kun ei oikeasti tiedä mitä alkais opiskelemaan? :(

• Viestiketjun aloittaja kello käy
  • Ensimmäinen viesti
kello käy
ei mitään hajua... nettitestejä tehnyt muttei ne ole paljoa valintaan auttanut... en tiedä puuttuuko multa motivaatio vai mikä.. pakko vaan olis jo se ammatti opiskella itsellensä... ikääkin jo alkaa olla...

Kyllä sulla varmaan juku kriteeri on mitä haluat siltä työltä eli onko se siisti sisätyö vai tykkäät olla ulkona töissä esim. raksalla? ja tykkäätkö asiakaspalvelusta vai et? jne.
Ota yhteishakuopas käteen ja päätä missä kaupungissa haluat opiskella. Sitten katsot mitkä täyttää sun vaatimukset eli esim. siisti sisätyö mutta ei asiakaspalvelua, listaat ne, karsit pois sellaiset mitä et voi ikinä kuvitella tekeväsi ja sitten haet niihin muihin.
Näin minä tein, päädyin laborantiksi ja totesin että se todellakin on mun unelma ammatti :)

"Hilla"
Ihan sama ongelma ja ikää jo 34v... Missään en ole hyvä, mikään ei sen kummemmin kiinnosta, ja en kone olevani tarpeeksi fiksu suurimpaan osaan kouluista. Mol.fi mukaan ainoa sopiva duuni oli mallin työt, tosin siihen ei liitetä valokuvaa...

Ap.
Näitä oman kunnan ammattikoulu tarjoaa:

Ajoneuvoasentaja
Automaatioasentaja
ICT-asentaja
Kodinhuoltaja
Kokki
Koneistaja
Matkailupalvelujen tuottaja
Levyseppähitsaaja
Putkiasentaja
Sähköasentaja
Talonrakentaja
Merkonomi (Talous- ja toimistopalvelut, Asiakaspalvelu ja myynti)

Kristillisessä opistossa:
Lapsi- ja perhetyön perustutkinto

Muita vaihtoehtoja ei omassa kunnassa ole..

Naapurikunnasta löytyy ammattikorkeakoulu mutta se taitaapi olla vähän liian haastavaa tällaiselle "älykääpiölle"... Niin ja toki naapuri kunnassa löytyy se ammattikoulukin missä muistaakseni oli vähän laajempi valikoima..

mutta silti niin vaikeaa tietää... kun tuntuu ettei mikään kiinnosta :/

Ap.
Mä olen aika ujo, silti kyllä tykkään ihmisistä. numerot on heikoin kohtani sain aina hylätyn matikasta. koneista en myöskään tykkää. ennen luulin olevani taitava käsistäni mutta viimeaikoina minulle onkin selvinnyt etten todellakaan ole sitä.

ei työn tarvitse mitenkään erityisen helppoa olla. vaihtelu on kivaa ja saa välilläkin haasteita olla.
ei hirveästi väliä onko työ yksinäistä. työkaverit on ok kunhan ne pysyy nimenomaan vaan sielä töissä :D

Ap.
[QUOTE="Vieras";27453020]Saisit suoritettua tutkinnon työn ohella. Tai joku oppisopimustyö?[/QUOTE]

mitenkä toi perhepäivähoitaja homma sitten käytännössä onnistuu jos sen suorittaa työn ohella eli mitä se tarkoittaa??

tapa
Helpoin tapa selvittää sitä perhepäivähoitajan oppisopimusta, on ottaa yhteyttää oman kaupungin/kunnan perhepäivähoidon ohjaajalle tai päivähoitotoimistoon tai mikä ikinä onkaan taho, koka hoitaa niitä asioita. Sieltä kysymään mahdollisuutta oppisopimukseen. Monella paikkakunnalla on pula perhepäivähoitajista. Paikallinen oppisopimuskeskus neuvoo myös.

Käytännössä se vissiin tarkoittaa sitä, että sulle osoitetaan hoitolapset ja aloitat sen työ. Sitten on X kertaa kuussa lähiopiskelupäiviä koulutusta järjestävässä paikassa. Google kertoo itseäsi lähimmät. Näin ainakin olisi ollut minun kohdallani, jos kaupungilla olisi ollut rahaa palkata. Tarvetta olisi ollut uudelle "nuorelle" perhepäivähoitajalle, mutta budjetissa ei rahaa. Yksityiseksi perhepäivähoitajaksi voi ryhtyä ilman koulutustakin, kunhan löytää itselleen asiakkaat ja kunta hyväksyy puitteet yms.

Ap.
No ainakin tällä hetkellä olis mukava jos työaika sijoittuis siihen 07-18. Sitten kun lapset on isommat työajalla ei ole niin väliä.

Naapurikunnas on ne samat kun omassa kunnassa... mutta lisänä sielä on:
Parturi-kampaaja
Tekstiili ala
hoito ala vissiin lähihoitaja
tarjoilija

"vieras"
Sun isoin rajoite on sun asenne. Ihan varmasti susta on johonkin.

Kerro nyt ensin ne kriteerit, kaikilla on jotain. Asiakaspalvelua vai ei? Sisällä vai ulkona? Koneita vai ei?

Yhteistyössä