Kyllä Suomessa eläminen on kallista...

"vieras"
[QUOTE="vieras";27474293]Juu, tosi köyhiä olette, eihän noilla tuloilla elä tosiaan Suomessa, pelkkää kurjuutta. Muuttakaa ihmeessä ulkomaille niin pärjäätte varmasti paremmin. Britanniassakaan ei lasten koulutus ja päivähoito maksa mitään...[/QUOTE]

Saksassa lasten päivähoito ja koulutus on ilmaista tai erittäin halpaa. Silti palkat ovat suurempia, verot pienempiä ja asuminen halvempaa.

• Tykkää
Reactions: Pikkukaupunkilainen
[QUOTE="vieras";27474238]Lilii, ap ei vielä häärää siellä valtuustossa, vasta ensi vuoden alusta alkaen.[/QUOTE]

So? Sanoin vaan, että KYLLÄ siellä VOI vaikuttaa siihen mihin kuntalaisen rahat menevät ja hyvin konkreettisella tasolla. Etenkin jos on pieni tai pienehkö kunta, ap:n kuntaa en tiedä.

Ja äh kun palsta jumii mulle nyt tosi pahasti. On varmaan merkki että olis Liliin syytä tehdä jotain ihan muuta...

"jaaha"
[QUOTE="vieras";27474317]Saksassa lasten päivähoito ja koulutus on ilmaista tai erittäin halpaa. Silti palkat ovat suurempia, verot pienempiä ja asuminen halvempaa.[/QUOTE]

riippuu varmaan kenen palkoista on kyse. siis kaikki muu väittämäsi pitää paikkansa, berliinissäkin voi asua halvasti verrattuna vaikka rovaniemeen.

mutta palkat... jos olet alhaisesti koulutettu duunari niin eivät palkat ole silloin suomea paremmat, eikä verotuskaan pienempi. suomessa itse asiassa pienituloisilla on pienet verot. ja vähän koulutetuilla hyvät palkat.

korkeasti koulutetuilla sen sijaan on suuremmat palkat ja pienemmät verot.

• Tykkää
Reactions: Saksamamma
[QUOTE="vieras";27474285]Paremmat palkat, pienemmät verot, ruoka ja tavarat halvempia. Saksassa asuminenkin on reilusti halvempaa kuin Suomessa.[/QUOTE]

:LOL::LOL::LOL: Sanoo kuka??? Ihan oikeasti ei ole. Palkatkaan eivät ole paremmat kuin Suomessa. Ei ainakaan tavallisilla ihmisillä. Kyllä aika huipputason johtaja saa olla, että käteen jää verojen jälkeen 4200€. Normaalin perheen nettotulot ovat noin 3500€ kuussa, jos molemmat vanhemmista käyvät töissä.

Niin ja siihen asumiseen. Ehkä jossain Itäfriisinmaalla tai entisen DDR:n perimmäisissä sopukoissa asuminen on halpaa, mutta ei isompien kaupunkien, kuten München, Hampuri, Ffm lähistöllä.

[QUOTE="vieras";27474317]Saksassa lasten päivähoito ja koulutus on ilmaista tai erittäin halpaa. Silti palkat ovat suurempia, verot pienempiä ja asuminen halvempaa.[/QUOTE]

Wer keine Ahnung hat, sollte einfach das Maul halten. ;)

Totta, että JOISSAIN osavaltioissa lastentarha on ilmainen. Ainakin puolen päivän ajalta, mutta ei kaikissa. Riippuu tietty siitä, millaiseen tarhaan lapsensa laittaa, kunnalliseen, yksityiseen, kirkolliseen tai ihan mihin tahansa. Yksityiset tarhat, usein alle 3-vuotiaille tarkoitettuja, ovat erittäin kalliita. Meidän onneksemme asumme kaupungissa, jossa tarhapaikka maksaa 99€ kuussa. Lisäksi tosin lounasraha, 25€. Aamupala viedään itse mukana. Kaupunki, jossa ennen asuimme, olikin sitten paljon kalliimpi. Alle 3-vuotiaille ei paljoa tarhapaikkoja löydy. Vanhempainrahaa yhdestä lapsesta saa korkeintaan 2 vuotta. Yhden ihmisen palkalla EI täällä koko perhe elä, joten aika sumplimista se elämä saattaa olla...

Mitä tuohon koulutukseen tulee: Eikös siellä Suomessa ole ilmainen peruskoulu ja jopa kouluruoka? Täällä koulu sinällään on ilmainen, mutta joka ikinen vihko, kynä, kumi, värikynä, vesivärinappi, jopa piirustuslehtiö, on ostettava itse. Koulusta tulee hieman ennen lukuvuoden alkua lista, jossa on kaikki vihkojen koot (viivoituksia myöten) sekä jopa suojakansien värit määrättynä. Ne on vaan sitten ostettava. Koulukirjat saadaan koulusta lainaan, mutta joitakin työkirjoja (peruskoululaisilla vaikka matematiikkaan tarvittavia) on ostettava itse.

Kouluruokailu, jos sitä koulussa sattuu olemaan, on tietysti maksullinen. Hinnoista en tiedä, kun oma lapsi ei vielä ole koulussa, mutta kai siihen kivasti rahaa uppoaa.

Mutta: Sairaanhoito (ja myös terveydenhoito) on täällä paljon parempaa, toimivampaa ja halvempaa kuin Suomessa.

Viimeksi muokattu:
Voi rassukkaa!!Kerätään nyt nopeesti kolheti,että ap pärjää....

Itellä on alle tonnin tili,josta maksan kaikki yksin.Mulle jää tilipäivän jälkeen vaihtelevasti 30-70 e...ja sillä elän,kun on yksinkertaisesti pakko seuraavaan "rahapäivään"..

"akka"
No mä saan kuukaudessa nettona 1200 ja maksan siitä vuokran, laskut, pakolliset lääkkeeni, puhelimet,netin ja kaikki mitä mun 13 ja 16 vuotiaat pojat tarvii ja siitä jää säästöönkin.

kallis elämäntapa
Eikö sulla ole lapsiakin,miten sinä ne elätät?

On mulla,kolme. Joka päivä on ruoka ollut pöydässä,ihan kotiruokaa.Mä käytän kaikki tarjoukset hyödykseni(lihat alelapuilla,leivät alelapuilla/suoraan leipomosta...)teen mahdollisimman paljon itse..Lapsilisät menee meillä ruokaan,puhtauteen (kuten tarkoitin tuolla seuraavalla rahapäivällä)...

"akka"
[QUOTE="akka";27475296]No mä saan kuukaudessa nettona 1200 ja maksan siitä vuokran, laskut, pakolliset lääkkeeni, puhelimet,netin ja kaikki mitä mun 13 ja 16 vuotiaat pojat tarvii ja siitä jää säästöönkin.[/QUOTE]

Ja unohdin mainita että ruokin myös kolme kissaa, pari liskoa ja käärmeen.Me syödään kaikki ihan hyvin, kiitos koulutukseni että osaan tehdä hyvää ruokaa edullisesti.

Yhteistyössä