Miksi avocadopirtelö oksettaa mua? Ei kyse mausta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys ja kummatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetys ja kummatus

Vieras
En tajua miksi avocadopirtelö saa mut yökkimään. Avocadoa käytän joskus leivän päällä tai guacamolessa, ei sillon mitään. Tai jos pirtelössä on muuten samat ainekset, mutta ei avocadoa, ei okseta. Nyt on pari tuntia pirtelön juomisesta ja olo on kamala. En uskalla lähteä kauppaan, kun oksennus heiluu tuolla kurkussa ja maha on kipeä. Tää oli nyt kolmas kerta avocadopirtelöä, mutta kai se on uskottava, että se ei sovi mulle. En tajua.

Sama on kanasalaatissa. Jos kokkaan ja syön kotona kanasalaattia, alkaa närästää ihan tosissaan. Mutta jos syön kanaa muuten, tai jos syön salaattia ilman kanaa, ei tule mitään.

Oon varmaan outo.

Avocado on tosi rasvaista. Jos sitä laittaa paljon pirtelöön, niin voikin tulla huono olo. Normaalistihan sitä syö (tai kannattaa syödä) ehkä puolikkaan tai yhden pienen kokonaisen.

Hmm. Ehkä 3/4 käytin nyt tuohon pirtelöön. Lisänä banaania, turkkilaista jogurttia, leseitä ja soijamaitoa. Enpä muista, paljonko oon aiemmin laittanu. Ehkä kokeilen joskus pienemmällä määrällä. Tai sitten syön avocadot jossain muussa muodossa.

Hmm. Ehkä 3/4 käytin nyt tuohon pirtelöön. Lisänä banaania, turkkilaista jogurttia, leseitä ja soijamaitoa. Enpä muista, paljonko oon aiemmin laittanu. Ehkä kokeilen joskus pienemmällä määrällä. Tai sitten syön avocadot jossain muussa muodossa.
Aika raskaalta kuulostaa sitten yhdessä. Avocadossa on niin paljon rasvaa jo itsessään, että ei siihen kannata enää soijamaitoa ja turkkilaista jogurttia lisätä.

En tiedä mutta itsellä on sama tonnikalan kanssa. Vaikka se on hyvää niin sen jälkeen tulee välillä oksennus. Oisko se vaan se rasvan määrä? Tai proteiinin? En kyllä tiedä voiko avokadossa olla proteiinia....

Onpa mahtavaa. Oksensin oikeen. Ehkä se oli sitten liian rasvaista. Tein siis muuten kyllä netistä löytämäni ohjeen mukaan, mutta koska appelsiinimehua ei ollut, pistin soijamaitoa. Tarkistin vielä, mutta kyllä siinä ohjeessa käskettiin laittaa kokonainen avocado. Laitoin vähän vajaan.

Onko ideoita, mitä pitäisi syödä, että tän olon saisi pois? Oksentaminen on kerta kaikkiaan vastenmielistä puuhaa, ja pitäisi töitäkin saada tehtyä.

Tässä oksennellessa, kun ei jaksa töitä tehdä, niin olen tehnyt vähän googlailua. Minulla kun on noita ruoka-aineallergioita ja yliherkkyyksiä muutenkin, niin mietinpä sitä, josko tää mun oksentelu oliskin jotain yliherkkyyttä avokadon persiinille. Eihän sitä guacamoleakaan tule suuria määriä yhdellä aterialla syötyä, ja joka tapauksessa mahaan tungetaan sillon aika paljon muutakin. Tää pirtelö oli mulle tänään myöhäinen aamiainen, vatsa siis aivan tyhjä. Varmasti se rasvaisuuskin voi olla syynä. Jotenkin hurjaa vaan tää oksentelu ja mahan möyryäminen siihen nähden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Persin

Enpä olis uskonut, että joku pirtelö vie olon näin kurjaksi.

Juu, en estele oksennusta.

En ole kovin tottunut avokadojen käyttäjä, mutta ihan ok:lta se vaikutti. Perjantaina ostin ja silloin oli vielä kova.

No, eiköhän tämä tästä. Onneksi ei mitään kovin vakavaa jäänyt tekemättä, kun pitikin jäädä kotiin. Töitä piti tehdä koneella kotona, mutta ehkä illalla jaksaa...

Muakin oksettaa avokado. Oon pari kertaa testannut ja molemmilla kerroilla on tullut tosi okse olo, joka ensimmäisellä kerralla kesti muistaakseni pari päivää. Harmittaa, kun se on kumminki tosi terveellistä.

Ois kiva tietää mistä se johtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;27520917:
Muakin oksettaa avokado. Oon pari kertaa testannut ja molemmilla kerroilla on tullut tosi okse olo, joka ensimmäisellä kerralla kesti muistaakseni pari päivää. Harmittaa, kun se on kumminki tosi terveellistä.

Ois kiva tietää mistä se johtuu.

Netisä löysin useastakin lähteestä tietoa tuosta persiinistä, mistä laitoin tuon wikipedialinkin. Siinä kerrottiin, että persiinin takia avocado on myrkkyä eläimille. Koirillekin aiheuttaa oksentelua. Monissa lähteissä, mitä tässä selailin mainittiin, että persiini ei yleensä aiheuta ihmisille oireita, muuta kuin allergiatapauksissa. En ollut ennen tuollaisesta persiinistä kuullutkaan. Mielenkiintoistal

Mä olen oksentanut nyt kymmenkunta kertaa. Tää on persiistä.

Netisä löysin useastakin lähteestä tietoa tuosta persiinistä, mistä laitoin tuon wikipedialinkin. Siinä kerrottiin, että persiinin takia avocado on myrkkyä eläimille. Koirillekin aiheuttaa oksentelua. Monissa lähteissä, mitä tässä selailin mainittiin, että persiini ei yleensä aiheuta ihmisille oireita, muuta kuin allergiatapauksissa. En ollut ennen tuollaisesta persiinistä kuullutkaan. Mielenkiintoistal

Minäkin joskus luin siitä persiinistä, ehkä se sitten tosiaan on se. Sun reaktio ainakin kuulostaa aika hurjalta! Toivottavasti helpottaa pian. :hug:

No onpa hurjaa ja kurjaa :(. :hug:

Yhteistyössä