Mitä kristitty uskovainen saa harrastaa?

  • Viestiketjun aloittaja uteliash
  • Ensimmäinen viesti
uteliash
Mitä kristitty uskovainen saa harrastaa? Saako ne harrastaa moottoripyöriä? Entä mitkä urheilun muodot on sallittuja? Onko kamppailulajit ok? Entä mitä musiikkia uskovainen saa kuunnella? On esim. rap tai hevi syntiä?
 
Blue
Se mistä mä tykkää luterilaisuudessa on se että ihan itse saat määritellä sen miten uskot ja miten elät vaikka uskotkin. Meillä harrastetaan kaikki noita mainitsemiasi juttuja ja paljon muutakin, ja silti uskon (enkä ole vielä syttynyt palamaan). :)
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Karismaattisella puolella rohkaistaan kysymään itseltään: onko tämä harrastus sopusoinnussa uskon kanssa? Jollei ole, niin siitä kehotetaan luopumaan. Jollei itse ole varma, niin muilta uskovilta taatusti saa painavia mielipiteitä.
 
"heh"
Se mistä mä tykkää luterilaisuudessa on se että ihan itse saat määritellä sen miten uskot ja miten elät vaikka uskotkin. Meillä harrastetaan kaikki noita mainitsemiasi juttuja ja paljon muutakin, ja silti uskon (enkä ole vielä syttynyt palamaan). :)
Ei se taida luterilaisuuden kategorian alle mennä, jos ihan itse määrittelee miten uskoo ja elää :D

Täältä voit katsoa lisätietoja

Kristinusko on luottamusta elävään Jumalaan ja uskoa elämän merkityksellisyyteen | Evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko
 
Blue
[QUOTE="heh";27517799]Ei se taida luterilaisuuden kategorian alle mennä, jos ihan itse määrittelee miten uskoo ja elää :D

Täältä voit katsoa lisätietoja

Kristinusko on luottamusta elävään Jumalaan ja uskoa elämän merkityksellisyyteen | Evl.fi - Suomen ev.lut. kirkko[/QUOTE]

Tokihan aina niitä pilkun piippijöitä löytyy jotka tulevat pätemään.

Uskon siihen mihin minut on opetettu, mutta toteutan uskoani miten haluan ja se ei rajoita elämääni mitenkään. Minun uskontoni tarkoitus ei ole rajoittaa tai säädellä elämää kymmentä käskyä enempää. Minun uskontoni tarkoitus ei ole myöskään tuomita.

Näistä olen aikaan keskustellut niin paljon että rohkenen väittää tietäväni tieni paremmin kuin sinä (ja linkkisi minkä nopeasti googletit), olenhan oppini aikanaan mm. hevipapilta ja yhdeltä ensimmäisistä naispapeista saanut.
 
lucifer
itse harrastan ainakin ihan normaalisti metsästystä, kalastusta, offroadia, autoja yleensä, moottoripyöriäilyä,
leivontaa, vapaaehtoistyötä, ammuntaa muutenkin.

eli ihan samoja juttuja kuin muutkin.
 
"Panpula"
Karismaattisella puolella rohkaistaan kysymään itseltään: onko tämä harrastus sopusoinnussa uskon kanssa? Jollei ole, niin siitä kehotetaan luopumaan. Jollei itse ole varma, niin muilta uskovilta taatusti saa painavia mielipiteitä.
Täytyy nyt kyllä sanoa, ettei koskaan kukaan ole mun harrastuksiin puuttunut. En tietty ole kysellytkään. Joogaa en harrastaisi, mut kyllä mä pari tiiän, jotka harrastaa, eikä niillä siis ilmeisesti oo asian kanssa ongelmaa. En varmaan harrastaisi myöskään mitään bondagea. Enkä taistelulajia, jossa on ohittamattomasti mukana joku ideologia, joka ei minusta sopis mulle. En harrastais mitään povailuja, horiskooppeja, tai enkelihömppää. Kaikki urheilu on ok, tanssi, moottoripyörät yms muut.

Mä itse päätän näistä.
 
Blue
Tämä vaan niin svengaa kuin hirvi :heart: (Mitenhän päin sekin sanonta oikeasti menee.) Kun ajattelee, että siinä on mies ja akustinen rämpytin (pahoittelen, etten tiedä mikä tuon oikea nimi on) kirkossa, niin ei noilla tiedoilla ole kovin ihmeitä odotettavissa, mutta tuo saa sen niin toimimaan.

Tarvo Laakso - Krusifiksin juurella & Pienoisevankeliumi - Lempäälän kirkko :Gospelia pliis - YouTube
Ja nuo Tarvon itsensä tekemät laulut :heart:, se mies on nero. Niitä on MUUTAMAAN kertaa tullut hoilailtua ja vieläkin tulee kylmät väreet.. :D
 
Blue
[QUOTE="Panpula";27517988]Täytyy nyt kyllä sanoa, ettei koskaan kukaan ole mun harrastuksiin puuttunut. En tietty ole kysellytkään. Joogaa en harrastaisi, mut kyllä mä pari tiiän, jotka harrastaa, eikä niillä siis ilmeisesti oo asian kanssa ongelmaa. En varmaan harrastaisi myöskään mitään bondagea. Enkä taistelulajia, jossa on ohittamattomasti mukana joku ideologia, joka ei minusta sopis mulle. En harrastais mitään povailuja, horiskooppeja, tai enkelihömppää. Kaikki urheilu on ok, tanssi, moottoripyörät yms muut.

Mä itse päätän näistä.[/QUOTE]

Turbojurpo nyt puhuikin karismaattisista liikkeistä.
 
öpö
Ensin pitäisi määritellä ketä tarkoitetaan kristityllä uskovalla. Osalla yhteisöistä on hyvinkin tarkkoja säädöksiä siitä mikä on sopivaa ja mikä ei, osalla taas melko vapaa valintaista mitä harrastaa, mitä musikkia kuuntelee, mitä lukee jne. Vapaaehtoistyö on hyvä harrastus monelle kristitylle uskovalle.
 
Zaria
En usko, että luterilainen kirkko oikeastaan antaa juurikaan kieltoja harrastusten suhteen.
Itse en halua
- kuunnella musiikkia, jossa on selkeästi ”saatanallinen” sanoma. Hevymetal sun muut on ok, jos sanat ovat ok
- harrastaa urheilulajeja, joissa vahingoitetaan toista ihmistä
- harrastaa urheilulajeja, joissa jokin muu ”uskonto” tai idealogia/oppi on hyvin vahvassa asemassa
 
Blue
Jos saa itse päättää mihin uskoo ja uskoo "omalla tavallaan" niin mitä tekemistä sillä enää on kristinuskon kanssa?
Mä en ainakaan ole sanonut että itse päätän mihin uskon. Ja niin kuin jo sanoin niin mun uskoni ei määrittele sääntöjä kymmentä käskyä enempää. Mun mielestä jo niissä on ihan tarpeeksi osviittaa siitä miten elämä uskossa tulisi toteuttaa.

muoks. Eikö??

Katekismus: Kymmenen k
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko Juha Tapion diggaaminen syntiä uskiksille? Entä ateisteille? Hänhän aloitti gospellaulajana, mutta maallistui sittemmin. Nykyään hän ei ole tarpeeksi hengellinen uskiksille, eikä tarpeeksi maallinen suruttomille. Kuuntelen tällä hetkellä yhtä levyä läpi. Taidan säästää siitä vain pari hittibiisiä iPodille.
 
Blue
Onko Juha Tapion diggaaminen syntiä uskiksille? Entä ateisteille? Hänhän aloitti gospellaulajana, mutta maallistui sittemmin. Nykyään hän ei ole tarpeeksi hengellinen uskiksille, eikä tarpeeksi maallinen suruttomille. Kuuntelen tällä hetkellä yhtä levyä läpi. Taidan säästää siitä vain pari hittibiisiä iPodille.
Aloitetaan siitä että syntiä on kuunnella huonoa musiikkia!! Mun uskoni mukaan. ;)
 
"Panpula"
Turbojurpo nyt puhuikin karismaattisista liikkeistä.
Minä olen ollut ikäni karismaattisissa piireissä. Tai no, se, mitä te pidätte karismaattisena, ei sisältäkatsoen aina sitä ole. Joskun normaali puheääni ja normaali käytös on kaikkein karismaattisinta. Pahinta on se, kun pidetään paljon ääntä, itketään ja esitetään, puhutaan ihmeistä ja nuista, mutta ollaan käytännössä lakattu uskomasta niihin.
 
"Panpula"
Onko Juha Tapion diggaaminen syntiä uskiksille? Entä ateisteille? Hänhän aloitti gospellaulajana, mutta maallistui sittemmin. Nykyään hän ei ole tarpeeksi hengellinen uskiksille, eikä tarpeeksi maallinen suruttomille. Kuuntelen tällä hetkellä yhtä levyä läpi. Taidan säästää siitä vain pari hittibiisiä iPodille.
No ei mitään syntilistoja ole järkeä tehdä. Kyllä sitä voi kuunnella, jos vaan muuten sietää sitä nyyhkyilyä. ;) säkös tykkäsit myös J. Sillanpäästä? :D

Red Hot Chili Peppers on hyvä, mutta aloin lopulta ahdistumaan sanoituksista. Siitä levystä luopuminen teki kipeää. :/ mutta en voi soittaa sitä kotonani. Äkkiseltään ei tule toista sellaista asiaa mieleen, josta luopuminen olisi kirpaissut, paitsi ehkä horiskooppien lukeminen. Näistä siis ei kukaan huomauttanut minulle, vaan aloin itse tuntea tarvetta näistä luopumiseen. Olen päätöksiini ihan tyytyväinen.
 
Blue
[QUOTE="Panpula";27518491]Minä olen ollut ikäni karismaattisissa piireissä. Tai no, se, mitä te pidätte karismaattisena, ei sisältäkatsoen aina sitä ole. Joskun normaali puheääni ja normaali käytös on kaikkein karismaattisinta. Pahinta on se, kun pidetään paljon ääntä, itketään ja esitetään, puhutaan ihmeistä ja nuista, mutta ollaan käytännössä lakattu uskomasta niihin.[/QUOTE]

Ok, oletin väärin. :)
 
öpö
Onko Juha Tapion diggaaminen syntiä uskiksille? Entä ateisteille? Hänhän aloitti gospellaulajana, mutta maallistui sittemmin. Nykyään hän ei ole tarpeeksi hengellinen uskiksille, eikä tarpeeksi maallinen suruttomille. Kuuntelen tällä hetkellä yhtä levyä läpi. Taidan säästää siitä vain pari hittibiisiä iPodille.
Kaikki uskovat eivät Juha Tapion kappaleita halua kuunnella, vaikka kuunttelivat hänen gospel musiikkia, ehkä se sitten on heille syntiä. Sinänsä mielenkiintoinen ongelma, koska tietääkseni Juha Tapion uskonnollinen vakaumus ei gospel ajoista ole mihinkään muuttunut.
 
"Panpula"
Alkuperäinen kirjoittaja minkälainen sanoma;27519418:
Siis mitä siinä laulussa pitää laulaa että se on syntistä?
No minua häiritsisi esimerkiksi kurkkunsa viiltämisestä laulaminen ynnä semmoinen. Ei se haittaa, että Jari Sillanpää laukeskelee heinillä härkien kaukalon.
 

Yhteistyössä