koira puri lasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Lapsi halaili koiraa ja ilmeisesti nykäisi turkista kipeästi, niin koira suuttui ja näykkäsi :( Lapsi on vielä pieni eikä osaa hoitaa koiraa oikein. Aiemmin ei ole vastaavaa sattunut. Mustelmalla selvittiin onneksi. Mielestäni koira ei saisi missään tilanteessa purra lasta. En halua jäädä odottamaan, että pahempaa tapahtuu :( Koira on rakas, mutta lapsi menee edelle. Mietin koiralle uuden kodin etsimistä tai monttuun laittoa. :´( Mahtaako onnistua elämä, niin että koiralla olisi aina kotona kuonokoppa päässä :(

Minkä ikäisestä koirasta kyse?

Koiraa ja pientä lasta ei jätetä samaan tilaan valvomatta!

Lapsi ei saa halata koiraa. Siinä lapsi ja lapsen kasvot tulevat liian lähelle koiraa jolloin koira voi reagoida odottamattomasti. Lisäksi silloin koiran on helppo myös reagoida huonosti jos lapsi tekee jotain odottamatonta.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
En ikinä päästä omaa lasta halailemaan koiraa, jossen ole itse vieressä. Tällöin pääsen varoittamaan molempia. Koiran ilmeistä/eleistä pystyy kyllä päättelemään mikäli menee liian pitkälle. On meilläkin monta tuollaista pientä näykkäisyä ollut, eihän lapsi muuten opi milloin menee liian pitkälle. Ei eläimeltä voi vaatia että se kaiken sietää, mutta ei se myöskään saa käydä päälle. Tilanteen mukaan ripitän sitten molempia tai sitä joka on syyllinen. Nyt tyttö on 3 vuotias ja leikkii jo hetkittäin hienosti koiran kanssa, ja komentaa sitä :)

Niin ja meillä koira on sellainen että pieni hammastaminen kuuluu koiran rotutyyppiin, joten olen alusta asti ollut todella varovainen näissä tilanteissa. Ei ole mikään herttainen sylikoira, viestii hienosti milloin ei pidä jostain ennen kuin varoittaa hampailla. Ei kuitenkaan pure.

Toi ei ole koiran vika, eikä kyse ole puremasta vaan varoitusnäykkäisystä. Siinä koira ei edes varsinaisesti avaa suutaan, vaan tökkää etuhampaillaan ja päästää pahan äänen.
Toi on sun oma vikasi. Pientä lasta ei saa päästää halailemaan koiraa, ei missään tilanteessa. Mitään kuonokoppia et ala laittamaan koiralle, kunhan alat vahtimaan lasta paremmin. Voihan nyt p*kele.

[QUOTE="vieras";27513322]Toi ei ole koiran vika, eikä kyse ole puremasta vaan varoitusnäykkäisystä. Siinä koira ei edes varsinaisesti avaa suutaan, vaan tökkää etuhampaillaan ja päästää pahan äänen.
Toi on sun oma vikasi. Pientä lasta ei saa päästää halailemaan koiraa, ei missään tilanteessa. Mitään kuonokoppia et ala laittamaan koiralle, kunhan alat vahtimaan lasta paremmin. Voihan nyt p*kele.[/QUOTE]

Meillä lapset nukkuivat koiran päällä pienenä ja halailivat minkä kerkesivät, mutta aina valvovan silmän alla. Ei tuo halailu nyt ihan tavatonta ole, mutta kaikki koirat eivät kestä lapsia kun ovat pieniä, koska heitä on niin vaikea lukea.

Toleranssi kasvaa koirallakin ja alkaa pikkuhiljaa ennakoimaan lasta.

jos tietämyksesi koirista on tuota luokkaa, niin etsi vaan uusi koti sille. lasta ja koiraa EI jätetä ilman valvontaa. halailu ON koiralle ahdistavaa, jopa pelottavaa. koiralla ON oikeus puolustaa itseään jos sitä satutetaan tai uhataan. muista, että koira on eläin ja sillä on eläimen vaistot. lapsi tarvitsee opastusta eläimen kanssa olemiseen ja eläin rauhaa lapselta.. huoh, voisin kirjoittaa piiiitkän tarinan tästä aiheesta, mutten nyt sorry vain jaksa. jos otatte jonkun eläimen niin perehtykää hiukan sen käyttäytymiseen ja signaaleihin. jos hankitte lapsen, opettakaa se "tavoille".

terveisin yhden lapsen ja yhden ex-kulkukoiran/ongelmakoiran- nykyisin melkein normaalikoiran omistaja. ;)

koiralla ON oikeus puolustaa itseään jos sitä satutetaan tai uhataan.

Mä en käyttäisi sanaa oikeus, koska ei koirilla ihmisyhteiskunnassa juurikaan sellaisia ole. Oikeus on saada lajityypillistä hoitoa, mutta jo lajityypillistä käytöstä joutuu koira rajoittamaan hyvin paljon ihmisen kanssa eläessään. Varoitusnäykkäisy on juurikin tällaista käytöstä, mutta kyllähän se säikäyttää ja saa monet suorastaan pois tolaltaan. Tällaisissa tapauksissa vika on tietysti aina ihmisen, joka kohtelee eläintä halinallena ja jättää tukalaan tilanteeseen yksinään.

Hommaa lapio, mene pihalle ja kaiva sinne kuoppa. Mene itse kuoppaan makoilemaan muutamaksi tunniksi ja mieti, missähän se vika nyt tässäkin asiassa oikeasti on. Sen jälkeen kun olet hoksannut asian oikean laidan, voit nousta kuopasta ja muuttaa tilanteen ihan omilla aivoillasi.

Ihan oikeasti siihen koiran laumakäyttäytymiseen PITÄÄ perehtyä ENNEN kuin sen koiran pistää monttuun tai antaa pahemman vaihtoehdon: kiertolaiselämän.

Anteeksi nyt vaan, mutta minä olen lyhyen elämäni aikana nähnyt näitä "ongelmakoiria" ihan liikaa jaksaakseni edes yrittää ymmärtää niitä ihmisiä, jotka näitä ristiriitoja ei osaa itse selvittää laumansa keskellä.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
[QUOTE="niin";27513450]tämäkin luu on kaluttu aikas usein läpi... tietyin syklein tämmöisiä aloituksia tippuu tänne.[/QUOTE]

Varmaan sen takia että koirafoorumeilla moiset ihmiset oltaisiin poltettu roviolla jo aikoja sitten.

• Tykkää
Lapsi on pieni eikä tajua käsitellä koiraa oikein, mutta koiran pitäisi tajuta että lapsi on pieni eikä ole satuttamassa sitä?

V*ttu mitä logiikkaa, koira on koira, ei se tajua että sun naperolla ei ole vielä älliä päässä. Etsi koiralle uusi koti ja älä enään koskaan ota itsellesi koiraa.

Hommaa lapio, mene pihalle ja kaiva sinne kuoppa. Mene itse kuoppaan makoilemaan muutamaksi tunniksi ja mieti, missähän se vika nyt tässäkin asiassa oikeasti on. Sen jälkeen kun olet hoksannut asian oikean laidan, voit nousta kuopasta ja muuttaa tilanteen ihan omilla aivoillasi.

Ihan oikeasti siihen koiran laumakäyttäytymiseen PITÄÄ perehtyä ENNEN kuin sen koiran pistää monttuun tai antaa pahemman vaihtoehdon: kiertolaiselämän.

Anteeksi nyt vaan, mutta minä olen lyhyen elämäni aikana nähnyt näitä "ongelmakoiria" ihan liikaa jaksaakseni edes yrittää ymmärtää niitä ihmisiä, jotka näitä ristiriitoja ei osaa itse selvittää laumansa keskellä.

Mä olen niin samaa mieltä. Ajattelin jo, että onko toi ap trolli, ettei noin älykääpiötä koiranomistajia voi jumalauta ollakaan.

Mistä näitä koiranomistajia sikiää, jotka eivät ymmärrä eläimen käyttäytymisestä mitään :headwall:

Tämä ihmetyttää koiraihmisissä helevetin paljon, tämä "mistä näitä sikiää pälä pälä" ja heti ollaan haukkumassa kun kaikki eivät ole koiran käyttätymisen spesialisteja. Eikö olisi hedelmällisempää antaa niitä neuvoja eikä typerää jälkiviisautta? Kun niitä koiria nyt kumminkin perhana soikoon ON kaikenlaisilla taapertajilla.

AP: Älä anna lapsen halata koiraa ja ikinä ei valvomatta edes koiran lähelle, jos lapsi ei tajua miten sen kanssa ollaan. Jos se nyt oli pelkkä varoitustokaisu niin se nyt ei minun mielestäni koirasta vaarallista tee. Ja tosiaan ota selvää enemmän koiran käyttäytymisestä ylipäätänsä.

Joo, mutta vitun tyhmää, antakaa niitä neuvoja pässit!

Nyt jumalauta.

Jossei ihminen ton vertaa ymmärrä koiran sielunelämästä ja laumakäyttäytymisestä mitään, että päästää lapsensa halailemaan koiraa (oli se sitten kuinka kiltti ja ihana ja satavarma hyvänsä) ilman mitään valvontaa, ja sen jälkeen tulee itkemään että pistää koiran kiertoon tai monttuun, niin mitäpä lottoat siitä mahdollisuudesta että tähän auttaa enää mitkään kirjaviisaat neuvot?!

Se tieto pitäis olla jo siellä päässä, me täällä palstalla ei paljoa voida konkreettisesti enää tuollaiseen tilanteeseen vaikuttaa, kun se vahinko on tapahtunut jo aikoja sitten. Kyse ei ole enää siitä, että koira näykkäisi lasta, vaan se ongelma on paljon suurempi ja moniulotteisempi mitä se "purema".

Jos neuvoa halutaan, niin kyllä, etsi koiralle vastuuntuntoinen, rodun tunteva koti, joka sitoutuu koiraan sen loppuelämäksi. Koiraa on turha rangaista kuolemalla virheestä, jota se ei tiennyt tehneensä. Jos haluaa kivan lemmikin mikä ei pure eikä vaadi koulutusta, niin akvaario oon aina hyvä vaihtoehto.

Nyt jumalauta.

Jossei ihminen ton vertaa ymmärrä koiran sielunelämästä ja laumakäyttäytymisestä mitään, että päästää lapsensa halailemaan koiraa (oli se sitten kuinka kiltti ja ihana ja satavarma hyvänsä) ilman mitään valvontaa, ja sen jälkeen tulee itkemään että pistää koiran kiertoon tai monttuun, niin mitäpä lottoat siitä mahdollisuudesta että tähän auttaa enää mitkään kirjaviisaat neuvot?!

Se tieto pitäis olla jo siellä päässä, me täällä palstalla ei paljoa voida konkreettisesti enää tuollaiseen tilanteeseen vaikuttaa, kun se vahinko on tapahtunut jo aikoja sitten. Kyse ei ole enää siitä, että koira näykkäisi lasta, vaan se ongelma on paljon suurempi ja moniulotteisempi mitä se "purema".

Jos neuvoa halutaan, niin kyllä, etsi koiralle vastuuntuntoinen, rodun tunteva koti, joka sitoutuu koiraan sen loppuelämäksi. Koiraa on turha rangaista kuolemalla virheestä, jota se ei tiennyt tehneensä. Jos haluaa kivan lemmikin mikä ei pure eikä vaadi koulutusta, niin akvaario oon aina hyvä vaihtoehto.

Just tämä maailmanlopun asenne!
Tuskinpa vaan on noin vakava tilanne, mutta jokainen äiti olisi huolissaan jos koira olisi purrut. Mitä se AUTTAA täällä vinkua, että pistä vaan monttuun sitten nyyh nyyh????
Tehän sitä koiraa olette sinne monttuun saattamassa, kun sanotte, ettet osaa kuitenkaan, EI VOI MITÄÄN.

Typerää!

Just tämä maailmanlopun asenne!
Tuskinpa vaan on noin vakava tilanne, mutta jokainen äiti olisi huolissaan jos koira olisi purrut. Mitä se AUTTAA täällä vinkua, että pistä vaan monttuun sitten nyyh nyyh????

Tottakai on huolissaan, minäkin olisin jos koirani purisi lastani. Mutta ensimmäisenä en lähtisi teilaamaan koiraa sen vuoksi, vaan miettisin mitä voin itse tehdä paremmin, jotta sekä lapsella että koiralla olisi tasapainoinen olo perheessä.

En halua jäädä odottamaan, että pahempaa tapahtuu Koira on rakas, mutta lapsi menee edelle. Mietin koiralle uuden kodin etsimistä tai monttuun laittoa. :´( Mahtaako onnistua elämä, niin että koiralla olisi aina kotona kuonokoppa päässä

Pyydettiinkö sinun mielestäsi tässä mitään hyviä neuvoja siihen, miten asiaan voisi tuoda jotain muutosta? Onko tässä kysymyslausetta, jossa nimenomaan esitetään se ajatus, että haluttaisiin tehdä itse asialle jotain? Joko olen sokea, tai sitä kysymystä ei tuossa ole. AP sanoo suoraan harkitsevansa uutta kotia tai monttua, ja viimeisenä murehtii sitä että mahtaako elämä onnistua jos koiralla olisi kuonokoppa kotona. No ei onnistu, se ei ole elämisen arvoista elämää koirallekaan.

Tehän sitä koiraa olette sinne monttuun saattamassa, kun sanotte, ettet osaa kuitenkaan, EI VOI MITÄÄN.

Typerää!

Todennäköisesti kukaan ei olisi montusta puhunut mitään, ellei AP itse olisi niin aloituksessaan sanonut, ja heittänyt tätä vaihtoehtoa ilmaan. Todellakin, minä kannatan ennemmin kuoppaan laittamista kuin sitä, että koira menee toiseen samanlaiseen kotiin, ja pahimmassa tapauksessa alkaa elämään kiertolaiselämää, ja jossain vaiheessa siitä tuleekin "ongelmakoira" vain ymmärtämättömyyden vuoksi. Se että ihminen oikeasti hakee koiralle asiantuntevan kodin, vie usein aikaa, eikä tässä tapauksessa AP halunnut "jäädä odottamaan että pahempaa tapahtuu", joten monttu olisi koiralle armollisempi vaihtoehto, kuin nopeasti hankittu koti sieltä mistä ensimmäisenä saadaan.

Todennäköisesti ap hakee apua avautumalla asiasta täällä.
Autat koiraa parhaiten auttamalla omistajaa. Ikävä fakta vaan on se, että on PALJON ihmisiä, jotka ottavat koiran välittämättä selvittää rodusta muuta kuin sen, miltä se näyttää. Joskus kaikki menee hyvin, usein ei. KUN nämä ihmiset sitten hakevat apua ja neuvoja, niitä pitäisi antaa.. Jos käydään heti silmille kun yleinen syyttäjä, eihän kukaan uskalla edes kysyä keltään mitään.

Ehkä ap ei nähnyt muuta vaihtoehtoa vajaan tietämyksensä VUOKSI kuin antaa koiran pois tai lopettaa? Hän tietää nyt paremmin. Eikö se ole hyvä asia?

Valitettavasti en näe vieläkään aloituksessa mitään viitteitä siihen, että jotain neuvoja oltaisiin kysytty tai haluttu asian korjaamiseksi. Tulkitsen sen itse niin, että viestissä vain ilmoitetaan koiran purreen lasta, ja tätä mieltä asiasta nyt ollaan.

On uskomatonta ettei koiraa hankitessa oteta selvyyttä koirista yleispätevästi, ja rodusta itsestään (tai roduista, jos on sekarotuinen kyseessä), koska se kuuluisi kyllä jokaisen velvollisuuksiin tehdä niin. Joka tapauksessa näin kuitenkin tapahtuu, ja tulee näitä ikäviä tilanteita missä on käynyt väärin, ja syyt siitä heitetään ensimmäisenä koiran niskaan.

Neuvoja toki saa ja pitääkin kysyä jos siltä tuntuu, mutta kritiikkiä täytyy silloin osata sietää. Siinä tilanteessa vielä paremmin, jos niitä neuvoja ei kysytä ja tulee saamaan suorastaan paskaa niskaansa.

• Tykkää
kiitos kaikista haukuista.

Tajuan ja tajusin jo aikaisemmin että oma vika. Harmi jos ei käynyt aloituksesta selville. Koira ei nyt lähde kiertoon, eikä mihinkään muuallekaan. Säikähdin todella tilannetta.

Antakaapa fiksut nyt niitä kirja vinkkejä mistä alkaa älyvarastoa kartuttamaan.

kiitos kaikista haukuista.

Tajuan ja tajusin jo aikaisemmin että oma vika. Harmi jos ei käynyt aloituksesta selville. Koira ei nyt lähde kiertoon, eikä mihinkään muuallekaan. Säikähdin todella tilannetta.

Antakaapa fiksut nyt niitä kirja vinkkejä mistä alkaa älyvarastoa kartuttamaan.

Sillä lailla. (Kannattaisiko nyt joidenkin koiraihmisten alkaa opiskella myös sitä ihmisen viestintää...)

Koirakirjoja on paljon, kannattaa googlailla ja hakea vinkkejä. Minä luin viimeksi Patricia B. McConnellin Hihnan toisessa päässä - opas koiranomistajan käyttäytymiseen, ja sain siitä paljon ahaa-elämyksiä. Tuire Kaimiolla on myös hyviä kirjoja.

Osta tai lainaa Jan Fennellin kirjat Kuuntelen koiraani ja Koulutan koirani. Hyvin yksinkertaisesti selitettyjä ongelmatilanteita ja niihin ratkaisuja. Sitten on kirja Arjelle kultareunus, jota en ite oo lukenu mutta kuullut olen siitä hyvää. Kirjoittajaa en tiiä. Vielä olisi pertti Vilanderin Koirankorjauskirja ja tietty Cesar Millanin kirjat. Näitä oon opiskellut ja noukkinut neuvon sieltä, toisen tuolta. Eli soveltaen meille sopivia juttuja. Ja meilläkin on entinen lapsennäykkijä koira. Ei näyki enää mutta aina lapsen leikkiessä vieressä seuraan koiran ilmeitä ja eleitä. Ja kun he hetken ovat leikkineet kiltisti, ohjaan koiran välillä toiseen huoneeseen tai portin taakse huilaamaan. En liitä tähän mitään rangaistusta vaan teen asiasta positiivisen. Ja lapsen annan hyvin maltillisesti leikkiä koiran lähellä, halailla saa mutta minä, laumanjohtaja päätän milloin on halailut halailtu. Rauhallisesta käytöksestä kehun aina ja suora nopea positiivinen palaute vahvistaa koiran ja lapsen sidettä. Näin siis meidän "säännöt"! :)

Tuire Kaimion kirjat ovat hyviä aloittaa, selkeitä ohjeita ja neuvoja, simppeleitä ohjeita.

Tuosta Vilanderin Koirankorjauskirjasta olen kuullut erittäin paljon huonoa, en niitä neuvoja ainakaan suoralta kädeltä lähtisi kokeilemaan.

Koirakerhot myös satunnaisesti järjestävät luentoja koskien koiran käyttäytymistä, kannattaa googlata jos oman paikkakunnan kerholla on jotain tarjolla.