miten pitäis toimia kun lapsi noteeraa tummaihoisen?

• Viestiketjun aloittaja "lellu"
  • Ensimmäinen viesti
"lellu"
Eli lapseni on 1v 10kk ja nyt kaksi kertaa kun olen ollut bussissa ja viereen on tullut tummaihoinen matkustaja, lapseni on katsonut piiitkään ja tokaissut, toisella kertaa "poika, vihreä" ja toisella kertaa "punainen täti":), on värit vähä hakusessa vielä...

Poika ei kuullut lapseni kommenttia, ja täti alkoi nauramaan. Itseäni vähän.. nolotti, tai ei paljon, mutta tuli sellainen olo, että miten tässä nyt pitäisi reagoida..

Mitä mieltä te olette?

"Vieras"
Meillä kesällä vajaa 3vuotias huudahti kirkkaalla ja heleällä äänellä "äiti kato, mustapäälapsi", vähän muakin nolotti. Keskusteltiin sitten siitä kuinka ihmisiä on erilaisia, äidillä on vaaleat hiukset, isillä tummat, sulla on vaaleat hiukset jne, samallalailla on ihmisiä jonka ihonväri on eri. No lapsi totesi vaan että, "tolla oli mustapää, kyllä oli" ja jatkoi leikkejään. Eli tuskin nyt paljoa kuunteli mun hienoa puhettani :)

• Tykkää
Reactions: Minuli
"kohtalotoveri"
Käydään 2v:n kanssa eräässä harrastuksessa kerran viikossa ja edellisessä ryhmässä on hyvin tummaihoinen isä poikansa kanssa ja näemme heidät joka kerta. Meidän pojalla (2v) meinaa leuka tipahtaa lattiaan ja jää kirjaimellisesti tuijottamaan. Ei sano mitään, mutta aivan varmasti hänen reaktionsa huomaa myös ko. mies. En tiedä miten pitäisi itse toimia, mutta rupean aina höpöttelemään pojalle jotain tai kysyn jotain tms. Yritän itse olla ystävällisen näköinen ja olla ihan normaalisti. Kiusallista kyllä. Vanhempi lapsi sanoi aina kun näki tv:ssä tummaihoisen, että punainen setä tai täti...

"Vieras"
Ei kai sun tarvi mitenkään noihin reagoida. Pääkaupunkiseudulla ainakin erivärisiä on niin paljon että jos lapsille ei erikseen ala mainostamaan niin ei lapsetkaan niitä pidä mitenkään erikoisina. Niinku ne pidä erikoisena sitäkään että valkoihoisita toisilla on ruskea ja toisilla vaalee tukka.

Tietty hyvä lapselle ylipäätään neuvoa että ketään ei tartte sormella osotella, mut tuskin noin pieni sitä vielä ymmärrä, varisnkin tulee kyselyikä niin se on yhtä osoittelua monta kuukautta.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";27384840]Ei kai sun tarvi mitenkään noihin reagoida. Pääkaupunkiseudulla ainakin erivärisiä on niin paljon että jos lapsille ei erikseen ala mainostamaan niin ei lapsetkaan niitä pidä mitenkään erikoisina. Niinku ne pidä erikoisena sitäkään että valkoihoisita toisilla on ruskea ja toisilla vaalee tukka.

Tietty hyvä lapselle ylipäätään neuvoa että ketään ei tartte sormella osotella, mut tuskin noin pieni sitä vielä ymmärrä, varisnkin tulee kyselyikä niin se on yhtä osoittelua monta kuukautta.[/QUOTE]

No nöin mäkin luulin, että kun helsingissä asutaan (vieläpä itä), niin lapsi ei asiaa sinäänsä noteeraisi, mutta kylläpä vaan puistossa tuon "mustapäälapsi"-kommentin laukaisi. Ja tosiaan on koko pienen ikänsä nähnyt erikansallisuuden edustajia joka päivä.

"vieras"
Musliminaisena olen huomannut kuinka jotkut lapset katsovat pitkään ja joskus kommentoivat joitain vanhemmilleen, minusta se on söpöä :) Ei siinä todellakaan ole mitään noloa eikä varmaan tummaihoistenkaan mielestä, joidenkin vanhempien reaktiot sen sijaan oudompia, menevät jotenkin lukkoon ja lähtevät kiireesti muualle vaikka itse vaan hymyilen iloisesti ja kyllä mulle jutellakin saa :)

• Tykkää
Reactions: Kissimi
Lex
Ihan normaalisti, näytät omalla esimerkilläsi ettei ole mitään outoa mihin pitäisi mitenkään reagoida.

Vastataan lasten kysymyksiin asiallisesti ja rumat puheet tietenkin kielletään =)

"lellu"
Joo, en mä mitenkään erikoisesti reagoinut. Hymyilin tädille takaisin ja alettiin juttelemaan lapsisita.. Tuli vaan sellainen mieleen, että jos kyseesä olisi ollut joku muu juttu mm. pallo, paita, hiustenväri, olisin varmaan korjannut lapselleni, että "ei, se ei ole punainen vaan.." . Mutta nyt en viitsinyt alkaa oikomaan että "ei täti kyllä punainen ole, äidin mielestä täti on ruskea, eikös vain?":)

Tänne olen tämän kirjoittanut jo ennenkin, mutta tässä tämä taas:

"Meidän 3,5v ei ole kaiketi koskaan nähnyt lähes mustaa miestä, koska heitä ei täällä meidän huudeillamme pahemmin pyöri.

Käytiinpä tässä muutama viikko sitten TYKS:issä, jossa istuskellessamme saapui paikalle todella tumma mies. Ei niin hajuakaan jotta mistä hän mahtoi olla kotoisin, mutta hän oli siis TODELLA tumma ja kasvonpiirteet poikkesivat hyvin paljon omistamme.

Lapselta putosi leuka lattiaan ja hän toljotti miestä suu auki. Kun hän sai (kovaan ääneen, tietenkin) vihdoinkin sanan suusta, kysyi hän "äiti, MIKÄ toi on?" "MIKSI sen naama on ton värinen. RUSKEA!"

Jotta sillälailla...minkäs mä mitään sille voin, että tumma mies oli lapselle kummajainen, mutta kyllä mä hiukan tilanteessa häpesin, kun lapsi niin kovaan ääneen asiaa pällisteli. Ja jatkoi miehen tuijottamista niin pitkään, että oli meidän vuoromme mennä lääkärin vastaanotolle."

Mä taisin vaan vastata, että ihmisiä on erivärisiä ja se riitti lapselle ainakin siinä vaiheessa. Ei ole ottanut asiaa puheeksi jälkikäteen.

"Jasmin"
[QUOTE="vieras";27384961]Taasen oli pari mustaa tappanut 2 vauvaa. :([/QUOTE]

Ja mitenhän tää nyt taas liittyy mihinkään? Oho, taas oli pari valkoista tappanut vaikka ja ketä. :(

"vieras"
[QUOTE="Jasmin";27384999]Ja mitenhän tää nyt taas liittyy mihinkään? Oho, taas oli pari valkoista tappanut vaikka ja ketä. :([/QUOTE]

Onko oikeasti valkoihoisetkin taas tappanut vauvoja suomessa? Laita linkkiä?

"hilda"
olisin sanonut lapselle että niin tädillä on tummaiho ja meillä vaalea iho, ihimisiä on erilaisia.

Mutta me ollaan luettu kirjoja missä on tummaihoisia ja keskusteltu missä tummaihoisia elää, ja ollaan luettu kirjoi missä on silmälasit hamamsraudat tms ja keskusteltu miksi niitä pitää käyttää. ja joka kerta olen tuonut lapselle ilmi sen että nuo asiat ovat ihan tavallisia, että ihmisiä on vaan erilaisia.

ei oo ihmetellyt ketään,eikä laukonut mitään noloa ikinä, mutta se ei oo ollut pääasia tässäerilaisten ihmisten ihmettelyssä(kuvien kattelu kirjosita ja keskustelua) vaan idea on ollut se että mä en voi sietää esim. rasisteja ja haluan kasvattaa omat lapseni niin että kaikki on samanarvoisia ja erilaisuus on rikkaus, ei kukaan oo toisen kopio mutta silti yhtä tärkeä :)

Ja hyvin on sisäistänyt kaveri nämä asiat vaikka välillä kohtaakin tummaihoisia ihmisiä niin leikkii heidän kanssaan ihan normaalisti.

IhanaValo
Jos huomaan että alkaa jotain ihmistä kattomaan pidempään, meinaa jotain kysyä/sanoa, niin yritän estää möläytykset sanomalla että setä/täti on erivärinen, ihmisiä on monenvärisiä olemassa..ja kotona ollaan puhuttu tuosta erilaisuuden normaaliudesta muutenkin.

Yhteistyössä