Velaksi eläminen

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Joku tuossa linkittämässäni ketjussa valitti, ettei opiskelijaparilla ole varaa ostaa pesukonetta, koska ne maksavat 400e, oli pakko osarilla ostaa.

http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Zanussi_pyykkari_4648965.htm?ca=9&w=3

http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Pyykinpesukone_Samsung_6kg_4816344.htm?ca=9&w=3

http://www.tori.fi/uusimaa/Pyykinpesukone_Elektro_Helios_TF8002_4804375.htm?ca=9&w=3

Ja joku myös kommentoi, että ei varmasti osta sohvaa tuntemattomalta. Onko nämä niitä ihmisiä, jotka huolii puolisokseen vain neitsyen tai aina kondomia käyttäneen, ettei ole"saastunutta lihaa"? Tai istuuko ne kylässä aina omalla pefletillä?

osari
Kuin se muka tarkoittaa, että ostaa velaksi tai ei ole rahaa, jos ostaa osamaksulla. Onhan silloin rahaa oltava, jos maksunsa hoitaa eikä jätä maksamatta.

Kyllä mä panostan viihtyisään kotiin, hyvään autoon ja mukavaan elintasoon. Aina oon kaikki maksanu.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
Niin. Jos on vahva luotto tulevaisuuteen, omaan asemaansa työelämässä ja ne statusta ja mielihyvää haetaan materiasta, ymmärrän.

Minä taas nautin siitä, että minulla on pidempiaikaisia tavotteita joita kohti pyrin, käyn töissä turvatakseni leivän pöydässä ja tulevaisuuteni eteen, en maksaakseni vanhoja ostoksia ja luottokorttivelkaa.

"vieras"
Mun mielestä on hyvä joustaa tilanteen mukaan. Vaikka periaate olisi, ettei velaksi osteta, niin se ei välttämättä ole aina järkevin vaihtoehto. Itse olen aikoinaan hommannut ajokortin ja pakastimen opintolainarahoilla. Mielestäni se oli järkevää.

Iiks
[QUOTE="vieras";27444267]

ps. En ymmärrä myöskään sitä, että kuinka kenelläkään normaalituloisella on varaa maksaa sohvasta yli 100 euroa. Ja mulla on kuitenkin ihan laadukas kotimainen merkkisohva.[/QUOTE]

Euh, ei edes ikeasta saa sohvia 100 eurolla.

[QUOTE="vieras";27444913]Niin. Jos on vahva luotto tulevaisuuteen, omaan asemaansa työelämässä ne statusta ja mielihyvää haetaan materiasta, ymmärrän.

Minä taas nautin siitä, että minulla on pidempiaikaisia tavotteita joita kohti pyrin, käyn töissä turvatakseni leivän pöydässä ja tulevaisuuteni eteen, en maksaakseni vanhoja ostoksia ja luottokorttivelkaa.[/QUOTE]

Tuohon minäkin "luotin", oltiin aviomiehen kanssa molemmat hyvässä vakiduunissa eikä mielessä käynytkään et vois tulla jotain maksuvaikeuksia, ostettiin siis "kaikkea" luotoilla. Kunnes tulin yhtenä päivänä työkyvyttömäksi ja perään lähti mies lätkimään. Olinpa siinä sitten pikkasen pississä, täysin yllättäen.

Siitä oppineena, mitään ei osteta osareilla ja luotoilla, on ollu kova vääntäminen tuon nykysen miehen kanssa välillä siitä, mut nyt sekin on tajunnu kuin paljon "mukavampaa" on ensin säästää ja sit ostaa :)

"Huh"
No en itse mielelläni osta velalla.
Mutta musta asiassa ei ole mitään paheksumista tai päivittelemistä jos taloutensa osaa hoitaa.
Kyse ei todellakaan ole "velaksi elämisestä" jos ostaa tarvitsemansa tai haluamansa laitteen osamaksulla.
Silloin eletään velaksi kun ne osamaksun lyhennykset joutuu lainaamaan jostain muualta...

"vieras"
Jos ostat jotain ilman että maksat sen heti, niin onhan se velaksi. Esim. jos ostat gigantista telkkarin osamaksulla, niin olet gigantille velkaa.

Mä tykkään maksaa mahd. paljon etukäteen, siksi mulla on prepaid- liittymäkin. Luksusta olisi, jos sähkön voisi maksaa etukäteen, ja jos "saldo" olisi vähissä, alkaisi koneet piippailemaan :D. Oppisi vähän sähkössäkin säästämään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27444753]Joku tuossa linkittämässäni ketjussa valitti, ettei opiskelijaparilla ole varaa ostaa pesukonetta, koska ne maksavat 400e, oli pakko osarilla ostaa.

Zanussi pyykkäri, Pesu- ja kuivauskoneet, Kodinkoneet, Oulu, Tori.fi

Pyykinpesukone Samsung 6kg, Pesu- ja kuivauskoneet, Kodinkoneet, Oulu, Tori.fi

Pyykinpesukone Elektro Helios TF8002, Pesu- ja kuivauskoneet, Kodinkoneet, Vantaa, Tori.fi

Ja joku myös kommentoi, että ei varmasti osta sohvaa tuntemattomalta. Onko nämä niitä ihmisiä, jotka huolii puolisokseen vain neitsyen tai aina kondomia käyttäneen, ettei ole"saastunutta lihaa"? Tai istuuko ne kylässä aina omalla pefletillä?[/QUOTE]

Nykyisin voi saada käytetyn sohvan kaupanpäällisenä jopa omat lutikat :D

"Neith"
ihan hyvin nukun yöni kiitos vain, ei osteta kalliita juttuja mutta jos jotain tarvitsen niin ostan sen joko osarilla/luottokortilla jos ei käteistä juuri sillä hetkellä ole.. ei ne lyhennykset niin paljoa ole etteikö niistä selviäis ;)
sen sijaan mä en käytä pikavippejä enkä ota kytkypuhelimia taikka määräaikaisia liittymiä etc.
se että maksan korkoa jstain ei haittaa, kohtuuttomia summia kun ei niistä kuitenkaan tule

"vieras"
Kolmeen asiaan voi ottaa lainaa. Asuntoon ja sijoitusasuntoihin, koska niissä arvo säilyy ja autoon, jos on ihan pakko, koska se on monessa tapauksessa vähän kuin henkivakuutus varsinkin, jos on pitkä työmatka.

5lasta2aikuista3lemmikkiä
Velaksi on ostettu vain asunto ja kesämökki. Joskus nuorempana oli myös autosta (puolet oli säästössä itsellä) lainaa, muttei muuten. Toivon että saan ton saman lapsilleni opetettua, että ensin säästetään ja sitten vasta ostetaan...

syitähän riittää
Ostan Visalla jos löydän esim. sohvan 50 prossan alessa ja se on unelmien väri ja malli. Jos jään oottamaan et rahat on säästetty, on tarjouskin mennyt. Sama koskee pitkälti kaikkea.

Minulla on kyllä varaakin maksaa visalaskuni.

Puhelin on kytky. Kotivakuutus korvaa jos sille jotain käy ja ne puhelinlaskut pitää maksaa kuitenkin niin samalla lyhentää kytkyä sitten. Ois sekin ollu varaa ihan ostaa mutta sain edullisen paketin, halvan netin ja puhelut kun sitouduin operaattoriin pariksi vuodeksi. Olen ollut jo asiakkaana pitkään ja mitään sitovia soppareita ei enää ollut. Oisin jatkanu samassa kuitenkin ja nyt sain etuja kun he varmistivat itselleen jatkon taas pariksi vuodeksi.

Matkat ja nettiostot menee visalta ettei ongelmatilanteissa jää tyhjän päälle kun tuote ei tulekaan tai lennot peruuntuvat.

Autolaina taas oli miehen pakko ottaa, ei sillä säästössä useampaa tonnia aikanaan ollut ja entinen ei mennyt enää katsastuksesta läpi. Tarvittiin kuitenkin auto ja nyt se on maksettukin.

vikuri
[QUOTE="vieras";27446417]Nykyisin voi saada käytetyn sohvan kaupanpäällisenä jopa omat lutikat :D[/QUOTE]

Jotkut ihmetteli, että mistä muka saa sohvan alle sadan euron , niin ap taisi jo mainita, että osti käytettynä.

Mutta tämä kohta, jonka lainasin...

Miksi niin monet kammoavat käytettyjä tavaroita? Jos vaikka ostat siistin ja laadukkaan sohvan, niin tuskin sielä mitään lutikoita on (varsinkaan nykyään). Eihän sinun sohvassakaan ole. Tietty on asia erikseen, jos on likainen sohva tyrkyllä, mutta en mä ainakaan sellaista ostaisi..

Tai käytetyt vaatteet..? Nehän ovat aina pestyjä, kun myyntiin viedään ja useimmat vielä pesevät kun kotiin tuovat. Eli kaksi pesua, sillä varmasti lähtee kaikki liat.. Pitävätkö jotkut ihmiset muita ihan sairaan saastaisina, vai miksi käytettyjä vaateita ei voi ostaa/käyttää?

Itse pitän käytetyistä tavaroista: huonekaluista, astioista, tauluista ja vaateista... Niillä on tarina ja sielu. :)

Riippuu tilanteesta. Näkisin eri juttuina ostella jatkuvasti "kaikkea kivaa" osamaksuilla, mahdollisimman pienin maksuerin miettimättä tulevaisuutta sen enempää. Varsinkin jos tulot ovat jo valmiiksi pienet.

Kun taas jos sattuu niin että vaikka pesukone, liesi, imuri tms kodinkone mitä tarvii jatkuvasti hajoaa ja silloin ostaa uuden - sellaisen mikä vastaa perheen tarpeita - osamaksulla tietäen että se tulee maksetuksi vaikka 2-3 erässä. Toisaalta ymmärrän senkin että jos sen unelmien sohvan tms saa nyt puoleen hintaan niin ostaa sen vaikkei pakottavaa tarvetta ole ja varaa sen maksamiseen on vasta ensikuussa.

"vieras"
Mulla on velkaa ainoastaan sen verran, että puhelin on kytkyllä. Halusin älypuhelimen nopealla netillä. DNAlla oli tarjous, että jos ottaa tietyn puhelimen 24kk kytkyllä, saa samaksi ajaksi netin maksiminopeudella kaupan päälle. Tuli siis paaaaljon halvemmaksi ottaa kytkyllä. Ja DNAn liittymä ollut jo ennestään, toimii näillä huudeilla parhaiten.

Tässä maassa on yksi ryhmä, joka käytännössä pakotetaan elämään velaksi - opiskelijat.

Jos opintotuki + asumistuki ei riitä elämiseen (mikä käy helposti, jos joutuu asumaan muussa kuin opiskelija-asuntolassa), ei ole toivoakaan saada sossusta rahaa ilman että on nostanut opintolainan.

Työssäkäynti opintojen ohessa pelastaisi pulasta, mutta viivästyttäisi valmistumista. Lisäksi työnsaanti on usein lottovoitto, tässä maassa kun on työttömiäkin ihmisiä.

Miten ihmeessä opiskelijat uskaltavat syödäkin velaksi?

"vieras"
[QUOTE="vieras";27444267]

ps. En ymmärrä myöskään sitä, että kuinka kenelläkään normaalituloisella on varaa maksaa sohvasta yli 100 euroa. Ja mulla on kuitenkin ihan laadukas kotimainen merkkisohva.[/QUOTE]

Sulla ja mulla on ilmeisesti hyvin erilaiset käsitykset normaalituloisesta.

"vieras"
Jotkut ihmetteli, että mistä muka saa sohvan alle sadan euron , niin ap taisi jo mainita, että osti käytettynä.

Mutta tämä kohta, jonka lainasin...

Miksi niin monet kammoavat käytettyjä tavaroita? Jos vaikka ostat siistin ja laadukkaan sohvan, niin tuskin sielä mitään lutikoita on (varsinkaan nykyään). Eihän sinun sohvassakaan ole. Tietty on asia erikseen, jos on likainen sohva tyrkyllä, mutta en mä ainakaan sellaista ostaisi..

Tai käytetyt vaatteet..? Nehän ovat aina pestyjä, kun myyntiin viedään ja useimmat vielä pesevät kun kotiin tuovat. Eli kaksi pesua, sillä varmasti lähtee kaikki liat.. Pitävätkö jotkut ihmiset muita ihan sairaan saastaisina, vai miksi käytettyjä vaateita ei voi ostaa/käyttää?

Itse pitän käytetyistä tavaroista: huonekaluista, astioista, tauluista ja vaateista... Niillä on tarina ja sielu. :)
Lutikoita todellakin on nykyään, määrät ovat nousseet aivan räjähdysmäisesti Pohjoismaissa viime vuosina. Ja ne tulee matkustelun kautta eli siisteys ei välttämättä kerro yhtään mitään siitä onko sohvassa lutikoita. Voi olla vaikka kuinka siisti sohva, mutta sen sisällä on piilossa lutikoita, koska entiset omistajat kävivät New Yorkissa, jossa lutikkakanta alkaa räjähtää käsiin.

"vieras"
Tässä maassa on yksi ryhmä, joka käytännössä pakotetaan elämään velaksi - opiskelijat.

Jos opintotuki + asumistuki ei riitä elämiseen (mikä käy helposti, jos joutuu asumaan muussa kuin opiskelija-asuntolassa), ei ole toivoakaan saada sossusta rahaa ilman että on nostanut opintolainan.

Työssäkäynti opintojen ohessa pelastaisi pulasta, mutta viivästyttäisi valmistumista. Lisäksi työnsaanti on usein lottovoitto, tässä maassa kun on työttömiäkin ihmisiä.

Miten ihmeessä opiskelijat uskaltavat syödäkin velaksi?
Sama tuli heti mieleen kun aloitusviestin luin, että mä opiskelijana tosiaankin elän velaksi. Syön velaksi, käytän bussia velaksi, ostan koulukirjat velaksi jne.

hahh
[QUOTE="vieras";27447087]Sama tuli heti mieleen kun aloitusviestin luin, että mä opiskelijana tosiaankin elän velaksi. Syön velaksi, käytän bussia velaksi, ostan koulukirjat velaksi jne.[/QUOTE]

Koskaan en ole ollut niin velaton kuin opiskellessa. Kesä töitä vuorotta ja maksoin lähes koko lukuvuoden vuokrat ennakkoon. Talven sai elää rauhassa opinto- ja asumistuella.

Yhteistyössä