Kiva "välikohtaus" meillä äsken kun oltiin ulos lähdössä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huonoäiti päivää!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huonoäiti päivää!

Vieras
Tilanne: Ulos lähtö.

Olin vaihtamassa vaippaa vauvalle, uhmaikäinen yritti pukea kenkiä itse sillävälin siinnä onnistumatta (vain sisävaatteet oli päällä, ei vielä ulkovaatteita). Sanoin että ei vielä tarvii laittaa kenkiä kun ei oo ulkovaatteita. Uhmaikäinen siitä sitten veti kilarit ja yritti laittaa edelleen kenkiä huudon ja itkun kanssa (meillä oli ikkunat auki...) ja minä jo korotin ääntäni että ei vielä kenkiä jalkaan samalla vaihtaen pienemmälle sitä vaippaa.

Seuraava vaihe, uhmaikäiseni sai kengät jalkaan ja tuli vessaan ilmoittamaan että on pissihätä. No, minä siinä samalla kun puen vauvaa, niin riisun uhmaikäiseltäni housut alas että pääsee potalle. No eihän se käynytkään, vaan tämä alkaa huutaa kurkku suorana että ei halua pissille. No mulla äänen volyymi nousee pikku hiljaa taivaaseen, kunnes käyn jo laittamassa ikkunat kiinni kun tajusin et ne oli auki ja naapurit varmaan kuuntelee... Mennessäni tönäisen puolivahingossa, tai puolitahalleen, uhmiksen oven edestä sivuun. Itkua itkua... Loppujen lopuksi molemmat huudamme toisillemme, uhmis ja minä ja uhmis itkee. Olen ilkeä äiti ja sanon ettei lähdetä ulos kun uhmis käyttäytyi huonosti. Itku yltyy. Vauvakin alkaa itkeä raastavasti. Ajattelen, että kohta joku tekee ls ilmoituksen meistä kun talo raikaa kun kaikki huutaa. Saan juuri ja juuri lapset hiljaiseksi tyynnyteltyä niin ovikello soi. En uskalla avata, sydän hakkaa vieläkin. Kurkkasin ikkunasta, mutta ketään ei enää näkynyt. Jäämme sisälle, vauva jo nukkuu sisällä (vaikka piti ulos päästä unille). Laitoin verhot kiinni. Ja nyt kaduttaa huutaminen ja töniminen. :(

Halimme uhmiksen kanssa, pyydämme anteeksi molemmat ja nyt on kaikki hyvin, paitsi mun sisällä on ISO möykky. :(

Alan vaan olla aika puhki. :( Eikä apua ole tarjolla kovinkaan helposti. Kun saisi edes hillittyä itsensä tuolta tönimiseltä ja muulta sellaiselta.

Älä töni pientä :( tutulta kuulostaa muuten! Ei siinä auta kuin pitää oma pää kylmänä. Hermot menee itse kullakin, mutta ei se huonoa äitiä tee. Toivottavasti saat apua! Tuossakin olisi ollut ihan eri tilanne, jos sinulla olisi ollut toinen aikuinen apuna.

Tiedän, töniminen on tosi tyhmää ja idioottimaista, mutta en vaan pystynyt hillitsemään itseäni. :( Yleensä sentään pystyn.

Isä lähti kaverilleen viikonlopun viettoon, niin olen yksin lasten kanssa. Silloin etenkin tuntuu että väsyn ja itsehillintä pettää helpommin kun olemme keskenään ja isä on jossain muualla yötä.

tutulta kuulostaa, mutta yritä silti purra hammasta ettet tönisi lasta. Tuosta voi tulla ihan sellainenkin käytännön ongelma, että lapsi oppii suuttuessaan tönimään sinua ja vauvaa. Ja muutenkin, eihän minkäänlainen fyysinen satuttaminen ole sallittua tai hyödyksikään.

Harmi, että nyt viikonloppu, mutta heti maanantaina soita neuvolaan ja kerro tämä tilanne hoitajalle. Tee se lastesi takia.
Varsinkin jos ei isä tai muut lähisukulaiset ole auttamassa, niin tuo on mielestäni ehkä järkevin vaihtoehto miten saat apua. Näinhän tilanne ei voi jatkua. Mitä jos lapsesi joskus satuttaa itsensä kun tönäiset häntä ja joudutte menemään vaikka tikattavaksi, se voikin olla sitten jo vähän hankalampi tilanne.

[QUOTE="Piia";27368580]Harmi, että nyt viikonloppu, mutta heti maanantaina soita neuvolaan ja kerro tämä tilanne hoitajalle. Tee se lastesi takia.
Varsinkin jos ei isä tai muut lähisukulaiset ole auttamassa, niin tuo on mielestäni ehkä järkevin vaihtoehto miten saat apua. Näinhän tilanne ei voi jatkua. Mitä jos lapsesi joskus satuttaa itsensä kun tönäiset häntä ja joudutte menemään vaikka tikattavaksi, se voikin olla sitten jo vähän hankalampi tilanne.[/QUOTE]

ensi ja turvakotiinkin voi soittaa myös tllaisesa tapauksesa. Autavat sielläkin.

Onko isä monestikin viikonloput muualla? Meillä ei iskä harrasta yökyläilyä, ei nyt kun ollaan yhden lapsen perhe eikä todellakaan sitten kun on kaksi lasta eli muutaman kuukauden päästä. Saa käydä ystävien kanssa parilla jos haluaa, mutta yleensä ei onneksi edes halua, ehkä kerran pari vuodessa :) Mutta sitä en ymmärrä, että pitää yöksi lähteä kyläilemään varsinkin kun lapset on pieniä. Tai muutenkaan.

Yleensä meitä on (onneksi) kaksi kotona, minä ja lasten isä. Muut sukulaiset asuu kauempana. Tiedostan sen, että jos itse näytän väkivallan tms. mallin lapsille, niin tietenkin ne kopioivat sen. Itse ajattelin jo esikoista odottaessani etten tee niinkuin meillä kotona tehtiin: lyötiin. Ajattelin että minun lasten ei tarvitse kokea mitään perheväkivaltaa, mutta nyt ollaan ajautumassa huonoon suuntaan. En ole lyönyt, mutta läpännyt olen joskus ja tönäissyt niinkuin nyt (en onneksi kovaa!), mutta siitä ei ole pitkä matka pidemmälle, tiedän.

Miehellenikään en ole uskaltanut puhua tästä itsehillintäjutusta, koska se tuomitsee kaikki tekemiseni muutenkin. Lyttää sen vähäisenkin itsetunnon lyttyyn tahallaan. Jos mainitsen että olen väsynyt niin ensimmäinen asia minkä mies sanoo: MENE HOITOON tms.

Jahas, jos isä siis ON kuvioissa mukana, niin ehkä kannattaa soittaa hänelle. Häntä tarvitaan enemmän kotona tällähetkellä, kuin kaverien luona.
Tuo vaihe lapsien kanssa on raskasta aikaa, ehkä miehesi ei tätä ymmärrä tarpeeksi. Kerro hänelle väsymyksestäsi ja tönimisjutusta. Uskoisin, että lapsiaan rakastava isä ymmärtää jättää viikonloppuriennot myöhempään vaiheeseen, sitten kun lapset vähän helpommassa iässä.

[QUOTE="vieras";27368603]Onko isä monestikin viikonloput muualla? Meillä ei iskä harrasta yökyläilyä, ei nyt kun ollaan yhden lapsen perhe eikä todellakaan sitten kun on kaksi lasta eli muutaman kuukauden päästä. Saa käydä ystävien kanssa parilla jos haluaa, mutta yleensä ei onneksi edes halua, ehkä kerran pari vuodessa :) Mutta sitä en ymmärrä, että pitää yöksi lähteä kyläilemään varsinkin kun lapset on pieniä. Tai muutenkaan.[/QUOTE]

Välillä ei ollut muualla ollenkaan yötä, nyt ne kerrat on taas pikkuhiljaa lisääntyneet. Varmaan kotona niin kireä tunnelma, niin haluaa pois täältä. En tiedä. Ja myös alkoholin käyttö on lisääntynyt, vaikka ei älytöntä känniä vedäkään joka kerta, mutta kahden viikon aikana ehkä 9iltana on nytkin ottanut 6-24 olutta kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoäiti päivää!;27368604:
Yleensä meitä on (onneksi) kaksi kotona, minä ja lasten isä. Muut sukulaiset asuu kauempana. Tiedostan sen, että jos itse näytän väkivallan tms. mallin lapsille, niin tietenkin ne kopioivat sen. Itse ajattelin jo esikoista odottaessani etten tee niinkuin meillä kotona tehtiin: lyötiin. Ajattelin että minun lasten ei tarvitse kokea mitään perheväkivaltaa, mutta nyt ollaan ajautumassa huonoon suuntaan. En ole lyönyt, mutta läpännyt olen joskus ja tönäissyt niinkuin nyt (en onneksi kovaa!), mutta siitä ei ole pitkä matka pidemmälle, tiedän.

Miehellenikään en ole uskaltanut puhua tästä itsehillintäjutusta, koska se tuomitsee kaikki tekemiseni muutenkin. Lyttää sen vähäisenkin itsetunnon lyttyyn tahallaan. Jos mainitsen että olen väsynyt niin ensimmäinen asia minkä mies sanoo: MENE HOITOON tms.

Siis täh?! Saanko kysyä, miksi olet tuollaisen miehen kanssa? Ja miten ihmeessä olet päätynyt tekemään hänelle lapsia?!

...Yritin kyllä miehelle soittaa, mutta (yllätys yllätys) puhelin on taas kiinni, kuten yleensä juomareissuilla/niiden jälkeen. Oon paasannut siitä sille monet kerrat, että pitää puhelintaan päällä, kun vauvalla on sellainen sairaus, että millon vaan saattaa tulla äkkilähtö sairaalaan päivystykseen.

[QUOTE="vieras";27368625]Siis täh?! Saanko kysyä, miksi olet tuollaisen miehen kanssa? Ja miten ihmeessä olet päätynyt tekemään hänelle lapsia?![/QUOTE]

No, eipä se mies tuollainen ollut ennen lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoäiti päivää!;27368636:
No, eipä se mies tuollainen ollut ennen lapsia.

Oletko nyt oikeasti tosissasi näissä sun jutuissa? Olet siis parisuhteessa alkoholistin kanssa, joka mollaa sua ja teillä on kaksi lasta, joista sinä vastaat käytännössä yksin? Onko tuo sun mielestä hyväkin tilanne teillä?

[QUOTE="jahas";27368651]Taitaakin olla lauantai-provo, kun tarina sen kuin paisuu ja tulee tipottain lisää tramaattisia yksityiskohtia... Go ap![/QUOTE]

Ei ole provo :( , sori jos sellaista toivoisit. Voithan sä itse tehdä jonkun provoaloituksen jos tahdot. ;)

[QUOTE="vieras";27368652]Oletko nyt oikeasti tosissasi näissä sun jutuissa? Olet siis parisuhteessa alkoholistin kanssa, joka mollaa sua ja teillä on kaksi lasta, joista sinä vastaat käytännössä yksin? Onko tuo sun mielestä hyväkin tilanne teillä?[/QUOTE]

Ei todellakaan ole hyvä tilanne. Olen yrittänut keskustella siitä miehen kanssa, mutta tuloksetta. En alkoholistiksi vielä sanoisi miestäni, mutta alkoholin käyttö on huomattavasti lisääntynyt. Pystyy olemaan täysin ilmankin, jos vaan haluaa. Nyt ei näköjään ole halunnut. Eilen viimeksi sanoin alkoholin käytöstä, ja myös siitä, että miehen unirytmi on päin honkia, yöt menee pelatessa (oluen kanssa tai ilman) ja sitten maataan puolille päivin tai pidemmälle. Ja taas minä hoidan lapset, yöllä ja päivällä.

[QUOTE="Piia";27368672]Mikä sairaus sun vauvalla on? Onko sulla kenenkään miehen kaverin numeroa tai missä kaveri asuu?[/QUOTE]

Hydrokefalia. Shuntin vuoksi pitää olla yötä päivää valmiustilassa, jos se menee rikki, tukkeutuu tai tulehtuu niin sitten on oltava jo menossa päivystykseen! :/

Ei ole niiden numeroita kenen luona mies nyt on, enkä tarkkaan tiedä missä asuu, suunilleen vaan (viereisellä paikkakunnalla).

Ja joo ymmärrän että tää kuulostaa jonkun mielestä provolta, mutta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoäiti päivää!;27368686:
Hydrokefalia. Shuntin vuoksi pitää olla yötä päivää valmiustilassa, jos se menee rikki, tukkeutuu tai tulehtuu niin sitten on oltava jo menossa päivystykseen! :/

Ei ole niiden numeroita kenen luona mies nyt on, enkä tarkkaan tiedä missä asuu, suunilleen vaan (viereisellä paikkakunnalla).

Ja joo ymmärrän että tää kuulostaa jonkun mielestä provolta, mutta ei ole.

Shuntti? Nyt ei oo ihan termit hallussa...

Juu miehen ei todellakaan tarvitse koko viikonlopuksi lähteä ryyppäämään. Yksi ilta riittää silloin tällöin. Mies kotiin ja auttamaan sinua. On hyvin tärkeää, ettei äiti ole loppuun kaluttu. Sulla on tätä arkea viikot ja viikonloput. Toivottavasti myös itse pääset välillä tekemään muuta kuin vaihtamaan vaippaa ja kuuntelemaan uhmiksen kiukuttelua.

Minusta ainakin on helpompaa elämä silloin kun käyn koululla. Siellä saan opiskella, kukaan ei koko ajan roiku tai kiukuttele tai vaadi jotain. Mun mies ainakin ymmärtää ja arvostaa sitä että töissä hänelle ei kukaan koko ajan kiukuttele tms. Sinun elämä taas on sitä samaa aamusta iltaan, suihkussa, syödessä, vessassa, kaupassa ym ym. En tarkoita, että se olisi kamalaa elämää, mutta ei kukaan jaksa sitä 24/7.

Toivottavasti miehesi ymmärtää. Ja outoa, että vauva voi joutua koska tahansa päivystykseen eikä miestä kiinnosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoäiti päivää!;27368604:

No jos on väsynyt tai melkein sortunut perheväkivaltaan, niin silloin pitää hakea apua ja mennä hoitoon. Ei kai siinä mitään lällättelemisen ja lyttäämisen paikkaa ole, vaan ihan tosiasioita. Tosiasioiden myöntäminen ja avun hakeminen ongelmiinsa ei tee kenestäkään huonompaa, vaan pikemminkin vahvemman ja paremman.

Tosiasioihin kuuluu myös se, että toisen lyttääminen ja alkoholismi eivät yleensä mahdu onnelliseen perheeseen. Ne eivät nyt kuitenkaan ole sun akuutein pohdiskeleva asia.

Mies tarvitsee tiputuksen maan pinnalle. Hänelle pitää todellakin takoa luihin ja ytimiin se, että hänellä on kaksi lasta, joista toinen vakavasti sairas. Ja kaikki muukin, mitä hän tekee väärin, pitää jonkun sanoa sille päin naamaa kaunistelematta. Sille pitää kertoa, että on pohjattoman itsekäs ja ajattelematon.

Yksittäisistä asioista, kuten juomisesta, nipotus ei toimi. Pitää ottaa järeät aseet käyttöön ja haukkua mies niin, että se saa paskahalvauksen. Julmaa? No, niin on sekin mitä tuo mies taas tekee tuolle naiselle.

Yhteistyössä