Sämpylätaikina kohoamassa =)

• Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Kuka haluaa perunasämpylöitä

Eikä tosiaan mennyt taikinantekoon ku hetki enintään 5 minsaa, en tajua miten se on muka aikaavievää....
eniten aikaaa mulla ainakin menee siihen nostatukseen ja paistoon. leipomiseenkin menee vain hetki.
Ja koneella en tee ikinä, koska sinä ei saa sitä tuntumaa sihen taikinaan, tulee kuitenkin lian kovaa tai löysää =)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Rollolainen
[QUOTE="vieras";27373907]Kyllähän siihen leipomiseen nyt enemmän aikaa menee kun 5 min. Puolen litran taikinaa pitää jo vaivatakin n. 10 min.[/QUOTE]
No ei mun vaan oo tarvinnut hyviä ovat silti olleet. pullataikinaa PITÄÄ Vaivata leipätaikinaa ei.

millasella ohjeella teet nuo perunasämpylät? En oo koskaan kokeillu ja rupes kiinnostamaan.

Mä leivon monta kertaa viikossa leipää ja sämpylöitä, eipä siihen kauaa aikaa mene :) ja on paljon parempia kuin kaupan lisäaineleivät.

Rollolainen
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;27373918:
millasella ohjeella teet nuo perunasämpylät? En oo koskaan kokeillu ja rupes kiinnostamaan.

Mä leivon monta kertaa viikossa leipää ja sämpylöitä, eipä siihen kauaa aikaa mene :) ja on paljon parempia kuin kaupan lisäaineleivät.
mulla ei oo mitään ohjetta. laitoin vaan muusia ja lisäsin sinne lämmintä vettä. sekoitin niin kauan että tuli "velliä" sit vaan sokrua, suolaa ja mausteet perään. sit jauhoja, kuivahiivaa ja vaivaamaan. sit jossian välissä loraus ( noin rkl) öljyä. se on siinä. Mulla ei o koskaan ohjeita ku teen sämpylää.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: jassåå
lucifer
et voi sanoa noin, jos et ole koskan mun sämpylöitä maistanut. Mula tulee hyviä ja isoja sämpylöitä, aina teen vähemmin mitä ohjeessa on, kos mun sämpylät ei oo mitän kittanoita vaan ISOJA.
tiedän kuule masitamattakin perusasiat leipomisesta.mutta jos ei ole ikinä tehnyt oikea oppisesti voi erehtyä luulemaan tekevänsä hyviä vaikka pienillä korjauksilla saisi vielä parempia

Rollolainen
Ei tässä koosta ollut kyse.
ei mutta mausta ja mulla on MAUKKAITA sämpylötä, parempia kuin monella tunteallani henkilölä joka on leiponut vuosikausia.

edelleenkin mä vaivan van sen 5 minuuttia ja käsin. koneeseen sorrun vasta kun olen nii heiko etten jaksa ½-2 litran taikinaa käsin väntää. ajattele mun mammani teki vielä yli 70 vuotiaana käsin taikinat ja hän teki vain 5 litarntaikinan voima se vaati.

lucifer
ei mutta mausta ja mulla on MAUKKAITA sämpylötä, parempia kuin monella tunteallani henkilölä joka on leiponut vuosikausia.

edelleenkin mä vaivan van sen 5 minuuttia ja käsin. koneeseen sorrun vasta kun olen nii heiko etten jaksa ½-2 litran taikinaa käsin väntää. ajattele mun mammani teki vielä yli 70 vuotiaana käsin taikinat ja hän teki vain 5 litarntaikinan voima se vaati.
ei se vaadi voimaa vaan oikean tekniikan. sama juttu että vatkaat kermaa litran käsivispilällä pursotettavaksivaahdoksi. homman saa hoidettua oikealla tekniikalla ilman voimaa helposti.

Blue

No älä sitten puhu koosta (tai edes mausta) jos toinen sanoo että hieman pitempään vaivaamalla sämpylöiden koostumuksesta ja rakenteesta tulee parempia.

Yhteistyössä