Vauva ei saa nukkua mahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27384064:
Surullistahan se on :) vauvan sänky on vielä patterin vieressäkin!!!
Meilläkin.

Ikkunan alla JA patterin vieressä.

Siellä se raasu nytkin nukkuu, suljetun oven takana, itkuhälyttimen kera.

[QUOTE="hmmm";27384042]Miten niin vasemmalla kyljellä? Siksi suositellaan kylkien vaihtelua, ettei pää mene toispuoleiseksi. Monta lasta sulla muuten olikaan Akaatti?[/QUOTE]

Minä luin, että se on vauvan rakenteen kannalta parempi. Liittyi jotenkin myös sydämen toimintaan. Ei ole lapsia minulla, mutta siksi olenkin asiasta kiinnostunut, harrastan itseopiskelua siltä varalta jos joskus lapsen saan.

Ja toki vuorotella kylkiä, ettei tule lituskapäätä ja motoriikka kehittyy! :) siks kannattaa nukuttaa joskus myös selällään ja mahallaan kun on itse vieressä. Tai no tuo selällään lähinnä vastasyntyneiden kohdalla, kun voi se puklu eksyä henkitorveen... :/ synnärillä kyllä sanoivat että vastasyntyneelläkin on refleksi että osaa kääntää päänsä sivulle, mutta parempi ettei yksin jätä niin nukkumaan...

[QUOTE="jes";27384108]...mutta sä jaat täällä silti lastenhoito-ohjeita siksi, että...??[/QUOTE]

No lapsen nukkuma-asento ei kyllä ole sellainen asia että siitä äidiksi tulemalla löytäisi jonkun syvemmän ulottuvuuden... :D ihan puhdas maalaisjärki riittää.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
[QUOTE="jes";27384189]...jonka takuuvarmasti jok'ikinen synnyttänyt nainen suomen maassa on kyllä kuullut. miksi koit aiheelliseksi tulla valaisemaan meitä tästä asiasta?[/QUOTE]

Tuskin tästä aloituksesta mitään haittaa on, ei tarvitse hermostua. =)

Olen itse ollut muutamia kertoja sairaalassa apneoivan vauvan (ikä vaihdellut 3 päivästä-8kk) vierivahti, ja täytyy myöntää että vaikka on monitoriin kytketty, niin mahalleen en laittanut heistä ketään kertaakaan. Ja jotta sen hengittämisen lopettamisen havaitsee, pitää sitä vauvaa oikeasti vahtia silmä kovana koko ajan.
Omat lapseni olen nukuttanut kyljellään tuettuna (niin kauan kun on pysynyt) ja yhdellä lapsista oli kätkythälytin.

Itseasiassa vauva kyllä saa nukkua mahallaan, vanhemmat päättävät ihan itse haluavatko mahdollisen riskin kätkytkuolemasta ottaa. Omani sai nukkua vain vatsani päällä mahallaan, muuten nukkui kyljellään.

(ihan toisella alalla kuin lasten kanssa) Maalaisjärkeni sanoo turvallisimmaksi asennoksi kyljellään nukkumisen. Omia puklailijoita en ainakaan selällään uskaltanut nukuttaa kuin valvotusti, vatsalla vähän vanhempana.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27384323:
Meillä vielä tää pienin tykkää nukkua rätin kanssa, sitä aina vetää naamalleen, kun on menossa nukkumaan, oon sit aina ottanu resun naamalta pois, kun on nukahtanut.
Samis :D

Aina räsy naamalla. Jos pää on sivulle päin kääntyneenä, niin räsyn on pakko vähintäänkin koskettaa nenää :heart:

Yhteistyössä