Lapseton ihmettelee: eikö lapselle voi antaa kylmää ruokaa/maitoa?

• Viestiketjun aloittaja "lapseton"
  • Ensimmäinen viesti
"lapseton"
Tuntuu se lämmittäminen olevan hankala prosessi. Onko tähän jotkut terveydelliset syyt vai onko se lämmitys ihan vaan hankala tapa?

Kysymykseen söisinkö itse kylmää ruokaa niin syön, useinkin ha maidon juon kylmänä. Lapsi ei myöskään ole aikuinen, se syö sitä mihin totutetaan.

lucifer
meillä toinen muksuista ei suostunut syömään kylmää maitoa mutta toinen taas ei muuta juonutkaan.
samoin ruuan kanssa toiselle mpiti olla kylmä ruoka ja toiselle aina lämmitetty.

se on näes lapsienkin kohdalla pikkasen niinku tapauskohtainen tää toiminta malli niin kuin aikuistenkin kohdalla

"vieras"
Eiköhän tuo mene ihan luonnostaan, äidinmaitokin kun on lämmintä. Vauvoilla laskee helposti ruuminlämpö, niin ei kylmä maito varmasti ole hyväksi senkään puoleen. Ja sulaa paremmin. Luulisin.
Vauvan voi kyllä totuttaa huoneenläpöiseen maitoon, mutta ei meillä ainakaan ole vauvat kylmästä tykänneet.

"mother"
Kylmää ruokaa? Hmmph.

Vauvalle lämmitetään maito, koska sen oma lämmöntuotanto on vielä kehittymätön. Siis kylmä maito kylmentäisi kropankin. Tai jotain tällaista.

Meillä kyllä on korvike/maito juotu aina huoneenlämpöisenä ja sen jlk kun oikeaan maitoon siirryttiin niin ihan jääkaappikylmänä. Ruuan kyllä olen aina lämmittänyt kuten omankin ruokani. Aika mautonta on kylymä ruoka.

"aapee"
[QUOTE="vieras";27569617]Syötkö sinä myös kylmää hernekeittoa ja maksalaatikkoa?[/QUOTE]

Hernekeittoa huoneenlämpöisenä suoraan purkista, msksalaatikkoon en koske kylmänä enkä varsinkaan lämpimänä (se haju...).

"nana"
lapselle voi mutta meidän vauvalle oli ainakin selvät ohjeet että ruumiinlämpöisenä. Oli pulautteluongelmaa ja paino ei meinannu nousta. Jos lisäkorviketta ei lämmittäny niin tuli samantien ylös. Myös alle puolivuotiailla ravinnon lämpötila vaikuttaa isosti ruumiinlämpöön.

Öö...
Mun lapseni on aina saanut ruokansa lämpimänä.

Mutta mä olenkin tällainen kauhea syyllistäjäsadistisuperäiti, jonka lapsi on juonut pelkkää äidinmaitoa yli vuoden ikään ja syönyt samaa pottua ja parsakaalia kuin minäkin. Ja hyi, ruoka on pahaa kylmänä.

"Jenis"
[QUOTE="vieras";27569840]Mä en ole koskaan lämmittänyt korviketta tai vauvanruokaa vaan antanut ihan huoneenlämpöisenä.[/QUOTE]

No meillä vauvojen maito on tullut tissistä ja ruoka samasta kattilasta kuin muillekin. Ei kukaan mukaan syö täällä kylmää ruokaa, en ole ymmärtänyt miksi vauvoille pitäisi sellaista syöttää...

"vieras"
Nykyohjeistuksen mukaan korvike tai ruoka voidaan antaa jääkaappikylmänä, jos vauvan masu sen kestää. Tärkeintä on kuulemma antaa aina suunnilleen samanlämpöisenä, eli aina kylmänä tai aina lämpimänä.

"Jenis"
[QUOTE="vieras";27569906]Nykyohjeistuksen mukaan korvike tai ruoka voidaan antaa jääkaappikylmänä, jos vauvan masu sen kestää. Tärkeintä on kuulemma antaa aina suunnilleen samanlämpöisenä, eli aina kylmänä tai aina lämpimänä.[/QUOTE]

Minkä helkkarin ohjeistuksen? Mun nuorimmainen on tosin jo 3, mutta enpä muista mitään ruuanlämmitysohjeita koskaan saaneeni :D Ja mä olen kyllä antanut esim. hedelmäsoseita viileinä ja "lämmintä" ruokaa lämpimänä, että saapa nähdä mitä koulukiusaajia noista lapsista vielä tuleekaan ;)

Mutta edelleen: miksi lapsen ruuan pitäisi olla kylmää? Syöttekö itse kylmää ruokaa?

uysdfuf
Mikä siinä lämmittämisessä nyt niin monimutkaista ja hankalaa on? Varsinkaan, jos mikroaaltouuni käytössä.
Syötkö itse kaikki ruoat kylmänä: perunamuusin, jauhelihakastikkeen, pastan yms?

"alma"
Mä kyllä koin sen korvikkeen lämmittämisen hankalana prosessina ainakin ravintoloissa. Vauva oli kärsimätön, ja se, että tarjoilija kiikutti maidon keittiöön ja takaisin, kesti kuitenkin usein kotvasen. Pahimmassa tapauksessa maito tuli takaisin höyryävän kuumana. Itse aloin pitämään niitä maitoja sitten vaunukopassa, jolloin ne kyllä pysyivät ihan riittävän lämpiminä.

Yhteistyössä