häntämutka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chihuahua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Chihuahua

Vieras
Olen ottamassa Chihu pentua jolla on häntämutka, olen yrittänyt lukea aiheesta mutta aika niukasti tietoa löytyy. Olen vain huolissani että voiko tuo synnynnäinen häntämutka myöhemmin aiheuttaa terveyshuolia koiralle, esim voiko olla luustoon liityviä ongelmia tiedossa ? Kiitos kaikille asiallisista vastauksista. :)

Saattaa aiheuttaa ongelmia, mutta voi olla, ettei aiheutakaan.

Lainaus erään kasvattajan sivuilta:
Nykytietämyksen mukaan sairaus liittyy luun muodostuksen häiriöihin. Koiralla, jolla on synnynnäinen häntämutka, voidaan todeta myös muita luun muodostuksen häiriöitä kuten alaleuan surkastumista, selkärangan nikamamuutoksia ja kasvuhäiriöistä niveldysplasiaa.

Onko pennulla paperit? Pakko kysyä kun pikkurodusta kyse.

On paperit. Pentu oli ollut lääkärissä niin lääkäri ei ollut kirjannut häntämutkaa, aika outoa koska ihan selvä häntämutka omistajankin mukaan.

Suurimmalle osalle ei kyllä ongelmia tule häntämutkasta, mutta jalostukseen ei tietenkään saa käyttää ja näyttelyissä ei voi pärjätä. En kyllä kauheen huolissani olisi.

Asiaan vaikuttaa myös se, missä kohtaa häntää mutka on? Mitä lähempänä tyveä, sitä isompi todennäköisyys saada jotain ongelmia.

Suurimmalle osalle ei kyllä ongelmia tule häntämutkasta, mutta jalostukseen ei tietenkään saa käyttää ja näyttelyissä ei voi pärjätä. En kyllä kauheen huolissani olisi.

Asiaan vaikuttaa myös se, missä kohtaa häntää mutka on? Mitä lähempänä tyveä, sitä isompi todennäköisyys saada jotain ongelmia.

Todella lähellä tyveä, melkein tyvessä siis.

Mulla ei ole häntämutkaisista koirista kokemusta, mutta siinä uskossa olen, että häntämutkakoiralla voi olla mutka "ylempänäkin" eli selkärangassa. Ja se tietenkin olisi sitten jo vähän pahempi juttu.

Mutta voi varmasti olla olemattakin.

Yhteistyössä