onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="huhhuh";27620540]Tuon takia lintsasin yläasteella, nöyryyttävää. Minusta pakottaminen alastomiuteen on seksuaalista alistamista. Ei kukaan saisi pakottaa ketään alasti muiden eteen.[/QUOTE]

Onko työmoraalisi sellainen, että ennemmin lintsaat kuin teet epämiellyttävää?
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"Liia"
Alkuperäinen kirjoittaja en ikinä suostuisi;27618749:
valitus heti eteenpäin! ei ole oikeutta opettajalla tuollaiseen. kylläpä suutuin, karmea opettaja!!!

kaikki eivät muutenkaan voi edes käydä suihkussa ilman, että on vaikka mitä hoito/apuvälineitä mukana, joten ihan älytön vaade. esimerkiksi atoopikot, joilla iho huonossa kunnoss,a eivät voi sitä ihoaan kastella kesken päivän ilman, että on kaikki rasvat mukana ja niiden jälkeen taas ei voi heti pukea päälle.
Samaa mieltä!! Meillä oli kans kasilla (siis 14v sitten :) ope aina kyttäämäs ku käytiin suihkussa, se oli todella nöyryyttävää, varsinki menkkojen aikaan, ku verta tippu pitkin pukkaria.

Käsittämätöntä et tälläst on vieläkin Suomessa vuonna 2012, kuullostaa joltain 50-luku touhulta. Sanot et tyttös ei käy suihkussa, piste, ja hommaat muut vanhemmat samaan vaateeseen. Ei ne lapsia väkipakolla saa suihkuun viedä. PRKL.
 
wer
Mitä se auttaa, vaikka itse suihkutilanne olisi valvottu, jos jo seuraavalla välitunnilla kerrotaan naureskellen luokan pojille kuinka paljon Annalla on karvoja tai ovatko tissit vielä kasvaneet. Niistä saakin sitten mukavasti väänneltyä lisänimiä Annalle ja piinnattua häntä vielä enemmän koko yläasteen ajan. Murrosikä on erittäin herkkää aikaa ja siinä vaiheessa saadut kolaukset omaan kehonkuvaan voivat aiheuttaa kauskantoisia seurauksia.

On ihan ok vaatia peseytymistä liikuntatuntien jälkeen, mutta silloin pitäisi myös taata, että jokainen saa tehdä sen halutessaan yksityisesti. Hygieniakasvatukseen ei kuulu, että murrosikäisen pitäisi näyttää alastonta kehoaan parillekymmenelle muulle teinille, jotka osaavat halutessaan olla äärimmäisen julmia.

Meillä ainakin aikanaan suihkutilat oli erikseen niin, että siellä ei ollut edes pyyhenaulakoita. Pyyhkeet piti jättää pukuhuoneen puolelle. Joten ei siinä hiippailtu kenenkään näkemättä niihin yhteissuihkuihin.

Se että murrosikäisenä yhteissuihkut ovat joillekin kidutusta ei tarkoita sitä, että ne olisivat sitä myös aikuisena. Toisekseen aikuisena jokainen voi yleensä itse päättää käyttääkö yhteissuihkuja ja on vieläpä aivan eri asia käydä suihkussa vieraiden ihmisten tai omien ystävien kanssa kuin niiden kanssa, jotka potentiaalisesti nauravat kehittyvälle vartalollesi ja levittävät siitä juttuja eteenpäin.

Murrosikäiselle pitäisi tarjota mahdollisuutta peseytyä kasvojen, kainaloiden ja alapään osalta vessassa, käyttää opettajan suihkua tai sitten suihkutiloissa tulisi olla suihkuseiniä ja naulakoita pyyhkeille yksityisyyttä tuomassa.
 
Hah hah, kuusi sivua keskustelua peseytymisen tarpeellisuudesta. :LOL:

Kaikkea en jaksanut lukea, mutta jos joku todellakin traumatisoituu siitä, että joku toinen näkee hänen peseytyvän, niin tuskinpa tämä ihminen selviää arjessa muutoinkaan ilman traumoja, vaikka sinne suihkuun ei nyt tällä kertaa tarvitsisikaan mennä.

Mutta noin muuten olen kyllä sitä mieltä, että ellei tätä itsestäänselvyyttä syystä tai toisesta ole jo kotona opetettu, niin totta helvetissä viimeistään siellä koulussa kuuluu takoa lasten päähän, että liikunnan/urheilun jälkeen peseydytään! Luulisi, ettei tällaista asiaa tarvitsisi enää aikuisille opettaa.
 
"hmmmmm"
No itse kuulun niihin joiden mielestä sääntöjä ja lakeja ja käytöstapoja kuuluu noudattaa. Aina.
En syö kaupassa, eivät lapsenikaan ole koskaan olleet niin nälkäisiä, ja hyvä vain on joskus kokea ihmisen nälkää, kylmyyttä vilua. ei se tapa.

En ymmärrä sitä että lapset opetetaanhakemaan erioikeuksia, että meidän matti tykkää enemmän golfista, se ei tykkää ruotsista eikä kielistä, sen takia se saa mekkaloida siellä.

Minusta kaikkia sääntöjä pitää noudattaa koska yleensä niiden noudattamatta jättämisestä seuraa se, että itse saa etua mutta joku muu kärsii. Jos minä menen jonon edelle joku muu joutuu jonottaa pidempään. Jos minä puhun luokassa tauotta, toisten opiskelu kärsii ja heillä ei ole mahdollisuuksia sanoa edes jotain tärkeää asiaa opettajalle, kuten jos ei kuullut läksyä tai jos piti ilmoittaa jostain vaikka poissaolosta.

Minusta toiset pitää ottaa huomioon ja kunnioittaa ja lapsillamme on tiukka kasvatus.

Mutta sitä en ymmärrä miten lapset oppivat kunnioittamaan toisten ihmisoikeuksia ja koskemattomuutta, jos heiltä vaaditaan esim alastomuutta toisten edessä. Jos he eivät saa päättää omasta vartalostaan, vaatetuksestaan jne.
Eihän se mitään jos kaikkia ei haittaa olla, mutta jos jotain haittaa, niin, voisiko esim. pestä vain ne kainalot, jos se lemu on niin kauhea, että muut kärsivät.
 
"hmmmmmm"
Eli minä olen armeijakurin kannalla, mitä tulee koulukuriin ja lasten kasvatuksen, mutta samanlaiset ihmisoikeudet soisin heille kuitenkin mitä tulee omaan vartaloon ja ihmisyyteen.
 
"haha"
Onko työmoraalisi sellainen, että ennemmin lintsaat kuin teet epämiellyttävää?
ei tietenkään, alastomuuteen ei silti pakoteta. Onneksi ei huoraamaan ole pakko alkaa. Avannepussia osasin hävetä ja anelin ettei tarvitsisi paljastaa tätä kaltaisillenne ja sain samantapaiset perustelut pakottamiseen kuin sinä ja teinivaimosi söperrätte. Sain siitä paskapussi-nimityksenkin, mutta juu pakottaminen on ok. Jotkut asiat vain ovat henkilökohtaisia ja siihen pitäisi olla oikeus. Raha-asiat, alastomuus ja seksuaalinen koskemattomuus mm. Ymmärrän että sinä ja likkakaverisi ei henk koht asioista ymmärrä mitään. Ette muutenkaan älynväläyksiltä vaikuta.
 
Ai, musta sä puhuit tuolla muutama sivu takaperin että sulla on trauma tuosta suihkussakäynnistä. En jaksa tarkistaa, voin olla väärässäkin.
En jaksa minäkään, koska tämä palsta hidastelee taas niin paljon. Sen ainakin mainitsin, että koin touhun nöyryyttävänä ja häpeällisenä. Kuten koinkin. Siitä ei kuitenkaan mielestäni suoraan seuraa se, että istuttaisin omiin lapsiini haitallisia käyttäytymismalleja?

Toistan kysymyksen: Mikä siinä olisi niin hirveää, että murrosikäisilläkin olisi oikeus intimiteettisuojaan?
 
Täydellisen epätäydellinen
Suihkussa tyttöjen kesken (tai poikien)... Itse koin nuo pakolliset suihkussakäynnin erittäin ahdistavaksi koska olin siihen ikään mennessä onnistunut ihastumaan yhteen vastakkaista sukupuolta olevaan ja varmaan kymmeneen oman sukupuoleni edustajaan. Eli koin olevani trikistelijä siellä ja oli todella vaikeaa olla tuijottamatta luokkakavereiden intiimiallueiden kehitystä. Loput luokaltani taisivat olla täysin heteroita eivätkä välttämättä edes kunnolla tajunneet että voi olla seksuaalisesti kiinnostunut omasta sukupuolestaan, joten ihan heidän mielenrauhaansa ajatellen pysyin visusti kaapissa (ja liikuntatuntien jälkeen vessassa) kunnes muutin peruskoulun jälkeen isommalle paikkakunnalle josta löytyi muitakin kuin puhtaita heteroita.

Varsinaista kiusaamista ei tuolloin tapahtunut, ongelma oli ihan itselläni seksuaalisen suuntautumiseni takia. Kertokaapa suihkussa käynnin puolustajat, voisitteko itse mennä alasti henkilön eteen joka haluaa sinua seksuaalisesti mutta sinä et häntä?
 
"hmmmmmm"
[QUOTE="äiree";27620534]Ihan mielenkiinnosta, ketjua seuranneena:
Miksi joku ei saisi olla häveliäämpi alastomuuden suhteen? Miksi haluamme, että jokainen pystyy peseytymään toisten edessä, miksi se on tavoiteltava asia? Ettei tarvitse rakentaa suihkukoppeja tai edes seiniä, järjestää liikuntatuntia päivän viimeiseksi? Onko uimahalleissa ja kylpylöissä käyminen pakollista?

Itsekkin pidän aika hienona piirteenä Suomalaista mutkattomuutta alastomuuden suhteen. Se on hieno juttu, mutta ei kai se ole mikään itseisarvo jota täytyy kaikilta vaatia?

Itse ujostelin teininä aivan kamalasti alastomuutta. Olin alipainoinen ja rinnat eivät kehittyneet kuten kavereilla. Sain kuulla ihan riittävästi naljailua ilman suihkureissujakin joten lintsasin kaikki uimahallireissut. liikuntatunneilla ei onneksi suihku ollut pakollinen. Minulla oli useampi kaveri jotka lintsasivat myös häpeilyn vuoksi, vaikka heitä ei kiusattukkaan.

SILTI minusta on kasvanut ihan normaali ihminen (mielestäni). En häpeile käydä uimahallissa vaikka tissit ei sitten koskaan oikeen kehittyneetkään, mutta takapuoli senkin edestä. Huumorilla suhtaudun omaan kroppaani, mutta sen aika tuli vasta myöhemmin, ei teini iässä :)[/QUOTE]

niin ja naiset vauhkoontuvat tällä palstalla jos näkevät imettävän äidin rinnat, tai rannalla taaperon paljaan perseen, ja sitten kauhea älämöly, miten teinien pitää suihkutella itseään alasti
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellisen epätäydellinen;27620595:
Varsinaista kiusaamista ei tuolloin tapahtunut, ongelma oli ihan itselläni seksuaalisen suuntautumiseni takia. Kertokaapa suihkussa käynnin puolustajat, voisitteko itse mennä alasti henkilön eteen joka haluaa sinua seksuaalisesti mutta sinä et häntä?
Voisin, tietysti.
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620567:
Hah hah, kuusi sivua keskustelua peseytymisen tarpeellisuudesta. :LOL:

Kaikkea en jaksanut lukea, mutta jos joku todellakin traumatisoituu siitä, että joku toinen näkee hänen peseytyvän, niin tuskinpa tämä ihminen selviää arjessa muutoinkaan ilman traumoja, vaikka sinne suihkuun ei nyt tällä kertaa tarvitsisikaan mennä.

Mutta noin muuten olen kyllä sitä mieltä, että ellei tätä itsestäänselvyyttä syystä tai toisesta ole jo kotona opetettu, niin totta helvetissä viimeistään siellä koulussa kuuluu takoa lasten päähän, että liikunnan/urheilun jälkeen peseydytään! Luulisi, ettei tällaista asiaa tarvitsisi enää aikuisille opettaa.
Ai näinkö olet keskustelua lukenut.
Minusta on keskusteltu siitä onko oikeus peseytymiseen yksityisesti tarpeellista murrosikäiselle. Jokainen on mielestäni ollut sitä mieltä, että peseytyminen on tarpeellista.
Jotkut ovat tosin olleet sitä mieltä, että jos sitä ei voi hoitaa yksityisemmin niin sitten hoidetaan koulun jälkeen kotona.
 
Blue
En jaksa minäkään, koska tämä palsta hidastelee taas niin paljon. Sen ainakin mainitsin, että koin touhun nöyryyttävänä ja häpeällisenä. Kuten koinkin. Siitä ei kuitenkaan mielestäni suoraan seuraa se, että istuttaisin omiin lapsiini haitallisia käyttäytymismalleja?

Toistan kysymyksen: Mikä siinä olisi niin hirveää, että murrosikäisilläkin olisi oikeus intimiteettisuojaan?
Ei suoraan, mutta jos sitä vouhkataan palstalla sivu toisensa perään niin voi olettaa että asia tuodaan samalla lailla esiin kotona kun lapsi siitä kysyy. Toki hienoa jos ei näin tapahdu, vaan pystyt asian lapselle esittämään niin että kun se kuuluu koulun sääntöihin niin silloin niin on tehtävä.

Ja minä vastasin että ei mikään, koska tottakai heillä se on, ihan niin kuin aikuisillakin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
kyllä
[QUOTE="hmm";27620614]Ketjua lukematta kysyn käyttekö te hyvät naiset kuukautisten aikana kuntosalin yleisessä suihkussa ja onko ok jos joku muu käy?[/QUOTE]

totta kai käyn. Kuukupit ja tamponit on keksitty.
 
"vieras"
Kyllä noi liikuntatunnin jälkeiset yhteissuihkut murrosiässä vaan oli kamalia! :( Samalla luokalla on varmasti tosi erilaista vauhtia kehittyneitä tyttöjä, ja isossa tyttöporukassa on sitten vielä hirveästi kaikkia sosiaalisia jännitteitä. Meillä vaihtui kesken yläasteen liikunnanopettaja, ja uusi opettaja ei ollut ollenkaan niin ankara "hygieniakasvattaja" kuin edellinen, vaan hän luotti siihen, että murrosikäisillä tytöillä on jo itselläänkin jonkinmoinen tarve huolehtia puhtaudesta. Mulle ainakin riittää yleensä liikunnan jälkeen, että pesen jalat , kainalot ja kasvot ja ehkä vähän pyyhin niskaa kostealla pyyhkeellä. Ne koulun liikuntatunnit olivat kuitenkin yleensä suhteellisen kevyitä.
 
[QUOTE="hmmmmm";27620570]
Mutta sitä en ymmärrä miten lapset oppivat kunnioittamaan toisten ihmisoikeuksia ja koskemattomuutta, jos heiltä vaaditaan esim alastomuutta toisten edessä. Jos he eivät saa päättää omasta vartalostaan, vaatetuksestaan jne.
[/QUOTE]

No sittenhän laitat sen lapsesi mukaan kouluun lapun, jossa kerrot, että meidän Janica/Nico-Petteri päättää itse omasta vartalostaan (ööh, tai siis äiti päättää) ja häntä ei voi velvoittaa peseytymään toisten nähden. Vaikka homma saattaa opettajaa hiukan vinosti hymyilyttääkin, niin fiksuna ihmisenä hän tietysti joko vapauttaa Janican/Nico-Petterin peseytymisvelvoitteesta tai sitten järkkää sille oman suihkun. Ja tämähän ei varmaankaan sitten aiheuta sille herkälle sielulle minkäänlaista vammaa...
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
"vieras"
Meillä pieni kyläkoulu jossa ei edes ole suihkuja. Ymmärrän tuon jos liikunnan tunnit on keskellä päivää ja on muita oppitunteja sen jälkeen mutta täällä ne tunnit on aina viimeisenä ja kotona poika käy sit suihkussa.
 
[QUOTE="hmmmmmm";27620600]niin ja naiset vauhkoontuvat tällä palstalla jos näkevät imettävän äidin rinnat, tai rannalla taaperon paljaan perseen, ja sitten kauhea älämöly, miten teinien pitää suihkutella itseään alasti[/QUOTE]

tuo voi olla totta, siksipä tytöt kaipaavat asennekasvatusta.
 
Ai näinkö olet keskustelua lukenut.
Minusta on keskusteltu siitä onko oikeus peseytymiseen yksityisesti tarpeellista murrosikäiselle. Jokainen on mielestäni ollut sitä mieltä, että peseytyminen on tarpeellista.
Jotkut ovat tosin olleet sitä mieltä, että jos sitä ei voi hoitaa yksityisemmin niin sitten hoidetaan koulun jälkeen kotona.
Kyllä, juuri näin olen keskustelua lukenut. En tosin ihan jokaista itseään toistavaa viestiä.

Tämä on niin tätä. Jos joku asia on murkulle ikävää, niin tietysti aikuisille helpoin keino hoitaa asia on vapauttaa murkku kokonaan tekemästä tätä ikävää asiaa. Mutta kasvatuksesta ei sitten kannata puhua enää ainakaan samassa yhteydessä yhtään mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Data

Yhteistyössä