Miksi naiset automaattisesti kuvittelevat aina, että juuri heistä tulee erossa lähivanhempia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oiugo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mietipä;27623260:
Vai olisiko loppujen lopuksi niin että sinä olet alusta asti pitänyt itseäsi parempana(olethan äitiä) ja miestäsi jotenkin alempi arvoisena. Johan sitä vuosien mittaan rupeaa tuntemaan,ettei osaa mitään,kun toinen on sitä alusta asti antanut ymmärtää,ettei sinusta kuitenkaan ole mihinkään ja toinen sanoo aina sen viimeisen sanan.

Turha yrittää. Jos miestä ei (edes painostuksesta huolimatta) kiinnosta lasten ja kodin hoito. Oma mukavuus, harrastukset, vapaa-aika ja laiskottelu menee muun perheen edelle. Ei sitä voi millään tavalla yrittää kääntää naisen syyksi.

Meidän tilanteessa ei oikeastaan voinut muuta edes ajatella, kuin että lapset jää äidille. Minä olin hoitanut esikoisen lähes kokonaan yksin, kun mies oli aina töissä, joten mulla oli ollut lapsesta päävastuu ja nuorempihan ei ollut vielä edes syntynytkään kun ero tuli.

Alkuperäinen kirjoittaja mietipä;27623260:
Vai olisiko loppujen lopuksi niin että sinä olet alusta asti pitänyt itseäsi parempana(olethan äitiä) ja miestäsi jotenkin alempi arvoisena. Johan sitä vuosien mittaan rupeaa tuntemaan,ettei osaa mitään,kun toinen on sitä alusta asti antanut ymmärtää,ettei sinusta kuitenkaan ole mihinkään ja toinen sanoo aina sen viimeisen sanan.

Mua aina naurattaa nää, että syy kuitenkin on aina äidissä. Miten se voi olla niin vaikea tajuta, että kaikki isät (tai äidit) eivät vaan ole niitä "hoivatyyppejä", jossain perheissä sukupuoliroolit ovat vanhanaikaisempia ja jos tämä heille sopii, niin mikä se ongelma on?
Meillä mies on paljon töissä, joten lapset ja koti on mun vastuulla, kumpikaan ei tällä hetkellä nää tässä ongelmaa. Mies on lasten kanssa omalla tavallaan ja on kuitenkin läsnä heidän arjessa, vaikka minä hoidankin ne arkikuviot. Mun mies ei todellakaan ole sitä tyyppiä, että jäisi kotiin lasten kanssa ja miksi pitäisi ollakaan kun kaikki äiditkään ei sitä ole? Hän ei kuitenkaan ryyppää tai muutenkaan käy "omilla menoillaan", mutta jos on vuorotöissä sellaisessa asemassa että ei voi tehdä töitä vain ja ainoastaan tiettyä tuntimäärää päivässä, niin silloin väistämättä nuo arjenkuviot eivät ole niin tuttuja.

Oi onko se miun vatipää siellä :heart:

Se on oikeesti aikas vaativaa ja vittumaista puuhaa. En tiedä muista kunnista mutta meillä ei ainakaan ihan idiootteja siinä hommassa ole, yksi täti on asianajaja tms koulutukseltaan. Ja lastenvalvojahan ei voi missään ketään ikinä mihinkään pakottaa. Jos joku on lastenvalvojalla paskan sopparin kirjottanu niin oma vika. Vatipää ei kirjottanu niin käräjillä ollaan.
Täh? Ajattelin lähinnä että jos toinen ei näe vaivaa edes tulla neuvottelemaan asioista paikan päälle niin eiköhän juttu ole aika selvä. Riippuu tietysti kontekstista mutta aika umpihölmö saa olla jos ei edes tule paikalle.

Ehkä multa meni jotain ohi, emt.

mie oon miettiny kovasti sitä et jos ero tulis miehen kans, niin mies kyllä pärjäisi lasten kans paremmin kun minä. ite oon toki ollu lasten kanssa kotona yhteensä 4 vuotta, mut ne ajat kun mies on kotona, niin hän hoitaa lapsia enemmän kun minä, koska mulla ei jaksaminen riitä noiden kans.. joten jos ero tulis niin kaikkien kannalta olis parempi et olis lähi-isä ja etä-äiti, mutta siinä on se et miut leimattais heti huonoksi äidiksi..

Koska mä hoidan nytkin lapset. Ainoastaan jos oon viikonloppusin töissä niin tuo hoitaa. Muuten pitää käydä kavereilla ku on niin raskas työ. Sanomattakin on tässä vaiheessa selvää että mulla on 6 kertaa raskaampi työ henkisesti ja fyysisesti ku hällä... Mut miehet vaan on niin heikkoja

[QUOTE="Vieras";27623320]Mua aina naurattaa nää, että syy kuitenkin on aina äidissä. Miten se voi olla niin vaikea tajuta, että kaikki isät (tai äidit) eivät vaan ole niitä "hoivatyyppejä", jossain perheissä sukupuoliroolit ovat vanhanaikaisempia ja jos tämä heille sopii, niin mikä se ongelma on?.[/QUOTE]

kiitos kun selvensit miun ajatuksia.. mie en just oo sitä hoivatyyppiä, mut toisaalta en sit ravaa kyl baareissa enkä muuallakaan omissa menossa, mut selvästi huomaa et mies on enempi perhekeskeinen..

Mä en oikeen tajua näitä tasa-arvopuheita. Suurimmassa osassa perheistä äiti on kuitenkinse joka on hoitanut lapsia enemmän, ollut niiden kanssa vanhempainvapaan, mahdollisesti hoitovapaalla. Suhde on erilainen kuin isällä, joka käy töissä. Ja täähän on ihan biologista ja luonnollista! Äiti kantaa lasta 9kk, imettää jne. Isä ei näihin pysty, vaikka kuinka tasa-arvossa eletäänkin... Ihan vaikka eläinmaailmaa kun katsoo niin emä se on joka pennut hoitaa.

Eri juttu jos äidillä ei syystä tai toisesta tällaista suhdetta lapseen ole, voihan se tärkein suhde syntyä isäänkin. Mutta noin niinkuin normaalisti! Ei miehen tarvitse olla lapsille vähemmän tärkeä tai rakas, mutta erilainen suhde varmasti on kuin äitiin. Mä oletan et jos erottais niin ehkä joku vuorosysteemi tehtäis, mutta mä oon tähänkin saakka vastannu lasten vaatehankinoista, lääkäreistä, kaikesta organisoinnista. Luulen et "lähivanhemmuus" olisi siksi mulla... En usko et mieskään pistäisi yhtään hanttiin. En aikoisi silti lapsia siltä ns. viedä!!

Aries78, äitikö haluaa huoltajuuden kokonaan? Jos vain osittain niin en voi kuin ihmetellä miksi käräjöitte edes. Ei ole varmasti lapsen etu "erottaa" heitä toisesta vanhemmastaan.

Aika perinteistä sontaa nämä vastaukset suurin osa. Tietenkin miehissä on niitä, jotka eivät lapsiaan halua hoitaa, tai jotka eivät pärjää. Useimmiten kyse on kuitenkin siitä, että se äiti LUULEE, ettei mies pärjäisi. Ei se oikean rasvan laittaminen tai oikeiden vaatteiden pukeminen oikeesti ole sellaista rakettitiedettä etteikö mies siihen pystyisi. Se, että mies ei tee sitä JUST SILLÄ TAVALLA, kun nainen tekee, ei tarkoita että mies tekisi sen huonommin.

Usein tuntuu että taustalla on katkeruus siitä että mies on ollut töissä ja että ero on yleensäkin tullut. Ja usein se mies joutuu menemään töihin siksi, että miehellä on isompi palkka. Se ei ole miehen vika. Nainen sitten erossa kostaa, ja tekee miehestä isän, joka saa nähdä lapsiaan peräti kuutena päivänä kuukaudessa. Reilua.

Minulle on itsestäänselvyys, että lapset menevät paremmalle vaihtoehdolle. En halua lapsia huonompiin oloihin vain itsekkyyttäni, ajattelen mieluummin lasten parasta, joten jos ero tulisi nyt, lapset menisivät taloudellisista syistä isälleen. Yhtä hyviä vanhempia olemme, mutta minun kanssa talous olisi todella tiukilla juuri nyt, isän kanssa tasapaino ja mahdollisuudet aivan erilaiset.

Äidit ovat hyvin usein hyvin hyvin itsekkäitä eivätkä ajattele kuin itseään eron tullessa ja haluavat viedä lapset pois isältään.

Onneksi emme sentään ole eroamassa. :)

Uskon että lasteni äidillä on kovat sosiaaliset paineet sen vuoksi että miksi lapset on isällään eron jälkeen.. Ikävä se että äiti leimataan "pilaantuneeksi" jos lapset on isällään, eihän lapset voi olla isällään kuin siksi ettei äidistä ole heistä huolehtimaan.. Asenteiden pitää muuttua, ei se feminismi voi olla vain yksisuuntainen ajatusmalli ;) Kieltämättä suomessa tarvis jonkun julkisen tahon ajaa myös isien etuja.

Aika perinteistä sontaa nämä vastaukset suurin osa. Tietenkin miehissä on niitä, jotka eivät lapsiaan halua hoitaa, tai jotka eivät pärjää. Useimmiten kyse on kuitenkin siitä, että se äiti LUULEE, ettei mies pärjäisi. Ei se oikean rasvan laittaminen tai oikeiden vaatteiden pukeminen oikeesti ole sellaista rakettitiedettä etteikö mies siihen pystyisi. Se, että mies ei tee sitä JUST SILLÄ TAVALLA, kun nainen tekee, ei tarkoita että mies tekisi sen huonommin.

Usein tuntuu että taustalla on katkeruus siitä että mies on ollut töissä ja että ero on yleensäkin tullut. Ja usein se mies joutuu menemään töihin siksi, että miehellä on isompi palkka. Se ei ole miehen vika. Nainen sitten erossa kostaa, ja tekee miehestä isän, joka saa nähdä lapsiaan peräti kuutena päivänä kuukaudessa. Reilua.

Niinpä.

Itse jauhat sontaa. Jos ne isät kerran pärjäävät lasten hoidossa, niin miksi he sitten eivät tee sitä? Useimpien äitien toiveena on, että isät ottaisivat puolet hoitovastuusta kontolleen, mutta kun miestä ei voi pakottaakaan.

Turha selittää mitään työjuttuja, koska nykyään naiset käyvät yhtä lailla töissä kuin miehetkin.

• Tykkää
Reactions: VesperV
[QUOTE="Sanna";27623627]Itse jauhat sontaa. Jos ne isät kerran pärjäävät lasten hoidossa, niin miksi he sitten eivät tee sitä? Useimpien äitien toiveena on, että isät ottaisivat puolet hoitovastuusta kontolleen, mutta kun miestä ei voi pakottaakaan.

Turha selittää mitään työjuttuja, koska nykyään naiset käyvät yhtä lailla töissä kuin miehetkin.[/QUOTE]

Eikös täällä just aika moni kuvaillut, kuinka isä ei voi osata hoitaa lapsia siksi, kun on ollut töissä, ja äiti on ollut kotona ja siksi vaan äiti voi osata hoitaa. (Koska se isä ei ehkä hoida ihan just sillä täsmälleen samalla tavalla ja minuuttiaikataululla kuin se äiti...)

Ja mistä IHMEESTÄ vedät tuollaisen yleismaailmallisen asenteen että isät eivät hoida lapsiaan? Jos puhut omasta kokemuksestasi, tai omasta ja muutaman kaverin/tutun/sisaruksen kokemuksesta, et voi vetää yleistystä kaikkiin isiin. Muista objektiivisuus.

Eikös täällä just aika moni kuvaillut, kuinka isä ei voi osata hoitaa lapsia siksi, kun on ollut töissä, ja äiti on ollut kotona ja siksi vaan äiti voi osata hoitaa. (Koska se isä ei ehkä hoida ihan just sillä täsmälleen samalla tavalla ja minuuttiaikataululla kuin se äiti...)

Ja mistä IHMEESTÄ vedät tuollaisen yleismaailmallisen asenteen että isät eivät hoida lapsiaan? Jos puhut omasta kokemuksestasi, tai omasta ja muutaman kaverin/tutun/sisaruksen kokemuksesta, et voi vetää yleistystä kaikkiin isiin. Muista objektiivisuus.

Ja mistähän sinä revit sen käsityksen, että isät hoitavat lapsiaan yhtä paljon kuin äidit?

En ole koskaan kuvitellut niin. Meillä lapset jäis varmaan miehelle. Saisivat jatkaa samalla pph: lla ja tutussa arjessa. Mulla vuorotyö, joutuisivat vuoropäiväkotiin ja epäsäännölliseen elämään. Rakastan lapsiani niin paljon, etten vois repiä heitä kaikesta tutusta. Täytyy yrittää elää niin, ettei ikinä joudu eroamaan.

Eitämä nainen kuvittele. Vaikka ap väittääkin että naiset ja aina. Jos me erottas ni tilanne pitäs kattoa kunnolla ja arvioida. Mies itse on sanonut että hän ei lähivanhemmaksi ryhtyisi muutamista syistä vaikka lastaan rakastaa. Luultavimmin lapsi päätyisi mulle ja meille yhteishuoltajuus jollain järkevällä tavalla.Ei tokikaan kummankaan tarttis alistua sellaseen että näkis suunnilleen kerran kuussa paripäivää. Tuo isä on pitäny pakottaa ottamaan osansa lapsen hoidosta, se meinasi että eukko hoitaa huushollin ja kakaran, hän menee menoillaan. En oo niskassa hönkiny vaan lykänny mukulan isälleen ja lähteny ovesta jotta oppivat olemaan. Koska lapsi ei oo vaan mun. Kyl ne pärjää kahestaan, ei ois asuminen siitä kiinni.

Kyllä tänä päivänä totuus on se, että jos huoltajuudesta joudutaan oikeuteen asti sopimaan, huoltajuus annetaan molemmille, eli siis yhteishuoltajuus, ellei toinen ole jostain syystä painavista syistä epäsopiva. Tänä päivänä katsotaan, että lapsen etu on se joka pitää mennä etusijalle ja lapsell aon oikeus molempiin vanhempiin.

[QUOTE="Sanna";27623671]Ja mistähän sinä revit sen käsityksen, että isät hoitavat lapsiaan yhtä paljon kuin äidit?[/QUOTE]

Minä revin sen käsityksen kotoani ja ystäväpiiristäni.

Tietysti jos on mennyt valitsemaan huonon miehen, niin onhan se varmaan kiva ajatella että kaikki miehet ovat samanlaisia kakkiaisia.

No mun tuttavapiirissä äidit hoitavat enempi lapsiaan kuin isät. Mistä sä vedät tuollaisen yleimaailmallisen asenteen että isät hoitaisivat lapsiaan ( enempi/yhtä paljon kuin äiti). Jos puhut omasta kokemuksestasi, tai omasta ja muutaman kaverin/tutun/sisaruksen kokemuksesta, et voi vetää yleistystä kaikkiin isiin. Muista objektiivisuus.

No meillän todennäköisesti minusta tulisi lähivanhempi, koska olen ihan vauvasta saakka hoitanut lasta paaaaljon enemmän kuin mies. Ehdotin kyllä esim., että mies olisi jäänyt hoitovapaalle vähäksi aikaa, mutta hän ei halunnut. Muutenkin olen paljon kiinnostuneempi lapsen asioista ja hänen hyvinvoinnistaan, otan selvää paljon häneen liittyvistä asioista, tiedän hirveän paljon enemmän lapsen kasvusta ja kehityksestä ja kartutan koko ajan siihen liittyvää tietoa lapselle ajankohtaisissa asioissa. Tiedän miten toimia eri tilanteissa, esim. uhmassa jne. (vaikka aina en toimikaan niin). Olen jämäkämpi, johdonmukaisempi, tarkkailen omaa käyttäytymistä vanhempana ja pohdin usein jälkeenpäin miten olen missäkin tilanteessa toiminut ja jos se ei ole toiminut koetan toimia toisella tavalla seuraavalla kerralla. Käyn yksin vasu-keskusteluissa ja yritän pitää miestä ajan tasalla lapsen asioista, mutta häntä ei oikein tunnu kiinnostavan. Kyllä hän on ihan hyvä isä ja rakastava. Mutta minä vain yksinkertaisesti olen parempi lapsen kanssa, tiedän että pärjään ja jaksan hänen kanssaan paremmin. Niin siksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Öhöm...;27623857:
Minä revin sen käsityksen kotoani ja ystäväpiiristäni.

Tietysti jos on mennyt valitsemaan huonon miehen, niin onhan se varmaan kiva ajatella että kaikki miehet ovat samanlaisia kakkiaisia.

Niin, eli ihan samallalailla kun nämä muut, joilla tilanne eri. Missäs se sun objektiivisuus? Et voi yleistää, jos vaikka omassa tuttavapiirissäsi näin olisi. Eikä se ole välttämättä huonon miehen merkki, jos ei ole sinun miehesi kaltainen, erilainen vain.
Kumoat itse omata väitteesi.

[QUOTE="Vieras";27623897]Niin, eli ihan samallalailla kun nämä muut, joilla tilanne eri. Missäs se sun objektiivisuus? Et voi yleistää, jos vaikka omassa tuttavapiirissäsi näin olisi. Eikä se ole välttämättä huonon miehen merkki, jos ei ole sinun miehesi kaltainen, erilainen vain.
Kumoat itse omata väitteesi.[/QUOTE]

En yleistä yhtään sen enempää kuin nimimerkki "Sanna", jolle vastasin. Miksi toiset ihmiset saavat vetää johtopäätöksiä tuttavapiiristään ja toiset eivät?

Ja kovasti tyytymätön tuntuu tässä ketjussa useampikin nainen olevan mieheensä. Kerro heille, että kyseiset yksilöt ovat vain erilaisia, kun eivät ota vastuuta kodista ja perheestä.

En tiedä miksi muut kuvittelevat näin. Itse kuvittelen että minusta tulisi eron hetkellä lähivanhempi koska olen sitä selvästi jo nytkin enemmän kun mieheni. Hoidan lapsen pääasiassa silloinkin kun isä on kotona, vaikka toki hänkin osallistuu. Lapsi on enemmän kiinni minussa kun on niin pieni vielä. En missään nimessä rajoita isän ja lapsen yhdessäoloa, pikemminkin patistan siihen, mutta selvästi itselläni on asiaan enemmän luontaista kiinnostusta. Lisäksi olemme keskustelleet että mahdolisen eron hetkellä lapselle olisi parasta olla kanssani.

Yhteistyössä