Kumpaa "isin tyttö" tarkoittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iskostunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iskostunut

Vieras
Minulla on tuttava, jonka kanssa vaihdan joskus asioilla muutaman sanan. Tänään hän kertoi, että hänen tyttärensä on "isin tyttö". Tämä mies puhuu tyttärestään usein lämpimästi, mutta kertoo että poika välillä "uhittelee" - lapset ovat teini-iässä.

Jäin miettimään, että kumpaa "isin tyttö" tarkoittaa:

1) että ISÄ on mieluummin tytön seurassa

vai

2) tyttö KOKEE itse isän läheisemmäksi kuin äidin?

Olen kuullut että miehellä on pojan kanssa joskus sanaharkkaa - enemmän kuin miehellä ja tyttärellä. Mutta eihän se tarkoita että poika ei tarvitsisi isää - päin vastoin mielestäni. Onko siis sanonta "isin tyttö" tai "äidin poika" vain vanhemman keino projisoida omat tunteensa lapseen - eli jos tulee ITSE tytön kanssa paremmin toimeen, niin aikuinen sanoo että se onkin ikään kuin lapsi joka tämän valinnan tekisi.

Luin yhtä blogia jossa äiti kirjoitti että heillä on isin tyttö ja äidin poika. Kun luin tekstiä pidemmälle, kävi ilmi että kyseessä oli vasta 2-vuotias poika ja 6 kk vanha tyttö. Ja kun tyttö itki, äidillä meni heti hermo, isällä ei. Ja kun poika itki, perheen mies menetti malttinsa nopeammin ja äiti taas ei.
--> eli se on oikeastaan se VANHEMPI joka näissä tapauksissa oli se läheisyyden arvioija. Ei ihme että pojasta tuli äidin poika jos äiti salli pojan tunteet, ja että tyttö oli isän perään jos isä kerran oli lempeämpi.

Pitäisikö ennemmin sanoa, että ei ole isin tyttöjä ja äidin poikia vaan "pojan äitejä" ja "tytön isiä"?

niin sä luit vaan yhtä blogia ja sit teet tommosen yleistyksen. joo, isin tyttö tarkoittaa että lapsi tykkää ehkä himpun verran enempi iskästä ja äidinpoika on taas äitiä lähellä oleva poika.

Kiitos vastauksista.

Terävöitän siis vielä aloitustani:

Luulen siis, että monet näistä "isin tyttö/ isin poika/ äidin tyttö" jne-sanonnoista ovat sitä, että kyse on VANHEMMAN reaktiosta.

Esimerkiksi kelpaa hyvin tämä ketju:

http://www.tiede.fi/keskustelut/psykologia-aivot-ja-aistit-f12/isa-poika-suhde-t55499.html

Ketjussa isä sanoo mm. että hänellä itsellään menee päälle joku "veemäisyysvaihde" pojan kanssa, vaikka pojassa ei ole mitään vikaa. Ja tätä asennetta ei ole tyttöään kohtaan. Heillä poika sitten onkin - kuten arvaatte - ns. äitinpoika.

Tarkoitukseni on siis kannustaa pohtimaan tässä ketjussa sitä, onko isin poika/äidinpoika/ äidin tyttö -lapset valinneet itse läheisemmän vanhemman, vai onko se oikeastaan vanhempi, joka omalla käytöksellään aiheuttaa kyseisen tilanteen.

[QUOTE="vieras";27409824]Minusta se on molemminpuolista. Isin tytöllä synkkaa hyvin isin kanssa ja viihtyvät molemmat hyvin keskenään.[/QUOTE]

niin taitaa olla, juuri tänään tytär 18v joka tuli poikaystävänsä kanssa meillä käymän sanoi isille että olen isin tyttö ja oikein juoksi halaamaan isäänsä ( ja oli nähnyt isänsä 4 päivää aiemin) :D ( tyttö asuu siis omillaan noin 5 km päässä meistä)
Minusta on ihanaa että he ovat noin hyvissä väleissä, vaikka teininä isi oli hänen mielestään täys paks ja milman huonoinisi ku hän komensi ja oli tiukka

Kyllä se on usein ihan selkeästi tuo 2. Ainakin meillä tuo ero on ihan selkeä; vauvasta asti pojat ovat hakeneet mun luota lohtua ja aina jos mun syli on ollut vaihtoehto niin syliin ne on tulleet, mutta tyttö on juuri toisinpäin eli isä on tytölle se lohduttaja ja syli. Ja tämä on ollut huomattavissa jo ihan pienestä alkaen.

Kyllä se on usein ihan selkeästi tuo 2. Ainakin meillä tuo ero on ihan selkeä; vauvasta asti pojat ovat hakeneet mun luota lohtua ja aina jos mun syli on ollut vaihtoehto niin syliin ne on tulleet, mutta tyttö on juuri toisinpäin eli isä on tytölle se lohduttaja ja syli. Ja tämä on ollut huomattavissa jo ihan pienestä alkaen.

Eli teillä vanhemmat eivät tee mitään eroa lasten välillä - lohdutat yhtä auliisti kaikkia ketkä syliin tulee? Reagoit yhtä nopeasti hätään jne?

Yhteistyössä