Voxra masennuslääkkeestä kokemuksia???

  • Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
Oh hoh
Tänään aloitin voxran 150mg. Pelottaaaaaaaa. Söin yli 20 vuotta cipralexia.Turhaan.Hullua. Annoksella
10mg vuosia. Nostot ei onnistunut.Nyt menee"turvana" 5mg,jonka yritän lopettaa viikon päästä.
Nukahtamislääkkeenä stella 1-2/vrk. Ja krooniseen kipuun tramal. Jotenkin tuntuu sotkulta. Mutta
elättelen isoja toiveita tämän voxran suhteen. Nyt ainakin huimaa tolkuttomasti. Toivottavasti saamme
kaikki apua lääkkeestä jotka ovat tätä alkaneet kokeilemaan.
 
partamikko
Pedro puhu niin mainiosti, että ei paljon lisättävää.

Ite oon syöny sitä kolmatta viikkoa, ei ainakaan pahoja sivuoireita ole ollut. Tuntuu et jaksais tehdä enempi kaikkea.
 
Väsynyt äiti myös
vaan 3v tutkimisen ajan (neurologi ym) todettu CFS suurimpana oireena fatiikki. Sepram 60mg+ Edronax 12mg + Provigil 200mg/pv, ja nyt ELÄN taas, nukun vain 9h/vrk, en enää 14h :)) Edronaxin toisena vaihtoehtona Voxra, jos ei toimisikaan, mutta kuukauden odottelun jälkeen toimii -ei tosin yksin, vaan sepramin kanssa.
 
"vierailija"
Huomenna otan ekan kerran voxraa. Saa nähhä miten vaikuttaa (kaiken lisäks ois opinnäytetyös esittely! toivottvaasti ei auheuta mitään pahaa :D).
Oon syöny cipralexia puoltoista vuotta, aluks autto mutta sitten ei enää. Lihotti 10kg cipralex, toivon et lähtis noi sen tuomat kilot pois tolla voxtralla sitten :/
 
hullunhommaa
Ei vittu täälläkin pyörii "masentuneita" ihmisiä. Yrittäkää ryhdistäytyä ja lopettakaa tuo lääkkeiden nappaileminen. Järkyttävää, miten noita masennuslääkkeitä määrätään jokaiselle, jota vähän väsyttää tai harmittaa, ilman että edes yritetään laittaa oikeasti elämää kuntoon.
 
"vierailija"
Ei vittu täälläkin pyörii "masentuneita" ihmisiä. Yrittäkää ryhdistäytyä ja lopettakaa tuo lääkkeiden nappaileminen. Järkyttävää, miten noita masennuslääkkeitä määrätään jokaiselle, jota vähän väsyttää tai harmittaa, ilman että edes yritetään laittaa oikeasti elämää kuntoon.
Onhan mulla elämä hyvin mutta silti masentaa ja on itsetuhoisia ajatuksia. Ihmettelen itsekkin miksi oon masentunu jos elmä on periaatteessa hyvällä mallillla.
 
hullunhommaa
[QUOTE="vierailija";26233589]Onhan mulla elämä hyvin mutta silti masentaa ja on itsetuhoisia ajatuksia. Ihmettelen itsekkin miksi oon masentunu jos elmä on periaatteessa hyvällä mallillla.[/QUOTE]

Sulla ja useimmilla muilla masentuneilla on vain ihan liikaa aikaa miettiä itseään, elämän tarkoitusta (tai tarkoituksettomuutta) ja vatvoa sitä pahaa oloa.

Hanki kiireisempi työ, harrastuksia, ystäviä ja tekemistä.
 
"ystävä"
hmm...
Mulle ehdotettiin tätä lääkettä piristeeksi. Mielenkiintoista.
Jo siksikin et oon ehdottomasti kieltäytyny masennuslääkkeistä. Miksi? Ihan siksi et en ole masentunu. Joskus olin kierteessä, 15v meni ja lääkkeit ties montaako, yhdenkään auttamatta. Nyt masennuksesta terveenä jo lähes 10v. Mutta. Mä olen järjettömän väsynyt. Nukun hurjia määriä (normi 16h/vrk jopa 22h/vrk - ja siis näitä ei ole silloin tälläin vaan jatkuvasti jo yli vuoden, on ollut viikonloppu jona oon pe ilta - ma aamu ollu hereillä 5 tuntia).
En vinkuis jos en olisi koululaisen äiti. Suuri on suru siitä et lapsi on ilman vanhenpaa kun se vanhenpi vaan nukkuu. En pysy hereillä. Tai paremminkin et oon niin järjettömän väsyny et on oikeesti pakko nukkua.
Tuo ainut negatiivinen asia elämässä. Muuten oon melkein onnellinen, en lähellekkään masentunut.
Näitä täs lukies tuli nyt sellane olo et sittenkään lääkärit ei ole kuunnelleet mua vaan olettavat mun olevan masentunu ja yrittävät saada syömään masennuslääkettä (ja jos se sit laukasis masennuksen näiden vuosien jälkeen ni vittu mä ampuisin jonkun!).
Vai onko tällä piristäviä ominaisuuksia?
Hei, onko kilpirauhaskokeet otettu? Pyydä heti, jos et jo ole!
 
Vilbo
Toivottavasti teille lääkärit on sanoneet, että aina ennen Voxran ottamista täytyy SYÖDÄ jotain.=) Voxran vaikuttaessa nonadrenaliinitasapainoon ihmisen kehossa, aiheuttaa se myös oksentamisreaktion - mikäli et ole syönyt tabletin alle mitään. Tämä sama nonadrenaliini kun vaikuttaa valitettavasti myös oksennusrefleksiin.

Ja ihmettelin, minkämoisilla lääkäreillä olette käyneet - Voxra nimittäin vaikuttaa aivojen kemikaalitasapainoon huomattavasti nopeammin kuin ssri- lääkkeet. Voxran vaikutusajankohdan alkaminen on YKSI VIIKKO.

Terveisin psykiatrian sairaanhoitaja.
Noniin höpö höpö. Sielä taas tyypillinen sairaanhoitaja yrittää päteän melkein nollapohjilla lääkäreille. Onhan se helppo omata mielipiteitä kun ei tiedä puoliakaan mitä lääkitykseen ja kokonaisuuteen liittyy.

Lääkeoppaasta:
"Vaikutustapa

Tarkkaa mekanismia, miten bupropioni lievittää masennusta, ei tunneta. Oletetaan, että vaikutus perustuu siihen, että se lisää noradrenaliinin ja dopamiinin määrää ja vaikutuksia aivoissa. Vaikutus ilmaantuu tavallisesti vasta 2-4 viikon kuluttua lääkkeen aloittamisesta."

Lisäksi

"Lääkkeen ottaminen

Tabletit niellään kokonaisina ruoan kanssa tai ilman ruokaa. Niitä ei saa murskata tai pureskella, koska tämä voi lisätä haittavaikutuksia, etenkin muuten harvinaisia kouristuksia. "
 
Karhuveljeni Koda
Mulla on takana 5 vuotta Efexoria (tai sen rinnakkaislääkkeitä) ja olen pysynyt sillä ihan hyvässä tasapainossa. Annoksena menee edelleen 150 mg. (Kokeilin laskea 75 mg:aan viime syksynä, mutta se oli huono päätös.) Nyt kuulin Voxrasta ja se kiinnostaisi paristakin syystä: nukun edelleen helposti 12 h vuorokaudessa (mihin ei olisi aikaa) ja muutenkin mun energiataso ei ikinä riitä sellaiseen, mitä muut ihmiset näyttävät tekevän. Tarvitsen joka päivä paljon lepoa ja normaali työpäivä on mulle aivan liikaa. Tupakastakaan en ole päässyt eroon, ja kuulin, että Voxra voisi auttaa siihenkin. Mutta uskallanko vaihtaa? Tuntuisi vaan mielettömän ihanalta että joskus taas jaksas tehdä asioita!! Ois töissä normaali ja pystyisi lupaamaan ja sopimaan menoja huoletta etukäteen tarviimatta pelätä, että joutuukin perumaan koska on niin väsynyt. Seksielämän takaisin saanti ois tietysti aina myös plussaa - jos olisi ensin energiaa löytää se kumppani... Mitä olette mieltä? Kannattaisko yrittää vaihtoa?
 
Voxraaja
Mä oon syöny 2kk 150mg:sta...enpä ossaa sannoo vaikutuksista kuon niin monta murhetta päällä. Elokuun lopussa nostettiin 300mg...vaikutusta en ossaa sannoo muita kun ett laihtunu oon tänä aikana viisi kiloa ja yöunet jää tosi vähhiin...alkoholin käyttökin vähentyny huomattavasti...tupakkaa menee samanverran ku ennekin. Oli lohdullista lukee ett jollakin oli alkanu vaikuttaa neljän kuukauden jälkeen ja ei taho jättää pois :)
 
Timppa:
Itsekin 20 vuoden aikana lukuisia eri masennuslääkkeitä käyttäneenä, vaikittaa tämä Voxra olevan
paras kaikista. Nyt vuosi täynnä sen kanssa ja elämä tasaantunut. Eikä häviä seksi tai nouse paino,
kuten niin monilla SSRI-lääkkeillä tekee..
 
Tuolimies
MOI VOXRAN KÄYTTÄJÄT

OLEN OLLUT PITKÄÄN ERILLAISTEN LÄÄKKEIDEN SYÖJÄ KOSKA ISTUN P-TUOLISSA JA SELKÄYDIN VAMMANI VUOKSI KÄRSIN AJOTTAIN KOVIAKIN SÄRKYJÄ..MUTTA MASENNUKSEEN OON KOITTANUT LÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMIÄ LÄÄKKEITÄ MUTTA OON LUOPUNUT NIISTÄ KOSKA EI TOIMI...ASIAAN !

Eräs ystäväni käyttää kyseistä lääkettä ja kun sain koittaa sitä häneltä niin voin sanoa että toimii...Mutta millain ? Olen ollut narkomaani tai olen sitä vieläkin niin ystäväni sanoi että sitä voi käyttää suonensisäsesti,no koitin ja oon nyt jokusia kertoja kun masennus iskee pyytänyt kaveriltani muutaman sellasen ja kun oon se ottanut suonensisäsesti niin hetken päästä masennuksesta ei ole tietoakaan vaan sillä on piristävä vaikutus niinkuin anfetamiinillä jota olen pää sääntöisesti käyttänyt.
Tämä on minun kokemukseni Voxrasta ja tahdon vielä sanoa että tämä on minun kokemus.
EI OPETUKSEKSI TAI NEUVOKSI KOKEILEMAAN..
 
pumpulilinna
hei,olen nyt 10 pv syöny 150 mg voxtraa ja pakko sanoa,että ite huomasin jo 4 päivänä et oli pirteempi olo,eikä ahdistanut kauheasti.nyt myös huomannut,et syön enää kolmanneksen verran aikaisemmasta ja jotenkin on avioelämä myös sängys parantunut.ruokaa ei tee mieli oikeastaan ollenkaan,mutta syön silti sellaisia pieniä annoksia edes,koska välillä tulee sellainen olo,niinku olis verensokerit laskus..ennen voxraa en pitkään aikaan (viiteen vuoteen!!) syönyt mitään lääkkeitä ja aloitettuani voxran,en ole pystynyt polttamaan ainuttakaan röökiä,mikä on ihan jees, on paljon pirtsakkaampi olo,jaksan enemmän temmeltää 2 vuotiaan tyttäreni kans, ja hei,suurin saavutus,olen innostunut siivoamisesta. KIITOS LÄÄKÄRILLENI !:)
 
En koskisi enää ikinä
Kokeilin tätä 2.5kk lääkärin painostuksen vuoksi (en ollut aivokemian häiriöiden vuoksi masentunut eli mielestäni lääkkeeti eivät olisikaan voineet auttaa, kyse oli vain vaikeasta elämäntilanteesta mutta pitkän jankutuksen jälkeen suostuin tätä kokeilemaan). Mitä minä koin:

* Ensimmäiset 4-5 viikkoa oli koko ajan todella kuvottava olo, melkein oksensin kun käänsin päätä yms.
* Yleensä hikeni ei haise juuri millekään, mutta aloin löyhkätä TODELLA pahalle (ainakin omasta mielestä, en ilennyt kysyä muilta...). Haisin noin 5 minuuttia suihkun jälkeen kainaloista ihan hirveälle tunkkeiselle hielle, vaikka en edes hionnut! Eli ilmeisesti haju tuli suoraan huokosista.
* Minulla oli todella outo ja epätodellinen olo, luulen että "psykopaatti" oli aika lähellä kuvaamaan sitä. Olin todella vittumainen ihmisille eikä minua harmittanut ollenkaan pahoittaa muiden mieltä, tuntui että olisin voinut vaikka tappaa jonkun ja olla tuntematta mitään tunnon tuskia :eek:. mm. vittuilin esimiehelleni päin naamaa (joka kyllä täysin ansaitsi sen, mutta ennen yritin vain väistellä häntä) ja nauroin päälle jne.
* Heräilin yöllä säikähtäen, ihan kuin johonkin äkilliseen kovaan ääneen.
* Lopulta aloin saada todella pelottavia epätodellisuuden kohtauksia ja pelkotiloja, saatoin esim. yhtäkkiä kotona alkaa miettiä että onko tämä oikeasti minun koti vai onko tämä jokin huijaus jne täysin omituisia ajatuksia. Saatoin yöllä herätä ja pelätä ihan kuollakseni "jotain", ja sitä pelkoa ei saanut millään järkeilyllä pois. Esim. yksi yö pelkäsin että vieressä nukkuva poikaystäväni saattaa tappaa minut! Kun olin yksin kotona yötä nukuin monesti puukko vieressä..

Lopulta tällaisen yökauhun aikana päätin että helevetti tätä paskaa en enää syö, ja lopetin lääkkeen siihen. Epätodellisten kohtausten loppumiseen meni kuitenkin useampi kuukausi (!!), joka kuvannee sitä kuinka kauan lääkkeen poistumiseen elimistöstä meni. Näin pitkään kesti myös tuo hien hajun loppuminen, joten en usko että oli kuvittelua että vaikutukset kestivät näin pitkään lopettamisen jälkeen.

Ja minä en piristynyt, ruokahaluun ei vaikuttanut ollenkaan eli en myöskään laihtunut, eikä myöskään masennusoireet (itkuisuus, vitutus, elämäntilanteen epätoivo) helpottaneet millään lailla. Mutta niinkuin sanottu, niiden syynä oli elämäntilanteen vaikeus joten en edes uskonut että lääke voisi niihin auttaa. Opinpa pitämään pääni vaikka lääkärit kuinka jotain tuputtaisivat! Joku toinen lääkäri myöhemmin totesikin, että älytöntä määrätä puolipakolla (vihjailtiin että muuten en pääse sairauslomalle ahdistuksen takia..) jollekin masennuslääkkeitä jos masennus on selkeästi seuraus ulkoisista olosuhteista, ei aivokemian häiriöstä.
 
Nostelija
Nostellaanhan keskustelua. Mulle tänään omasta toiveesta määrättiin Voxra, mut nyt oonkin ruvennut epäilemään.. Pelottaa että 150mg on turhan iso annos.. Tablettia ei voi puolittaakaan. Onko tiedossa aiheuttaako Voxra pidempiaikaisessa käytössä haittoja? Vähän niin kuin neuroleptit kutistaa aivoja tosi nopeaan. Nimim. "En koskisi enää ikinä" tarina sai kyl kans kylmät väreet.
Miten reagoi alkoholin kanssa?
 

Yhteistyössä