Raskausajan painonnousu ahdistaa!

• Viestiketjun aloittaja En halua liikakiloja
  • Ensimmäinen viesti
En halua liikakiloja
Aargh! Odotan toista lasta ja olen viikolla 12. Paino on jo nyt lähtenyt nousuun niin että pelottaa mitä tästä vielä tulee. Lähtöpaino mulla oli 56 kg, eli olen ihan normaalipainoinen, mutta nyt on jo tullut 2 kg ja olo ahdistaa. Ekassa raskaudessa lähtöpaino oli 54 kg ja paino nousi 20kg. Ja ne kilot ei todellakaan jääneet laitokselle. Kesti vuoden päästä niistä ja silti jäi kaksi kiloa ylimääräistä. En todellakaan halua kerryttää taas 20 liikakiloa.

Tiedän kyllä ettei nää kilot mistään tyhjästäkään ole tulleet. Mulla on tosi kova pahoinvointi, jonka olen jotenkuten onnistunut pitämään kunnossa tiheän syömisen ansiosta. Jos en syö tarpeeksi, oksentelen. Nälkä tuntuu olevan koko ajan. Olen koittanut syödä salaatteja, mutta ei ne pidä nälkää/oksetusta tuntia kauempaa. Olen syönyt myös kunnon ruokia, en siis karkkeja ja pullia tms. Miten te saatte syömisen ja pahoinvoinnin pysymään kurissa? Viimeraskaudessa oksentelin koko ajan, joten toivo siitä että tää pahoinvointi menis ohi, on aika heikoissa kantimissa...

Nää on niin yksilökohtaisia juttuja...

Kun mulla oli kaamee pahoinvointi söin mitä teki mieli, terveellisyydestä viis. Opin ajoittamaan syömisiä niin että pahoinvointi ei päässyt järkyttäväksi, ja opin välttelemään tiettyjä ruokia. Ja napostelin todellakin usein... en syönyt paljon mutta saatoin syödä jotain puolen tunnin välein.

15 kg tuli painonnousua, mulla taas jäi lähes kaikki laitokselle ja imetys on vienyt loput.

määh
Minulla kanssa tuli ekasta sellaiset 18kg ja tenava painoi reilusti yli 4kg.

Nyt olen toista kertaa raskaana, yritän kyllä nyt välttää liikakilot ja pyrin syömään terveellisesti + pieniä aterioita. Tavoitteena on nyt saada 3 - 3,8 kg vauva eli reilusti pienempi kuin eka. Tällä hetkellä paino on 66kg. Välillä on ollut 65kg paino. Nyt on rv. 12+6.

Muutama vuosi ennen tätä raskautta sain painoni jo 60kg, mutta siitä se sitten taas lähti nousemaan. Tämän kesän alussa paino oli 63-64 kg, sitten se nousi 65 kg ja lopulta 67 kg. Sain sitten tiputettua 65kg. Mutta sitten kun tulin raskaaksi kilot olivat taas 67 kg. Neuvolan vaaka näytti jopa lukemaa 68,2 eli BMI:n mukaan olisin lievästi ylipainoinen, vaikka en itse kyllä olevani lievästi lihava. Viime kerralla lukema oli 67 kg neuvolassa.

Että kyllä tässä saa taas jatkuvasti kytätä paljonko on tullut kiloja ja kyllä tiiviisti tulee vaa'alla täällä kotona käytyä.

Vaikutusta
Ensimmäisessä raskaudessa liikuin paljon ja söin kurinalaisesti, raskauskiloja tuli 16. Toisessa raskaudessa en liikkunut ja söin mitä lystäsin, raskauskiloja tuli 14. Multa on mennyt usko siihen, että raskauskiloihin voi itse kovasti vaikuttaa.

"heips"
Pahoinvoinnin aikana on turha rajoittaa syömisiä, pahentaa vain oloa. Mulla paino nousi 8 kg rv 20 ja on nyt rv 32 pysyny siinä samassa. Pahoinvoinnin aikana söin mitä pystyin ja herkkuja meni paljon... Nyt kun pahoinvointi on ohi olen rajoittanut herkkuja, mutta muuten syön kunnolla. Tuskin tässä montaa kiloa enää tulee. Esikoisesta kiloja tuli vain 6, silloin tosin laihduin alussa pahoinvoinnin takia.

"heips"
Miten se herkkujen syöminen auttaa pahoinvointiin? Voihan sitä syödä jotain vähän terveellisempääkin, vaihtoehtoja varmaan riittää.
Mulla pahoinvointiin nimenomaan auttoi suklaapatukat ym. Kunnon ruoka ei mennyt alas. Myöskään hedelmiä en pystynyt syömään oksentamatta. Olisiko siis ollut parempi olla syömättä? Tietenkin ensin yritin terveellisempiä vaihtoehtoja, mutta kun ne ei toiminu.

suubert
No kyllä se kieltämättä vähän kummalta tuntuu että vaan suklaapatukat kelpasi. Maailma on kuitenkin täynnä erilaisia ruokia. No, onhan se tietty parempi kuin olla kokonaan syömättä.

Mutta ainakin sitten kun pahoinvointi (toivottavasti) alkuvaiheen jälkeen lakkaa niin tosiaan kyllä kannattaa turhat sokerit karsia ruoasta, sillä vaikka kiloja ei tuliskaan äidille niin liiasta makean mässäämisestä voi olla haittaa vauvalle.

"vieras"
Mulla on mennyt niin, että alussa on tullut painoa ihan reippaasti (varmaan turvotusta) mutta kun turvotus on laskenut ja pahoinvointi on helpottanut, painonousu on vähäksi aikaa pysähtynyt ja noussut sen jälkeen maltillisemmin, eli sinänsä en stressaisi alkuraskauden kiloista. Mulla oli vatsakin noilla viikoilla ihan järkyttävä pallo eli turvotusta tosiaan oli, ja siitä se sitten pieneni kunnes taas vauvan kasvu alkoi näkyä :)

Mulla on nyt viikkoja 28, ja kiloja on tullut 10. Olen koittanut pitää syömiset kurissa vaikka kaikkea tekeekin mieli ja aluksi tuli taas muutama kilo ihan hujauksessa ja sen jälkeen paino on noussut hitaasti, KUNNES nyt viimeisen kuukauden aikana tuli 5(!!!) kiloa :( Mulla todettiin myös juuri raskausdiabetes ja lääkäri epäili että siitä johtuisi tuo iso, yhtäkkinen painonnousu, ja kyllä tympii kun tuntuu että on ihan turhaan tehnyt viimeiset puoli vuotta sen eteen töitä ettei paino nousisi paljon. Mulla oli jo ennen raskautta ylimääräistä, joten siksi mulle olisi tärkeää etten kerryttäisi kamalasti painoa, kun mulla on jo valmiiksi mitä laihduttaa sitten synnytyksen jälkeen. Mulla ei viimeksi myöskään imetys paljon laihduttanut, vaan teki jatkuvan nälän ja valtavan ruokahalun :D

Yhteistyössä