Paljonko saa rahaa kun luovuttaa verta?

• Viestiketjun aloittaja kysymys?
  • Ensimmäinen viesti
t343
nii ja aatelkaas tätä vaihtoehtoa,jos joskus tarvitset itse lahjoitettua verta... niin mistäs tiiät että millainen ihminen sen on lahjoittanut! sehän lahjoittaja voi olla vaikka tappaja,perhettään pahoinpitelevä tai vaikka lapsen raiskaaja eihän kaikkia rikollisia saada kiinni tai ei tuomita... kiellätkö verituotteet itseltäsi/perheeltäsi koska ethän sä voi tietää onko lahjoittaja risto raiskaaja vai pentti perusihminen...
Miksi raiskaajan veren vastaanottaminen olisi lähellekään sama asia, kuin raiskaajalle veren luovuttaminen?

Haluatko, että raiskaaja jatkaa lastesi raiskaamista?

Miksi annat hänelle verta?

345t43
[QUOTE="Hyvä mieli";27557121]No enpä ole luovuttaessani ajatellut, että raiskaajalle tai juopolle menee. Oma isäni sai syöpäpotilaana lukuisia pusseja trombosyyttejä (hiutaleita) ja punasoluja. Hänen elämänsä oli niistä monta kertaa kiinni, kun oma luuydin ei syövän takia verisoluja tuottanut. Hän sai niillä arvokasta jatkoaikaa. Olin kovasti kiitollinen silloin niille, jotka olivat verta luovuttaneet. Itse käyn luovuttamassa 2-3 kertaa vuodessa.[/QUOTE]

Voi mennä, ja todennäköisesti meneekin. Pellelle, sun veri.

"Hyvä mieli"
Tota oon harkinnut, mutta se kipu taitaa olla aika.. hirvittävä, joten en ole uskaltanut. Ihoa olen luovuttanut, mutta siihen sai sentään puudutteet :/
Kuulun myös luuydinluovutusrekisteriin. Jos kutsu tulee luovutukseen, niin luovutus tehdään nukutuksessa luuytimestä tai kantasolut kerätään verenkierrosta siihen tarkoitetulla laitteella. Verisyöpäpotilaat (esim leukemiaa sairastavat) tarvitsevat näitä luovuttajien terveitä soluja. Kannattaa lukea asiasta veripalvelun sivuilta.

thyroxin
[QUOTE="masi";27555384]Kävisin luovuttamassa,mutta en voi.Mulla on kilpiruhasen vajaatoiminta ja syön thyroxinia.[/QUOTE]

Thyroxinin käyttö ei ole este veren luovutukselle. itsellä sama tauti ja lääke ja olen verta luovuttanut. Tosin en nyt ihan muutamaan vuoteen, vai onko säännöt muuttunut? Ja sori en lukenut koko ketjua, jos tätä jo on täällä kommentoitu.

koska mahdollisimman sopivan luovuttajan löytämiseksi rekisterin tulisi olla mahdollisimman iso. Aika usein vielä luuydin tulee ulkomailta, koska kotimaasta ei ole löytynyt sopivaa luovuttajaa. Ja mitä parempi sopivuus, sen parempi ennuste saajalle.
Saatat pelastaa jonkun hengen, etkä itse menetä mitään mitä sinun elimistösi ei voisi korvata :)

yeye
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27557342:
koska mahdollisimman sopivan luovuttajan löytämiseksi rekisterin tulisi olla mahdollisimman iso. Aika usein vielä luuydin tulee ulkomailta, koska kotimaasta ei ole löytynyt sopivaa luovuttajaa. Ja mitä parempi sopivuus, sen parempi ennuste saajalle.
Saatat pelastaa jonkun hengen, etkä itse menetä mitään mitä sinun elimistösi ei voisi korvata :)
Jonkun hengen, Kenen vitun jonkun.
Jonkun pellen?

Sarjamurhaajan, mahdollisesti.

[QUOTE="Hyvä mieli";27557290]Kuulun myös luuydinluovutusrekisteriin. Jos kutsu tulee luovutukseen, niin luovutus tehdään nukutuksessa luuytimestä tai kantasolut kerätään verenkierrosta siihen tarkoitetulla laitteella. Verisyöpäpotilaat (esim leukemiaa sairastavat) tarvitsevat näitä luovuttajien terveitä soluja. Kannattaa lukea asiasta veripalvelun sivuilta.[/QUOTE]

Kuulostaa todella hyvältä! Täytyy ehdottomasti perehtyä tuohon, sillä miksen tuotakin luovuttaisi, jos se nukutuksessa tehdään.

badum
[QUOTE="vieras";27555567]Piece sullekin. Ei, ei todellakaan ole tarkoitus, että 16 ihmistä kirjoittaa saman sanan omana kommenttinaan. Mutta kuten sanoin, suoraa vastausta suoraan kysymykseen ei ollut vieleä noissa 16 vastauksessa, kuin yhdessä. Ei nuo kahvi, pulla jne ole RAHAA, josta aloittaja kysyi... :p[/QUOTE]

Tämä sinunkaan viestisi ei ole vastaus ap:n kysymykseen. Mitä sä tuut tänne ihan aiheettomia höpisemään?! Koita pysyä aiheessa!

Ydinfyysikko
Jonkun hengen, Kenen vitun jonkun.
Jonkun pellen?

Sarjamurhaajan, mahdollisesti.
"Monet niistä jotka elävät ansaitsee kuoleman. Ja jotkut jotka kuolevat ansaitsisivat elämän. Pystytkö sinä antamaan sen heille? Älä sitten ole niin innokas jakamaan kuolemantuomioita" J.R.R. Tolkien

Luovutetun veren vastaanottajaa ei luovuttaja voi valita. Hyvä niin. Toki itsekin mieluummin laittaisin vereni keskoslapselle kuin humalassa itsensä loukanneelle laitapuolen kulkijalle.
Jos lähdetään rajoittamaan luovutusveren käyttöä, mihin kohtaan vedetään raja? Esim. rajataan ensin murhaajat pois, sitten raiskaajat, rattijuopot ja lopulta kaikki yli 22 vuotiaat henkilöt, joilla ei ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa ja jotka ovat työttömiä.
Terveydenhuoltokaan ei juurikaan ota kantaa siihen, kenen elämä on riittävän arvokas pelastettavaksi kenties hyvinkin kalliin hoidon avulla. En siis näe moraalista ongelmaa siinä, että luovuttamistani noin 100 litrasta verta jokin osa on päätynyt sellaiselle henkilölle, joka mustavalkoisesti ajateltuna ei sitä ansaitsisi.

Vielä enemmän OT: Mies kerran kutsuttiin luovuttamaan verta ja oli vaan verho välissä saajan kanssa.
Ohhoh, miten tuo on mahdollista? Joku hyvin harvinainen veriryhmä?[/QUOTE]
En ole itse törmännyt siihen että verta luovutettaisiin suoraan vastaanottajalle. Mutta minut on kutsuttu asiasta tehden parikin kertaa luovuttamaan nopeasti verta jotain tiettyä henkilöä varten. Yksi kerta vastaanottajana oli pieni lapsi.
Tuollaisissa tapauksissa siellä on useampi saman veriryhmän luovuttaja luovuttamassa vertaan kyseiselle vastaanottajalle, sillä usein vastaanottaja on jossain todella suuressa leikkauksessa.

Yhteistyössä