Vauva ei saa nukkua mahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jepjep, lisää tilastoja vaan joista yritetään vetää johtopäätöksiä.

Varmaan jonkun herkän mielestä sekin on selkeä riski lapselle kun taloutta ei ole päällystetty kuplamuovilla.

Toisen mielestä se taas on riski jos on päällystetty, lapsihan varmasti syö sitä muovia sitten ja tukehtuu välittömästi.

Niin tai näin, aina väärinpäin.

p.s. Kätkytkuolemaa ei ole vieläkään pystytty tutkimaan niin että tiedettäisiin varmuudella mistä se johtuu. On vain tilastoja kätkytkuolleista lapsista, miten heitä on hoidettu ja millainen on ympäristö ollut. Se kuinka paljon niistä tiedoista taas pitää paikkansa tuomitsemista pelkääviltä vanhemmilta on ihan toinen juttu.

Voi taivas.

Toivottavasti vanhusten hoidossa ei ole suosituksia sitten kun olen sen ikäinen. Jos selällään pitää nukkua niin samantien voin mennä arkkuun maate. Se on yhtä hauskaa ja rentouttavaa.

no meille neuvottiin synnytyssairaalassa että tukea lapsi aina vuorotellen eri kyljelle nukkumaan sellaisen pyyherullan tai vastaavan kanssa. Ja tämä ilmeisesti ihan siksikin että lapsi ei ollut mitenkään jäntevä lihaksistoltaankaan eli selällään nukkuminen olisi aiheuttanut myös oman riskinsä. niin kauan kun pysyi tukirullan kanssa kyljellään, pidettiinkin kyljellään ja sitten kun alkoi olla voimaa sen verrran että sai itsensä selälleen rullasta huolimatta niin annettiin nukkua selälläänkin sekä otettiin tuki pois käytöstä.

mahallaan olisin nukuttanut vain oman vatsan päällä..siinä kun on riittävän lähellä hengityskatkoksen huomaamista ajatellen.

niin muuten ja se yksi tutkittu juttu on myös, että lähellä(vieressä) nukkuminen vähentää myös kätkytkuolemia eli kun vauva kuulee äitinsä hengitysäänet niin se jotenkin myös vaikuttaa siihen, että hän " muistaa" itsekkin hengittää.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Me nukutettiin välillä mahallaan juuri masuvaivojen takia, vauva nukkui paljon paremmin niin päin. Musta tuntuis tosi tökeröltä (ja loukkaavalta) mennä sanomaan jollekin että ei noin saa tehdä - saati sitten kääntelemään toisten vauvoja. Nykysuosituksesta voi vihjasta jos asia hirveesti vaivaa, mutta uskoisin, että se tulee kyllä kaikille vähintään neuvolan kautta selväksi.

Mun vauvani nukkuivat mahallaan paljonkin. Etenkin kuopus, ja se oli usein ainoa asento, jossa hän nukkui.
Ja jos käänsinkin nukkuvaa vauvaa, kääntyi hän unissaan takaisin mahalleen opittuaan kääntymään.

Varmaan jonkun herkän mielestä sekin on selkeä riski lapselle kun taloutta ei ole päällystetty kuplamuovilla.

Toisen mielestä se taas on riski jos on päällystetty, lapsihan varmasti syö sitä muovia sitten ja tukehtuu välittömästi.

p.s. Kätkytkuolemaa ei ole vieläkään pystytty tutkimaan niin että tiedettäisiin varmuudella mistä se johtuu. On vain tilastoja kätkytkuolleista lapsista, miten heitä on hoidettu ja millainen on ympäristö ollut. Se kuinka paljon niistä tiedoista taas pitää paikkansa tuomitsemista pelkääviltä vanhemmilta on ihan toinen juttu.

niin no esim pitkästä qt ajasta johtuvaa äkkinäistä sydänperäistä kuolemaa on mahdoton todeta jälkikäteen (kun ei sitä sydänfilmiä enää saada kuolleelta). tämä selittänee ainakin osan kätkytkuolemista samoin kuin vauvaa vanhempien ihmisten äkkinäisistä kuolemista, joille ei syytä löydy. suomalaisessa geeniperimässä tuota pitkän qt ajan syndroomaa löytyy suvuttainkin ja joskus se huomataan vasta siinä vaiheessa kun joku suvusta kokee äkkikuoleman ja tutkitaan lähisukulaistenkin sydänfilmit.

[QUOTE="vieras";27384376]Täällä sama, n. 2 vuotiaanakin etsii peiton kulman ja painaa sen nenäänsä vasten :D[/QUOTE]

Ja mä 40-vuotias vedän aina peiton kulman naamani päälle, tai vähintään silmien. Joskus pidin rullattua t-paitaa silmien päällä kun nukuin.

Ei saa pilkata kuplamuovi-ihmisiä! *pus!*

niin no esim pitkästä qt ajasta johtuvaa äkkinäistä sydänperäistä kuolemaa on mahdoton todeta jälkikäteen (kun ei sitä sydänfilmiä enää saada kuolleelta). tämä selittänee ainakin osan kätkytkuolemista samoin kuin vauvaa vanhempien ihmisten äkkinäisistä kuolemista, joille ei syytä löydy. suomalaisessa geeniperimässä tuota pitkän qt ajan syndroomaa löytyy suvuttainkin ja joskus se huomataan vasta siinä vaiheessa kun joku suvusta kokee äkkikuoleman ja tutkitaan lähisukulaistenkin sydänfilmit.

On olemassa erilaisia tulkintoja syistä, tilastoja ja tutkimuksia. Ei edelleenkään mitään mikä sen selittää varmuudella. Joten jokaisen omat arviot asiasta on edelleenkin vain arvauksia, oli kyseessä lekuri tai ihan vain vanhempi joka perehtynyt asiaan. On kumminkin ihan turha alkaa maallikkona väittelemään tästä liiemmin koska jos ei ammattilaiset voi sanoa varmuudella niin ei sitä kyllä muutkaan voi.

[QUOTE="hmmm";27383965]Mulle on ainakin suositeltu kyljellään nukuttamista ja sit eri kylkien vaihtelua. 2008 ja 2011 vauvat.[/QUOTE]

Samat suositukset on ollut meillä, esikoinen on jo 16 vuotias. Selällään nukuttamista ei ole koskaan suositeltu, siinä on vaara, että vetää puklut henkeensä. Mahallaan nukkumisesta on sitten varoiteltu kätkyt kuolemien takia. Mutta mahallaankin ovat saaneet luvan nukkua, kun ovat itse oppineet kääntymään mahalleen, silloin vaara kuulema vähenee jo huomattavasti.

• Tykkää
Reactions: chef
kätkytkuolema tulee jos on tullakseen, ei siihen voi vaikuttaa mitenkään. On vaan haluttu joku syy näille kuolemille ja kehitetty jos jonkimoista teoriaa. Miten esim joku tutti voi pelastaa kuolemalta.. Ja tosta mahallaan nukkumisesta... minulle ainakin sanottiin että heti kun päätänsä kannattelee niin se on jopa suositeltavaa koska ilma pääsee kiertään. Ja selällää nukkuminen tyrmättiin täysin. Kyljellään mieluiten ja vuorotellen.. ja nämä ohjeet saanut tammikuussa. mutta itsepäinen vauva kun on niin on ihan itse asentonsa valinnut :) ja siitä vasemmasta kyljestä niin ainakin äitin paras asento raskausaikana on vasen kylki.. jotenki liitty siihen et vauvalla on sillon parhaimmat olot!

Tammikuussa tänä vuonna syntyi meidän esikoinen ja ohjeeksi sairaalasta ja neuvolasta että kyljelleen tuettuna nukutettaisiin ja aina sitä kylkeä vaihtaen. Neuvolasta tuli myös lisäohje, että jos vauva tuntuu nukkuvan mieluiten mahallaan niin nukuttaa mahallaan ja kääntää kyljelleen sitten kun vauva on unessa.

Nykyisin tuo 9kk vanha elohiiri nukahtaa ehdottomasti useimmiten mahallaan, pylly pystyssä ja rätti naamalla :D (Tosin minäkin vainoharhaisena otan sen rätin pois heti kun tyyppi nukkuu sikeästi)

Viimeisimpien suositusten mukaan humalainen mies tulisi nukuttaa mahallaan koska siinä asennossa on pienin riski tukehtua omaan oksennukseen ja suolikaasut pääsevät poistumaan vapaammin.

Otattehan tämän huomioon ja jos näette humalaisen miehen nukkuvan selällään niin käännätte hänet ja/tai huomautatte puolisolleen asiasta.

Meillä Saksassa suositellaan myös vauvan nukuttamista selällään siihen asti kun se osaa itse kääntyä, koska sen on todettu vähentävän kätkytkuoleman riskiä. Eli tarkoitus ei ole kääntää vauvaa selälleen, jos itse kääntyy. Siinä vaiheessa kun vauva osaa itse kääntää itsensä, ei nukkuma-asennolla ole enää merkitystä kätkytkuoleman riskin kanssa. Vauvaa ei myöskään saisi ottaa perhepetiin, vaan antaa nukkua omassa sängyssään ja mieluiten unipussissa. (Unipussit ovat muuten maailman paras keksintö, ihan näin off topicina. Meillä nukkui 2 vuotiaaksi asti sellaisessa.)

Tästä on tehty ihan oikeasti tutkimus Uudessa Seelannissa jo vuonna keppi ja kenkä. Mutta kukin tehköön, niinkuin tykkää.

Minua vaan ihmetyttää jotkut aloittajan saamat kommentit. Jos hän olisi aloittanut ketjun esim. jossa suositellaan lapsen kotihoitoa noin 15 vuotiaaksi asti, niin ei varmaan olisi tullut niin paljoa kritiikkiä.

Ei mulla muuta.

Viimeisimpien suositusten mukaan humalainen mies tulisi nukuttaa mahallaan koska siinä asennossa on pienin riski tukehtua omaan oksennukseen ja suolikaasut pääsevät poistumaan vapaammin.

Otattehan tämän huomioon ja jos näette humalaisen miehen nukkuvan selällään niin käännätte hänet ja/tai huomautatte puolisolleen asiasta.

Ei miehen kyllä muutenkaan tarvitse selällään nukkua, vaikkei kännissä olisikaan.
Selällään nukkuessaan kuorsaa eniten. En kääntele, tökin kyynärpäällä ja murisen.

Kyllä minäkin vauvaa olisin nukuttanut kylellään tai mahallaan, jos olisi ollut kova vaikka puklaamaan, tai ei vain yksinkertaisesti olisi suostunut nukkumaan selällään yhtään.

No ei puklaillut ollenkaan ja selällään tykkäsi nukkua joten sillä mentiin KUTEN SUOSITUSTEN MUKAAN KUULUU HYVIEN ÄITIEN TEH... :saint::saint::saint:

Yleiset suositukset ovat hyvä olla jotta niitä voi mahdollisuuksien mukaisesti seurata, silti se puhdas järki on se mitä ehkä eniten kannattaisi kuunnella, antaa yleisten suositusten vain ohjata mikäli voi valita. SUOSITUKSEEEEEETTTT!!!

meillä vauva meinaa tukehduttaa itsensä peitolla/harsolla vetäessään sen pään yli, lisäksi puklaili paljon ennenkuin neuvolan kauhuksi aloitimme vellit kahden kuukauden iässä.. oikeastaan puklaus on väärä sana, oksennusta tuli niin että kaikki oli läpimärkää ja jatkuvasti sai tarkistaa onko nukkuvan vauvan pää sivuun kääntyneenä ettei vaan tukehdu!

tuon kaiken takia oikeastaan nukun paremmin nyt, kun vauva kääntyilee ja saattaa aamulla olla vatsallaan.
eivät satunnaiset ilmavaivatkaan huudata yöllä, kun ilma tulee sutjakasti ulos

Viimeksi muokattu:
Kätkytkuolemat ovat merkittävästi vähentyneet siitä lähtien kun alettiin suositella selällään nukuttamista. Ei kai kukaan tosissaan väitä että tämä on sattumaa?

Kätkytkuolemat vähentyneet selvästi

Tottakai järkeä voi asiassa käyttää, jos vauva esim. pulauttelee erittäin runsaasti. Mutta se ettei itse pysty jotakin suositusta noudattamaan, ei tarkoita että suositukset ovat p*rseestä ja ihmisten kiusaksi tehtyjä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Itse en ole koskaan pystynyt edes makaamaan mahallani, saati sitten nukkumaan. Siinähän pitää olla niska kiertyneenä huonoon asentoon ja hengitys on vaikeampaa kun tuo asento painaa keuhkoja. Ihan loogista että selällään makuu tai kylkiasento on parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;27384791:
Kätkytkuolemat ovat merkittävästi vähentyneet siitä lähtien kun alettiin suositella selällään nukuttamista. Ei kai kukaan tosissaan väitä että tämä on sattumaa?

Kätkytkuolemat vähentyneet selvästi

Tottakai järkeä voi asiassa käyttää, jos vauva esim. pulauttelee erittäin runsaasti. Mutta se ettei itse pysty jotakin suositusta noudattamaan, ei tarkoita että suositukset ovat p*rseestä ja ihmisten kiusaksi tehtyjä.

Suositukset ovat oikein hyviä kunhan ei täysin niille sokeudu. Tutkimukset myös. Niidenkään perusteella ei silti aina kannata elää vaikka hyvää tietoa saakin niistä.

Yhteistyössä