Paljonko saa rahaa kun luovuttaa verta?

• Viestiketjun aloittaja kysymys?
  • Ensimmäinen viesti
Professional Griefer
Jos mulla olis elintenluovutustestamentti, niin kyllä antaisin. Siinä tilanteessa kun itse kuolisin ja jos joku elimistäni kelpaisi jollekin muulle sitä tarvitsevalle, niin se menisi sitten hänelle; oli kuka hyvänsä. Siinä vaiheessa minä olen jo kuollut, joten tuskin pohtisin moraalikysymyksiä mullan alla.
Nykyäänhän se on niin, että jokainen on automaattisesti elinluovuttaja, ellei erikseen kiellä.

En mä kyllä vapaaehtoisest antaisi vaikkapa toista munuaistani lapseni murhaajalle, tai ylipäätään kenellekään jolle ei olis mulla erityistä merkitystä. Mutta sitten kun puhutaan niistä elmistä, joita voidaan ottaa vain kuolleelta niin mitä se mua siinä vaiheessa kiinnostaa? Mielummin käyttää kaiken irtilähtevän hyödyksi ja loput tuhkaksi.

"hohhoijaa"
Suurin osa verestä menee erilaisia verisairauksia sairastaville potilaille, ei suinkaan kategorisesti "juopoille". Verisairauteen, tai muuhunkaan vaikeaan sairauteen sairastuminen ei yllättävää kyllä taio ihmisestä oitis kärsivää pyhää ihmistä, jota ympäröi ihmeellinen valo; ei, vaan nämä potilaat ovat hyvin heterogeeninen ryhmä, eri ikäisiä, eri luonteisia ja erilaisista sosiaaliluokista. Tauti ei juuri katso kehen se iskee.

On typerää miettiä kenelle vereni nyt sitten menee. Jos luovuttaa, niin luovuttaa; jos ei halua luovuttaa, niin varmaan ilmankin sitä vertasi sitten pärjätään. Myöskään luovuttamisesteellisyyksien moittiminen tai niistä "ohi" kiemurtelu on lapsellista. Esteellisyydet on mietitty, ja niihin ei sitten luovuttajien tai sellaisiksi haluavien tarvitse puuttua. Ei tää maailma nyt siitä yhden aneemisen anorektikon veritipasta hääly miksikään.

Nykyäänhän se on niin, että jokainen on automaattisesti elinluovuttaja, ellei erikseen kiellä.

En mä kyllä vapaaehtoisest antaisi vaikkapa toista munuaistani lapseni murhaajalle, tai ylipäätään kenellekään jolle ei olis mulla erityistä merkitystä. Mutta sitten kun puhutaan niistä elmistä, joita voidaan ottaa vain kuolleelta niin mitä se mua siinä vaiheessa kiinnostaa? Mielummin käyttää kaiken irtilähtevän hyödyksi ja loput tuhkaksi.
Niin on, tähän taisi tulla joku lakimuutos parisen vuotta sitten (korjatkaa, jos muistan väärin).

Mutta, kun kysytään teoriassa että "antaisitko", ilman sen kummempaa erittelyä että missä tilanteessa pitäisi luopua elimistään, niin valitsen sen kuoleman jälkeisen luovutuksen.

Muutoin musta ei mitään irti lähde, jos se nyt on tässä asianyhteydessä jotenkin oleellinen tieto :)

labra
Vielä enemmän OT: Mies kerran kutsuttiin luovuttamaan verta ja oli vaan verho välissä saajan kanssa.
tätä en usko. veri luovutetaan veripalvelussa ja tutkitaan ja erotellaan eri osaset, sit vielä "ristataan" eli tarkistetaan sopivuus vastaanottajan vereen. tässä prosessissa menee kuitenkin useampi vuorokausi, joten ei mitään järkeä olisi vastaanottajan odottaa vieressä.

minähän olen sen veren antanut pois,silloin kun se ei ole mussa enää virtaamassa,se ei ole mun. en mä sitä ala seuraamaan ja vahtimaan millainen tapaus sitä tarvitsee. jos noin paljon asia ahdistaa ei varmaan kannata sitä lahjoittaa..

"Riksu"
Voi ei, kiinnostuneena kävin tutkimassa tota kuka saa luovuttaa ja tajusin, etten mä painoni takia saa :(

Voinko vähän puijata, kyse kun on ihan parista kilosta? Tekeekö ne tarkistuspunnituksia?
Ei ne tarkista, jos et näytä ihan riutuneelta. Mä sain aikoinani luovuttaa 48-kiloisena, kun kaveri vieressä päivitteli, että "joo, painaa se melkein 55, ei uskois millään!". Nyt painan oiekasti sen yli 50 kg, mutta perussairaus estää luovuttamisen :(

tätä en usko. veri luovutetaan veripalvelussa ja tutkitaan ja erotellaan eri osaset, sit vielä "ristataan" eli tarkistetaan sopivuus vastaanottajan vereen. tässä prosessissa menee kuitenkin useampi vuorokausi, joten ei mitään järkeä olisi vastaanottajan odottaa vieressä.
Paitsi garanulosyyttisiirroissa. Niitä voi potilas tarvita päivittäin useampia päiviä peräkkäin. Niihin luovuttajat kutsutaan erikseen ja ne kerätään tiettyä potilasta varten, ja kiikutetaan saajalle ihan lyhyessä ajassa, niitä ei voi kerätä ja säilyttää.
Tosin ei meilläkään potilaat niitä mene verikeskukseen saamaan, mutta aikuispuolelta en tiedä miten liki luovuttaja ja saaja ovat.

nii ja aatelkaas tätä vaihtoehtoa,jos joskus tarvitset itse lahjoitettua verta... niin mistäs tiiät että millainen ihminen sen on lahjoittanut! sehän lahjoittaja voi olla vaikka tappaja,perhettään pahoinpitelevä tai vaikka lapsen raiskaaja eihän kaikkia rikollisia saada kiinni tai ei tuomita... kiellätkö verituotteet itseltäsi/perheeltäsi koska ethän sä voi tietää onko lahjoittaja risto raiskaaja vai pentti perusihminen...

Saraldo
Miehellä on O Rh-
Liekö se sitten niin erikoinen, että hänet soitetaan hätiin.
Tuo veriryhmän veri sopii teoriassa kaikille, sen lisäksi hän saattaa olla negatiivinen kaikkien tunnettujen antigeenien suhteen, jolloin se veri tosiaan sopii ihan kaikille.

Mitä tulee tuohon veren käsittelyyn, niin ei siinä mene useita päiviä, kuten joku tuolla mainitsi. Verihiutaleet säilyvät vain viisi vuorokautta, joten ei niiden tekemiseenkään voi mennä päiviä.

Tuo veriryhmän veri sopii teoriassa kaikille, sen lisäksi hän saattaa olla negatiivinen kaikkien tunnettujen antigeenien suhteen, jolloin se veri tosiaan sopii ihan kaikille.

Mitä tulee tuohon veren käsittelyyn, niin ei siinä mene useita päiviä, kuten joku tuolla mainitsi. Verihiutaleet säilyvät vain viisi vuorokautta, joten ei niiden tekemiseenkään voi mennä päiviä.
Ja kokoveri sekä granut vain vähän aikaa....

"Hyvä mieli"
No enpä ole luovuttaessani ajatellut, että raiskaajalle tai juopolle menee. Oma isäni sai syöpäpotilaana lukuisia pusseja trombosyyttejä (hiutaleita) ja punasoluja. Hänen elämänsä oli niistä monta kertaa kiinni, kun oma luuydin ei syövän takia verisoluja tuottanut. Hän sai niillä arvokasta jatkoaikaa. Olin kovasti kiitollinen silloin niille, jotka olivat verta luovuttaneet. Itse käyn luovuttamassa 2-3 kertaa vuodessa.

• Tykkää
Reactions: Sadana
t34t34
Alkuperäinen kirjoittaja tä;27556672:
Jep, hyvä tekosyy olla luovuttamatta verta ku menee raiskaajalle. Todennäköisyys varmaan just sun tai mun kohdalla jotain 1:1000000000.
Laskitko tuon nollien määrän tuossa viestissäs?

Katsoitko tilastoja raiskaukssta?

Oletko aivan matemaatikkopelle? Tilastopelle?

Yhteistyössä