Kuka teistä oli tänään miehensä kanssa ruokaostoksilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietty.
Aina joku syy täytyy olla eikä syyksi riitä se, et jotkut ovat vaan ajattelemattomia, muista piittaamattomia paksupäitä.

Työskentelen mielenterveyskuntoutujien kanssa ja jotkut heistä voisivat käyttäytyä juuri aloittajan kuvailemalla tavalla kauppareissullaan. Ja kuten kaikki varmasti tietävät, mielenterveysongelma ei välttämättä näy päällepäin eikä sitä pukeutumisestakaan välttämättä voi päätellä.

Kaupassakäynti voi ihan "tavallisillekin" ihmisille olla nykyään aika ahdistava kokemus kun kaiken pitäisi tapahtua niin nopeasti ja täsmällisesä järjestyksessä, ja usein kassatilat ovat vielä tosi ahtaita.

[QUOTE="vieras vaan";27417478]Mulle tuli jotenkin vähän surullinen mieli tästä aloituksesta :( Jouko ja rouvansa saattoivat olla esim. mielenterveyskuntoutujia tai lievästi kehitysvammaisia eivätkä siksi pystyneet toimimaan niin ripeästi ettei sinun cokiksen ostosi olisi häiriintynyt. Meitä on monenlaisia, yritetäänkö olla armollisia toisillemme![/QUOTE]

Sama fiilis tuli täälläkin. :(

Tiedän erään vanhemman pariskunnan joka toimii juuri noin julkisissa paikoissa, ovat lievästi kehitysvammaisia ja tätä ei huomaa helposti päältäpäin, ainoastaan jos seuraa heidän toimiaan useamman kerran.

Herttaisia, mutta melkoisen toheloita tahtomattaan, vaikuttavat välillä tylyiltä ja ajattelemattomilta.

Heti tuli kertomuksesta mieleen että ehkä joku vastaavanlainen pariskunta ollut liikkeellä ja en kyllä hyvällä katsoisi jos heille kassalla huudettaisiin. :(

Mä taas luulen että jos pariskunta olisi ollut mt-kuntoutujia, olisi sen heistä päälleppäin nähnyt ja kuullut, varsinkin jos jutut ovat olleet tuollaisia, eikä Anatolia olisi siinä tapauksessa laittanut tapahtunutta tänne.

Olen nähnyt monia korkeasti koulutettuja ihmisiä jotka ovat olleet niin täysin urpoja kuin vaan voi ihminen olla...

Hmm... me käytiin kaupassa tänään, mutta meillä oli lapsi mukana. Mun miestä v*utti aivan järjetön määrä eläkeläisiä rollaattoreineen ja ilman. Miks ihmeessä niiden pitää käydä lauantaina iltapäivällä kaupassa? Niillä kun on koko viikko aikaa, toisin kuin monilla työssäkäyvillä.

Samankaltaisia tilanteita seurailtiin mekin. Jonoja kilometrin ja yksi kassa auki...

Erityisaikuisia?

Koska kaikki huonosti käyttäytyvät lapset on kerran aina palstan mukaan erityislapsia, niin ehkä nää oli sitten erityisaikuisia.

Sillä eihän kukaan vaan voi olla muista piittaamaton?

Älä nyt viitsi. Ainakaan tuo sun kuvailu ei kuulostanut piittaamattomuudelta, vaan nimenomaan tietynlaiselta hitaudelta ja sympaattisuudelta (hymyileminen) jota kehitysvammoissa esiintyy. Kuinka kukaan voi alkaa noin rumasti huutaa ventovieraille! Ja kysymyshän oli...kassajonon hitaudesta.

[QUOTE="vieras vaan";27417478]Mulle tuli jotenkin vähän surullinen mieli tästä aloituksesta :( Jouko ja rouvansa saattoivat olla esim. mielenterveyskuntoutujia tai lievästi kehitysvammaisia eivätkä siksi pystyneet toimimaan niin ripeästi ettei sinun cokiksen ostosi olisi häiriintynyt. Meitä on monenlaisia, yritetäänkö olla armollisia toisillemme![/QUOTE]

Mielestäni kuulosti siltä, että ap yritti olla kärsivällinen. Itelläskö ei mee ikinä hermot?

Plus: Hyvin kuvaavasti kirjotettu! Pisti hymyilyttää :D

Lukemani perusteella vaikuttaisi minusta kyllä siltä, että kyse on jostain muusta kuin puhtaasta piittaamattomuudesta.
Lukemisen perusteella kieltämättä voi saada juurikin tuon kuvan, mutta kyllä heistä (rouvasta etenkin) henki kovasti sellainen "bättre folk"-olemus.

Se, että kassaneiti ei jäänyt odottamaan kun hän haki suklaata, vaan alkoi ottamaan jonossa seuraavana olleen asiakkaan (eli mun) ostoksia, oli selkeästi ihan pöyristyttävää rouvan mielestä. Jne.

[QUOTE="vieras";27417562]Mielestäni kuulosti siltä, että ap yritti olla kärsivällinen. Itelläskö ei mee ikinä hermot?

Plus: Hyvin kuvaavasti kirjotettu! Pisti hymyilyttää :D[/QUOTE]

Ja monta kertaa ystävällisesti yritti pyytää naista väistämään ennen kuin se kytkin sitten hirtti kiinni.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="...";27417559]Älä nyt viitsi. Ainakaan tuo sun kuvailu ei kuulostanut piittaamattomuudelta, vaan nimenomaan tietynlaiselta hitaudelta ja sympaattisuudelta (hymyileminen) jota kehitysvammoissa esiintyy. Kuinka kukaan voi alkaa noin rumasti huutaa ventovieraille! Ja kysymyshän oli...kassajonon hitaudesta.[/QUOTE]
Mä olin paikalla, sinä et...sympaattisen kehitysvammaisen hymyn & ylimielisen hymyilyn välillä on eroa.

Ja kyse ei ollut kassajonon hitaudesta, vaan eniten mua ainakin vitutti se, että Jouko ja rouvansa ihan pokkana valtasivat koko sen pakkaustason niin, etten mä päässyt pakkaamaan ostoksiani. Mun jälkeen kassalla olleita kyllä varmasti vitutti se, että kaksi ihmistä soutaa ja huopaa, heidän ostoksensa on pakkaamatta, ja koko jono seisoo.

P.S. En huutanut. Sanoin vähemmän ystävällisesti, ihan normaalilla äänellä kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
Aika erikoinen käsitys sulla sitten mt-kuntoutujista...

Joo, todella. Koskaan en oo sellasia nähny enkä koskaan oo tehnyt töitä mt-ongelmaisten ihmisten parissa. Jos on tuollainen käytös ja tuollaiset jutut niin kyllä silloin myös liikehdintä on omanlaistaan. Helposti näkee onko kyseessä ökyrouva eirasta vai lääkityksen alainen ritva korsosta.

Hmm... me käytiin kaupassa tänään, mutta meillä oli lapsi mukana. Mun miestä v*utti aivan järjetön määrä eläkeläisiä rollaattoreineen ja ilman. Miks ihmeessä niiden pitää käydä lauantaina iltapäivällä kaupassa? Niillä kun on koko viikko aikaa, toisin kuin monilla työssäkäyvillä.

Samankaltaisia tilanteita seurailtiin mekin. Jonoja kilometrin ja yksi kassa auki...

No sun kirjoitus nyt on jo pelkästään ällöttävä.

Pitäisikö niiden eläkeläisten sitten käydä aina tiettyyn aikaan kaupassa, jotta ovat pois jaloista kun kunnon ihmiset tulee?
Onko se eläkeläisen vika jos kauppias on niin pihi ettei palkkaa tarpeeksi työntekijöitä? Pitäisiköhän sun ehkä haistatella sille kauppiaalle eikä kiukutella vanhuksille?

Sua pitää kyllä väistellä, ymmärtää lastesi kiljuntaa ja antaa tilaa kaupoissa jättivankkureille, mutta vanhuksethan ei saa hidastaa jonoa hiukan.

JoopaJoo.

Hitto miten ällöttää tämä vanhusten dissaaminen, hyi helvetti!

Minä voin ainakin myöntää, että kärsivällisyyteni kassajonossa on aika lyhyt.
En ehkä rupea ääneen manailemaan, mutta nonverbaalisella viestinällä ja huokauksilla kyllä saatan viestiä, että minua saattaa ärsyttää, jos edellisellä asiakaalla sujuu kaikki hyvin hitaasti.
Vaikka kyseessä olisi sitten mielenterveyskuntoutuja.

pitääkö aina vetää nämä sairaudet kuvioihin. Oletteko koskaan ajatelleet, että niitä törppöjä ihmisiä on olemassa, ilman mitään diagnooseja. Siis sellaisia minä minä minä ja minun ostokset ja meidän viikon ruokaostokset. Jaaritellaan ja ollaan h-i-t-a-i-t-a ihan tahallaan kun muilla on kiire. Vittumaisiakin ihmisiä on maailma pullollaan. ja sellainen kuva tuosta tuli. Vitkutellaan vielä vähän, että saadaan kaikki hermostumaan. Kehitysvammaiset ( joiden kanssa olen paljon työskennelleet ) eivät ole tuollaisia, eivät todellakaan.

En ehkä rupea ääneen manailemaan, mutta nonverbaalisella viestinällä ja huokauksilla kyllä saatan viestiä, että minua saattaa ärsyttää, jos edellisellä asiakaalla sujuu kaikki hyvin hitaasti.
Mun pinna on yleensä kovin pitkä, ja yleensä aina pyydän ystävällisesti & kohteliaasti että anteeksi mutta pääsisinkö tästä ohi, jne...

Mutta en mä ihan aina jaksa monta kertaa nätisti pyytää, jos mitään ei tapahdu.

Huokailtiinko sulle ja huomasitko mitään nonverbaalisia viestejä hitaudestasi?

Yhteistyössä