Voxra masennuslääkkeestä kokemuksia???

  • Viestiketjun aloittaja "Kiinnostunut"
  • Ensimmäinen viesti
se kahden lapsen äiti
Kirjoittelin tuolla aiemmin omia kokemuksiani Voxrana käytöstä ja nimenomaan niistä aloitukseen liittyvistä oudoista olotiloista. Minä koin oloni jotenkin ulkopuoliseksi, ajattelin ehkä itsetuhoisempia ajatuksia, en osaa täysin selittää sitä kummallista olotilaa... Joka tapauksessa ne MENIVÄT ohi. Eli olin sitkeä, vaikka olo oli kurja. Aina kun outo olo ja ahdistus tulivat, yritin selittää itselleni, että tämä johtuu vain lääkkeen aloitukseen liittyvistä sivuvaikutuksista. Jossain vaiheessa pelottikin, että mitä tämä on, miksi olo on näin ihmeellinen ja ahdistava, mutta kuitenkin jatkoin itselleni muistuttelua, että tämä johtuu lääkkeestä, en ole tulemassa hulluksi yms. Ja hyvin pian, noin ehkä 2 viikkoa olo oli ahdistava. Sitten ne oireet menivät ohi. Sama juttu oli sen ruokahalun katoamisen kanssa. Alussa ruokahalu katosi ihan kokonaan, en edes muistanut töissä syödä. Sitten taas muistuttelin itselleni, että syö edes pieni välipala. Siinäkin meni n. 2 vkoa kun nämä oireet hävisivät. Asiat ovat yksilöllisiä ja muistaakseni lääkkeen tuoteselosteessa kehoitetaan ottamaan yhteyttä lääkäriin, jos tulee hyvin itsetuhoisia ajatuksia jne. Ei se olo kuitenkaan saa täysin huonoksi ja vakavaksi mennä. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että ne aloitusoireet menivät ohi. Ja nyt menee ihan hyvin. Toimin ja liikun ja toki koen ahdistusta ja itkuisuutta, mutta nekin kuuluvat elämään. Ei mikään lääke tee ihmistä täysin onnelliseksi enkä sellaista itselleni etsikkään. Toivon vain, että sieltä pahimmasta mustasta kuopasta noustaan, ja näin on nyt käynyt! Tsemppiä taas toivottelen!
 
prozac 4 ever
Mulla cymbalta ja venlaflaxin auttoivat depikseen, mutta kummastakin tuli sama kiusallinen oire: Piti juosta vessassa jatkuvasti. Niinkuin olisi ollut krooninen virtsatientulehdus. Mirtatsapiiri ja mianseriini teki jatkuvan nälän ja vain pahensi oloa. Nyt mennyt Ixel alle vuoden, mutta ei vaikuta tarpeeeksi. Väsymystä ja etenkin ahdistusta edelleen ollut.
Hieman jännittää Voxran aloitus jos siitä tulee psykoosimaisia oireita tai pahempi masennus/ ahdistus kuten joillakin jotka ovat kirjoitelleet tähän ketjuun kokemuksistaan.
Mulla ensin Ixelin purkua luvassa viikko, sitten vasta lääkkeenmuutos. Hermostuttaa. Pulssi on ollut korkea jo pitempään ja ahdistuneisuutta ja fatikkia, välillä myös itkuisuutta. On näitä ollut ennenkin, mutta on hyvässä muistissa ne pahimmat mirtatsapiini ja mianseriini lääketestaukset " jos kestät muutaman viikon niin olo helpottaa. Tästä lääkkeestä tulee ensin huonompi olo ennenkuin alkaa toimimaan". Oli myös Tolvonin kanssa lopulta niin hirveä olo että en ois kestäny päivääkään edes oxepamien tukemana joten jätin lääkkeen pois. Mulle on kokeiltu useita lääkkeitä ja kummallisia oireita: Pahempi olo ahdistuksen osalta tullu joistain. Jotku ei auttanu juurikaan ja jos on mielialaan auttanut niin virtsaamisvaikeuksia tullut niin että unta haitannut. :/
 
Jadenne
Ja yhä oksettaa, särkee päätä, itkettää ja hermostuttaa, eikä hyvää vaikutusta tunnu missään. Ihmettelen siis aiempaa Michiyukin (ilmeisesti psyk. sairaanhoitaja) kommenttia, että pitäis vaikuttaa jo viikossa. Lääkettä ennen kun on syönyt on ollut ihan hiukan parempi olo (kiitos vinkistä) mutta oksettaa silti. Ja itselleni tätä lääkettä määräsi ihan psykiatri joka sanoi tuosta vaikutusajasta että voi kestää useita viikkoja, apteekissa samat sanat. Ilmeisesti tuo voxra pitäisi nostaa siihen 300mg että alkaisi tuntua jossain?
Tai sitten odottelen vielä pari viikkoa et mitä tapahtuu.
 
prozac 4 ever
Ja yhä oksettaa, särkee päätä, itkettää ja hermostuttaa, eikä hyvää vaikutusta tunnu missään. Ihmettelen siis aiempaa Michiyukin (ilmeisesti psyk. sairaanhoitaja) kommenttia, että pitäis vaikuttaa jo viikossa. Lääkettä ennen kun on syönyt on ollut ihan hiukan parempi olo (kiitos vinkistä) mutta oksettaa silti. Ja itselleni tätä lääkettä määräsi ihan psykiatri joka sanoi tuosta vaikutusajasta että voi kestää useita viikkoja, apteekissa samat sanat. Ilmeisesti tuo voxra pitäisi nostaa siihen 300mg että alkaisi tuntua jossain?
Tai sitten odottelen vielä pari viikkoa et mitä tapahtuu.
Lääkäri ei sanut mitään, että kauanko vie että alkaa positiiviset vaikutukset näkymään. Muiden masennuslääkkeiden kanssa on sanottu, että muutama viikko menee ennenkuin vaikuttaa. Kuinkahan kauan menee että lääke poistuu elimistöstä jos nopeasi vaihdetaan toisesta lääkkeestä toiseen? Siinähän menee aiemman lääkkeen "vieroitusoireet" ja uuden lääkkeen aloitusoireet päällekkäin. Ei ihme jos on tosi huono olo. Mulle ei tuo lääkäri edes antanut tarkkoja ohjeita lääkkeen purkua koskien. Sinänsä outoa. Tässä ihmettelen että pitäisikö pitää kunnon tauko kun nyt vaihto lähtee lennosta. Oli tuuraamassa omalääkäriä tämä Voxran reseptin kirjoittaja. Ei kyllä ole häävi olo, vaan kova ahdistus. En ole vielä tuota Voxraa ottanut. Ixeliä vähentänyt puolella.
Aikoinaan lopetin masennuslääkkeen (muistaakseni Seronil) ottamisen ja tuli sellainen olo kuin olisi ollut paha flunssa ja huonovointisuus. Pitkiä testiprosesseja ja hurjia sivuoireita. Olisi hyvä saada myös terapiaa eikä pelkkä resepti kouraan ja ihmetellä että mikä johtuu mistäkin. Oli ihan mielenkiintoinen juttu täällä: Psykologi: "Masennuslääkkeitä syödään liikaa" | Yle Uutiset | yle.fi
Testaanpa nyt kuitenkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jone63
Juu toisen lääkkeen samanaikainen purku varmasti pahentaa oloa ja kannattaakin aina jos mahdollista odotella edellisen lääkkeen vieroitusoireiden loppuminen... Toisaalta, sitten saattaa joutua kärsimään tupla pitkän ajan uuden lääkkeen alkuoireiden alkaessa heti kun vanhan vieroitusoireet loppuu... huhhuh aika hurjaahan tämä lääkkeiden kanssa venkslaaminen on.
 
"Vieras"
Ei omakohtaista kokemusta, mutta miehelläni olivat n. puolen vuoden ajan käytössä. Ei ollut pahemmin sivuvaikutuksia (verrattuna esim. Venlafaxin, mirtatsapiiri), mutta eipä ollut apuakaan. Nyt on ollut ilman lääkkeitä puolisen vuotta, ja sanoo ettei ole eroa huomannut siihen kun söi voxraa, yhtä paska olo kuin ennenkin.
 
Alkaja
Minulla tänään neljäs päivä ks. lääkkeellä. Olo vaihtelee kovasti. Monta kertaa päivässä tulee semmoinen outo tunne, niinkuin pää ei oikein toimisi. Ns. "jumittaa". Tai ajatus ei oikein kulje, eikä siitä johtuen saa tehtyä mitään. Välillä väsyttää kamalasti, siis todella uupunut olo, sit hetken päästä menee ohi. Pahin on raju ärtyisyys ja pinnan kireys.Se jos jatkuu niin en voi lääkettä syödä. Lapsille tulee huudettua ja kilahdeltua ihan ihme asioista ja oudot jutut ärsyttää.
 
Huono
Sain voxraa adhd:eeseeni, koska viralliset adhd lääkkeet ovat todella vahvoja. Otin yhden ainoan tabletin ja siitä se vuoristorata sitten lähti, koko yön pyörin sängyssä, kaikki ikävät muistot menneisyydessä välähteli filminauhana päässäni, olin apea, masentunut, aamulla ajoin autolla viidenkympin alueella 120 ,puhuin sekavia, en muistanut mikä kuukausi on. tykytys tuntemuksi, lopetin heti! En suosittele. itselläni sepram 30mg joka on piristävä masennuslääke, tätä voin suositella lämpimästi!
Haittavaikutuksena on tosin se että nopea lopettaminen aiheuttaa; tykytys tuntemuksia, välähdyksiä, sekavuutta ja mielialan rajua vaihtelua.
 
Kokeitu on!
Samanmoinen kokemus mulla. Otin yhden pillerin ja samaisena päivänä huomasin olevani todella ärtyisä ja pää oli höntin oloinen. Yö meni pyöriessä ja tuntui etten nukkunut ollenkaan. Aamulla en saanut itseäni liikkeelle. Olin todella masentunut, itkuinen ja aloitekyvytön. Herätessäni en muistanut mikä päivä ja kaikki oli oudon sekavaa päässä. Makasin sohvalla ja tuijotin tyhjyytyeen. En jaksanut edes yöpaitaa vaihtaa pois päältäni ennenkuin iltapäivällä kun oli pakko mennä kauppaan. Kaupassa en tajunnut mistään mitään, tein vallan typeriä ostoksia. Itku tuli monta kertaa päivän aikana, olo oli niin epätoivoinen. Joten, kokeilu jäi yhteen pilleriin!
 
"Lilac"
Aloitin viime lokakuussa Voxran vaikeaan masennukseen. Mulla ainoat aloituksen sivuvaikutukset oli saamattomuus (tuntui ihsn mahdottomalta saada mitään tehtyä) ja väsymys. Nostettiin 300 mg ja oireet hävisivät lähes täysin. Mulle lääkkeestä on ollut iso apu, aiemmin päivittäisiä itsetuhoisia ajatuksia ei ole enää kuin joskus harvoin kun ihan kaikki menee katastrofaalisen huonosti eli tulee useita isoja vastoinkäymisiä vaikka samalle päivälle. Muisti ja keskittymiskyky ovat alkaneet hiljalleen palailla normaalitasolle, tunnen taas tunteita ja iloa. (aiemmin en tuntenut mitään pahan llon lisäksi) Jaksan tehdä enemmän ja olla peruspositiivinen.

Edelleen joskus tulee sellaisia päiviä tai lyhyitä kausia kun tuntuu, ettei ole henkistä ja fyysistä jaksamista saada mitään aikaiseksi (aiemminmainitsemani saamattomuus), ja epäilen niiden johtuvan lääkkeestä, koska jos jätän joku päivä lääkkeen ottamatta saamattomuuskauden aikana, on paljon energisempi ja positiivisempi olo. Mutta kaikki muu lääkkeestä saamani hyöty on sen verran merkittävää, että mieluummin siedän ajoittaista saamattomuutta ja väsymystä kuin palaan takaisin entiseen masennuksen täyttämään toivottomaan elämääni. Itse suosittelen, mutta lääke tietty vaikuttaa kaikkiin eri tavalla.
 
"Lilac"
Kerran kun unohdin yhtenä päivänä ottaa lääkkeen, tuli tosi paha olo, mutta sen jälkeen ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia vaikka olen joskus useammaksi päiväksikin unohtanut lääkkeen ottamisen.
 
"Lilac"
Niin ja mitä tulee "en koskisi enää ikinä" kirjoittajan ajatukseen siitä, että Voxra ei auta vaikeasta elämäntilanteesta johtuvaan masennukseen: mun masennus johtuu nimenomaan vaikeasta elämäntilanteesta ja negatiivisesta ympäristöstä, mutta Voxra on auttanut mua tosi paljon. Mulla on tosin ollut vaikeat olosuhteet jo vuosikausia.
 
Kokeiltu on!
Hei "Lilac"...

Kerroit että aloituksen yhteydessä koit sivuvaikutuksena samattomuutta. JUURI tuollaista oli minullakin siis seuraavana päivän lääkkeen otosta. Pelästyin sitä todella paljon. Aivan käsittämättömän vaikeaa oli saada itsensä liikkeelle. Tuntui että järkikään ei juossut suuntaan eikä toiseen.Ehkä tuo olisi mennyt sitten ajan kanssa ohi......?
 
"Lilac"
Hei "Lilac"...

Kerroit että aloituksen yhteydessä koit sivuvaikutuksena samattomuutta. JUURI tuollaista oli minullakin siis seuraavana päivän lääkkeen otosta. Pelästyin sitä todella paljon. Aivan käsittämättömän vaikeaa oli saada itsensä liikkeelle. Tuntui että järkikään ei juossut suuntaan eikä toiseen.Ehkä tuo olisi mennyt sitten ajan kanssa ohi......?
Mulla auttoi ensialkuun lääkityksen nostaminen 300 mg:aan. Toisinaan on vielä sellaisia päiviä, että tuntuu, ettei jaksaisi tehdä mitään eikä ole motivaatiota saada mitään aikaiseksi, mutta ei joka päivä. Kun aloitin Voxran olin tosi väsynyt ehkä viikon, mutta taitaa olla normaalia, että jotain sivuvaikutuksia aina tulee uuden lääkkeen käytön aloittaessa alkuun. Väsymys meni ohi hiljakseen ja annoksen nosto auttoi siihen tosi paljon.

Mullakin joskus aivot jumittaa tai menee lukkoon ihan totaalisesti, mutta yleensä stressaavissa tilanteissa joissa ei ole ihmekään jos masentuneena menee lukkoon. En tiedä meneekö se Voxran vai masennuksen piikkiin, mutta olen ajatellut itse, että on ihan normaalia masentuneena ettei jaksa yhtä paljon ja ettei ajatus aina kulje. Luulen, että ilman Voxraa minulla olisi ihan samat oireet ja varmaan pahempanakin. Johtunee varmaan mun tosi sekavasta unirytmistäkin, silloin kun olen nukkunut tarpeeksi, lukkoon menemisiä yms on tosi harvoin jos ollenkaan.
 
"Magia"
Edelleen taistelen täällä viikottaisten migreeni/päänsärkyjen kanssa. Migreeni voi olla jopa 3-4 kertaa viikossa. Migreeniä minulla on ollut koko aikuisiän mutta nyt tilanne on pahentunut ja pelkään sen liittyvän Voxraan. Minulla Voxra mennyt nyt reilu kolme kuukautta 150 mg. Masennusoireet on helpottaneet ja paino laskenut mikä on ollut toivottava vaikutus. Valitettavasti päänsäryt/migreenit tuntuvat lääkkeen myötä kasvaneen. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia Voxran käytössä?
 
svt kohtaus
Olen kokeillut useita eri lääkkeitä ja kaikkista on tullut oireita. En mielelläni söisi lääkkeitä masennukseen vaan hoitaisin asian toisella tapaa. Verensokeritason lasku ja tasoittuminen toi niin suuren helpotuksen, etten tarvinnut enää mieliala lääkkeitä. Lääkärit kuitenkin haluavat etsiä lääkettä ja Kela tykkää, että potilas hoitaa sairauttaan.

Aloitin voxran ja olin todella toiveikas koska toimintakyky parani. Nyt parin kuukauden käytön jälkeen pulssini on alkanut nousemaan. Lepopulssi on lähellä 100/ min. Noh, tähän vaivaan sain päivystyksestä beetasalpaajia. En ole vielä päättänyt kuinka teen mutta aika karua on kerätä lääkkeitä listaan siten, että lääkkeellä hoidetaan toisen lääkkeen sivuoireita.

On teillä on tykytyksiä?, tai oloa kuin olisitte juonut litran kahvia. Näköhäiriöitä ?
Minulle diaknosoitiin adhd , joka aiheuttanut mm. masennusta, lukihäiriön,syomishäiriön jne. nyt lääkityksenä VOXRA ,koska en voi adhd lääkkeitä ottaa sydämmen tykytyskohtausten takia. Eli voxra ei pitäisi aiheuttaa tykytystä, näin minulle kertoi psykiatri joka suomen parhaita näissä asioissa.
 
"ekakertalainen"
Huomenna pitäisi aloittaa Voxra 150mg, ekan kerran määrätty mielialalääkettä ja vähän pelottaa sen aloitus. Nyt jo joka päivä päänsärkyä, tästä ei voi kyllä päänsärky pahentua... Oletteko pystyneet käydä töissä normaalisti lääkkeen aloituksen/käytön aikana vai onko ollut niin pahat sivuvaikutukset, että on pitänyt jäädä sairaslomalle? Nyt olen pystynyt (tai pakottanut itseni) käydä töissä just ja just, lääkäri on ehdottanut sairaslomaa, mutta olen kieltäytynyt, vaikka ei se töissä olo aina kovin helppoa ole ollut. Hyvä jos vie ruokahalun, kun tota ylipainoa on jo valmiina n. 20kg.
 
"ekakertalainen"
Nyt toinen päivä menossa voxraa. En ole ainakaan vielä huomannut mitään sivuvaikutuksia päinvastoin olen pirteämpi ja päänsärkykin helpottanut hiukan. En tiedä johtuuko lääkkeestä kun vasta toinen päivä menossa, mutta lupaavalta näyttää vaikkei tietenkään vielä ole helpottanut oireisiin, mutta silti olen positiivisen odottavalla mielellä.
 
"surusilmä"
Minun psykiatri vaihtoi tänään heti ensimmäisellä käynnilläni essitalopramin voxraan. Eipä siitä ole ollut enää aikoihin mitään apua, siis essitalopramista, joten suostuin heti. Hyvä kun on viikonloppu niin saa kaksi ensimmäistä pilleriä ottaa ja oloja olostelemaan rauhassa. Vähän jännitti että voinkohan käydä töissäkään, mutta lääkäri vakuutti että varmasti voin... jää nähtäväksi... odotan että muutkin tunteet kuin suru, apatia, itseinho, kuolemantoive ja muut paskafiilikset helpottaisi ja saisin myös positiivisia tunteita. Nyt kun mikään ei tunnu yhtään miltään, ainakaan hyvältä... kaikki on vaan että vat evö, mut katsotaan sanoi lääkäri..
 
"surusilmä"
Kolmas päivä menossa Voxran kanssa. Eilen olin tosi ärtyisä, mutta toisaalta siihen oli kyllä syytäkin, et en tiedä johtuiko lääkkeestä vai tunsin oikeasti niin.
Tähän mennessä ei ole muuta ollut kuin että uni on kevyempää ja herään herkemmin öisiin ääniin, mutta ainakin vielä nukahdan uudestaan ihan hyvin. Mitään muitten mainitsemia ikäviä juttuja ei vielä ole tullut, eikä essitalopraamin lopettamisestakaan ole vieroitusoireita... mut ehtii tulla vielä. Ruokahalu on ehkä vähän heikompi, mikä on enemmän kuin toivottavaa. Edellisen lääkkeen aikana kiskoin kaiken mitä syödä voi ja se näkyy, yli 20kg tuli vuodessa, että heilahti. Toivon että nyt saisi myös syömisen aisoihin, mutta ennenkaikkea alkaisin taas elämämään..
 
annakissa
Olen kärsinyt vakavasta masnnuksesta jo joitakin vuosia. Olen kokeillut useita lääkkeitä ja viimeisin on ollut Venlafaxin annoksella 150mg x2. Siitä on ollut apua, mutta sivuoireena ollut kamala pään hikoilu sai minut päättämään nyt kokeilla tätä Voxtraa. Olen viime viikkojen ajan laskenut Venlan annosta ja tällä hetkellä se on 75mg. Vieroitusoireita on ollut, mutta päätin kärsiä... Tänään siis otin eka Voxtran tuon Venla annoksen rinnalla.
En huomaa vaikutusta ihmeemmin. Väsyttää tosi, mutta viime yönä ei tullut nukuttua, joten se on varmaan syyllinen pikemminkin.
Toivon todella, että tämä auttaa. Lopetan Venlan kokonaan hissukseen tässä sivussa. Venla on saanut minut lihomaan räjähdysmäisesti... 30-40kg painoa lisää parin vuoden aikana ja sitten tuli tuo pään järjetön hikoilu kun annosta jouduttiin nostamaan niin korkeaksi.
Mielenkiintoista nähdä kuinka käy. Mietin tuossa, että voinko ottaa Diapamia tämän rinnalla nukahtamiseen esim. 5mg? Sopivatkohan nämä yhteen... Unohtu kysyä lääkäriltä..
 

Yhteistyössä