Vauva ei saa nukkua mahallaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmmm";27383965]Mulle on ainakin suositeltu kyljellään nukuttamista ja sit eri kylkien vaihtelua. 2008 ja 2011 vauvat.[/QUOTE]

Kyljellään nukkuminen on myös yksi vaihtoehto, nimenomaan vasemmalla kyljellä nukkuminen. Mutta parhain on se selällään nukkuminen jos se vaan mitenkään sopii vauvalle, niin sitä kannattaa suosia.

Sairaalan teholla nukuttivat paljon mahallaan
Juuh. Meidän bebe ei vaan tykännyt ko. asennosta, mutta moni vauva nukkui mahallaan.

Kotona nukutin vauvaa aika ajoin hetkittäin vatsallaan, ilmavaivojen takia. Se auttoi.

Ja juu, olen täysin tietoinen siitä, että vatsallaan nukuttaminen lisää kätkytkuoleman riskiä. Olen ollut (ja olen yhä, vauva 4 kk) aika hysteerinen ko. asian suhteen, kun raskausaikana tuli pikkuisia kätkytkuoleman uhreja vastaan muutamia :(

Mitään mahallaan nukkumisen kieltoa ei vauvoilla kyllä ole.

Ja esim. tutin käytön taas on todettu vähentävän kätkytkuoleman riskiä.

Juuh. Meidän bebe ei vaan tykännyt ko. asennosta, mutta moni vauva nukkui mahallaan.

Kotona nukutin vauvaa aika ajoin hetkittäin vatsallaan, ilmavaivojen takia. Se auttoi.

Ja juu, olen täysin tietoinen siitä, että vatsallaan nukuttaminen lisää kätkytkuoleman riskiä. Olen ollut (ja olen yhä, vauva 4 kk) aika hysteerinen ko. asian suhteen, kun raskausaikana tuli pikkuisia kätkytkuoleman uhreja vastaan muutamia :(

Me ainakin elämme kuten htk ja ksl sekä stä on suositellut äideille. Mutta kukin tavallaan.

Alkaa mennä hermo näihin suosituksiin jota jotkut seuraa ihan liian sokeana. Tutkimus-suositus-who-mammat jotka eivät käytä omaa järkeä. Nyt lapsettomiakin lähtee tähän.

Mutku se on suositus, kaiken pitää mennä täydellisesti juuri kuten on tällä hetkellä suositus.

Itse en yleensä noista suosituksista välitä, mutta tämä jotenkin kyllä pysäytti ajattelemaan asiaa. Kuitenkin nelinkertaisesti vähentyneet kätkytkuolemat. Tosin pitää silti muistaa, että kyseessä on pieni määrä vauvoja, joille tämä asia tapahtuu, eihän sitä useimmille mahallaan nukkuville onneksi tapahdukaan.

Lapset nukkuu itse asiassa paremmin mahallaan. Meillä vauva kääntyi itse mahalleen nukkumaan 4-kuisesta lähtien.

Suosittelen hengityshälytintä. Lapsen voi nukuttaa miten vaan ja hälytin hälyttää jos tulee yli 20 sek hengityskatkos ja näin lapsen ehtii pelastaa jos ei esim. meinaa tukehtua peittoon tms.

Jos näet nukkuvan vauvan mahallaan, ole ystävällinen ÄLÄKÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA muuta hänen nukkuma-asentoaan selällään nukkuvaksi, tai vähintä mitä jokainen voi tehdä, on KYSYÄ vauvan vanhemmalta asiasta ennen kuin muuttaa vauvan nukkuma-asentoa!!! Et voi tietää onko lääkärin määräys, että vauvaa saa nukuttaa VAIN mahallaan!

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Kyljellään nukkuminen on myös yksi vaihtoehto, nimenomaan vasemmalla kyljellä nukkuminen. Mutta parhain on se selällään nukkuminen jos se vaan mitenkään sopii vauvalle, niin sitä kannattaa suosia.

Kaveri nukutti vauvaansa aina vain toisella kyljellä, niin lapsen pää muotoutui toiselta puolelta litteäksi sillein hassun viistosti. Kesti kauan ennen kuin pää muotoutui normaaliksi (sen jälkeen kun lapsi alkoi vaihdella nukkuma-asentoa).

Itse asiassa kylkiä pitäisi vaihdella, ettei vauva totu kääntämään päätänsä vain toiseen suuntaan. (Meillä vauva suostui syömään rintaa vain toiselta puolelta ja oli sen vuoksi toisella kyljellään niin paljon, että oppi hienosti kääntymään ja kääntämään päätänsä siihen suuntaan, mutta toinen kylki vaatikin sitten ihan jumppaamista ennenkuin alkoi sujumaan.)

Sinä otitkin tuon tutin esiin. Muita lapselle parhaaksi on se, ettei lapsi nuku liian kuumassa, lapsella ei tulisi pitää lakkia päässä ja tietenkin myös äidin tupakoimattomuus vähentää kätkytkuoleman riskiä jonkin verran.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27384027:
Kyllä tässä olis nyt ls-ilmon paikka!

Kaikki eivät vain välitä, mutta kukin tyylillään. :(
Me elämme suositusten mukaan. Lasten turvalisuus edelle! Millään muulla ei ole väliä kuin suosituksilla! :(

Kukintyylilläänkukintyylilläänkukin...tilt...

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
Alkuperäinen kirjoittaja Älä missään nimessä!;27384014:
Jos näet nukkuvan vauvan mahallaan, ole ystävällinen ÄLÄKÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA muuta hänen nukkuma-asentoaan selällään nukkuvaksi, tai vähintä mitä jokainen voi tehdä, on KYSYÄ vauvan vanhemmalta asiasta ennen kuin muuttaa vauvan nukkuma-asentoa!!! Et voi tietää onko lääkärin määräys, että vauvaa saa nukuttaa VAIN mahallaan!

En minä nyt tarkoittanut tuota "ohjetta" niin kirjaimellisesti. Tai siis en tietenkään menisi kenenkään tuntemattoman lapsen nukkuma-asentoon puuttumaan, mutta jos olisi oma lapsi, niin hänen tai jonkun tutun lapsen jne.

Vauva kuuluu nukuttaa KYLJELLÄÄN, mahallaan on kätkytkuoleman riski ja selällään aspiraation/tukehtumisen riski.

Näin kerrottiin synnärillä. Mahallaan ja selällään saa toki nukkua ja on hyväkin nukkua, jos sitä nukkumista joku valvoo (esim. päivisin). Ja kun alkaa itse kääntyilemään niin ei sitä sit oikeen enään voi estellä. Meidän bebe on nyt 3 kk, ja tuen hänet edelleen kyljelleen parilla pienellä tyynyllä/jollain pehmolelulla. Joskus nukkuu selälläänkin valvomatta (osaa jo kääntää päänsä sivulle varmasti, niin ei ole niin suuri tukehtumisriski jos puklu tulee), mutta ei koskaan mahallaan. Ja kyllä, olen hysteerinen mitä tulee kätkytkuolemaan...

Yhteistyössä