Miksi teette lapsia, jos ette hoida ja kasvata niitä itse?

• Viestiketjun aloittaja Pakko kysyä näin päin
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mää tiän;27474809:
Pakkohan tuohonkin on uskoa ;)
Niin,voihan se joillekin olla vähän hankalampaa käsittää että muutkin ihmiset saattavat olla ihan yhtä hyviä kuin sinä ja sinun perheesi. Yhtälailla "pakko" minunkin on uskoa tuohon vuodatukseesi täydellisistä lapsistasi ja heidän ylivertaisesta etulyöntiasemastaan päiväkodissa hoidettuihin nähden. Tosiasiahan on että ei kotihoito sitä älykkyyttä tee,valitettavasti myös kotihoidossa kasvaneet voivat olla vähän "hitaita" ;)

mää tiän
[QUOTE="vieras";27474831]Niin,voihan se joillekin olla vähän hankalampaa käsittää että muutkin ihmiset saattavat olla ihan yhtä hyviä kuin sinä ja sinun perheesi. Yhtälailla "pakko" minunkin on uskoa tuohon vuodatukseesi täydellisistä lapsistasi ja heidän ylivertaisesta etulyöntiasemastaan päiväkodissa hoidettuihin nähden. Tosiasiahan on että ei kotihoito sitä älykkyyttä tee,valitettavasti myös kotihoidossa kasvaneet voivat olla vähän "hitaita" ;)[/QUOTE]

Protestoin eniten sitä, että töihin meneminen ja hoitopaikkaan laittaminen on sitä yhteiskunnallisesti mahtavinta toimintaa. Kun se ei sitä tosiaankaan aina ole.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mää tiän;27474855:
Protestoin eniten sitä, että töihin meneminen ja hoitopaikkaan laittaminen on sitä yhteiskunnallisesti mahtavinta toimintaa. Kun se ei sitä tosiaankaan aina ole.
Ei sitä ole myöskään lapsien liukuhihnatuotanto ja sosiaalituella eläminen.

Jos nyt ajatellaan vaikka ihan lähimenneisyyttä tuolla 1900-luvun alkuvuosikymmenillä,niin ihmiset tekivät töitä ihan oikeasti elääkseen. Siis jos et tehnyt työtä leipäsi eteen niin sitä leipää ei ollut. Nykyään on hieno ja todella tarpeellinen yhteiskunnan tukiverkko niille jotka tuolloin viime vuosisadan alussa olisivat nähneet nälkää tai kuolleet. Harmillisesti ihmiset kuitenkin kuvittelevat että omillaan pärjääminen on nyt toisarvoista koska on tämä systeemi jonka varaan voi heittäytyä kun ei huvita eikä jaksa. Eikö se nyt ole ihan perusjuttu että ihminen elättää itsensä ja jos ei jostain syystä siihen kykene niin turvautuu yhteiskunnan apuun ettei kuole nälkään tai joudu kadulle. Jos ei ole rahaa hoitaa lasta kotona niin silloin sitä ei ole.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja mää tiän;27474855:
No kyllä se toiminta vaan on se, mikä tätä koko yhteiskuntaa pyörittää. Että sitä kautta se on yhteiskunnallisesti mahtavinta toimintaa.

Ja missään en ole koskaan nähnyt tutkimusta, että suuret lapsijoukot ovat traumatisoituneet sen takia, että heidän vanhempansa haluavat käydä töissä ja huolehtia myös taloudellisesti lapsistaan.

Blaaaaaaaaaaaaaaaaah...

Ihan sama! <3

Oonkohan mä ollu tommonen silloin kun oon lapsen kans ollu kotona? Kapeakatseinen, "vain mun tyyli on oikein" jne..

En muistaakseni. Mut joo ihan suoraan oon ton tyttäreni saanu kasvatettua vaikka töissä oonki käyny.

gggg
... muistakaapa että ne lastenpsykiatriset ei suinkaan täyty työssä käyvien vanhempien lapsista. Vaan suurimmassa osassa tapauksista kodeista joissa yksi suuri ongelma on taloudellinen toimeen tuleminen ja sen kaikki lieveilmiöt. Totta "rikkaita rukkiakin" on siellä niitä joiden vanhemmille vain ura ja raha o n merkinnyt. MUTTA enemmistö tulee perheistä jotka jo muutenkin ovat sosiaalisen tuen varassa. VALITAN.

Toimeentulon takaaminen, näin yt-buumien aikaa on HELVETIN oleellinen osa turvallista kotiympäristö. Eilenkin täällä joku vuosikausia kotona ollut mamma tilitti ja itki kun mies lomautetaan ja rahat loppuu. MITÄ VASTUULLISTA vanhemmuutta tuo on? Pehmeiden arvojen lisäksi VASTUULLISET vanhemmat kantaa myös huolen tästä raadollisemmasta maailmasta eli perutoimeentulosta.

Ja vittu ne miehetkään mitään supertyyppejä ole joiden velvollisuus on kantaa yksin tuo taakka.

Mä toivoisin suomeen parempia osa-aikaisia työmahdollisuuksia, niin isille kuin äideillekin.

"vieras"
... muistakaapa että ne lastenpsykiatriset ei suinkaan täyty työssä käyvien vanhempien lapsista. Vaan suurimmassa osassa tapauksista kodeista joissa yksi suuri ongelma on taloudellinen toimeen tuleminen ja sen kaikki lieveilmiöt. Totta "rikkaita rukkiakin" on siellä niitä joiden vanhemmille vain ura ja raha o n merkinnyt. MUTTA enemmistö tulee perheistä jotka jo muutenkin ovat sosiaalisen tuen varassa. VALITAN.

Toimeentulon takaaminen, näin yt-buumien aikaa on HELVETIN oleellinen osa turvallista kotiympäristö. Eilenkin täällä joku vuosikausia kotona ollut mamma tilitti ja itki kun mies lomautetaan ja rahat loppuu. MITÄ VASTUULLISTA vanhemmuutta tuo on? Pehmeiden arvojen lisäksi VASTUULLISET vanhemmat kantaa myös huolen tästä raadollisemmasta maailmasta eli perutoimeentulosta.

Ja vittu ne miehetkään mitään supertyyppejä ole joiden velvollisuus on kantaa yksin tuo taakka.

Mä toivoisin suomeen parempia osa-aikaisia työmahdollisuuksia, niin isille kuin äideillekin.
Täyspeesi tälle. Herätkää naiset, ei se toimeentulo pelkästään miesten vastuulla pitäisi olla! Jokainen itseään kunnioittava nainen ymmärtää hoitaa myös omat asiansa kuntoon ennen lapsen saamista, jos sattuukin tulemaan vastaan tilanne että toinen estyy tekemästä töitä. Sen vastuun sysääminen toisen ihmisen huoleksi on täyttä vastuun pakoilua mun mielestä.

"mamma"
Alkuperäinen kirjoittaja mää tiän;27474537:
Älä sinäkään aseta itseäsi hyväntekijän osaan, kun kulutat samalla valtavan määrän verorahoja viemällä lapsesi hoitoon. Töissä käyvät voivat kiittää omalta osaltaan niitä, jotka lähes ilmaiseksi hoitavat lapsensa ja jättävät hoitopaikat niille, ketkä sinne kiivaasti haluavat.
Noh, minun palkastani menee noin 1000€ veroa joka jo vastaa suurin piirtein sen määrän rahaa mitä se lapsen hoito maksaa oikeasti. Sen lisäksi maksan lapsen hoidosta 254€. Miehen palkasta menee sen 2000€ veroa eikä meillä ole kuin 1 lapsi. Emme nosta mitään sossun etuukisa, emme ole koskaa luukkuun edes tutustuneet. Asiaan kuuluvat edut olemme automatic saaneet ja lapsilisä, ne mitkä kaikille kuuluu siis.
Eli ihan kun olen sen pitkän matikan suorittanut niin ainakin voi sanoa että se lapsen päivähoito kyllä tulee ihan maksettua, omista rahoista.
Ja vielä voisi lisätä että terveysaseman palveluita emme juurikaan ole käyttäneet vaikka lapsi onkin sairastellut paljon, joten emme siinäkään kuluta yhteisiä varoja vaan yksityisellä lääkäriasemalla olemme käyneet putkituksetkin hoitamassa.

Kyllä minusta 3254€ kattaa sen päivähoidon, eikö sinustakin? Lisäksi siitä jää sinullekin luukulta noudettavaa rahaa ;)

PS. Enkä ole niin urpo ettenkö ymmärtäisi että verorahoja menee muuhunkin kuin lasten hoitoon mutta kyllä meidän verorahoista riittää kustantamaan vähintään sen mitä meidän perhe niitä yhteisiä rahoja kuluttaakin.

"äippä12"
Hesarissa oli muutama viikko sitten juttu, jossa tehtiin laskelma yhteiskunnan kuluista tapauksessa että äiti vie Vantaalla lapsensa 2-vuotiaana päivähoitoon tai hoitaa häntä kotona. Vanhemmat olivat keskituloisia, mikä tarkoittaa että äidin palkka oli jotain 3000e. Lopputulos oli, että päivähoito oli yhteiskunnan kannalta taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto, kotihoito myös maksaa tukien ja menetettyjen verojen muodossa.

Ja tiedän, että kaikki äidit eivät tienaa kolmea tonnia jne mutta kotona on myös suuri joukko äitejä, joilla tämän tyyppiset tulot on.

Arvot, arvot, arvot...

- halutaan ylläpitää korkeaa elitasoa ja aidosti uskotaan että onni tulee sen myötä
- minäkuva on rakennettu vahvasti uran perusteella
- halutaan turvata taloudellisesti lasten tulevaisuus
- sosiaalisen ja ekonomisen statuksen menettämisen pelko

...onhan noita

ssss
No koska se on mahdollista. Koska on olemassa päivähoito ja on olemassa rahaa millä maksaa ne maksut. Missä lakikirjassa, raamatussa tai missään kalevalassa lukee että jälkikasvu on kasvatettava ylipäätään itse? Se on käsittääkseni aika moderni ajatus maailmanhistoriassa. Aina sitä vastuuta on jaettu suvulle, palkatuille hoitajille, sisarruksille. Eikä siinä aina ole syynä ollut pakko lähteä tienaamaan elantoa. Se on nyt sellainen mukavuus mistä voi maksaa jos rahaa on.

"vieras"
Arvot, arvot, arvot...

- halutaan ylläpitää korkeaa elitasoa ja aidosti uskotaan että onni tulee sen myötä
- minäkuva on rakennettu vahvasti uran perusteella
- halutaan turvata taloudellisesti lasten tulevaisuus
- sosiaalisen ja ekonomisen statuksen menettämisen pelko

...onhan noita
Sulla unohtu tuosta, että halutaan turvata taloudellisesti lasten ja oma TÄMÄ PÄIVÄ. Ja jos se on sun mielestä huono arvo, niin meillä on aika erilaiset arvot :)

miauh harmaana
aamut ei ole meillä taistelua kylläkään 1v10kk lapsen kanssa, herää yleensä jopa ennen kuin pitäis. kerkee ihan rauhassa syödä aamupalan jne, päiväkotiin lähtee mielellään ja viihtyy siellä erittäin hyvin, hyvä kun kerkee heipat sanoa kun toinen juoksee innoissaan leikkimään kavereiden kanssa. :D päivät ei oo kauheen pitkiä olleet, koska mulla ei oo mitään törkeen pitkiä koulupäiviä, tänäänkin vien vasta 11:sta ja haen puol 3 aikoihin. aikaa jää siis ihan tarpeeksi ennen nukkumaanmenoa, muutenkin oon päässyt lähinnä 2 aikoihin ja vien aamuisin ennen kymmentä hoitoon. ja kyllä mä ihan itse lastani kasvatan, vaikka koulussa käynkin. 8) tietysti kasvatusta tapahtuu myös päiväkodissa, mutta ei pelkästään siellä. ja ammattiin lähdin opiskelemaan lapsen ollessa 1v8kk koska pääsin vihdoin siihen kouluun mihin olin jo ennen lastakin hakenut ja tietysti käytin tilaisuuden hyväkseni.

Yhteistyössä