Itse otan inf.rokotteen. Te jotka ette rokotetta ota, olette ns. vapaamatkustajia, joita suojaa muiden inf.rok.suoja. Pienemmälle voisin ottaa, mut jos kerkeisin jonnekin sen rokotuttaa, tai jos sais epipen jr. reseptin niin rokottaisin itse kotona (olen th). Influenssa on silleen vinha tauti et se on tosiaan niille, joiden immuunivaste on alentunut vakava sairaus. Tietenkin, kuten missä tahansa rokotteessa jonka ihminen saa/ottaa, on se riski ettei vasta-aineet lähdekään muodostumaan. Tämän kauden inf. rokotteesta on vaihdettu kaksi viruskantaa verraten edellisen kauden rokotteeseen, eikä muulla kuin Fluarixilla, joa suos. annettavaksi yli 65 vuotiaille, ole tekijää, joka Pandemrixissa aiheutta narkolepsiaa. Ja tässä narkolepsiassakin oli sellanen juttu, että suomalaisten geenikannassa on jokin tekijä joka altistaa narkolepsialle, ja sitten tuli tämä rokote mukaan.
Suosittelen ammattini puolesta ottamaan tämän rokotteen, jos suinkin vain mahdollista, jos on riskiryhmään kuuluva henkilö, alle 3v tai raskaana. Influenssa tarttuu erittäin herkästi, jo ennen kuin tartunnanlähde itsekään tietää sairastuneensa levittää virusta eteenpäin.