Saako valita, soittaako normi-tk:hon vai työterveyslääkärille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerys

Vieras
Jos kuuluu työterveyshuollon piiriin, pitääkö joka asia soittaa sinne vai "saako" soittaa omaan tk:hon?
Työterveysvastaanotto naapurikaupungissa ja omasta tk:sta olen aina saanut ajan ja hyvää palvelua.

Mulla oli sama tilanne, ja sovin (kirjallisesti!) työnantajan kanssa että normaalit flunssat, vatsataudit ym käyn tk:ssa ja jos vaikuttaa isommalta lääkkeitä vaativalta tai muuten työkykyyn liittyvältä/vaikuttavalta, menen työterveyteen.

Molemmat hyötyy; mä kun ei tarvii ajella 45 km suuntaansa kipeenä flunssan takia ja työnantajalle ei tule laskua työterveydestä. TA maksoi aina kuittia vastaan mun TK-laskun :)

En ole kyllä ikinä kuullut, että ei saisi mennä terveyskeskukseen:O Väitän että tuo on poikkeus, että muu kuin työterveyshuollon lääkärintodistus ei kelpaa. Meillä laitettiin semmoinen sääntö, kun yksi työntekijä oli jatkuvasti pois epämääräisin syin ja haki lääkärintodistuksia eri yksityislääkäreiltä. Jos työhön tullessa tai muuten ei ole tiedotettu ettei terveyskeskuksen lääkärintodistus kelpaa, niin silloin se minusta kelpaa. Meillä töissä työterveys hoitaa mieluiten juuri äkillisiä sairastumisia, mutta toivoo että pitkäaikaissairauksissa ja sellaisissa vaivoissa, jotkat eivät ole työn aiheuttamia, mentäisiin terveyskeskukseen.

Niin siis mä tarkotinkin lähinna sellaisia vaivoja, jotka ei estä työntekoa/vaikuta työntekoon, ja että pystyn käymään omalla ajalla tk:ssa kun olen osa-aikainen...

Siis se lukee ihan laissa, että työnantajalla on oikeus ilmoittaa työntekijälle mitä lääkäriä tämä käyttää. Eli ts. pitää käyttää työterveyttä eikä saa käyttää omaa terveyskeskusta. Tällöin työnantajan pitää myös maksaa lasku. Koska nykyään moni käy töissä muualla kuin omassa kotikaupungissa on varmasti yleistä että työnantaja hyväksyy juuri näissä pikkuvaivoissa kuten flunssa myös sen tk:n. Mutta kannattaa siis aina etukäteen varmistaa omalta pomolta, miten omassa firmassa nämä asiat menee.

No mä jos oon poissa niin oon oikeesti niin kipeä etten 70 km matkaa lähde työterveyteen ajamaan. Olen aina käyttäny tk:sta eikä ikinä ole mitään sanomista tullut.

Täällä terveyskeskuksen ajanvarauksessa tekevät ainakin kaikkensa että työterveyden piirissä olevat menisivät työterveyslääkärille. Potilaita kun on kunnallisella muutenkin ruuhkaksi asti ja lääkäriajat tiukassa. Voisin kuvitella osittain myös rahakysymykseksi.

[QUOTE="Noh";27379815]No mä jos oon poissa niin oon oikeesti niin kipeä etten 70 km matkaa lähde työterveyteen ajamaan. Olen aina käyttäny tk:sta eikä ikinä ole mitään sanomista tullut.[/QUOTE]

Tässä on sanattomasti hyväksytty käytäntö, mutta hyvin yleisesti jos työnantaja tarjoaa työterveyshuollon, sitä velvoitetaan käyttämään. Monestihan kuulee että tk lääkärit kirjoittaa helpommin ja pidempiä saikkuja.

Yhteistyössä