Näin säästät 10 000 euroa vuodessa

Blue
[QUOTE="Zap";27486375]Ei minulla ole 40-tonnin autoa, vaan noin 85-tonnin!! Lainaa on 40-tonnia. Ne ovat minun rahojani ja olen sijoittanut muuhunkin paljon järjettömämpään. Toisten elämää on nimittäin vaikea arvioida, varsinkin silloin kun toista ei tunne![/QUOTE]

Sitähän minäkin. Joten jos sinulla ei ole muuta motiivia hankkia tietynlaista autoa kuin "koska mulla on siihen varaa ja haluan rehvastella" niin olet ehkä vähän väärä ihminen puhumaan siitä mitä on järkevä sijoittaminen. Toki voit kertoa siitä miten itse "sijoitat" mutta älä mollaa muita.
 
"vieras"
Tottakai jostain voisi nipistää vielä, mutta en millään sais kymppitonnia kasaan.Esim. alkoholia ja tupakkaa en käytä, ulkona syödään todella harvoin , jne.

Tottakai joillain tekee joskus tiukkaa eikä ole varaa mihinkään ylimääräseen, mutta oikeesti.. .tämä on elämämme, yksi ainoa, pitääkö se elää jatkuvasti kituutellen? Jos joku nauttii jokapäiväsestä limustaan niin onko se niin kamalaa? Tottakai vähällä elää, mutta jos on mahdollisuus nauttimiinsa asioihin, niin miksi niistä pitäisi karsia.

Eihän kenenkään ole pakko nautinnoistaan karsia jos ei halua, mutta tietysti voi ajatella niinkin, että kun luopuu jostain, saa kenties jotain suurempaa ja parempaa tilalle. Osa ihmisistä elää niin hetkessä, että ei osaa ajatella yhtään tulevaisuuttaan. Jollekin esim. 10 000€ on niin iso rahasumma, että sellaisen kokoonsaaminen voi tuntua täysin mahdottomalta...eli miksi luopua siitä päivittäisestä tupakka-askista, karkkipussista ja limupullosta...Osalla ei ole pitkäjänteisyyttää säästämiseen, ikävä kyllä.
 
hellsbells
Tottakai kannattaa säästää asuntoon, mutta noita säästövinkkejä on tosiaan iltalehdessäkin vähintään vuoden välein - säästä siitä ja säästä tästä. Jätä limut, kahvit, autot, kerran vuodessa käydyt laivareissut, jnejnejne väliin ja säästät näin paljon. Jos elämä on aina vaan sitä rahan laskemista, niin kyllä mä väitän että jää paljosta paitsi.

Nojooh,... tosiaan tuo kymppitonni vuodessa on todella utopistinen minulle - tulot on vuodessa alle 20 000 euroa, ja nyt älomalla tottakai huimasti vähemmän vielä.
 
"vieras"
[QUOTE="Zap";27486375]Ei minulla ole 40-tonnin autoa, vaan noin 85-tonnin!! Lainaa on 40-tonnia. Ne ovat minun rahojani ja olen sijoittanut muuhunkin paljon järjettömämpään. Toisten elämää on nimittäin vaikea arvioida, varsinkin silloin kun toista ei tunne![/QUOTE]

Paljonko tuon hintaisessa autossa autosi arvo alenee vuodessa? Oletko laskenut?
 
"vieras"
Tottakai kannattaa säästää asuntoon, mutta noita säästövinkkejä on tosiaan iltalehdessäkin vähintään vuoden välein - säästä siitä ja säästä tästä. Jätä limut, kahvit, autot, kerran vuodessa käydyt laivareissut, jnejnejne väliin ja säästät näin paljon. Jos elämä on aina vaan sitä rahan laskemista, niin kyllä mä väitän että jää paljosta paitsi.

Nojooh,... tosiaan tuo kymppitonni vuodessa on todella utopistinen minulle - tulot on vuodessa alle 20 000 euroa, ja nyt älomalla tottakai huimasti vähemmän vielä.

Eihän nuo säästövinkit sitä tarkoita, että elämä menee pelkäksi eurojen pihistelyksi. Meillä säästetään juuri noissa luetelluissa jutuissa ja monessa muussa pikkujutussa: ei ostella karkkeja tai limsoja, ei harrasteta mitään rahapelejä, ei muovipusseja, käytetään paljon julkisia liikkumiseen, ei tupakkaa tai alkoa jne... Mutta sitten taas saatetaan välillä käydä koko perhe ravintolassa syömässä tai tehdä kiva kylpyläreissu. Eli säästetään kaikessa pienessä ja käytetään ne kertyneet roposet johonkin vähän isompaan kivaan, silti säästöönn jää vielä mukavasti paljon isompiinkin säästökohteisiin. Eli vaikka meillä säästetään, se ei tarkoita kaikessa kituuttamista. Mutta juurikin noissa pienissä jutuissa on hyvin helppo säästää, koska suurin osa on vain tottumisesta, muistamisesta ja itsekurista kiinni (otetaan aina kauppakassit kauppaan mukaan, ei juoda itse eikä opeteta lapsia kittaamaan limsoja, kävellään kaupassa karkkihyllyn ohitse...).
 
.d.f.m
[QUOTE="Zap";27486375]Ei minulla ole 40-tonnin autoa, vaan noin 85-tonnin!! Lainaa on 40-tonnia. Ne ovat minun rahojani ja olen sijoittanut muuhunkin paljon järjettömämpään. Toisten elämää on nimittäin vaikea arvioida, varsinkin silloin kun toista ei tunne![/QUOTE]

Typeryyttä on monenlaista...

Auto ei ole sijoituskohde. Sen arvo putoaa samantien, kun ajat sen liikkeestä ulos.
Kai tiesit tämän?
 
[QUOTE="Zap";27486270]Se huippu olen minä! Isämiehellä ei tunnu oikein olevan hanskassa se, miten varallisuutta kannattaa sijoittaa. Minulla olisi vara ostaa se tämän hetkinen auto käytännössä ilman lainaa, mutta tässä ei ole mitään järkeä. Minun autolainani hinta on nyt 2,1% ja jos olisin maksanut autoni käteisellä, olisin hukannut välittömästi 40-tonnia ja auton ikääntyessä koko ajan lisää.

Sitä vastoin otin autolainan sillä 2,1% korolla ja sijoitin tämän 40-tonnia muualle. Sijoituksen reaalituotto (juuri tarkistettu) on nyt 11,83%. Eli käteisellä auton maksaminen olisi ollut täyttä hulluutta. Onneksi on näitä "älykkäitä" isämiehiä, jotka pistävät säästöt autoon ja rehvastelevat sillä, ettei ole koskaan tullut otettua euroakaan lainaa autoihin. TOTAALISTA HULLUUTTA!!!!

Suuria investointeja ei kannata oikeastaan koskaan tehdä käteisrahalla, mikäli sitä käteistä on. Käteinen täytyy sijoittaa paremmin kuin hankittavan tavaran reaalikorko. Onnea Isämiehelle loppuunajetun velattoman Mersun ja prätkän kanssa. Siinä on säästöt järkevästi käytetty![/QUOTE]

No niin, terve taas!

Kuten varmasti itsekin tiedät, sellaisia investointeja, jotka eivät tuota mitään, ei koskaan ole järkevää tehdä lainarahalla, olipa tämän lainarahan hinta kuinka alhainen tahansa. Tämähän on ihan sijoitustalouden perussääntö, josta en usko sinunkaan vakavissasi olevan eri mieltä. Esim. asuntosijoittamisessa velkavivun käyttäminen on ihan ok ja oikeastaan enemmänkin; se on jopa suositeltavaa.

Tuon autolainasi "hinta" sijoituksena ei tietenkään ole tuo mainitsemasi 2,1%, vaan se on 2,1% + auton arvon alenema. Uuden auton arvo pudonnee 10-15% prosenttia vuodessa, joten "autosijoituksesi" todellinen kustannus on joka tapauksessa reilusti yli kymmenen prosenttia vuositasolla. On siis likimain varmaa, että tuo vaihtoehtoisten sijoitustesi tuotto (11,83% näinä aikoina, onnea vaan!) ei riitä edes kompensoimaan autosi arvon alenemaa.

Itse en tietenkään pistä säästöjäni sen paremmin autoon kuin moottoripyöräänkään, vaan ainoastaan osan sijoitusteni tuotosta.

Sinänsä tuo "keksintösi" (sijoitusten tuotto on lainan korkoa suurempi) ei tietenkään ole uusi. En vain ole aikaisemmin kuullut kenenkään perustelevan kulutushyödykkeiden hankkimista lainalla siihen vedoten. :)
 
Sain itselleni laskettua 2500 euron säästöt. :D Haha.


1. Lopeta limsan juonti
Juon limua pari kertaa kuussa, mutta ok, voin lopettaa. :rolleyes:
Säästö vuodessa: 500 euroa.

2. Puolita herkkujen syönti
EN TAHDO! :vampire:
Säästö vuodessa: 189,5 euroa

3. Lopeta tupakointi
En polta. :(
Säästö vuodessa: 1800 euroa

4. Keitä oma kahvisi
Ostan pahvi-latten tosiaan useana aamuna viikossa. Se on arjen luksusta. :ashamed:
Säästö vuodessa: noin 480 euroa.

5. Eväät töihin
Tämän olen jo tehnyt.
Säästö vuodessa: 1600 euroa.

6. Vähennä alkoholin juomista
En juo ravintolassa juuri koskaan, kotonakin aika edullisesti. :rolleyes: Eli koko mainittua summaa en säästäisi millään.
Säästö vuodessa: 1040 euroa.

7. Älä osta muovipusseja
En ostakaan.
Säästö vuodessa: 51 euroa.

8. Osta lihaa halvalla illalla
Ostan niitä oranssin lapun tuotteita aina kun näen. :D
Säästö vuodessa: 234 euroa.

9. Osta kaupan halpismerkkejä
Juu juu, hyviä ovat.
Säästö vuodessa: 1440 euroa.

10. Vähennä autoilua
En vähennä, nyt jo on ihan minimissä.
Säästö vuodessa: 360 euroa.

11. Laskuta nettisi firmalla
Ei onnistu.
Säästö vuodessa: 240 euroa

12. Katso kumman nimissä vakuutus on
Jaa. Meillä on kotivakuutus miehen nimissä, mutta ei kai siihen vaikuta sukupuoli...
Säästö vuodessa: 150 euroa

13. Kilpailuta sähkösopimuksesi
Tehty jo.
Säästö vuodessa: 500 euroa

14. Vähennä ravintolaruokailua
En syö ulkona niin usein.
Säästö vuodessa: 780 euroa

16. Juo hanavettä
Tietenkin juon.
Säästö vuodessa: 125 euroa

17. Vältä heräteostoksia
:ashamed:
Säästö vuodessa: 260 euroa.


18. Aja taloudellisesti
Ajan ajan, superkuski. :saint:
Säästö vuodessa: 180 euroa.
 
"Zap"
Sitähän minäkin. Joten jos sinulla ei ole muuta motiivia hankkia tietynlaista autoa kuin "koska mulla on siihen varaa ja haluan rehvastella" niin olet ehkä vähän väärä ihminen puhumaan siitä mitä on järkevä sijoittaminen. Toki voit kertoa siitä miten itse "sijoitat" mutta älä mollaa muita.
Kukahan mollaa ketäkin??? Aiemmassa threadissa kyseltiin autolainojen suuruutta ja ilmoitin vain, että minulla on 40-tonnia autolainaa. Tämä kirvoitti Isämiehen mm. tässä ketjussa irvailemaan "sille heikkolahjaiselle, joka on ottanut 40-tonnia autolainaa". Aiemmin en ole viitsinyt kertoa, että minulla saattaa olla keskimääräistä enemmän varallisuutta, mutta Isämiehen kommentointi kirvoitti minut antamaan lainalle perspektiiviä.

Olen edelleen sitä mieltä, että toisten laina/sijoitus/varallisuus tms. asioita on mahdotonta anonyymisti käsitellä.
 
Ilmeisesti mä kulutan sen 10 000 euron määrän vuodessa, koska noi on itsestäänselvyyksiä mulle- noin toimin :D

Netti on ainut asia jota en voi ruksata, se maksetaan kyllä itse.

En mä nyt niin pal palstaile sentäs, enhän :O
 
[QUOTE="Zap";27486541]
Olen edelleen sitä mieltä, että toisten laina/sijoitus/varallisuus tms. asioita on mahdotonta anonyymisti käsitellä.[/QUOTE]

Olen eri mieltä, mutta lopputuloksen kannalta turhaa se sen sijaan on usein, koska - tietoisesti tai tiedostamatta - käsiteltävä henkilö jättää olennaisia asioita kertomatta.

Silti keskustelu sinänsä on aivan mahdollista.
Ja viihdyttävääkin.
Ja siksi ei siis oikeastaan edes turhaa.
Etenkään perjantaisin.
 
"vieras"
1. Limsaa en juo juuri ollenkaan, joten siitä ei kerry säästöjä

2. Puolita herkkujen syönti: meillä on 1 karkkipäivä viikossa, ja siitä ei tingitä :)

3. Emme tupakoi, joten säästöä ei voi syntyä

4. Keitän aina oman kahvini, lisäksi työpaikalla on ilmainen kahvi.

5. Eväät töihin: nyt maksan työpaikan ruoasta 2,50€/päivä, joten merkittävää säästöä ei eväisiin nähden kerry.

6. Alkoholia menee 2 annosta kuukaudessa, ei tarvitse vähentää

7. Emme osta muovipusseja, kaupassa aina oma pussi mukana

8. Lihaa ostan harvoin halvalla, haluan tuoreempaa lihaa.

9. Ostan jo nyt kaupan halpismerkkejä

10. Autoilu on minimissä

11. Netti sisältyy vuokraan --> ei voi säästää

12. vakuutukset minun nimissä

13. Sähkösopimuksen voisi kilpailuttaa

14. Emme syö ravintolassa kuin kerran-kaksi vuodessa

16. Juon aina hanavettä

17. En tee heräteostoksia

18. Pyrin ajamaan taloudellisesti.

Eli meidän perheessä säästetään jo nyt. Lisäksi lehtiä ei tilata, kirjat lainataan kirjastosta, vaatteet ostetaan kirpparilta tai alesta ym.
 
[QUOTE="Zap";27486541]Tämä kirvoitti Isämiehen mm. tässä ketjussa irvailemaan "sille heikkolahjaiselle, joka on ottanut 40-tonnia autolainaa". [/QUOTE]

Mitä mitä mitä! Muistaakseni kirjoitin kyllä "huippu", en "heikkolahjainen"... :)
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27486529:
No niin, terve taas!

Tuon autolainasi "hinta" sijoituksena ei tietenkään ole tuo mainitsemasi 2,1%, vaan se on 2,1% + auton arvon alenema. Uuden auton arvo pudonnee 10-15% prosenttia vuodessa, joten "autosijoituksesi" todellinen kustannus on joka tapauksessa reilusti yli kymmenen prosenttia vuositasolla. On siis likimain varmaa, että tuo vaihtoehtoisten sijoitustesi tuotto (11,83% näinä aikoina, onnea vaan!) ei riitä edes kompensoimaan autosi arvon alenemaa.
Lähtökohtaisesti hankin sen auton, jonka haluan. Jos hankkisin sen 10-vuotta vanhan Mesun, en kävisi tätä keskustelua. Auto ei ole investointi, kuten itsekin olet todennut ja varmasti kaikille hyvin tiedossa. Auto on omalla tavalla investointi omaan hyvinvointiin ja olen katsonut hyvinvoinnin tuoton olevan sijoitusmenetystä suuremman.

Jos olisin lyönyt 85-tonnia ilman lainaa suoraan autoon, olisi tuon "investoinnin" aarvonalenema ensimmäiseltä vuodelta noin 20% ja siitä eteenpäin 10-15% luokkaa. Tätä hankinnan arvonalenemaa on järkevin kompensoida ottamalla halvempaa rahaa ja sijoittamalla käteisvaranto paremmin. Näin reaali-investoinnin ja arvonaleneman osuus on pienempi kuin käteisostolla.

Varmasti havaitset nyt, että auton osto käteisellä ei ole järkevää, mikäli sinulla on mahdollisuus tehdä toisin.
 
"vieras"
No asunto on velaton, sitä varten nyt ei tarvitse säästellä. Noista karkeista ja limpoista ja ulkona syömisestä voisi jotain säästää, tosin limpparit ostetaan isoissa pulloissa ja litrahinta on halvempi kuin maidolla. Eikä meidän marketissa mitään lihoja illalla halvalla myydä. Eikä niitä lihoja varten viitsisi ostella uutta pakastinta, nykyiseen mahtuu niin vähän tavaraa, ettei lisälihoille ole enää tilaa. Ja se liha kärsii siitä pakastamisesta, mieluummin ostan tuoretta tarjouksesta.

Muihin säästökohteisiin ei muutenkaan juuri mitään mene.
 
"vieras"
Meillä nuo herkut pahin. Mutta toisaalta meitä on 8 ja tuo 200 e vuodessa taitaa riittää kuitenkin. Että en kovin pahana pidä.
Limsa on kans kakspiippuinen juttu. Sitä juodaan tiettyjen ruokien kanssa. Ja joskus saunajuomana. Toisaalta jos tilalle ostaa maitoa tulee se kalliimmaksi.
Muovipussit on mistä en vaan osaa luopua. en muista ikinä ottaa kotoa kangaskassia mukaan..
 
"Vieras"
Heh, olisipa mahtava säästää noin paljon. Koko vuoden työansiot ei ole kuin muutaman tonnin tuohon lisää.
Ristus, oisinpa tajunnut tuon aikaisemmin. Juu, eipä ole pienipalkkaisen säästövinkkejä nämä ei....
 
[QUOTE="vieras";27486552]Mihin Isämies sijoittaa?[/QUOTE]

Tällä hetkellä lähinnä muutamaan Seligsonin indeksirahastoon. Vanhastaan minulla on jonkin verran suoria osakesijoituksia ja jopa vapaaehtoinen eläkevakuutus, jonka olen mennyt nuorena ja tyhmänä tekemään, ja jota kadun sydämeni pohjasta.

Tarkoitukseni olisi hankkia lähiaikoina (1-2 vuoden kuluessa) sijoitusasunto tai parikin, mutta tilanne asuntomarkkinoilla on juuri tällä hetkellä sen verran epävarma, että olen lykännyt tätä. Ja kun pitäisi löytää riittävän hyvä kohdekin... :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27486601:
Tällä hetkellä lähinnä muutamaan Seligsonin indeksirahastoon. Vanhastaan minulla on jonkin verran suoria osakesijoituksia ja jopa vapaaehtoinen eläkevakuutus, jonka olen mennyt nuorena ja tyhmänä tekemään, ja jota kadun sydämeni pohjasta.

Tarkoitukseni olisi hankkia lähiaikoina (1-2 vuoden kuluessa) sijoitusasunto tai parikin, mutta tilanne asuntomarkkinoilla on juuri tällä hetkellä sen verran epävarma, että olen lykännyt tätä. Ja kun pitäisi löytää riittävän hyvä kohdekin... :)
Oletko ollut tyytyväinen Seligsonin tuottoon? Oletko seurannut miten vertautuu muihin indeksirahastoihin?
 

Yhteistyössä