Yllättävä tieto suomalaisista kotiäideistä paljastui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isämies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
jaa-aa en tiedä muista mutta itsestäni sanoisin, että syy miksi en mennyt töihin vaan olen ollut hoitovapaalla on ollut halu olla ja kasvattaa lastaan mahdollisimman paljon itse ensimmäiset vuodet. Toinen syy onkin ollut sitten se, että sairastuin lapsen syntymän aikoihin fyysiseen vaivaan, jonka paraneminen vie juurikin muutaman vuoden. Selvisin siis kotona juurikin lapsen hoidosta, mutta töistä olisin joutunut sairaslomalle joka tapauksessa, sillä toinen käteni oli käyttökelvoton (työhöni kuuluu jatkuva nostelut)

Itse asiassa jos rahaa olisin ajatellut ja itseäni niin olisin palannut töihin ja jäänyt sitten vaan sairaslomalla, isompi tulohan se olisi ollut kuin pieni kotihoidontuki..

[QUOTE="vieras";27547378]Päivähoitopaikka maksaa Vantaalla jotain 800-900euron väliltä per lapsi. Siis todelliset kustannukset. Perhe maksaa tuosta maksimissaan sen 254euroa/ lapsi.

Osa-aikaisen äidin verokertymä saa olla melko iso, jotta kokoaikaisen päivähoitopaikan kulut katetaan. Virikelasten tavoin nämä lapset kun eivät välttämättä voi olla juuri tiettyinä päivinä hoidossa, vaan silloin kun äidillä on töitä.

Esimerkkinä nyt että kokopäivätyössä ansaitsin viime kuussa 5070,49e josta veroa maksoin 1318,33e. Lisäksi maksoin päivähoitomaksua kahdesta lapsesta 502euroa. Eli nipin napin verotuloilla katoin näiden kahden lapsen päivähoidosta aiheutuvat TODELLISET kulut.

Osa-aikaisuus on hieno idea mutta käytännössä ei välttämättä kannattava, jos lapset hoidetaan edelleen kunnallisen järjestelmän kautta.[/QUOTE]

Onhan se kannattavaa senkin takia, että niillä äideillä säilyisi ote työelämään! Pidemmän päälle hyödyttäisi kaikkia siis.

[QUOTE="vieras";27547530]
Ei työnantajat voi sovitella työvuoroja jonkun toisen firman työntekijän (tyyliin Liisan äidin) työvuorojen mukaan?[/QUOTE]

Tietenkään eivät voi, koska... hmm, koska... Niin, mikseivät voi? Ok, sinun työssäsi tuo ei ehkä onnistuisi kerta kaikkiaan mitenkään, mutta sellaiset työt edustavat kuitenkin nykypäivänä jo vähemmistöä (kun siis puhutaan koulutusta vaativista ja/tai hiukan paremmin palkatuista duuneista). Esim. minun töistäni ehkä joku 80% on sellaisia, että työnantajan kannalta on täydellisen yhdentekevää, koska ja milloin (tietyt deadlinet toki huomioiden) ne teen. Vaimoni työajat ovat ehkä aavistuksen vähemmän joustavat, mutta yli puolet hänenkin töistään ovat kuitenkin ajallis-spatiaalisesti sijoitettavissa täysin vapaasti.

[QUOTE="vieras";27547649]Lisäksi äitien osa-aikainen työssäkäynti on tavallaan vitsi, kun samaan aikaan on iso joukko kokoaikaisia työttömiä. Jos nyt ensin saataisiin ratkaistuksi se että töitä olisi ylipäätään tarjolla, niin sitten vasta voitaisiin alkaa patistella äitejä töihin.[/QUOTE]

Ajatus kai oli, että etenkin ne äidit joilla on työpaikka odottamassa, voisivat työelämän joustojen avulla siirtyä sujuvasti takaisin työelämään osa-aikatyön kautta. Siihen jo olemassaolevaan työhönsä. Koska monille kynnys siirtyä kotiäitiydestä suoraan täyteen työpäivään on korkea, jolloin kotiin jäädään vähän pidemmäksi aikaa kuin muuten ehkä haluaisi, ja sen jälkeen on entistä haastavampaa palata työelämään.

[QUOTE="vieras";27547305]" Varsinkin pienten lasten äideille osa-aikatyöt voisivat olla hyvä vaihtoehto etenkin aloilla, joissa palkat ovat korkeita, Kivelä kommentoi."

Omalla työpaikalla osa-aikaisuus ei onnistuisi oikein mitenkään, koska olen vastuussa asioista X ja Y ja puhelin voi soida niihin liittyen vaikka keskellä yötä. Tarvittaisiin toinen työntekijä, josta työnantaja maksaisi kaikki sotu, eläke jne maksut ja myös työterveyshuollon. Luuletteko että tämä yhteiskunnan kannalta kannattaisi?[/QUOTE]

Oletko nyt käytettävissä myös öisin?

[QUOTE="vieras";27547649]Lisäksi äitien osa-aikainen työssäkäynti on tavallaan vitsi, kun samaan aikaan on iso joukko kokoaikaisia työttömiä. Jos nyt ensin saataisiin ratkaistuksi se että töitä olisi ylipäätään tarjolla, niin sitten vasta voitaisiin alkaa patistella äitejä töihin.
[/QUOTE]

Kyse on pikemminkin kohtaanto-ongelmasta. Ei siis voida ajatella, että koska meillä 5000 työtöntä metsuria, ei key account manager voi työskennellä pikkulapsiaikanaan edes osa-aikaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27547605:
Minä jo heti ekassa viestissä sen sijaan myönsin, että ""Työn puute ja jatkuvat pettymykset työnhaussa aiheuttivat naisille häpeää, alemmuuden ja kelpaamattomuuden tunteita." Olin aikani kotona, mutta olisin halunnut olla kotona vähemmän aikaa.
Mä taas olin ihan mielelläni esikoisen kanssa kotona, vaikkei ollutkaan työpaikkaa. Siihen aikaan vaan hoitoalalla tilanne oli se, että töitä oli tarjolla vaikka kuinka paljon ja ihan itse sait valita, minne haluat mennä. Mä siis uskalsin jäädä kotiin, koska ei tarvinnut pelätä, etteikö töitä löytyisi sen jälkeenkin. Kuopuksen kanssa taas mulla oli vakituinen virka, johon hoitovapaan jälkeen palata.

Vaikka pidinkin silloin työstäni, niin mulle kotiin jääminen oli arvovalinta. Kysymys siis kuului, kumpi oli mulle tärkeämpää: omien lasteni hoitaminen vai muiden ihmisten hoitaminen näiden muutaman vuoden ajan? Niillä työelämästä poissaolon vuosillani ei ollut mitään merkitystä urakehitykselle, koska mitään urakehitystä ei mun työssäni ollut olemassakaan. Ainoa, mitä silloin jonkin verran pohdin, oli eläkkeeni. Ja ihan turhaan pohdin, koska noiden vuosien vuoksi eläkkeeni - mikäli nykyisen kaltaista eläkettä enää ensi vuosikymmenellä edes maksetaan - pieneni ehkä 5-10:llä eurolla kuukaudessa.

isämies on selvästi työkseen joku tietokoneen näpyttelijä...niissä hommissa on ihan sama milloin niitä tehdään. :) Kannattaa muistaa, että on myös iso osa sellaisia vanhempia, joiden työt tarkoittavat sitä, että heidän on oltava läsnä fyysisesti työpaikallaan. Itse hoitajana lukeudun juurikin tähän sakkiin. Meillä myös miehen työ on sellaista ettei sitä voi tehdä omien aikataulujen mukaan vaan perusduunarin on oltava töissä perinteiseen aikaan (ellei sitten isämies haluaisi vaikka putkiremppaansa tehtäväksi heidän kotonaan iltaisin tai yöllä..)

no meillä tosin minä olen töissä ja mies hoitovapaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27547715:
Mä taas olin ihan mielelläni esikoisen kanssa kotona, vaikkei ollutkaan työpaikkaa. Siihen aikaan vaan hoitoalalla tilanne oli se, että töitä oli tarjolla vaikka kuinka paljon ja ihan itse sait valita, minne haluat mennä. Mä siis uskalsin jäädä kotiin, koska ei tarvinnut pelätä, etteikö töitä löytyisi sen jälkeenkin. Kuopuksen kanssa taas mulla oli vakituinen virka, johon hoitovapaan jälkeen palata.

Vaikka pidinkin silloin työstäni, niin mulle kotiin jääminen oli arvovalinta. Kysymys siis kuului, kumpi oli mulle tärkeämpää: omien lasteni hoitaminen vai muiden ihmisten hoitaminen näiden muutaman vuoden ajan? Niillä työelämästä poissaolon vuosillani ei ollut mitään merkitystä urakehitykselle, koska mitään urakehitystä ei mun työssäni ollut olemassakaan. Ainoa, mitä silloin jonkin verran pohdin, oli eläkkeeni. Ja ihan turhaan pohdin, koska noiden vuosien vuoksi eläkkeeni - mikäli nykyisen kaltaista eläkettä enää ensi vuosikymmenellä edes maksetaan - pieneni ehkä 5-10:llä eurolla kuukaudessa.

näinhän se meillä hoitajille menee :) mieluummin vaihdan vaippoja omalle lapselleni ja hoidan häntä, kuin minulle tuntematonta mummoa tai vaaria, sen muutaman vuoden ajan. Ja uranäkymät ovat todella huonot jos ei satu osastonhoitajan tittelit kiinnostamaan. Työn määrä lisääntyy koko ajan ja tekijöiden määrä vain vähentynyt.

[QUOTE="poikia3";27547513]Jos on halua, ja myös työnantajalla on halua, asiat voidaan saada järjestymään. Esim. minulla on ollut työkaverit, jotka hoitivat lapsensa täysin itse jo 15 vuotta sitten. Tämä järjestyi siten, että pariskunnan molemmat osapuolet tekivät osa-aikaista työtä, 80 % prosenttinen työaika, työpäivänä myös lauantai, ja töitä tehtiin vuorotellen. Jos työaikaa lyhentäisi vielä enemmän, tämä olisi todellakin helppoa.

Lisäksi osa-aikaiset lapset eivät tarvitse täysiaikaista paikkaa. Varmasti luovasti ratkaisuja etsimällä, löytyy järkeviä ratkaisuja, myös päivähoitoon.[/QUOTE]

Kaikissa perheissä tuo työajan muuttaminen ei onnistu, esim. vaikka opettajilla työaika on se mikä se on. Työajan lyhentäminen niin että toinen osapuoli lyhentää työpäivää myös ei välttämättä sitten kaikissa perheissä ole taloudellisesti järkevä ratkaisu, jos tuloerot ovat isot.

Vaihtoehtoja toki monella on, mutta ihan kaikki eivät voi vuorotella työnteon kanssa.

Osa-aikaiset lapset eivät ehkä tarvitse kokopäiväistä hoitopaikkaa, mutta melko hankalaa tuo hoidon järjestely tulee olemaan jos oletetaan että perhe tarvitsee myös jotakin perheen ulkopuolista hoitoapua eli kunnallista hoitopaikkaa. Nythän virikelapsilla usein 2 lasta jakaa sen yhden kokoaikaisen paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27547675:
Ajatus kai oli, että etenkin ne äidit joilla on työpaikka odottamassa, voisivat työelämän joustojen avulla siirtyä sujuvasti takaisin työelämään osa-aikatyön kautta. Siihen jo olemassaolevaan työhönsä. Koska monille kynnys siirtyä kotiäitiydestä suoraan täyteen työpäivään on korkea, jolloin kotiin jäädään vähän pidemmäksi aikaa kuin muuten ehkä haluaisi, ja sen jälkeen on entistä haastavampaa palata työelämään.
Tässä on vaan yksi ongelma: sillä ajetaan myös muut kuin pienten lasten äidit osa-aikatyöhön. Sen 3 vuotta, kun mä olin kotona, mun virkaani hoiti kokopäiväisesti lapseton nainen. Jos olisin ollut osa-aikaisesti töissä, myös sijaiselleni olisi ollut tarjolla vain osa-aikatyö.

[QUOTE="vieras";27547649]

Ehkä Kataisen tarkoitus kuitenkin oli avata keskustelua siitä mihin Suomen velkaantumisasteella on varaa. Perhe-etuuksistakin saatetaan joutua leikkaamaan. Tämä äitien patistaminen töihin on se kolikon kääntöpuoli, mutta Katainen ei halua suoraan sanoa että kotihoidontukeen tai lapsilisiin ei jatkossa ole varaa?[/QUOTE]

Miten niin "saatetaan joutua leikkaamaan"? Sehän satavarma että joudutaan leikkaamaan, kyse on vain ajankohdasta

yhteiskunnan silmissä, on arvokkaampaa laittaa lapsi toiseen päiväkotiin ja mennä itse hoitamaan toiseen päiväkotiin toisten lapsia. Se on työtä, sen sijaan jos lastenhoitajana valitsetkin hoitaa omia lapsiasi kotona niin olet b-luokan kansalainen ja yhteiskunnan elätti.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27547754:
Tässä on vaan yksi ongelma: sillä ajetaan myös muut kuin pienten lasten äidit osa-aikatyöhön. Sen 3 vuotta, kun mä olin kotona, mun virkaani hoiti kokopäiväisesti lapseton nainen. Jos olisin ollut osa-aikaisesti töissä, myös sijaiselleni olisi ollut tarjolla vain osa-aikatyö.

Ja tästä olisi voinut seurata se että sijainen ei olisi tyytynyt pitempi aikaisesti osa-aikatyöhön ja työpaikka olisi joutunut käymään useamman kerran saman työntekijän hakemisruljanssin läpi 3 vuoden aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27547754:

Tottakai noin, mutta toisaalta työmarkkinoilta löytyy varmasti osa-aikaisiakin tekijöitä. Olisihan siinä kuitenkin (vähintään) ensimmäinen vuosi kokoaikaista työtä.

Toisaalta osa-aikaisuus saattaa tulla työnantajalle halvemmaksi, sillä silloin työnantajan ei välttämättä tarvitse palkata ketään sille ajalle, kun henkilö on osa-aikainen, mikäli töitä voidaan siksi aikaa järjestellä uudellen (eli toisten harteille tai jättää sivuun joksikin aikaa).

En sano että kannatan, mutta tuossa lienee yksi kokoomuslainen näkökulma asiaan.

minun äitiysloma/hoitovapaa on mahdollistanut yhden ulkomaalaisen suomeen jäämisen. Mikäli hänellä ei tätä työtä olisi ollut ja ellen olisi jatkanut hoitovapaalla, hänen olisi täytynyt palata kotimaahansa afrikan mantereelle. Suomalaisia hakijoita ei työhöni löytynytkään... sillä heille on riittävästi vakituisiakin töitä saataailla

Yhteistyössä