myyjä.

Minä en vain levennä persettäni siinä kassakoneen takana sitä aikaa, mitä mulle maksetaan työpäivän aikana. Se ei ole minun syyni että toimittaja on kämmännyt ja jokin tuote ei ole tullut myymälään. Sekään ei ole minun syyni, jos joku tietty tuote onkin ollut "susi", kun itse et ole lukenut käyttöohjeita- ja tarkoitusta paketin kyljestä.

Grillimyyjänä voisin sanoa, että minäkin olen vain ihminen, minä en valitettavasti osaa jakaantua kymmeneen eri osaan, ja tehdä jokaiselle viidessä minuutissa useita ruoka-annoksia per lärvi. Minä en vastaa teidän humalatilanne syvyydestä, enkä ole syyllinen siihen ettette saaneet pillua baarissa (enkä sitä suostu teille säälistä antamaan).

Yleinen harhaluulo on, että noissa töissä ollaan vain jossei muualle ole päässyt. "Ai sinä jouduit S-marketin kassalle töihin, voi kurja" tai "no onhan se grillityöki kivaa sen aikaa kunnes löydät jotain parempaa" tms. Se on asiakaspalvelua, josta nautin suuresti, kuten moni muukin aspakollega tekee.

• Tykkää
Reactions: Minskii ja Sanna80
lähihoitsu
Tarkennan vielä edelliseen, että 6 asukasta per hoitaja, yhteensä 13 asukasta. Kahden hoitajan voimin. Kun aamutoimet on viimeiselle tehty on jo lounaan jakaminen. Ja kun kello yhden kieppeillä vihdoin saa sen kahvin käteen, ja istuu koneelle kirjaamaan, tulee nyrpeä omainen vittuilemaan miten "täällä ei edes osata hoitaa, kaikki vaan istuu".
Jep, pikkasen pistää vituttamaan. Ja jep, uutta ammattia miettimässä.Itse hoitotyö on ihanaa, omaiset on se vittumainen osa.

Professional Griefer
Yleinen harhaluulo on, että noissa töissä ollaan vain jossei muualle ole päässyt. "Ai sinä jouduit S-marketin kassalle töihin, voi kurja" tai "no onhan se grillityöki kivaa sen aikaa kunnes löydät jotain parempaa" tms. Se on asiakaspalvelua, josta nautin suuresti, kuten moni muukin aspakollega tekee.
Just toi.. "voikun olet joutunut tähän työhön.. kai nyt pian meet jonneki muualle?" Onko niin uskomatonta, että jotkut tekee sitä "paskaduunia" ihan vapaasta tahdostaa, toiset kauemmin, toiset väliaikaisesti.

Mä oon alkanu sanoo omille asiakkailleni, et joo ei hätää en oo enää tääl kauaa ku huumebisnes kukoistaa niin et kohta mä jään vaan himaan juomaan skumppaa ja näyttää nätiltä. On loppunu suurin osa voivotteluista.

Just toi.. "voikun olet joutunut tähän työhön.. kai nyt pian meet jonneki muualle?" Onko niin uskomatonta, että jotkut tekee sitä "paskaduunia" ihan vapaasta tahdostaa, toiset kauemmin, toiset väliaikaisesti.

Mä oon alkanu sanoo omille asiakkailleni, et joo ei hätää en oo enää tääl kauaa ku huumebisnes kukoistaa niin et kohta mä jään vaan himaan juomaan skumppaa ja näyttää nätiltä. On loppunu suurin osa voivotteluista.
Tiedän tunteen. Mäkin ensin yritin suhtautua asiaan huumorilla, mutta kun tajusin että ne ihmiset on oikeasti aidosti pahoillaan mun "paskaduunista" niin luovutin. Nykyinen työ ei ole suoraa asiakaspalvelua ollenkaan, ja myönnetään että koen työni tylsäksi ja virikkeettömäksi. Mulla on ikävä grillille töihin, ja jopa niitä vakiasiakkaita tulee mietittyä usein. Ei siinä palkka päätä huimaava ollut, mutta se työ palkitsi joka vuoron jälkeen enemmän, mitä nykyinen työ ei koskaan tule tekemään.

Oon monesti miettiny, et onko nää surkuttelijat ja voivottelijat sitten just niitä ihmisiä, jotka hiiltyy aina ekana aspoille? Et niillä on itellä niin tinkee pinna, ettei niistä ois siihen työhön, ja sen takia jotenki kokevat olevansa ylempänä asiakaspalveluhenkilöstöä oman ammattinsa kautta?

No se et valokuvaaja ottaa vaan yhen näppäsyn ja siitä tulee se lopullinen, täydellinen muotokuva :D
Oikeesti ensin pitää kompuroida ja leikkiä blondia tai keksiä muuta jäätämurtavaa, niin että mummo relaa ja sitten voi alkaa oikeasti kuvaamaan.

"Makkara"
Olen noita. Oikeasti.
En lenna luudalla tai palvo paholaista, sehan vaatisi minua uskomaan kristinuskon jumalaan, etta voisin kieltaa sen. En syo pikkulapsia tai harrasta elainuhreja. Olen oikeastaan aika tylsa ja arkinen tapaus. Teen kylla taikoja, loitsuja ja amuletteja, katson, mita ihmisten alitajunta haluaa kertoa ja lievitan kipuja.
Todella, todella mielenkiintoista! Saisinpa tavata sut oikeasti! Tarvisin varmaan henkistä perehtymistä, tai mikskä sitä nyt voi kutsua. Meedionkin haluaisin tavata. Olis niin paljon kysyttävää.

Mutta itse asiaan, oon "pikaruoka" ravintolassa. Ihmiset luulee että me saadaan syödä aina ilmaiseksi, tai ettei siellä muuta hommaa ole kuin asiakkaiden palvelu ja hampurilaisten tekeminen. No ihan ilmaiseksi ei saa ja kyllä, me tehdään yleensä kaikki siivoustoimet siellä itse, ikkunoista lattioihin jne jne, joten hiljaisinakaan aikoina ei työt lopu. Myöskään kukaan ei syljeskele kenenkään hampurilaisiin vaikka olisi kuinka haastava asiakas. Olen kuullut ettei jotkut uskalla kertoa erikoistilaustaan tän pelon takia.. Niin ihan puppua tuo on. :)

Yhteistyössä