Lasten yöasuista: puetanko lapsille liikaa yöksi vaatetta, ja pitäisikö heitä sen sijaan karaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";27437075]Esikoinen nukkuu unisukissa ja pitkähihaisessa ja lahkeisessa pyjamassa visusti täkin alla, keskimmäinen sama varustus ilman sukkia ja peittoa ja kuopus nukkuu ilman sukkia peiton alla.[/QUOTE]

Jep. Mies laittoi muut lapset nukkumaan ja heillä on tavalliset lämpimät vermeet, mutta hoidin itse tuon nuorimman nukkumaan ja hänellä on nyt "vain" t-paita ja pitkät pyjamahousut. Ei sukkia. Testing, testing...
Sen verran koville ottaa tämä totuttelu että vahdin varmaan koko ensi yön ettei kuopukselta peitto valahda hetkeksikään pois. :D

meillä isommista lapsista hikikallepojat nukkuvat boksereissa ja viluinen tyttö reilussa vaatetuksessa ( monesti jumpsuitissa, tms.).
Vauvana laitoin heille päälle sen verran että iho tuntui niskasta sopivan lämpimältä =) Yleensä vauvavaatetus oli kokobody sekä joskus sukat.

meillä isommista lapsista hikikallepojat nukkuvat boksereissa ja viluinen tyttö reilussa vaatetuksessa ( monesti jumpsuitissa, tms.).
Vauvana laitoin heille päälle sen verran että iho tuntui niskasta sopivan lämpimältä =) Yleensä vauvavaatetus oli kokobody sekä joskus sukat.

Juu, lapset on näköjään tuossa asiassa niin erilaisia. Nyt onkin jännä nähdä mikä vaatetus sopii kenellekin meidän katraasta, olen tehnyt vähän sen virheen että olen puettanut kaikille saman verran vaatetta yöksi...

Juu, lapset on näköjään tuossa asiassa niin erilaisia. Nyt onkin jännä nähdä mikä vaatetus sopii kenellekin meidän katraasta, olen tehnyt vähän sen virheen että olen puettanut kaikille saman verran vaatetta yöksi...

Pitää vaan luottaa lapseen ja uskoa että toiset pärjäävät vähemmällä. Mä olen luottanut siihen niskalämpöön vaatetuksen suhteen silloin kun lapsi ei vielä osaa sanoa itse.

Mulle olisi kauhistus jos pitäisi nukkua vaatteet päällä- tässä alushousut+sloggirintsikat- yhdistelmässäkin on ollut totuttelua..

Meil muksul pyjama ja unipussi. Makkaris 15-20 astetta. Riippuu kui kylmä ulkona on ja kui paljo oon kerenny lämmittää. Meillä ollaan harvoin kipeitä. Tänä syksynä yks nuha ollut. Ikää 2v.
Mut tosiaan, viruksia ei kiinnosta onko lapsel sukat vai ri.

meillä esikoinen nukkuu kesät talvet pitkähihainen yöpaita ja pitkät hpusut jalassa. Hellekeleillä saa just ja just suostuteltua vaihtamaan t-paidan pitkähihasen tilalle. Kuopus vajaa 2v nukkui kesällä t-paidassa ja vaipalla.

Tämä on mielenkiintoinen keskustelu, sillä olemme miehen kanssa väitelleet viime aikoina siitä, että voiko vauva olla tukkoinen öisin, jos nukkuu ilman peittoa ja pelkässä bodyssa. Omasta mielestäni ei voi vilustua ilman, ettei saisi bakteeria tai virusta, joka sen aiheuttaa. Mies on sitä mieltä, että vauvalla on nenä tukossa öisin, koska kärsii kylmästä.Taitaa olla sellainen ikuisuuskysymys vuodelta yksi ja nolla;) Otettakoon tässä huomioon se, että huonelämpö on ihan normaali ja itsekin nukun ihan lyhythihaisessa t-paidassa samassa huonetilassa.Vauvalla on ihan tavallinen vauvan täkki käytössä.

No mun 4v on nyt yöasuna kalsarit ja pussilakana. Peitot potkii pois ja saa olla tosi kylmä että pysyy peiton alla. Yövaatteita ei siedä lainkaan. Siitä asti kun oppi riisumaan,ei pyjamat ole pysyneet päällä. Vaippasilleen nukku. Lapset ovat erilaisia. Tuo on sellanen kuumakalle ollu aina.

ompas herkkä lapsi, kun saa flunssan pelkästään sukkien pois jätöllä. luulen, että se on ollut vaan sattumakauppaa. meillä 5v poika nukkuu talvella pitkähihaisessa ja punttisessa yöppärissä ja välillä pelkät shortsipyjamapököt päällä. kesällä vaan pikkukalsarit. tyttö taas 4v on sellainen vilukissa, että on aina sukatkin jalassa ja mekkoyäppäri. kesällä lyhyt ja talvella pitkähihianen.

Mie en tiiä paljonko lasten makkarissa lämmintä nyt, vasta saatiin siel patteri toimimaan..nukkuvat yleensä pikkarisillaan, jos on muuta päällä niin potkivat peiton pois heti alkuun.

Meillä nukutaan kaikki alasti/alushousuissa. Huippuimuri on täysillä, verhot heiluu tuulessa, lämpötila 19-20.
Eikä tulla kipeiksi. Kuopus on välillä ihan jääkalikka kun kömpii viereen, mutta ei tule kipeäksi. (eikä halua yöksi mitään päällensä, enkä näe syytä 5-vuotiasta siihen pakottaa.)

1½vllä on terällinen unihaalari, eikä käytä peittoa ja unipussin kanssa herää 45min välein (on kokeiltu sillointällöin aina, muttei osaa nukkua sen kanssa)
ja ihan on kylmät kädet ja varpaat, eli liian vähän vaatetta.
oli pakko nostaa makkarin lämpötilaa jotta lapsi alkoi lämmetä..

Meillä
- esikoinen nukkuu pelkkä toppi ja pikkuhousut päällään, oikein kovilla pakkasilla joskus pitkä (lyhythihainen) yöpaita
- keskimmäisellä on yleensä lyhythihainen yöpaita ja puolipitkät tai pitkät pyjamanhousut, joskus pitkä yöpaita
- kuopus nukkuu pitkähihaisessa ja punttisessa pyjamassa (vain kesäisin lyhyet hihat)

Sukkia ei ole yöllä jalassaan kenellekään (paitsi ihan vauvana on ollut)

1,5v nukkuu bodyssa ja unipussissa (ohuemmassa tai paksummassa). Nyt unipussi jää pieneksi, saa nähä mitä sitä laittas päällle... Vai hommaisko vielä unipussin, se ois ainaki helpompi syöttöjen kannalta.

Kaivan tämän ketjun esille nyt, kun on 2 yötä testattu tuolla nuorimmalla ohkasempaa vaatetusta, eli vaatetuksena t-paita ja pitkälahkeiset pyjamahousut, ei sukkia. :)

Tulos: muksu ei ole näinä kahtena aamuna ollut sen nuhaisempi kuin aikaisemminkaan (no niin, nyt sitten moni palstamamma voi sitten mielessään todeta mulle "no tietysti, ääliö!" :D). Eilisaamuna tuli kyllä itkien makkarista, mutta se johtui siitä että vaippa oli falskannut yöllä ja sänky+vaatteet oli märkiä.

Aloitin tämän kokeilun siis hikisimmästä lapsesta, jolla on selkeästi eniten tarvetta vaatteiden vähentämiselle. Kokeilen seuraavaksi samaa yhden vähän viluisemman kanssa, mutta tämä on semmoinen peittojenpotkijatyyppi, joten se vähän vaikeuttaa sitä testiä. On niin sikeäuninen että hytisee mieluummin kylmissään kun laittaa peiton takaisin päällensä.

Meillä on varmaan aika kuumaverisiä lapsia, nuo on melkein aina kotona vaan pikkuhousuissaan, vaikka minusta meillä on jopa kylmä :) Omakotitalossa asutaan. Tuo 4-vuotias nukkuu pikkuhousuissa, itselläni on aina pyjama, villasukat, usein myös fleecetakki :D Meidän taapero nukkuu pyjamassa, aina ilman peittoa, kun ei se pysy päällä. Terveitä ollaan kaikki, mitä nyt itsellä yksi nuha tässä syksyllä oli.

mä turjustan 1,5vuotiaalle aina pitkähihaisen paidan ja pitkälahkeiset housut yöksi, peitto pysyy päällä 2sekunttia. aamulla on ihan jääkalikka jos on vähemmän päällä :( 3vuotiaalla on öisin t-paita ja pitkikset/legginsit ja hyvin pärjää, helposti hikoilevaa sorttia.

Kuopukselle unohtui tässä yksi ilta laittaa sukat yöksi (yllään oli pitkähihainen-ja lahkeinen pyjama-asu). Huomasin sukkien puuttumisen seuraavana aamuna ja tiesin, mitä siitä seuraisi. Ja niin kävikin, että muksu oli nuhainen ja yskäinen kaivautuessaan makkarista ulos.

Tavallinen yösetti lapsillamme on pitkähihainen pyjamapaita ja pitkälahkeiset pyjamahousut sekä sukat; kylminä talviöinä tuon lisäksi t-paita. Jos jätän jonkun noista pois, niin takuulla on seuraavana aamuna kröhäinen lapsi. Sama tapahtuu myös silloin jos lapsi on potkinut peiton pois yöllä.

Kun taas, mitä olen eri päivähoitopaikoissa huomannut niin lapset menevät unille vaikkapa t-paita ja pikkuhousut jalassa, ilman sukkia, ja ilmeisesti pysyvät ainakin yhtä terveinä kuin meidän lapset. Ja vaikka peittona heillä on usein pelkkä pussilakana.

Huonelämpötila meillä on jotain 20-21 astetta, sängyt eivät ole ihan ikkunan alla, sälekaihtimet ja verhot on kiinni yöllä. Ilmastointi on päällä meillä aina, ykkösellä (asteikko 1-8). Ilmastoinnin voisi tietty ottaa pois päältä yöksi, mutta en halua tukehtua mieheni pieruihin...

Olenko totuttanut muksuni liian tuhtiin yövaatetukseen? Pitäisikö heitä karaista ja totuttaa vähemmälle?
Se täytyy sanoa että päiväsaikaan puetan lapset aika samalla tapaa kuin muutkin, ja itse en käytä farkkujen alla sukkahousuja tai pitkiksiä kuin kovilla pakkasilla jne.
ihan kylminä pakkasöinä -20°C niin ihan vaan pelkät bokserit mutta mulla on paksu täkki ja ei oo mitään nuhaa jos käy suihkussa joka päivä niin vastustuskyky heikkenee kun keho on tottunut olemaan niin puhdas.

No ei meidän lapset ainakaan sukkia yöllä pidä. Noin muuten on pyjama joko lyhkäisillä tai pitkillä hihoilla/lahkeilla. Peitot noi potkii lähes aina pois.
Kummalta kuulostaa että heti nuha iskee jos sukat jää pois.
Jos käy joka päivä suihkussa niin vastustuskyky heikkenee kun keho on tottunut olemaan niin puhdas mä käyn joka 3-4 päivä suihkussa ihan tarpeeksi

Ihan ensiksi ap:lle tiedoksi et sitä ilmastointia ei missään nimessä saa laittaa pois, itse jopa pitäisin isommalla. Meillä ilmastointi aina kakkosella (1-4) meillä ojhjeessa sanotaan et ykkösellä saa pitää vaan kun ei olla kotona. Se et lapsilla on yöllä kylmä niin ei aiheuta nuhaa vaan pitää ssada jostain se bakteeri/virus joka sen nuhan aiheuttaa (jos siis kyse flunssan kaltaisiesta nuhasta eikä esim allergiasta). Meillä suurin piirtein sama sisälämpötila. 4 ja 5 v nukkuvat lyhyt hihaisissa ja lahkeisissa yöpuvuissa. 2 v:llä on kokohaalari,m ut ei sukkia. Hän myös nukkuu ilman peittoa.
Kyllähän ne sanoo ett jos on kylmää niin voi vilustua