Milloin ne kiinteät kannattaa aloittaa vauvalla? 4kk, 6kk vai jotain siltä väliltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras AP"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras AP"

Vieras
Kun täysimetyssuositus on 6 kk ilmeisesti? Mutta 3 kk neuvolassa sanottiin, että 4 kk aloitetaan jo makuannokset. Vauva on kohta 4 kk. Kasvaa ihan hyvin rintamaidolla, eikä edes syö mitenkään kamalan tihesti.

Löytyykö netistä mitään pätevää tietoa asiasta? Olen vaan löytänyt, että yksilöllisesti aloitetaan vauvasta (ilmeisesti vauvan kasvusta) riippuen 4-6kk ikäisenä, mutta mitä se käytännössä tarkoittaa että milloin kannattaa aloittaa 4 kk ja milloin vasta 6 kk? Kun ei mistään yksilöllisyydestä ollut puhettakaan neuvolassa, vain että 4 kk aloitetaan maistelemaan ja piste.

No, 9 lapsen kokemuksella sanoisin että aloita makuannokset n. 5kk iässä. Niihin aikoihin vauvalla on herkkyyskausi lusikkaharjoitteluun ja soseiden aloitus sujuu helpoimmin.

Jos vauva on edelleen tyytyväinen ja tuntuu pärjäävän maidolla, niin anna aluksi vaikka useampi viikko vain muutama lusikallinen hedelmäsosetta kerran päivässä. Sitten kun nälkä iskee, on ruokamäärää helppo lisätä jo viikossa. Ison vauvan kanssa voi edetä nopeammin kuin 4kk ikäisen.

Jos vauvasi pärjää noinkin hyvin pelkällä rintamaidolla, niin odottele rauhassa sinne 5-6kk ikään asti. Monesti liian varhain aloitetut kiinteät aiheuttavat vatsavaivoja ja sen vuoksi unihäiriöitä. Kuten 9:n lapsen äiti totesi, monesti 5kk iässä on meneillään herkkyyskausi maistelulle, joten aloittelet vaikka silloin.

Itse aloitin esikoiselle (hätäinen kun olin) 4kk iässä soseet, ajankohta oli niin väärä, ei avannut edes kunnolla suutaan lusikalle. Tokalle ja kolmannelle lapselle aloitin 5kk iässä ja kiinteiden maistelu ja syöminen sujunut huomattavasti helpommin.

Minä yhden (no kohta kahden) lapsen suurella kokemuksella sanoisin, että jos täysimetys sujuu ja lapsi kasvaa, niin 6 kk on hyvä aika.

Meillä lapsi olisi ollut kiinnostunut ruoasta varmaan jo 3kk iässä, mutta silti odoteltiin. Lapsi alkoi kiinteitä saatuaan tosi nopeasti syödä monta ateriaa päivässä, lusikankäsittelytaito tuli tosi nopeasti, osasi alusta saakka hienontaa sormiruokaa, maistoi kaikkea ja nyt kohta 2v iässä on aivan kaikkiruokainen.

Olin pelännyt ongelmia, koska lapsen isä oli aikoinaan todella pahasti allerginen ja minulla taas oli mittavat ruokafobiat. Molemmat olemme 70-luvun lapsia, ja sen ajan ohjeilla hoidettuja. En sanoi että yksittäistapauksesta voisi vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä, mutta meillä nyt meni onneksi näin.

Tässä(kin) on niin monta mielipidettä kuin on neuvolan terkkaa, melkein. Meillä poika kasvoi hyvin rintamaidolla, ja 5kk neuvolassa kysyttiin ollaanko jo maisteltu soseita. Ei oltu, ja terkka sanoi että pikkuhiljaa VOI alkaa maistelemaan, mutta ei annettu mitään ukaasia että nyt kuuluu aloittaa.

Aloitettiin siinä just ennen 6kk maistattamaan soseita, mutta poikapa oli sitä mieltä että lusikalle ei suutaam aukaise. Alkoi sen sijaan napsimaan suuhunsa "oikeaa" ruokaa eli höyrytettyjä kasviksia, pehmeitä hedelmiä tms. Pääosin eli kuitenkin rintamaidolla aina 9kk ikään asti jolloin selvästi hiffasi nälän ja ruuan yhteyden.

Kun kerorimme 8kk neuvolassa, että poika ei oikein soseita syö, mutta sormiruokaa menee (vaikka suurin osa meni lattialle) ja että varmaan enimmäkseen elää sillä rintamaidolla, niin terkka sanoi että ei haittaa kun kuitenkin tarjoamme (eli annamme mahdollisuuden) kiinteisiin sen 5 kertaa päivässä. Ainoa mistä hieman huolehti oli proteiinin riittävä saanti, mutta vähän tuon jälkeen poika alkoi syömään myös niitä "mössöjä", joten liha/kalaruokaakin saatiin riittävästi sisään.

Niin että ei mulla mitään vastausta ap:lle varsinaisesti ole, muuta kuin että lapset ovat noissa asioissa erilaisia. Ja ehkä me missattiin se herkkyyskausi jolloin lapsi olisi suutaan lusikalle aukaissut, mutta se ei tässä tapauksessa haitannut mitään. Päinvastoin, luulen että tämä varhainen ruokaan tutustuminen (peruna perunana eikä muussine jne) edesauttoi sitä että nyt vajaa 2-vuotiaana on erittäin hyvä ja ennakkoluuloton syöjä.

Päinvastoin, luulen että tämä varhainen ruokaan tutustuminen (peruna perunana eikä muussine jne) edesauttoi sitä että nyt vajaa 2-vuotiaana on erittäin hyvä ja ennakkoluuloton syöjä.

Minäkin ajattelisin omien kokemukseni nojalla samoin, vaikka meillä lusikka käytössä sormien ohessa olikin. Meillä aloitettiin käsin muussatuilla juureksilla eikä tarjoiltu ollenkaan kaupan sileitä makeita hedelmäsoseita. Ikinä eivät maut tai koostumukset ole epäilyttäneet, paitsi punajuuren väri :)