Mitkä perusasiat elämässä "kuuluu" kaikille? Miksi palkalla ei joskus elä mutta tuilla elää?

"vieras"
Minä olen eroamassa ja lähtemässä omilleni lasten kanssa. Olemme mieheni kanssa ihan keskituloisia ja ylivelkaantuneita asunnon ym. suhteen. Laskin kaikki tuet ja etuudet mitä saisin, kun muutan pois. Ja ylläri, mulle jää enemmän rahaa kuin ennemmin...Ph-maksut tippuu, vähän asumistukea, yh-korotus, elarit jne.
Välillä tuntuu, että yhteiskunta pakottaa ihmiset eroamaan, kun rahatilanne on tiukka kahden aikuisen talouksissa. Tää on vaan mun mielipide.
Toi on kyllä käsittämätöntä, koska jos mä eroaisin kahden lapsen äitinä, en saisi senttiäkään asumistukea, maksaisin hoitomaksut täysinä ja olisin tosi pulassa. Bruttotulot 3400 netto noin 2000. Tuosta jos maksaisi pääkaupunkseudun vuokrakaksion hinnan eli jotain 700? hoitomaksun 510 ei paljoa jää ylimääräistä millä mällätä.

En tarkoita että mulle pitäisi jäädä kamalasti enemmän rahaa käteen vaan on tosi epäoikeudenmukasita että jotkut saavat tukina melkein sen saman mitä keskipalkkainen työssäkäyvä. Menikö tässä nyt systeemissä joku väärin?

dgdfg
Olisi varmasti poliittinen itsemurha paljastaa tässä syvimmät tuntoni asiasta. Olen sitä mieltä, että jokaisen kynnelle kykenevän tulisi tehdä jotain ylläpitonsa eteen. Sitten kun ahkeroi täyden potentiaalinsa edestä, voi esittää vaatimuksia. Sitä ennen saa olla kiitollinen siitä mitä saa.

Alin mahdollinen taso lienee sitten se, että sallitaan kaikenlaisesta hyödyllisestä toiminnasta lusmuilevien edes jossain määrin pitää hallussaan edes epämuodollisesti jotain tilaa missä elää. Miksi yhteiskunnan tulisi tehdä mitään ihmisten eteen, jotka eivät koe olevansa osa sitä kokonaisuutta? Miksi valtion pitäisi tukea henkilöitä, joilla ei ole mitään vastavuoroisuuden tunnetta itsellään?
Ettei menis Ayn Rand ja nalle Wahlroos-linjalle?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27520940]Joskus tulee hetkiä, että on vaikea ymmärtää, miksi nämä kaikki yllämainitut kuuluvat kaikille. Miksi juuri länsimaissa, joita niin monet arvostelevat. Kreikan ja Espanjan tilanteet ovat seurausta juuri siitä, että kaikille on annettu kaikkea ja maksajia ei löydy. En nyt puutu suoraan siihen, mitä pitäisi yhteisistä verovaroista kenellekin antaa, vaan siihen, että jos ei tuota itse omaa elantoansa, niin se on oma vika.

Aika moni tuntuu olevan sitä mieltä, että rahaa pitää jakaa enemmän tai vähemmän. Hyvin harva puuttuu siiihen, mistä se raha tulee ja kuka sen tekee. Olisi mielenkiintoista välillä seurata keskutelua, jossa pohdittaisiin tulopuolta, eikä aina oltaisi vain jakamassa toisten rahoja.[/QUOTE]

Kreikassa ja Espanjassa on sosiaaliturva, julkinen terveydenhuolto ja koulutus paljon huonompia kuin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa tai Ranskassa, Kanadassa jne., joissa ei olla vielä konkurssin partaalla. Syyt Kreikan ja Espanjan taloudelliseen ahdinkoon löytyvät siis ihan muualta.

Vain välttämätön
Kohtuullinen asuminen - yksiö yhdelle tai kahdelle aikuiselle, lapsille 1huone/2 lasta. Halvimman luokan alueelta, ei siis mitään keskustarivitaloa.

Muut pakolliset asumiskulut - sähkö, vesi, kotivakuutus

Pakolliset terveydenhoitomenot - lääkkeet, tk-maksut jne

Vaatteet - normaali vaatetus, hintaluokka kirpparilta/aleista.

Puhelinliittymä ja internet - pakolliset puhelut virastoihin, halvin mokkula esim. nettipankkia varten.

Pieni summa liikenteeseen ja harrastuksiin, esim. 10*sarjalipun kertamaksu + 20e harrastuksiin / kk.

Ruoka - perusruoka itse tehtynä, luokkaa 150e/kk/aikuinen ja 50-100e/lapsi (riippuen iästä ja siitä onko esim. päivät hoidossa).

Nykyinen toimeentulotuen taso riittää kaikkiin näihin mainiosti, eli missään nimessä ei ainakaan tarvitse nostaa tukitasoa. Jos tt-tuki ei riitä, on kyse huonosta taloudenhallinnasta ja siinä pätee vanha sananlasku "ei kannettu vesi kaivossa pysy" - eli tunkemalla lisää muiden rahoja ei ongelma muutu miksikään. Ehkä tt-tuen voisi antaa esim. ruoka- tai vaatekuponkeina jos perhe väittää että rahat ei riitä.

"jep"
[QUOTE="vieras";27521130]Toi on kyllä käsittämätöntä, koska jos mä eroaisin kahden lapsen äitinä, en saisi senttiäkään asumistukea, maksaisin hoitomaksut täysinä ja olisin tosi pulassa. Bruttotulot 3400 netto noin 2000. Tuosta jos maksaisi pääkaupunkseudun vuokrakaksion hinnan eli jotain 700? hoitomaksun 510 ei paljoa jää ylimääräistä millä mällätä.

En tarkoita että mulle pitäisi jäädä kamalasti enemmän rahaa käteen vaan on tosi epäoikeudenmukasita että jotkut saavat tukina melkein sen saman mitä keskipalkkainen työssäkäyvä. Menikö tässä nyt systeemissä joku väärin?[/QUOTE]

Mulla on lapsia 5, tosin yksi ei asu enää kotona vaan opiskelee. 2 päivähoidossa ja 2 koululaista. Mulle jää käteen noin 1800e/kk. Päivähoitomaksu tippuu 500 eurosta noin 130 euroon. Lapsilisät nousee noin 50e/lapsi ja asumistukea saan noin 60 euroa 700 euron asuntoon. Sitte noi elarit jotain 500e/kk, tosin ne maksaa mies.

-.-.-.-
[QUOTE="vieras";27521130]Toi on kyllä käsittämätöntä, koska jos mä eroaisin kahden lapsen äitinä, en saisi senttiäkään asumistukea, maksaisin hoitomaksut täysinä ja olisin tosi pulassa. Bruttotulot 3400 netto noin 2000. Tuosta jos maksaisi pääkaupunkseudun vuokrakaksion hinnan eli jotain 700? hoitomaksun 510 ei paljoa jää ylimääräistä millä mällätä.

En tarkoita että mulle pitäisi jäädä kamalasti enemmän rahaa käteen vaan on tosi epäoikeudenmukasita että jotkut saavat tukina melkein sen saman mitä keskipalkkainen työssäkäyvä. Menikö tässä nyt systeemissä joku väärin?[/QUOTE]

Saathan sä lapsilisän ja jos olisit yh niin saisit sen korotettuna. Ja noilla tuloilla sun ei varmasti tarvis maksaa tota määrää ph-maksuja.

Vastaaja
onhan tämä vähän nurinkurista. Kun olin yh ja olin ansiosidonnaisella, sain asumistuet, päivähoidosta en olisi joutunut maksamaan jne. Kun menin töihin, asumistuki tippui vastaavasti, tuli päivähoitomaksu, työmatkakulut jne. Takkiin tuli, perin omituista ja töihin kannustavaa tältä yhteiskunnalta.

"vieras"
Kämppä ja jokapäiväiset perus (ei mitään luksusta eikä valmista) elintarvikkeet kuuluvat kaikille mun mielestä, kaiken muun sitten saa ostaa itse ja itse tienatuilla rahoilla, ei toisten.

Pienyrittäjä
Olisi varmasti poliittinen itsemurha paljastaa tässä syvimmät tuntoni asiasta. Olen sitä mieltä, että jokaisen kynnelle kykenevän tulisi tehdä jotain ylläpitonsa eteen. Sitten kun ahkeroi täyden potentiaalinsa edestä, voi esittää vaatimuksia. Sitä ennen saa olla kiitollinen siitä mitä saa.

Alin mahdollinen taso lienee sitten se, että sallitaan kaikenlaisesta hyödyllisestä toiminnasta lusmuilevien edes jossain määrin pitää hallussaan edes epämuodollisesti jotain tilaa missä elää. Miksi yhteiskunnan tulisi tehdä mitään ihmisten eteen, jotka eivät koe olevansa osa sitä kokonaisuutta? Miksi valtion pitäisi tukea henkilöitä, joilla ei ole mitään vastavuoroisuuden tunnetta itsellään?
Täysi peesi!

Vaikka olenkin Kataisen kanssa samaa mieltä siitä, että äitien pitäisi enemmä tehdä myös töitä, en silti kannata sosiaalitukien poistamista. Mun mielestä Suomessa pitäisi vain tehdä töihin meno kannattavammaksi. Esimerkiksi: Kun otat pienipalkkaisen osa-aikatyön vastaan, voit joutua maksamaan hoitomaksuja yhtä paljon kuin palkkasi on. Äidit joutuvat miettimään onko kannattavaa otta työtä vastaan kun käteen jää täysin sama raha kuin kotona ollessakin.

Osa-aikatöiden tekemisestä voisi tehdä kannattavampaa. Ihmistä joka on valmis tekemään jotain oman toimeentulon eteen pitäisi enneminkin kannustaa työntekoon, eikä olla heti leikkaamassa pieniä tukia pois ja lätkäisemällä päivähoitolaskuja käteen.

Äitien ei pitäisi joutua miettimään kannattaako töihin meno taloudellisesti. Työtä tekemällä pitäisi aina jäädä enemmän rahaa käteen kuin tuilla eläessä. Ei niinkään tukia poistamalla, vaan parantamalla pienituloisten asemaa.

Mietin tuota, että jos palkka on niin pieni, että sillä saa vain häthätää sen, minkä tarvitsee niin onko se oikein? Toki, jokainen meistä voi kouluttautua tohtoreiksi. Vai voiko? Onko olemassa niin arvotonta työtä, ettei sen palkalla edes tarvitse tulla toimeen?

[QUOTE="vieras";27521594]Helppo ratkaisu: tulonsiirrot vastikkeellisiksi.[/QUOTE]

Monet niistä jo ovat: esim. työttömän pitää hakea työtä (sitä pitäisi tehostaa), opiskelijan opiskella jne.

Minusta työttömyyskorvaus pitäisi muuttaa Ranskan mallin mukaan työnhakukorvaukseksi (eli tosiaan pitää olla aktiivinen työnhakija, ei vain työtön ns. työnhakija).

• Tykkää
Reactions: astrolabe
"Lis"
[QUOTE="vieras";27521137]Kreikassa ja Espanjassa on sosiaaliturva, julkinen terveydenhuolto ja koulutus paljon huonompia kuin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa tai Ranskassa, Kanadassa jne., joissa ei olla vielä konkurssin partaalla. Syyt Kreikan ja Espanjan taloudelliseen ahdinkoon löytyvät siis ihan muualta.[/QUOTE]

Sinulla nakojaan ei ole oikeaa tietoa... Espanjan julkinen terveydenhuolto on Euroopan parhaimmistoa, parempaa kuin Suomessa.

Mietin tuota, että jos palkka on niin pieni, että sillä saa vain häthätää sen, minkä tarvitsee niin onko se oikein? Toki, jokainen meistä voi kouluttautua tohtoreiksi. Vai voiko? Onko olemassa niin arvotonta työtä, ettei sen palkalla edes tarvitse tulla toimeen?
Tämä on minustakin iso ongelma, siis että jotkut alat ovat todella alipalkattuja, mutta jotkut silti ovat "pakotettuja" työskentelmään niillä.

Jokainen ei todellakaan voi kouluttautua tohtoriksi vaikka haluaisikin. Kaikilla ei ole resursseja, vaikka koulutuksesta maksettaisiin palkkaa. (Eenkä puhu nyt rahallisista resursseista...)

viersa
Katselin juuri tuossa työpaikkailmoitusta, jossa haettiin siivoojaa. Työaika oli 8 h päivässä ja palkka 7,50/h. Pikaisella päässälaskennalla selviää, että tuossa tapauksessa kokoaikaista ja fyysisesti raskasta työtä tekevälle henkilölle jäisi verojen jälkeen käteen n. 1000 euroa/kk.

Saa olla aikamoinen työmotivaatio, että tuohon työhön lähtee, kun tuilla käteen jää lähes sama summa.

Se ei ole kuitenkaan tukijärjestelmän vika. Tukia ei ole varaa enää yhtään pudottaa, nytkin päivittäinen selväminen esim. peruspäivärahalla tai toimeentulotuella on aika haasteellista.

Näiden matalapalkka-alojen palkkausta olisi sen sijaan syytä tarkistaa. On suoraan sanottuna törkeää pitää ihmisiä työssä nälkäpalkalla. Jotain yhteiskuntavastuuta tulisi yrityksilläkin olla.

Tietysti toinen vaihtoehto olisi kansalaispalkka, jolloin huonosti palkattuja töitäkin kannattaisi tehdä, kun se ihan oikeasti nostaisi elintasoa.

Tämä osoittaa juuri sitä nykyihmisten käsitystä, että raha kasvaa puissa. Matalapalkka-alat määräytyvät kysynnän ja tarjonnan mukaan. Ei yritysten yhteiskuntavastuu siitä synny, että maksetaan palkkoja enemmän kuin pystytään työstä asiakkaalta laskuttamaan.

Yhteiskuntamme on vain kehittynyt yhä enemmän tähän suuntaan näiden vaatimusten mukaan ja siksi meillä nyt irtisanotaan joukoittain ihmisiä palkanmaksupaikoista. Ts. hintakilpailukyky on mitattu ulos työntekijöiden toimesta. On se sitten tapahtunut liian suurina tuntipalkkoina tuottavuuteen nähden tai toisaalta liian suurina sosiaalitukina ja muina veronmaksajien kustantamina etuina, joita yhteiskunta ei pysty verokertymällä maksamaan.

Ainoa vaihtoehto on, että elintasoa tavalla tai toisella tullaan leikkaamaan siltä osalta kansaa, joka ei pysty omalla tuottavuudellaan elintasoaan maksamaan.

Tämä on vain kylmä totuus.

"hilda"
Tulin väitelleeksi tästä Kataisen sanomisesta tänään, ja puhe kääntyi taas kerran siihen, että tuilla elää paremmin kuin palkalla. Luonnollisesti tämä henkilö oli sitä mieltä, että tukia tulee alentaa. Itse näen sen aika ongelmallisena, sillä jo pelkkä asunnon ja ruuan pitäminen pöydässä maksaa nykyään paljon. Tähän tämä tuttava sanoi, ettei kaikki nyt vaan voi saada kaikkea.

Mikä sinusta kuuluu kaikille?
Asunto (oma vai vuokra)?
Vakuutukset, mitkä?
Kuinka paljon rahaa ruokaan esim. 2+2 perheissä?
Mitä muuta ihmisellä olisi hyvä olla?

Ja mitä mieltä, missä on vika että palkalla ei elä mutta joillain tuilla elää? Ja mitä asialle voisi tehdä?
no jos 40tunnin viikko panoksella joistakin töistä maksetaan 1500e/kk -verot! niin tottahan se on että sillä ei elä, koska pienenkin asunnon vuokra voi olla 800-900e... et jos vuokran ja verojen jälkeen jää käteen vähemmän kuin perusosa, niin aika kiva sit hakee toimeentulotukea. Etenkin jos on kyse yksin elävästä tai nii että oot ainoa aikuinen perheessä.

Minusta tukien lasku ei ole hyvä asia se lisää vaan ahdinkoa ja jo ahdingossa olevilla ja tämähän saattaa näkyä vaikka vanhemmuudessa, jolloin lasku on jo aika iso,enkä puhu vaan rahasta.

Minusta palkkoja pitäisi nostaa,näillä matala palkka aloilla!

[QUOTE="hilda";27522047]no jos 40tunnin viikko panoksella joistakin töistä maksetaan 1500e/kk -verot! niin tottahan se on että sillä ei elä, koska pienenkin asunnon vuokra voi olla 800-900e... et jos vuokran ja verojen jälkeen jää käteen vähemmän kuin perusosa, niin aika kiva sit hakee toimeentulotukea. Etenkin jos on kyse yksin elävästä tai nii että oot ainoa aikuinen perheessä.

Minusta tukien lasku ei ole hyvä asia se lisää vaan ahdinkoa ja jo ahdingossa olevilla ja tämähän saattaa näkyä vaikka vanhemmuudessa, jolloin lasku on jo aika iso,enkä puhu vaan rahasta.

Minusta palkkoja pitäisi nostaa,näillä matala palkka aloilla![/QUOTE]

Mikä olisi mielestäsi sopiva summa minimipalkaksi? 10 €/h, 12€/h?

"vieras"
Eipä unohdeta satojatuhansia orjatyöläisiä, jotka on pakotettu työharjoitteluun/kuntouttavaan työtoimintaan. Tekevät täysin samaa työtä kuin oikeat palkollisetkin ja saavat käteen 9 EUROA PÄIVÄÄ KOHDEN, joka yleensä menee sitten työpaikan ruokalaan!

Sanomattakin selvää että vaikka tuohon lisätään muut tuet, niin tulot jäävät noin 800 euroon, eikä sillä todellakaan eletä tämänpäivän asumisen ja elämisen hinnoilla täyttä kuukautta.

"työharjoittelu" ei ole kuin työttömyystilastojen kaunistelua, ne eivät työllistä ketään.

Ulkomaille kaikenmaailman pankkihuijareille ja afrikan savannejen heimopääliköille on varaa laittaa miljardeja ja miljardeja, mutta suomen kansaa vedetään hirttosilmukoiden äärelle aina vain tiukemmin ja tiukemmin.

Haistakaa hallitus vittu... paska siellä jo haiseekin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27521137]Kreikassa ja Espanjassa on sosiaaliturva, julkinen terveydenhuolto ja koulutus paljon huonompia kuin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa tai Ranskassa, Kanadassa jne., joissa ei olla vielä konkurssin partaalla. Syyt Kreikan ja Espanjan taloudelliseen ahdinkoon löytyvät siis ihan muualta.[/QUOTE]

Onpa sinulla omituinen käsitys noiden maiden sosiaaliturvasta. Kyllä niissä molemmissa terveydenhuolto ainakin on kokemukseni mukaan paremmalla tasolla kuin Suomessa. Koulutus voi olla huonompaa ??? Mutta kyse on kuitenkin siitä, minkälainen tasapaino niiden taloudessa on. Kolmentoista kuukauden palkat, erilaiset julkisen talouden työntekijöiden muut edut jne. Samaan aikaa tuottavuus on lähes nolla. Kehumasi Ranska oli juuri tänään otsikoissa, koska se saattaa tulla vaatimaan myös EU:n tukea, jos uusi presidentti ei saa nopeasti aikaan valtavia säästöjä, joihin hän on sitoutunut, vaikka demari onkin.

Syy talouden huonoon tilaan on siis niissäkin maissa verotulojen ja julkisen hallinnon käsittämättömän tuhlauksen epätasapaino.

"vieras"
[QUOTE="hilda";27522047]no jos 40tunnin viikko panoksella joistakin töistä maksetaan 1500e/kk -verot! niin tottahan se on että sillä ei elä, koska pienenkin asunnon vuokra voi olla 800-900e... et jos vuokran ja verojen jälkeen jää käteen vähemmän kuin perusosa, niin aika kiva sit hakee toimeentulotukea. Etenkin jos on kyse yksin elävästä tai nii että oot ainoa aikuinen perheessä.

Minusta palkkoja pitäisi nostaa,näillä matala palkka aloilla![/QUOTE]

Kerro nyt sitten, kenen velvollisuus on maksaa ne paremmat palkat ja isommat sosiaalituet. Joku ne aina maksaa. Pitääkö edelleen Suomessa kaikkia hintoja nostaa, jotta pystyttäisiin maksamaan parempia palkkoja. Samalla pitäisi varmaan veroja nostaa, mikä taas nostaa hintoja, joita jokainen työläinenkin joutuu maksamaan. Tätä yhtälöä ei tässäkään keskustelussa ole kukaan pyrkinyt ratkaisemaan.

[QUOTE="vieras";27522353]Kerro nyt sitten, kenen velvollisuus on maksaa ne paremmat palkat ja isommat sosiaalituet. Joku ne aina maksaa. Pitääkö edelleen Suomessa kaikkia hintoja nostaa, jotta pystyttäisiin maksamaan parempia palkkoja. Samalla pitäisi varmaan veroja nostaa, mikä taas nostaa hintoja, joita jokainen työläinenkin joutuu maksamaan. Tätä yhtälöä ei tässäkään keskustelussa ole kukaan pyrkinyt ratkaisemaan.[/QUOTE]

ainoa konsti nostaa palkka- ja tukitasoa on se, että bruttokansantuotteen pitäis kasvaa aivan merkittävästi

Yhteistyössä