onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
hmmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620789:
Olen tämän kertonut ennenkin, joten voin sen kertoa uudelleenkin. Olen kotoisin perheestä, jossa oli taloudellisten vaikeuksien lisäksi sekä alkoholi- että väkivaltaongelmaa. Olen käytännössä kasvattanut itse itseni ja omilleni olen lähtenyt käytännössä heti, kun se vain oli mahdollista. Vanhempiini olen nykyään yhteydessä juuri sen verran kuin pakottavista syistä on oltava. Joka ikisen euron olen elämässäni itse kokoon raapinut ja aika harvassa ovat muutenkin ne asiat, joista voisin kiitollisuutta vanhemmilleni kokea. Mitään perintöjä tms. ei ole odotettavissa; hautajaiskulut saanen sitten aikanaan maksaa. Oliko muuta?

Mutta miten tämä liittyy tähän murkkuikäisten peseytymisvelvoitteeseen?
Sain sen käsityksen ivallisesta kirjoituksestasi, että ihmisten koskemattomuuden kunnioittaminen tarkoittaa mielestäsi heidän hemmottelemistaan.
 
mutmut
Ihan valtakunnallisessa opetussunnitelmassa yhtenä kohtana liikuntakasvatuksen tavoitteita on
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille asiallisesti ja huolehtii puhtaudestaan[/]

Minusta osa puhtaudesta huolehtimista on peseytyminen liikuntasuorituksen jälkeen.


"Huolehtii puhtaudestaan" ei suinkaan tarkoita sitä, että pitäisi pestä itsensä pillu paljaana pervertin opettajan ja muiden katsellessa.
 
mutmut
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620567:
Hah hah, kuusi sivua keskustelua peseytymisen tarpeellisuudesta. :LOL:

Kaikkea en jaksanut lukea, mutta jos joku todellakin traumatisoituu siitä, että joku toinen näkee hänen peseytyvän, niin tuskinpa tämä ihminen selviää arjessa muutoinkaan ilman traumoja, vaikka sinne suihkuun ei nyt tällä kertaa tarvitsisikaan mennä.

Mutta noin muuten olen kyllä sitä mieltä, että ellei tätä itsestäänselvyyttä syystä tai toisesta ole jo kotona opetettu, niin totta helvetissä viimeistään siellä koulussa kuuluu takoa lasten päähän, että liikunnan/urheilun jälkeen peseydytään! Luulisi, ettei tällaista asiaa tarvitsisi enää aikuisille opettaa.
Lapsilla ja nuorilla on oikeus yksityisyyteen ja seksuaaliseen koskemattomuuteen. Ellei koulu pysty järjestämään niin, että jokainen saa käydä yksin suihkussa, ei sinne voi pakottaakaan. Jos oma lapseni pakotettaisiin koulussa olemaan alasti, tekisin tutkintapyynnön poliisille heti.
 
kyllä
"Huolehtii puhtaudestaan" ei suinkaan tarkoita sitä, että pitäisi pestä itsensä pillu paljaana pervertin opettajan ja muiden katsellessa.
Itse opetan lapsille, että suihkussa käynti liikunnan jälkeen on normaalia ja kuuluu asiaan. Jos jos kotona lähdetään näistä paljas pillu ja pervertti asetelmista, niin en ihmettele, että teineillä on vartaloidensa kanssa ongelmia.
 
Mä en taas tajua miten niin monella lapsella on muka vaikeaa olla alasti muiden alastomien edessä?

Itseasiassa samaa ihmettelin jo kouluaikoina kun muut pukivat ja riisuivat itseään pyyhkeen alla ja suihkussa vähän vaan viruteltiin itseään sieltä sun täältä..

Ymmärrän mm. atoopikot ym. Mutta siis ihan tavalliset lapset...

Sitäkö kotona opetetaan? Häpeämään omaa vartaloaan?

Mullekin kyllä yritettiin opettaa sellaista.. Mä en vaan jotenkaan ikinä oo sisäistänyt sitä :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Lapsilla ja nuorilla on oikeus yksityisyyteen ja seksuaaliseen koskemattomuuteen. Ellei koulu pysty järjestämään niin, että jokainen saa käydä yksin suihkussa, ei sinne voi pakottaakaan. Jos oma lapseni pakotettaisiin koulussa olemaan alasti, tekisin tutkintapyynnön poliisille heti.
Kuinka muotoilet siihen tutkintapyyntöösi tämän näkemyksesi, jonka mukaan liikuntatunnin jälkeinen peseytyminen loukkaa lapsen tai nuoren yksityisyyttä saatika sitten seksuaalista koskemattomuutta? :O Se, että samassa tilassa peseytyy muitakin, ei varmastikaan sellaisenaan riitä syyksi.
 
teinin mude
Alkuperäinen kirjoittaja eräs ope;27620862:
Lukematta koko ketjua vastaan 10 vuoden suihkuvääntöjen jälkeen yleisesti näin opettajan (kylläkin alakoulun) näkökulmasta.

Meillä on voimassa päätös, että kaikki luokat käyvät jokaisen liikuntatunnin jälkeen suihkussa. Myös siis silloin, kun koulupäivä päättyy liikuntatuntiin. Siitä asti kun tämä päätös tehtiin, on ollut paljon helpompaa - ei enää eri käytäntöjä eri opettajilla tai selittelyjä vanhemmille miksi on eri sääntöjä. Jos asianmukaisia liikuntavarusteita tai esim. pyyhettä ei ole mukana, seuraa unohdusmerkintä eikä liikuntatunnille saa osallistua. Valitettavasti vanhassa koulurakennuksessamme on vaan yksi yhteinen kahdeksan suihkun tila per pukuhuone ilman väliseiniä, joten itsensä peseminen on vähän ikävää. Tähän asiaan on luultavasti tulossa muutos kaikkien toiveesta seuraavan remontin yhteydessä. Ymmärrän, että kuukautisten aikaan etenkin on ikävä tilanne, mutta näistä on aina kotien kanssa neuvottelemalla selvitty esim. juuri opettajan suihkutilan käyttöluvalla. Tähän on oppilaat tottuneet, asiasta ei haloota nouse.

Ymmärrän tietty, että teininä suhtautuminen omaan kehoon on ongelmallista. Toisaalta olen jotenkin järkyttynyt siitä, että ainakin ketjun ekalla sivulla suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että suihkupakko on jotenkin epäinhimillistä ja mitä järkeä on peseytyä. Siis siisteyskasvatusta, hei kanssasisaret (ja varmaan -veljetkin)!! On oikeasti järkyttävää pitää alakoulun ylimpien luokkien tunteja, jos oppilaat ei ole käyneet suihkussa liikuntatunnin jälkeen - haju on karsea. Myös on kummallinen aika yleinen perustelu, että kotonakin voi käydä suihkussa niin ei tule kylmä ja vilustuminen kotimatkalla märän suihkun jälkeen. Eikö riski siihen nimenomaan ole silloin, jos on lähtenyt hikisenä kotiin? Ja joo, pienten lasten hiki ei haise, mutta siisteyskasvatuksen kannalta on hyvä tottua tiettyihin käytäntöihin. On paljon helpompaa kun tulee koko kouluaika käytyä suihkussa kerran-pari viikossa luokkakaverien kanssa, niin ei yhtäkkiä tarvi totuttautua siihen myöhemmin. Tämä ollaan nyt huomattu koulussa, kun käytäntö on ollut pari vuotta voimassa.

Sitten pari pointtia vielä. Ensinnäkin, jos opettaja (tai joku muu samaa sukupuolta oleva henkilö) ei valvo suihkussa käyntiä, se tasan tarkkaan jää tietyllä osalla väliin. Sääntö, jonka noudattamista ei mitenkään valvota tai jonka rikkomisesta ei seuraa mitään, on käytännössä ainakin teineille aivan turha. Jos asiaa miettii lainsäädännön kannalta, niin opettajan ylipäänsä tulee olla läsnä oppilasporukan kanssa tunneilla yleensäkin. Sitten toiseksi, jäin vähän miettimään mikä sitten olisi muu vaihtoehto suihkussa käynnille kuin alasti? Sitähän tuntui moni kauhistelevan. En itse ainakaan haluaisi kuivata sellaiseen pyyhkeeseen, johon hiki on jo tarttunut esim. pyyhettä väkisin puoliksi päällä pitäessä näkösuojana peseytyessä. Kaikenlaisia virityksiä olen nähnyt..

Ugh. Tässä nyt omat näkemykseni. Ja hei, yleensä keskustelemalla opettajan kanssa asiallisesti asiat ja perustelut selviää ja ratkaisujakin löytyy :)

Täällä moni on ollut sitä mieltä, että ala-asteella tuo onkin ihan ok. Itsekkin pakkaan ekaluokkalaiselle oikein mielelläni pyyhkeen mukaan ja olen kiitollinen koululle siisteyskasvatuksesta (toki sitä kotonakin saa). Teinillämme sitten taas ei koulussa suihkupakkoa ole (mielestäni hyvä). Välillä hän kuitenkin käy suihkussa jos oikein hiki tunti. Sen verran häpeilee hänkin kuitenkin ettei suihkuun mene jos siellä liikaa porukkaa tai joitain "tiettyjä" henkilöitä. Silloin hän tekee kuten minäkin aikoinaan, pesee kainalot lavuaarissa, kuivaa ja dödä perään sekä pesee jalat jalkasuihkun alla. Puhtaat vaatteet vielä päälle niin eipä haise. Joka ilta käy vielä kotona suihkussa.
Ja mielestäni on eri asia lähteä suihkun jälkeen märillä hiuksilla pakkaseen tai odottaa muutama minuutti että hiki kuivuu ja lähteä sitten kotiin suihkuun.

Teinini tuli juuri koulusta kotiin ja kysyin haiseeko heillä liikunta tunnin jälkeen luokassa. Ei kuulemma hänen mielestään enempää kuin muidenkaan tuntien jälkeen. Tupakka kuulemma enemmänkin haisee ja häiritsee.
Itsekkään en muista haju haittoja luokassani aikoinaan sen kummemmin olleen liikunnan jälkeen.

Olen sitä mieltä, että teinit täytyy pakottaa moneen asiaan kuten yhteisten sääntöjen noudattamiseen. Olen ollut harmissani jo siitä lähtien kun tyttö oli ala-asteella, että kuinka niille mukuloille ei saa asiallisia liikunta varusteita päälle. Sitten kun siellä yhdellä on äidin pakottamana toppahousut hiihtoladulla jalassa ja muilla farkut, niin kiusaaminen on varmaa. Tässä voitaisiin olla tiukempia (me vanhemmat).
Sen sijaan en ymmärrä tätä suihkuun pakottamista JOS ei ole mahdollista tehdä sitä kuin porukalla ilman intimiteettiä. Tälläinen sääntö on kamala. Ei tätä asiaa voi mielestäni rinnastaa esitelmän pitämispakkoon, kuten jotkut kirjoittajat ilmeisesti vertaavat.
 
Sen sijaan en ymmärrä tätä suihkuun pakottamista JOS ei ole mahdollista tehdä sitä kuin porukalla ilman intimiteettiä. Tälläinen sääntö on kamala. Ei tätä asiaa voi mielestäni rinnastaa esitelmän pitämispakkoon, kuten jotkut kirjoittajat ilmeisesti vertaavat.
Kun tätä on näköjään muiltakin kysytty, niin kysyn sitten sinultakin. Eli käyttekö tai käykö teinisi koskaan uimahallissa? Ja jos käy, niin kuinka tämä "intimiteettin suojaaminen" siellä onnistuu?
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620982:
Kun tätä on näköjään muiltakin kysytty, niin kysyn sitten sinultakin. Eli käyttekö tai käykö teinisi koskaan uimahallissa? Ja jos käy, niin kuinka tämä "intimiteettin suojaaminen" siellä onnistuu?
Tai esim. rippileirillä tai missä tahansa leirillä tai kokoontumisessa?? Tai ehkä ne lapset eivät mene leireille tai kokoontumisiin missä uidaan/suihkutellaan/saunotaan.

Oikein hyvä asia koska silloin se tarkoittaa sitä että ne itseään häpeävät lapset ovat vähemmistö koska paljon näkee teiniporukkaa viettävän aikaa näin. =)
 
Jos liikut liikuntatunnilla (niin kuin siellä pitää), hikoilet. Jos hikoilet, haiset. Luulisi sen hieltä haisemisen olevan teinille nolompaa kuin suihkussa käynti muiden samaa sukupuolta olevien kanssa.

Oikeasti, älkää opettako lapsianne häpeämään itseään!
 
  • Tykkää
Reactions: Isämies
mutmut
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620951:
Kuinka muotoilet siihen tutkintapyyntöösi tämän näkemyksesi, jonka mukaan liikuntatunnin jälkeinen peseytyminen loukkaa lapsen tai nuoren yksityisyyttä saatika sitten seksuaalista koskemattomuutta? :O Se, että samassa tilassa peseytyy muitakin, ei varmastikaan sellaisenaan riitä syyksi.
Kyseessähän on ainakin henkinen väkivalta, hyvin mahdollisesti myös seksuaalinen hyväksikäyttö. Opettajalla ei ole oikeutta pakottaa lasta yhtään mihinkään. On vanhemman tehtävä sanoa opelle suorat sanat jos tuollaista toimintaa on.

Kuinka moni teistä hyväksyisi sen, että teidät nyt aikuisena pakotettaisiin olemaan alasti muiden edessä? Jos ette hyväksy sitä, miksi hyväksytte, että lapsianne kohdellaan noin?
 
-minä
Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;27620920:
Itse opetan lapsille, että suihkussa käynti liikunnan jälkeen on normaalia ja kuuluu asiaan. Jos jos kotona lähdetään näistä paljas pillu ja pervertti asetelmista, niin en ihmettele, että teineillä on vartaloidensa kanssa ongelmia.
Meillä on aina saunottu yhdessä ja alastomuus on ollut normaalia. Silti toisesta teineistämme on tullut häveliäs. Toista ei alastomuus yhteissuihkuissa haittaa, mutta toinen ei välitä lähteä mukaan uimahalliin. En usko, että pakottamalla häveliäisyys häipyisi.
 
Kyseessähän on ainakin henkinen väkivalta, hyvin mahdollisesti myös seksuaalinen hyväksikäyttö. Opettajalla ei ole oikeutta pakottaa lasta yhtään mihinkään. On vanhemman tehtävä sanoa opelle suorat sanat jos tuollaista toimintaa on.
Ok, arvelinkin, että et ollut ihan tosissasi. :D

Kuinka moni teistä hyväksyisi sen, että teidät nyt aikuisena pakotettaisiin olemaan alasti muiden edessä? Jos ette hyväksy sitä, miksi hyväksytte, että lapsianne kohdellaan noin?
Totta helvetissä hyväksyn! Miksi ihmeessä en hyväksyisi? :confused: En suostuisi mistään hinnasta olemaan peseytymättä liikunnan/urheilun jälkeen. Tuskinpa sinäkään?
 
Blue
Kyseessähän on ainakin henkinen väkivalta, hyvin mahdollisesti myös seksuaalinen hyväksikäyttö. Opettajalla ei ole oikeutta pakottaa lasta yhtään mihinkään. On vanhemman tehtävä sanoa opelle suorat sanat jos tuollaista toimintaa on.

Kuinka moni teistä hyväksyisi sen, että teidät nyt aikuisena pakotettaisiin olemaan alasti muiden edessä? Jos ette hyväksy sitä, miksi hyväksytte, että lapsianne kohdellaan noin?
Mä haluaisin nähdä sen poliisin ilmeen jolle tehtäisiin tämä rikosilmoitus.
 
Kyseessähän on ainakin henkinen väkivalta, hyvin mahdollisesti myös seksuaalinen hyväksikäyttö. Opettajalla ei ole oikeutta pakottaa lasta yhtään mihinkään. On vanhemman tehtävä sanoa opelle suorat sanat jos tuollaista toimintaa on.

Kuinka moni teistä hyväksyisi sen, että teidät nyt aikuisena pakotettaisiin olemaan alasti muiden edessä? Jos ette hyväksy sitä, miksi hyväksytte, että lapsianne kohdellaan noin?
Jos lapsi ei halua mennä suihkuun muiden kanssa, pitäisi vanhemman käydä tämä lapsen kanssa läpi. Että miksi ei halua, mikä mättää? Pitäisi saada lapsi uskomaan, että hänen ei tarvitse hävetä yhtään mitään. Että kaikki ovat loppu pelissä samanlaista luuta ja lihaksia ja nahkaa ja karvoja.

Ja jos lapsi sanoo, että häntä kiusataan tai hänelle siellä suihkussa vaikka nauretaan, niin sittenhän on parempi että opettaja on siellä paikalla vahtimassa, ettei tällaista tapahdu.

Liikunnan jälkeen on hyvä käydä suihkussa, ihan oikeasti. Siitä tulee hyvä olokin.
 
  • Tykkää
Reactions: Isämies
-minä
Tässä huomataan että mikään asia ei saisi olla määrättyä. Sitä vastaan kapinoidaan varmasti. Ihan eri asia on sitten omasta halusta tehdä jotain.... :headwall:
Meidän lasten kouluissa (yhteensä 5 kpl) on menty pelkillä varpaiden ja kainaloiden pesuilla ja mitään ongelmaa ei ole ollut, joten siltä pohjalta en voi ymmärtää miksi pitää tehdä koulussa koko vartalopesu liikuntatuntien jälkeen.
 
-minä
Alkuperäinen kirjoittaja -minä;27621101:
Meidän lasten kouluissa (yhteensä 5 kpl) on menty pelkillä varpaiden ja kainaloiden pesuilla ja mitään ongelmaa ei ole ollut, joten siltä pohjalta en voi ymmärtää miksi pitää tehdä koulussa koko vartalopesu liikuntatuntien jälkeen.

En mä osaa edes laskea, mutta siis 4 eri alakoulua ja 3 yläkoulua on tullut tutuksi meidän lapsilla ja missään ei siis ole lapset kokovartalosuihkuissa käyneet.
 
"viiden äiti"
Sama oli sääntö meillä, kun olin lapsi ja siitä on parikymmentä vuotta. Opettaja ei tosin valvonut vierestä vaan kävi aina pukuhuoneessa muistuttamassa. Meillä oli pieni pukuhuone ja monta tyttöä siellä. Koskaan ei kukaan toisen vartaloa kommentoinut tai mitään ongelmaa ollut.

Pitäähän nyt suihkussa murkkuikäisen liikunnan jälkeen käydä, haiseehan tuon ikäiset jo pahalle jos ei peseydy, kaikesta vanhemmat nykyään vääntää ongelmaa. Huh. On ilmeisesti päästy elämässä helpolla (siis äidit), jos tuollaista kehittää ongelman itselleen.
 
"vieras"
Ai kauheeta, mä olen tosi pahasti kieroon kasvanut, kun olen vielä kilpauintia harrastanut, jolloin tuli käytyä n. 5 päivänä viikossa uimassa ja aina ennen ja jälkeen uinnin alasti suihkussa, eikä meijän uimahallissa ole "yksityissuihkuja". Mä en tiedä millaisia liikuntatunteja teillä on, mutta omassa nuoruudessa muistan kyllä, että hiki lensi kun pelattiin erilaisia pelejä, eikä mikkään oo niin kaamea kuin hieltä haiseva teini.
 
Ei hyvänen aika. Se kuuluu jokaikisen lapsen kehitykseen, että omaa vartaloaan arastelee esitellä muille kun murrosiän fyysiset merkit alkavat näkyä. Ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kotona saunottu yhdessä vai ei. Ja erityisen varhain tai myöhään kehittyvien kohdalla se on myös kiusaamisen aihe. Ei kaikilla lapsilla ole itsetuntoa ja sanavalmiutta kestää kavereiden ivailut ja sanoa jopa takaisin jotain nasevaa.

Suihkupakko ei anna nuorelle oikeutta yksityisyyteen, vaikka se oikeus kuuluu ehdottomasti jokaiselle lapselle. Minäkin kyseenalaistaisin käytännön, jos lapseni koulussa sitä harrastettaisiin. Onneksi pelkät pikkupesut riittävät.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini ja röppö
Itse en näe siinä ongelmaa,että tytöt käy tyttöjen kesken suihkussa ja pojat keskenään liikkatunnin jälkeen.

En minä kuitenkaan lähtisi pakottamaan tytärtäni suihkuun jos hän minulle riittävän hyvin perustelisi sen miksei yhteissuihkuun tahdo.
(Varsinkin jos liikuntaa on päivän viimeisillä tunneilla).
Muutoin sit pesisi kainalot,kasvot,jalat jne ja kotona suihkuun.

Ja tuolla en tahdo antaa tyttärelleni kuvaa,että elämässä ei pitäisi tehdä asioita,jotka saattavat olla epämiellyttäviä,mutta ei kenenkään ole aikuisenakaan PAKKO olla alasti missään tilanteessa muiden nähden.

Tietysti toivon,että tyttäreni oppisi hyväksymään kroppansa ja sen muutokset iän myötä ja siihen häntä kannustan ensisijaisesti.
Kaikki me olemme kuitenkin erilaisia ja koemme asiat erilailla.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini

Yhteistyössä