Kuka teistä oli tänään miehensä kanssa ruokaostoksilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27417948:
Mä olen alkanut näitä asioita miettimään entistä enemmän, koska tämä yhteiskuntahan on menossa entistäkin raadollisempaan ja itsekkäämpään suuntaan. Vahvat potkii heikkoja ja muut siinä välissä nauravat, jotta eivät tulisi itse potkituiksi. Mietin, onko moraalisesti oikein kohdella ketään huonosti. Tai naureskella tahi irvailla heille. Jos sallimme itsellemme sen, että ärsyttäviä ihmisiä saa kohdella huonosti, mihin se lopulta johtaa? En minä tiedä, mutta mitään hyvää loppua en sille kuitenkaan pysty kuvittelemaan.

Tässä on viisautta ja asiaa! Vaikka miten ärsyttäisi, tai olisi kiire, oikeuttaako se koskaan käyttäytymään törkeästi ihan ventovieraita kohtaan, joiden taustoja ja käyttäytymisen syytä ei edes voi tietää?
Vai onko tämä sitä turkulaista mentaliteettia, jota joillakin siellä on. Sanotaan kerran ja kun ei riitä niin sitten räjähdetään. Olisiko komminukointitaidoissa parantamisen varaa?

Ihan tavalliselle ihmisellekin on selvää ettei nuo kaksi käyneet ihan täysillä. Miksi lisätä vielä tuskaa tiuskimalla rumasti, sellaista en tule koskaan käsittämään. Paitsi itsekkäistä ihmisistä kyllä, joille toiset ihmiset ovat joko hyödykkeitä tai esteitä.

[QUOTE="huhhuh";27417962]Tässä on viisautta ja asiaa! Vaikka miten ärsyttäisi, tai olisi kiire, oikeuttaako se koskaan käyttäytymään törkeästi ihan ventovieraita kohtaan, joiden taustoja ja käyttäytymisen syytä ei edes voi tietää?
Vai onko tämä sitä turkulaista mentaliteettia, jota joillakin siellä on. Sanotaan kerran ja kun ei riitä niin sitten räjähdetään. Olisiko komminukointitaidoissa parantamisen varaa?

Ihan tavalliselle ihmisellekin on selvää ettei nuo kaksi käyneet ihan täysillä. Miksi lisätä vielä tuskaa tiuskimalla rumasti, sellaista en tule koskaan käsittämään. Paitsi itsekkäistä ihmisistä kyllä, joille toiset ihmiset ovat joko hyödykkeitä tai esteitä.[/QUOTE]
Kerran?
Ei, vaan useamman kerran. Selkokielellä ja kovin kauniistikin. Mutta turhaan.
Ja räjähdyskin oli kaukana vielä. Rumemmin sanominen toi sentään toivotun tuloksen.

Tosi hassua, että sulle, joka et edes ollut paikalla, on selvää että tuo pariskunta oli joku kehitysvammainen tms :D. Ei ne siltä mun silmään kyllä vaikuttaneet. Nainen vaikutti ylimieliseltä, fiiniltä tädiltä ja mies puudelilta jota täti perässään kuljettaa. Sellaisia pariskuntia näkee aika paljon. Nainen ohjeistaa ja käskyttää miestä, joka osaisi varmasti itse paljon paremmin, ellei nainen koko ajan ohjeistaisi ja käskyttäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27417948:
Äläs nyt ala hiilestymään ystävä hyvä :) Kuten jo aiemmin sanoin, niin muakin tuo tarinasi alussa nauratti. Mutta sitten aloin miettimään, että miten meistä kukaan sivullinen tietää, miksi joku käyttäytyy niinkuin käyttäytyy. Joku silkkaa vittumaisuuttaan, mutta joku toinen muusta syystä. Kuten siitä, ettei sillä hetkellä parempaankaan pysty.

Mä olen alkanut näitä asioita miettimään entistä enemmän, koska tämä yhteiskuntahan on menossa entistäkin raadollisempaan ja itsekkäämpään suuntaan. Vahvat potkii heikkoja ja muut siinä välissä nauravat, jotta eivät tulisi itse potkituiksi. Mietin, onko moraalisesti oikein kohdella ketään huonosti. Tai naureskella tahi irvailla heille. Jos sallimme itsellemme sen, että ärsyttäviä ihmisiä saa kohdella huonosti, mihin se lopulta johtaa? En minä tiedä, mutta mitään hyvää loppua en sille kuitenkaan pysty kuvittelemaan.

On tässä sitten sekin puoli, että minkälaista käytöstä toisten ihmisten pitää kestää, koska käytöksen takana on sairaus tms? Jokainen meistä varmaan on sitä mieltä, että kadulla vastaantulijoiden hakkaaminen ei ole oikein vaikka kuinka olisi sairas ja silloin tämän ihmisen pitäisi olla jossain muualla kuin kadulla terveiden ihmisten joukossa. Mutta entäs ne pienemmät asiat, mihin se raja vedetään? Olisiko Anatolian pitänyt vaan seistä ja odottaa kiltisti pakkaamaan pääsyä jopa tuntikaupalla, jos pakkaus olisi heillä erinäisten syiden takia niin pitkään kestänyt ja väistämispyyntö kaikuu kuuroille korville?

Kerran?
Ei, vaan useamman kerran. Selkokielellä ja kovin kauniistikin. Mutta turhaan.
Ja räjähdyskin oli kaukana vielä. Rumemmin sanominen toi sentään toivotun tuloksen.

Tosi hassua, että sulle, joka et edes ollut paikalla, on selvää että tuo pariskunta oli joku kehitysvammainen tms :D. Ei ne siltä mun silmään kyllä vaikuttaneet. Nainen vaikutti ylimieliseltä, fiiniltä tädiltä ja mies puudelilta jota täti perässään kuljettaa. Sellaisia pariskuntia näkee aika paljon. Nainen ohjeistaa ja käskyttää miestä, joka osaisi varmasti itse paljon paremmin, ellei nainen koko ajan ohjeistaisi ja käskyttäisi.
Ja sun mielestäsi sellaisia saa kohdella huonosti? Mulla käväisi mielessä, että ärsyttikö pariskunta sua tavallista enemmän juuri sen vuoksi, että olivat nk parempaa väkeä kuin sinä? Ja mä edelleen ymmärrän huumorin aloituksessasi, mutta mietin, mikäoiokeuttaa kenetkin käyttäytymään huonosti. Itseään "parempia" saa kohdella huonosti? Itseään hitaampia saa kohdella huonosti? Itseään sairaampia saa kohdella huonosti? Itseään ärsyttäviä saa kohdella huonosti?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27417991:
Ja sun mielestäsi sellaisia saa kohdella huonosti? Mulla käväisi mielessä, että ärsyttikö pariskunta sua tavallista enemmän juuri sen vuoksi, että olivat nk parempaa väkeä kuin sinä? Ja mä edelleen ymmärrän huumorin aloituksessasi, mutta mietin, mikäoiokeuttaa kenetkin käyttäytymään huonosti. Itseään "parempia" saa kohdella huonosti? Itseään hitaampia saa kohdella huonosti? Itseään sairaampia saa kohdella huonosti? Itseään ärsyttäviä saa kohdella huonosti?

Itseään huonosti kohtelevia saa kohdella huonosti? Se on huonoa kohtelua jos ei siirry pois tieltä useasta pyynnöstä huolimatta.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27417991:
Mua ärsytti vain se, että he (nainen) kohtelivat mua huonosti.

Kun eivät väistyneet, että pääsisin pakkaamaan ostokseni. Vaikka pyysin kauniisti kokonaista neljä kertaa yhteensä.

[QUOTE="vieras";27417977]On tässä sitten sekin puoli, että minkälaista käytöstä toisten ihmisten pitää kestää, koska käytöksen takana on sairaus tms? Jokainen meistä varmaan on sitä mieltä, että kadulla vastaantulijoiden hakkaaminen ei ole oikein vaikka kuinka olisi sairas ja silloin tämän ihmisen pitäisi olla jossain muualla kuin kadulla terveiden ihmisten joukossa. Mutta entäs ne pienemmät asiat, mihin se raja vedetään? Olisiko Anatolian pitänyt vaan seistä ja odottaa kiltisti pakkaamaan pääsyä jopa tuntikaupalla, jos pakkaus olisi heillä erinäisten syiden takia niin pitkään kestänyt ja väistämispyyntö kaikuu kuuroille korville?[/QUOTE]
Minusta katu ja marketin kassajono on aika sama asia. Jos ei kestä erilaisia ihmisiä julkisilla paikoilla, ei ehkä kannata mennä julkisille paikoille. Jos on kiire, ei kannata mennä asioimaan paikkoihin, joissa on jonoja. Ihminen voi tehdä valintoja. Ja nyt myönnän, että totta mooses muakin ärsyttää, jos mulla on kiire ja kassajonossa joku viivästyttää jonon etenemistä. Mutta silloin syytän vain itseäni siitä, että menin kiireessä asioimaan moiseen paikkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27418005:
Minusta katu ja marketin kassajono on aika sama asia. Jos ei kestä erilaisia ihmisiä julkisilla paikoilla, ei ehkä kannata mennä julkisille paikoille. Jos on kiire, ei kannata mennä asioimaan paikkoihin, joissa on jonoja. Ihminen voi tehdä valintoja. Ja nyt myönnän, että totta mooses muakin ärsyttää, jos mulla on kiire ja kassajonossa joku viivästyttää jonon etenemistä. Mutta silloin syytän vain itseäni siitä, että menin kiireessä asioimaan moiseen paikkaan.

Eli jos haluan pakata ostokseni, niin ei kannata mennä julkisille paikoille? :xmas:

En tiedä, monestiko olen tämän jo todennut, mutta en mä jonon hitaasta etenemisestä vittuuntunut. Vaan siitä, että eukko seisoo tiellä siten, ettei saa ostoksiani pakattua, eikä siirry pois vaikka pyydän.

Keittis hei.

Jos kuljet junalla, bussilla, raitiovaunulla tai metrolla, ja yrität päästä eteenpäin käytävällä tai peräti ulos ovesta, ja joku seisoo tielläsi siten ettet pääse etenemään, niin mitä teet?

Pyydätkö ystävällisesti, että pääsisit siitä ohi?

Vai jäätkö seisomaan & annat pysäkkisi/asemasi mennä ohi?

Eli jos haluan pakata ostokseni, niin ei kannata mennä julkisille paikoille? :xmas:

En tiedä, monestiko olen tämän jo todennut, mutta en mä jonon hitaasta etenemisestä vittuuntunut. Vaan siitä, että eukko seisoo tiellä siten, ettei saa ostoksiani pakattua, eikä siirry pois vaikka pyydän.

Ja sulla oli kiire mihin? Vai eikö kärsivällisyys vaan riittänyt? Oliko sulla lapset näkemässä ja kuulemassa, kuinka kanssaihmisiäs kohtelet? Tässäpä taas tapaus mistä lapset saa vanhemmistaan hyvää esimerkkiä ja seuraava sukupolvi on samaa kastia kuin ap.

[QUOTE="huhhuh";27418014]Ja sulla oli kiire mihin? Vai eikö kärsivällisyys vaan riittänyt? Oliko sulla lapset näkemässä ja kuulemassa, kuinka kanssaihmisiäs kohtelet? Tässäpä taas tapaus mistä lapset saa vanhemmistaan hyvää esimerkkiä ja seuraava sukupolvi on samaa kastia kuin ap.[/QUOTE]

Vauva oli mukana.

Mä väitän, että mun lapset saa hyvää esimerkkiä minusta. Ohjeistan heitä esim. kaupassa aina siirtymään sivummalle, jos joku on tulossa ohi, yms. Opetan huomioimaan muut. Huomioin itsekin muut. Väistyn, jos huomaan olevani toisen tiellä, ja pyydän vieläpä anteeksi asiaa. Sanon kiitos, olkaa hyvä, yms.

Ei mulla sinänsä kiire ollut muualle kuin kotiin syöttämään lapset. Kärsivällisyys ei vaan riittänyt, kun ihminen selvästi kuuli ja ymmärsi mitä sanon, mutta seisoi siinä ilman aikomustakaan siirtyä. Kun hieman murahdin, niin siirtyi heti, eli ilmeisesti se kannatti.

Keittis hei.

Jos kuljet junalla, bussilla, raitiovaunulla tai metrolla, ja yrität päästä eteenpäin käytävällä tai peräti ulos ovesta, ja joku seisoo tielläsi siten ettet pääse etenemään, niin mitä teet?

Pyydätkö ystävällisesti, että pääsisit siitä ohi?

Vai jäätkö seisomaan & annat pysäkkisi/asemasi mennä ohi?
Olisit heti sanonut, että olit kauppa-autossa, joka oli lähdössä pois. Mä sain aloituksestasi käsityksen, että olit paikoillaan pysyvässä kaupassa.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27418030:
Olisit heti sanonut, että olit kauppa-autossa, joka oli lähdössä pois. Mä sain aloituksestasi käsityksen, että olit paikoillaan pysyvässä kaupassa.

Ei kun tuo oli vaan esimerkki.

Mielenkiinnosta kysyin, että miten toimisit itse tilanteessa, jossa yrität päästä etenemään/tekemään jotain, mutta joku on tielläsi. Olet jo pyytänyt kauniisti useamman kerran ja odottanut. Turhaan. Tielläsi oleva ihminen ei siirry, vaikka näkee sinut, ja ymmärtää sinua.
Mitä teet? Syytät itseäsi siitä, että tulit kyseiseen paikkaan...?

Olen kyllä Anatolian puolella tässä jutussa Keittistä vastaan :D Tuskin Anatolian lapsista tulee nyt tunteettomia narsistiterroristeja, vaikka hän sanoikin pariskunnalle pari valittua sanaa. Kärsivällisyyttä pitää olla, mutta se saa myös loppua aina välillä.

Olen kyllä Anatolian puolella tässä jutussa Keittistä vastaan :D Tuskin Anatolian lapsista tulee nyt tunteettomia narsistiterroristeja, vaikka hän sanoikin pariskunnalle pari valittua sanaa. Kärsivällisyyttä pitää olla, mutta se saa myös loppua aina välillä.
Kärsivällisyys ja kynnysmattona olo on minustakin kaksi ihan eri asiaa :)

• Tykkää
Reactions: demdem
Ei kun tuo oli vaan esimerkki.

Mielenkiinnosta kysyin, että miten toimisit itse tilanteessa, jossa yrität päästä etenemään/tekemään jotain, mutta joku on tielläsi. Olet jo pyytänyt kauniisti useamman kerran ja odottanut. Turhaan. Tielläsi oleva ihminen ei siirry, vaikka näkee sinut, ja ymmärtää sinua.
Mitä teet? Syytät itseäsi siitä, että tulit kyseiseen paikkaan...?
Jos olen kaupan kassajonossa, niin sitten odotan omaa vuoroani. Harmittelen ja sadattelen mielessäni, että taas tuli valittua just se hitaimmin etenevä kassajono. Jos mulla on kiire, niin tosiaan syytän itseäni siitä, että valitsin kiireeseen huonosti sopivan kaupan. Teen niin ällistyttävän usein, joten en edes opi omasta tyhmyydestäni.

Vauva oli mukana.

Mä väitän, että mun lapset saa hyvää esimerkkiä minusta. Ohjeistan heitä esim. kaupassa aina siirtymään sivummalle, jos joku on tulossa ohi, yms. Opetan huomioimaan muut. Huomioin itsekin muut. Väistyn, jos huomaan olevani toisen tiellä, ja pyydän vieläpä anteeksi asiaa. Sanon kiitos, olkaa hyvä, yms.

Ei mulla sinänsä kiire ollut muualle kuin kotiin syöttämään lapset. Kärsivällisyys ei vaan riittänyt, kun ihminen selvästi kuuli ja ymmärsi mitä sanon, mutta seisoi siinä ilman aikomustakaan siirtyä. Kun hieman murahdin, niin siirtyi heti, eli ilmeisesti se kannatti.

Niinhän sä varmaan pyrit kasvattamaan mutta mutta, tositilanteessa kun tulee ongelmia muiden ihmisten kanssa, käyttäydyt kuin nuija tosi epäempaattisesti ja siinä on esimerkki valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27418036:
Jos olen kaupan kassajonossa, niin sitten odotan omaa vuoroani. Harmittelen ja sadattelen mielessäni, että taas tuli valittua just se hitaimmin etenevä kassajono. Jos mulla on kiire, niin tosiaan syytän itseäni siitä, että valitsin kiireeseen huonosti sopivan kaupan. Teen niin ällistyttävän usein, joten en edes opi omasta tyhmyydestäni.
Mä en edelleenkään ollut kassajonossa.

Vaan jo ohittanut kassajonon. Maksanut ostokseni. Ja yritin päästä pakkaamaan ostoksiani.

[QUOTE="huhhuh";27418040]Niinhän sä varmaan pyrit kasvattamaan mutta mutta, tositilanteessa kun tulee ongelmia muiden ihmisten kanssa, käyttäydyt kuin nuija tosi epäempaattisesti ja siinä on esimerkki valmis.[/QUOTE]
Ehkä mä itse kuitenkin tiedän paremmin, miten toimin eri tilanteissa.

Mä oon muuten tietystä tuttava-/kaveriporukasta se, joka laitetaan hoitamaan ristiriitatilanteita, koska mä olen meistä pitkäpinnaisin, pysyn asiallisimpana, ja kykenen hoitamaan asiat puhumalla vaikka toinen osapuoli huutaisi kurkku suorana asiattomuuksia.

Mä en edelleenkään ollut kassajonossa.

Vaan jo ohittanut kassajonon. Maksanut ostokseni. Ja yritin päästä pakkaamaan ostoksiani.
Sama asia. Kauppa ja julkinen paikka. Et ole ainoa, joka on joutunut odottelemaan, että pääsee pakkaamaan ostoksiaan. Yleisimmin ne tupeksijat on lapsiperheitä. En silti ärsyynny, vaikka Nico-Petteri ja Jessica-Sofia valtaa kassan päädystä ostoskassille tarkoitetun levyn ja joudun kurkottelemaan, jotta saisin ostokseni poimittua näiden teletappien ohi kassiini. Joskus ärsyttää nämä viikonlopun parisuhdepalaverit, kun mies ja nainen alkaa ostoksiaan pakatessaan käydä läpi perheriitojaan. Tai ihmiset, jotka eivät pakkaa ostoksiaan, koska on juuuuust niin ihquu ku Mirkku soittaa kännykkään ja on pakko jakaa sen kanssa kaikki Repestä, Repen uudesta duunista ja Elsa-Johannan kestovaipoista.

Mä odotan ja hyvin usein vielä.

Kyllä sä Anatolia aloitusviestissä kerrot ihan tarkasti miten ärsytti pariskunnan tapa latoa tavarat hihnalle, tapa jolla ne maksoi, se etteivät saaneet ostoskärryn pientä tavaramäärää ostettua sutjakkaasti ja mainitset rouvan väistämättömyyden olleen se kuuluisa viimeinen oljenkorsi.

Eli ollaan nyt rehellisiä, kyllä sua ärsytti jo ennen sitä räjähdysmomenttia.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27418048:
Sama asia. Kauppa ja julkinen paikka. Et ole ainoa, joka on joutunut odottelemaan, että pääsee pakkaamaan ostoksiaan. Yleisimmin ne tupeksijat on lapsiperheitä. En silti ärsyynny, vaikka Nico-Petteri ja Jessica-Sofia valtaa kassan päädystä ostoskassille tarkoitetun levyn ja joudun kurkottelemaan, jotta saisin ostokseni poimittua näiden teletappien ohi kassiini. Joskus ärsyttää nämä viikonlopun parisuhdepalaverit, kun mies ja nainen alkaa ostoksiaan pakatessaan käydä läpi perheriitojaan. Tai ihmiset, jotka eivät pakkaa ostoksiaan, koska on juuuuust niin ihquu ku Mirkku soittaa kännykkään ja on pakko jakaa sen kanssa kaikki Repestä, Repen uudesta duunista ja Elsa-Johannan kestovaipoista.

Mä odotan ja hyvin usein vielä.
Mulle ei oo koskaan aikaisemmin käynyt niin, etten pääsisi odottelusta ja pyynnöistä huolimatta pakkaamaan ostoksiani.

Pikkulapsia on joskus tiellä, juu. Nekin väistyy, kun huomaavat että täti ottaa tavaroitaan siitä, tai viimeistään kun täti sanoo että anteeksi pikkuinen mutta voisitko siirtyä hieman tuonnepäin. Useimmiten niiden omat vanhemmat sanovat, että siirry Elsavaltteri sivuun että täti saa tavaransa otettua.

Mutta kun aikuinen ihminen ihan tietoisesti ja tarkoituksella päättää olla tiellä, niin sitä mä pidän moukkamaisena. Itse väistyn aina, ja pyydän anteeksikin vielä, jos olen tiellä ollut.

Yhteistyössä