Miten piditte 3v:n järjissään(ja itsenne) kun sisarus syntyi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Kävittekö vain puistoissa, harrastitte kenties jotain ja oliko tarpeeksi tekemistä jotta 3v:n energia oli purettu ilman turhautumisia ja raivareita? Tuon ikäinen taitaa tarvita ikäistään seuraa myös...

Onko se 3v:n päivän täyttäminen TOOODDDDELLAA hirveänvaikeaa vauvan kanssa kuten mun annettiin ymmärtää ja tyrmättiin usean naisen toimesta täysin, kun sanoin ettei jatkaisi enää päiväkodissa kun vauva syntyy. Teenkö jotenkin tosi typerästi, luulin että on ihan normijuttu vauvan syntyessä, että sisarus jää myös kotiin??? Vai??

Mun 3 v meni päiväkotiin 9 päivänä (vaiko 10?) kuukaudessa.

Oli 2 v kun vauva syntyi. Kävi puistotädillä, satujumpassa, perhekerhoissa yms mutta silti se päiväkoti tuntui parhaalta ratkaisulta. Se kesä, kun lapsi täytti 2½ v, oli 'käännekohta'; ei ollutkaan enää samanikäistä seuraa puistossa ja perhekerhossa, ikätoverit olivat menneet päivähoitoon ja heidän äitinsä töihin.

Hei!
Itselläni ei vielä ole kahta lasta, mutta vastaan silti...
Mikset pidä 3v lasta osapäiväisenä hoidossa?
Ainakin alkuun, kunnes totut rytmiin ja saat luotua rutiinit?
Itse ainakin aion tulevaisuudessa kun toinen syntyy, viedä isomman osapäivähoitoon (on tähän asti ollut joten miksi muuttaa isomman sisaruksen elämää täysin toisen synnyttyä? Saa isompi sitten purkaa energiaansa esim kl9-14 hoidossa, jolloin äiti saa laatuaikaa vauvan kanssa. esim ma-to :)
toki jokainen tyylillään ...

tuttavani saa nyt vkon päästä vauvan ja ilmoitti juuri isomman (2v) lapsensa hoitoon tammikuun alusta-- tätä ratkaisua ihmettelen koska tämä 2v tyttö ei ole koskaan ollut hoidossa....

[QUOTE="JeMa";27459399]Hei!
Itselläni ei vielä ole kahta lasta, mutta vastaan silti...
Mikset pidä 3v lasta osapäiväisenä hoidossa?
Ainakin alkuun, kunnes totut rytmiin ja saat luotua rutiinit?
Itse ainakin aion tulevaisuudessa kun toinen syntyy, viedä isomman osapäivähoitoon (on tähän asti ollut joten miksi muuttaa isomman sisaruksen elämää täysin toisen synnyttyä? Saa isompi sitten purkaa energiaansa esim kl9-14 hoidossa, jolloin äiti saa laatuaikaa vauvan kanssa. esim ma-to :)
toki jokainen tyylillään ...

tuttavani saa nyt vkon päästä vauvan ja ilmoitti juuri isomman (2v) lapsensa hoitoon tammikuun alusta-- tätä ratkaisua ihmettelen koska tämä 2v tyttö ei ole koskaan ollut hoidossa....[/QUOTE]

Jaa'a, minusta se vain tuntui luonnoliselta että jos itse olen kotona, en päiväkotiin vie vaan hoidan itse lapseni. Enpä ole asiaa ihan kauheasti edes ajatellut siis. Olen kyllä miettinyt muita vaihtoehtoja, kuten harrastuksia ja puistojuttuja...

Btw, luulin tämän olevan paheksuttavinta äideissä ja nyt yhtäkkiä kaikki tuntuvatkin olevan toista mieltä?! :D Juu sama se mitä mieltä muut ovat, mutta tuli vain mieleeni...:whistle:

No ei meillä koskaan ole ollut mitään kuningashuoneen tasoista viihdytystä mukuloille päivät pitkät. Eli ihan on riittänyt kotiarki ja ulkoilut, ja joku harrastus taikka päiväkerho tms. pari kertaa viikossa. Joskus valittavat tylsyyttä, mutta elämä on. Tietty kavereitaan näkee esim. joskus päivisin käydään kahvilla tutuilla tai viikonloppuisin on leikkitreffejä.

• Tykkää
Reactions: Empuuu
3v kävi kerran viikossa seurakunnan kerhossa sen 2h ja kahdesti viikkoon käytiin porukalla perhekahvilassa. Tosi hyvin kului aika ja näyttää kuluvan edelleen, täyttää kohta 5 v.

Missä se kärkäs tappelukeskustelu on? Eikö tämä aihe aina nosta kauhean tappelun? :D Hehheh.

Googlailin juuri puistotätimahdollisuutta ja ainakin tuossa ihan vieressä olisi 3h/pv puistotäti paikalla.

[QUOTE="vieras";27459425]No ei meillä koskaan ole ollut mitään kuningashuoneen tasoista viihdytystä mukuloille päivät pitkät. Eli ihan on riittänyt kotiarki ja ulkoilut, ja joku harrastus taikka päiväkerho tms. pari kertaa viikossa. Joskus valittavat tylsyyttä, mutta elämä on. Tietty kavereitaan näkee esim. joskus päivisin käydään kahvilla tutuilla tai viikonloppuisin on leikkitreffejä.[/QUOTE]
No eikös tuo juuri ole sitä? Vai mitä muutakaan voi olla jos teillä kerran käydään puistossa, harrastetaan sekä päiväkerhossa käydään? Ei ummarra.

No eikös tuo juuri ole sitä? Vai mitä muutakaan voi olla jos teillä kerran käydään puistossa, harrastetaan sekä päiväkerhossa käydään? Ei ummarra.

Ai kuningashuoneen tasoista viihdytystä? :D no jos jollekkin on niin olkoon, minusta normiarkea mitä vanhempi voi ja pystyy lapselleen tarjoamaan, eikä siihen päiväkotia tarvita. Se ei paljon vaadi että kerran tai kaksi viikossa heität lapsen puistoon kahdeksi tunniksi tai illalla johonkin satujumppaan tms., ja muuten sit vaan päivisin ulkoillaan.

Enkä sanonut että meillä tehdään tuota kaikkea :D siellä oli sana TAI välissä :)

[QUOTE="vieras";27459601]Ai kuningashuoneen tasoista viihdytystä? :D no jos jollekkin on niin olkoon, minusta normiarkea mitä vanhempi voi ja pystyy lapselleen tarjoamaan, eikä siihen päiväkotia tarvita. Se ei paljon vaadi että kerran tai kaksi viikossa heität lapsen puistoon kahdeksi tunniksi tai illalla johonkin satujumppaan tms., ja muuten sit vaan päivisin ulkoillaan.

Enkä sanonut että meillä tehdään tuota kaikkea :D siellä oli sana TAI välissä :)[/QUOTE]

No en tiedä mitään kuningastasoisesta viihdytyksestä, määrittele ekaksi se. :D Tuo mitä mainitsit oli mun korvaan juuri sitä parasta ja mietittyä viihdykettä.

No en tiedä mitään kuningastasoisesta viihdytyksestä, määrittele ekaksi se. :D Tuo mitä mainitsit oli mun korvaan juuri sitä "parasta" ja mietittyä viihdykettä.

No miksi sitten pohdit miksi lapsi pitäisi viedä päiväkotiin, jos jo tiedät että voit hoitaa sen "viihdytyksen" kotonakin? miksi pelkäät että teillä lähtee järki? :)

Tosiaan, ei tuo minusta ole mitään lapsen viihdytystä, vaan tavallista arkea. Eikä sitä asiaa minusta tarvitse sen enempää pohtia, että pysyykö 3 v. järjissään jos se jää kotiin äidin ja vauvan kanssa. Kyllä ne lapset viihdyttää itse itseäänkin, kun ei anna muita vaihtoehtoja :D ja sehän on ihan kehittävääkin, sellainen oma vapaa leikki.

[QUOTE="vieras";27459623]No miksi sitten pohdit miksi lapsi pitäisi viedä päiväkotiin, jos jo tiedät että voit hoitaa sen "viihdytyksen" kotonakin? miksi pelkäät että teillä lähtee järki? :)

Tosiaan, ei tuo minusta ole mitään lapsen viihdytystä, vaan tavallista arkea. Eikä sitä asiaa minusta tarvitse sen enempää pohtia, että pysyykö 3 v. järjissään jos se jää kotiin äidin ja vauvan kanssa. Kyllä ne lapset viihdyttää itse itseäänkin, kun ei anna muita vaihtoehtoja :D ja sehän on ihan kehittävääkin, sellainen oma vapaa leikki.[/QUOTE]

No onhan se paljon enemmän kuin se, että istuttaisi vain kotona jolloin jo tuo 2,5v:kin turhautuu totaalisesti. Ihmettelin lähinnä että onko ajatukseni ihan hullu kun katottiin kuin idioottia ja puhuttiin samaan sävyyn kun sanoin jääväni kotiin molempien kanssa... Vielä useampi äiti-ihminen samaan kuoroon. Eihän mulla ole kokemusta 3v:stä ja vauvasta, joten ajattelin sitten kysellä täältä vielä.

Ei mulle ennen tuota tullut mieleenikään, etten pärjäisi kahden kanssa...

Esikoinen oli 2v 9kk kun kakkonen syntyi, ja jatkoi kotihoidossa vaikka olin yh.
Perhekerho piti meidät järjissään, minä näin aikuisia ja poika muita lapsia. Ja ulkoilimme paljon, koiran kanssa kävelimme puistoihin yms.
Esikko meni 4v6kk iässä tarhaan.

No onhan se paljon enemmän kuin se, että istuttaisi vain kotona jolloin jo tuo 2,5v:kin turhautuu totaalisesti. Ihmettelin lähinnä että onko ajatukseni ihan hullu kun katottiin kuin idioottia ja puhuttiin samaan sävyyn kun sanoin jääväni kotiin molempien kanssa... Vielä useampi äiti-ihminen samaan kuoroon. Eihän mulla ole kokemusta 3v:stä ja vauvasta, joten ajattelin sitten kysellä täältä vielä.

Ei mulle ennen tuota tullut mieleenikään, etten pärjäisi kahden kanssa...

No tiedät varmaan sisimmässäs että olet ihan normaali. Varmasti jokainen pärjää kahden lapsen kanssa, onhan niiden kanssa pakko pärjätä myös iltaisin, öisin, viikonloppuisin, vapaapäivinä, pyhäpäivinä, lomilla, sairaspäivinä jne :D

Vaikka kyllä mä jollain tasolla tiedän miltä tuo tuntuu kun toiset "arvostelee" omia valintoja, muakin tentattiin kaveripiirissä kuin kummajaista kun kerroin esikoisen aikaan jääväni 3 vuodeksi kotiin... kyllä siinä tehtiin muutaman ihmisen toimesta selväksi kautta rantain että olen työtä vieroksuva lusmu ja lapsistani kasvaa tuppisuita. :D

ESikoinen oli meillä 2v3kk, kun keskimmäinen lapsi syntyi. Kotihoidossa oli ja käytiin kaksi kertaa viikossa mll:n perhekahvilassa ja kerran seurakunnan perhekerhossa. Sieltä sai ystäviä ja lapsilla oli hauskaa. Kolmas lapsi syntyi, kun keskimmäinen oli 2v5kk ja edelleen jatkettiin perhekerhoa ja perhekahvilaa. Lämmöllä muistelen ja odotettuja päiviä oli nuo kerhopäivät. Esikoinen oli 4v, kun aloitti sitten seurakunnan kerhon, jonne lapsen vein ja parin tunnin päästä hain.

[QUOTE="vieras";27459690]No tiedät varmaan sisimmässäs että olet ihan normaali. Varmasti jokainen pärjää kahden lapsen kanssa, onhan niiden kanssa pakko pärjätä myös iltaisin, öisin, viikonloppuisin, vapaapäivinä, pyhäpäivinä, lomilla, sairaspäivinä jne :D

Vaikka kyllä mä jollain tasolla tiedän miltä tuo tuntuu kun toiset "arvostelee" omia valintoja, muakin tentattiin kaveripiirissä kuin kummajaista kun kerroin esikoisen aikaan jääväni 3 vuodeksi kotiin... kyllä siinä tehtiin muutaman ihmisen toimesta selväksi kautta rantain että olen työtä vieroksuva lusmu ja lapsistani kasvaa tuppisuita. :D[/QUOTE]
Mun lapsi kuulemma ehdottomasti tarvitsee päiväkotia ettei tule epäsosiaaliseksi ja toinen äidinkieli unohtuu kun on sen 1,5v kotona. (isä puhuu ruotsia)

Päiväkotipaikka menee eikä sitä enää ikinä saa takaisin. Jne.

Nämä syyt kuulin, en kuulemma millään jaksa viedä lasta sillon yhdeksältä puistotädille ja se on järjenvastaista.

No sehän riippuu aivan vauvasta miten pystyt esikoista viihdyttämään! Jos vauva valvoo yöt ja päivät ja väsyt siihen niin välttämättä ei jaksa hiveästi keksi esikoiselle mitään erityistä. Mulla oli valvottava vauva ja esikoinen 3v hyvin toimelias ja ei nukkunut päiväunia. Aamulla mentiin 9-11 ulos leikkipuistoon, jossa näin muita aikuisia ja lapsi muita lapsia :) Sen jälkeen lounaan valmistaminen ja syöminen jne. Jossain vaiheessa aloin tosissaan väsyä valvomiseen ja silloin lapsi palasi vanhaan päiväkotiinsa muutamaksi päiväksi kuussa. Näin siis meillä :)

Noh, kyl sä sen oman 3-v:si tunnet, aika paljon riippuu hänen luonteestaan miten jaksat. Mulla esikoinen oli 2 v 5 kk kun toka syntyi keskellä talvea, ja ihan horroriahan se oli, esikoinen aivan ylivilkas erittäin huonosti nukkuva ja toinenkin lapsi refluksilapsi joka heräili yöt läpeensä ja päivällä nukkui vain 5-10 minuutin pätkiä ja taas huusi väsymystään. Oma unettomuus viimeisteli äidin hermot. Olin melko masentunut ja hermot erittäin tiukassa. Olin myös melkoisen yksinäinen, ei ollut paljoa ystäviä joita olisin nähnyt päivisin, luulen että se oli tosi suuri osa tässä sen ajan raskaudessa. En myöskään kehdannut ihan hirveästi käydä missään koska ainakin ekat 10 kk nuorempi kirjaimellisesti oksenteli joka paikkaan sen refluksin takia.

Mutta silti en ajattele että päivähoito olisi ollut mikään ratkaisu, sillä lapsi ei viihtynyt päiväkodissa juuri sillä hetkellä (1-2 v viihtyi mutta 2-2.5 v ei), joten olisin varmasti potenut järkyn huonoa omaatuntoa jos olisin hänet vienyt sinne. Positiivista oli se, että sisaruksien suhde oli alusta asti erittäin läheinen ja hellä, mutta kaikessa muussa kyllä esikoisen käytös oli järkkyä adhd-meininkiä, myöhemmin toki siihen löytyi selityskin mutta sitähän en siinä omassa epätoivoisessa väsymyksessäni tiennyt.

No joo, ei tää ollut mikään kannanotto, lähinnä vaan sanon sitä, että se riippuu niin niistä lapsista ja millainen vauva sattuu tulemaan. Ja tosiaan kyllä varmasti jaksaa kahden kanssa, jos on vertaistukea eli toisia äitejä kenen kanssa keskustella ja vaikka kyläillä puolin ja toisin. Se tekee siitä vaan niin paljon mukavampaa.

Mun lapsi kuulemma ehdottomasti tarvitsee päiväkotia ettei tule epäsosiaaliseksi ja toinen äidinkieli unohtuu kun on sen 1,5v kotona. (isä puhuu ruotsia)

Nämä syyt kuulin, en kuulemma millään jaksa viedä lasta sillon yhdeksältä puistotädille ja se on järjenvastaista.

Eikös sinne päikkyynkin viedä aamuisin?
Itse en raaskinut isompaa viedä hoitoon, kun keskimmäinen syntyi. Nyt tällä viikolla esikoinen aloitti srk:n kerhossa, joka on kahdesti viikossa 3h kerrallaan. Täytti jo 5, joten ajattelin, että haluaa jo pikkuhiljaa kavereitakin.
Keskimmäinen 3v ja kuopus 9kk pysyvät viel mamman helmoissa ;)
Eivät vaikuta sosiaalisesti epäkelvoilta tai muutenkan häiriintyneiltä vaikka mitään kummempia aktiviteetteja tahi harrastuksia ole meillä ollut. Perus puistoilut ja askartelut ovat riittäneet.

No sanoisin että sosiaalisuutta voi harjoittaa muuallakin kuin päiväkodissa, ja äidinkielen (t) lapselleen opettaa omat vanhemmat, eikai sun lapses isästään siis ole erossa 1,5v? :) :P

suomessa on hoitopaikkatakuu, KAIKKI täällä saa hoitopaikan.

Jos ei jaksa viedä lasta aamulla puistotädille niin miten sit päiväkotiin, ja mitä järjenvastaista on puistotoiminnassa? lapsi saa siellä sitä kuuluisaa virikettä ja kaverilauman, ja äiti saa sen aikaa tehdä sit mitä tekee... hoitaa vauvaa, käydä asioilla, siivota, nukkua, surffailla netissä. ...

Eikös sinne päikkyynkin viedä aamuisin?
Itse en raaskinut isompaa viedä hoitoon, kun keskimmäinen syntyi. Nyt tällä viikolla esikoinen aloitti srk:n kerhossa, joka on kahdesti viikossa 3h kerrallaan. Täytti jo 5, joten ajattelin, että haluaa jo pikkuhiljaa kavereitakin.
Keskimmäinen 3v ja kuopus 9kk pysyvät viel mamman helmoissa ;)
Eivät vaikuta sosiaalisesti epäkelvoilta tai muutenkan häiriintyneiltä vaikka mitään kummempia aktiviteetteja tahi harrastuksia ole meillä ollut. Perus puistoilut ja askartelut ovat riittäneet.

No sitä minäkin, haetaan myös... Kolme vaihtoa bussilla. Onko se sitten niiiiiin helppoa verrattuna vaikka siihen että raahaudumme tuohon omalle pihalle jossa runsaasti lapsia? Tai kirkolle kävelymatkan päähän jossa erilaisia harrastuksia?

Äh olen ärsyyntynyt, sorry. Tuntui oudolta saada tuollanen kuoro vastaan...

Eikä lapseni ole mikään supervilkas, aika normaali 2,5v mielestäni vilkkaudessa. Helppo viihdyttää niin ettei turhaudu.

Kyllä mulle on joka kerta ollut itsestäänselvää, että vanhemmat sisarukset jää kotihoitoon, kun itse jään äitiyslomalle ja näin mennään eteenpäin kunnes taas palaan töihin. Kerhoikäiset ovat toki käyneet omalla kylällä seurakunnan päiväkerhossa 1-2 kertaa viikossa, kuinka sitä kulloinkin on järjestetty. Omalla kylällä on myös seurakunnan perhekerho ja peuhukerho koulun liikuntasalissa kerran viikossa. Lisäksi kolmentoista kilometrin säteellä on perhetupaa ja muita seurakunnan perhekerhoja. Enkä ollenkaan ole ainoa äiti kotona, joten kyläillä voi. Usein kuitenkin aika on kulunut kotona omissa touhuissa päivästä toiseen. Mulla toki useampi lapsi ja ikäerot pieniä, joten heistä seuraa jo toisilleen. Sulla kuitenkin saattaa olla hyvin aikaa vauvan ohessa myös esikoiselle ja ihanaa on, että esikoinen on arjessa mukana alusta asti.

helpompi tuolla ikäerolla,kun meillä,ikäeroa oli 1v6kk.Kolmevuotiaille on jo seurakunnan päiväkerhoa ja harrastusmahdollisuuksia.Pehekerhoissa/kahviloissa saa niin äiti kun leikki-ikäinen lapsi seuraa.Ja sitten kun isä on kotosalla,voisitte tehdä esikon kanssa jotain yhteistä esim.ulkoilla ihan vaan kahdestaan.Ota esikoinen mukaan vauvan hoitoon(hae vaippa,toisitko siniset sukat,haluatko pestä vauvan varpaat kun äiti pesee vauvan pään yms.)

[QUOTE="vieras";27459749]No sanoisin että sosiaalisuutta voi harjoittaa muuallakin kuin päiväkodissa, ja äidinkielen (t) lapselleen opettaa omat vanhemmat, eikai sun lapses isästään siis ole erossa 1,5v? :) :P

suomessa on hoitopaikkatakuu, KAIKKI täällä saa hoitopaikan.

Jos ei jaksa viedä lasta aamulla puistotädille niin miten sit päiväkotiin, ja mitä järjenvastaista on puistotoiminnassa? lapsi saa siellä sitä kuuluisaa virikettä ja kaverilauman, ja äiti saa sen aikaa tehdä sit mitä tekee... hoitaa vauvaa, käydä asioilla, siivota, nukkua, surffailla netissä. ...[/QUOTE]

No ei tietenkään, mutta ruotsin takia ehdottomasti täytyy jatkaa. :D Ruotsinkielisten pakkomielteitä ja heti on hätä housuissa kun katsotaan muumit suomeksi.:xmas:

Yhteistyössä