onko tukiperheet nyt muotia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27361159:
Elämä ei ole niin mustavalkoista.
Perhettä voi olla kohdannut jokin suuri asia joka vie vanhempien voimia ja kyllä silloin se ulkopuolinen apu tulee tarpeeseen.

kyllä minä tämmöisen ymmärrän, jos on jotain vakavaa elämässä. mutta kun tunnen pari tukiperhettä käyttävää pariskuntaa, joilla ei ole mitään ongelmia omien puheidensa mukaan että haluavat vaan olla kaksin. ja lapset ovat jo isoja.

Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27361199:
Ehkä eivät vain tahdo puhua kaikille niistä ongelmistaan?

niin tai näin, mutta myös systeemiä hyväksikäyttäviä perheitä on.
edelleenkään sitä tukiperhettä ei ole tarkoitettu sitä varten että päästään ryyppäämään ja rällästämään. on sanottu ihan sosiaalitoimenjohtajan suusta tämä.

edelleenkään sitä tukiperhettä ei ole tarkoitettu sitä varten että päästään ryyppäämään ja rällästämään. on sanottu ihan sosiaalitoimenjohtajan suusta tämä.

MInä taas en usko,että näitäsinun mainostamasi hyväksikäyttäjiä on.Ensinnäkin se että edes pääset jonoon on ison työn takansa,perheesi tilanne syynätään tarkkaan,jonoon ei tuosta vaan pääse.
Toisekseen Sossu ei todellakaan määrittele mitä vanhemmat saavat tehdä sillä aikaa kun lapset ovat tukiperheen luona.Eikä se kuulu tukipeheelekään,mitä vanhemmat silloin tekevät,olkoon sitten vaikka koko viikonlopun baarissa tai situkoon kotona virkkaamassa.

Mun entinen sos.työntekijä sanoi,ettei kukaan vois sanoa miten kenenkin pitäisi se aika käyttää,jonka lapset ovat hoidossa (olipa kyseessä tukiperhe tai mikä vain),mutta ryyppäämään eivät ketään kannusta.
Aikuista ihmistähän eivät voi kieltää baariin lähtemästä.

Ja kun puhutaan levosta ja rentoutumisesta..kuka epää ja rentoutuu mitenkin?
Jos jollekkin se sohvalla makaaminen on lepoa ja rentoutumista ei niin ole kaikille.
Itse miellän rentoutumiseksi jonkun muun,kuin sohvalla makaamisen tai väkisin nukkumisen yrittämisen.

Pitäisikö ihmisten istua kaikki se aika neljän seinän sisällä ja tuijotella niitä samoja seiniä joita lapsienkin kanssa saavat tuijotella,kun olisi mahdollisuus tehdä kodin ulkopuolellakin jotain..ilman niitä lapsia?
Mitä jos ei se uni tulekkaan silmään vaikka olisi kuinka väsynyt?
Purkista helpotusta?

Alkuperäinen kirjoittaja tukiperheenä toiminut;27361322:
MInä taas en usko,että näitäsinun mainostamasi hyväksikäyttäjiä on.Ensinnäkin se että edes pääset jonoon on ison työn takansa,perheesi tilanne syynätään tarkkaan,jonoon ei tuosta vaan pääse.
Toisekseen Sossu ei todellakaan määrittele mitä vanhemmat saavat tehdä sillä aikaa kun lapset ovat tukiperheen luona.Eikä se kuulu tukipeheelekään,mitä vanhemmat silloin tekevät,olkoon sitten vaikka koko viikonlopun baarissa tai situkoon kotona virkkaamassa.

itse toimin myös parhaillaan kahden eri kunnan toimesta tukiperheenä. ja näin meillä vaan asia nyt on. meillä ei myöskään ole kovin suuria jonoja, helposti pääsee ja saa aika pienestäkin tukiperheen.
mutta ehkä teidän alueella on toisin, näin meillä ja se on 100pros fakta kun tätä hommaa teen.

[QUOTE="vieras";27360668]Niin? Minä en puhu tukiperheen saamista korvauksista vaan siitä mitä tukiperhe maksaa kunnalle ja se on paljon se. Ota yhteyttä Pelaan ja kysy hinnat niin saatat yllättyä kovasti ;)[/QUOTE]

Sinä sekoitat kaksi asiaa.Pelan ja Kunnan tarjoaman tukiperhetoiminnan.
Ensimmäisen maksat vanhempana omasta pussistasi,kunnan tarjoaman saat ilmaiseksi.
Toisekseen kunnat eivät osta noita pelalta kuin vain harvoin,suurimmalla osalla kunnista on omat järjestelmät,ja tuolloin kunta ei maksa pela:lle penniäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ota selvää;27361355:
Sinä sekoitat kaksi asiaa.Pelan ja Kunnan tarjoaman tukiperhetoiminnan.
Ensimmäisen maksat vanhempana omasta pussistasi,kunnan tarjoaman saat ilmaiseksi.
Toisekseen kunnat eivät osta noita pelalta kuin vain harvoin,suurimmalla osalla kunnista on omat järjestelmät,ja tuolloin kunta ei maksa pela:lle penniäkään.

Tässä kunnassa tukiperhetoiminta tapahtuu nimenomaan Pelan kautta.

Tästä ketjusta saa sen käsityksen että tukiperhe on nykyään korvannut lastenhoitajan palkkaamisen, olenko oikeassa?

Noinkin voi sanoa - tosin näin normituloisena yksinhuoltajana mulla ei ikinä olisi varaan palkata vaikkapa MLL lasten hoitajaa (9e/tunti ) vaikkapa yhdeksi päiväksi ?
Saati viikonlopuksi keran kuussa- esim 40 h *9e =360 e

Mummo ja Pappa ja oma aviomies tuskin tuollaista veloittavat ?

[QUOTE="Äiti79";27357072]Olemme odottaneet tukiperhettä kolme vuotta. Ei niitä saada niin helposti kuin annetaan ymmärtää. Pelastakaa Lapset ei auta, koska kyseessä vilkas erityislapsi.[/QUOTE]

Me saimme pojalle hoitopaikan kerran kuussa. Tukiperhe ei hänelle ole oikea osoite eikä niitä ole tarjollakaan. Pienryhmäkodissa käy ja siellä on nimenomaan hlökunta jolla kokemusta erityistukea tarvitsevista. Tuotakaan paikkaa ei tosta vaan hankittu vaan se oli lastensuojelun suositus ja päätös hakea meille hoitoapua. Kun verkkoa ei ole ollenkaan. Sikäli vähän hassu tuo AP:n kommentti että muotia ja perheet vaan hakee itelleen tukiperheen. Se on sitten vanhempien asia mitä tekevät vapaalla ollessaan.

[QUOTE="vieras";27361455]Ja tarvitset 40h vapaa-aikaa omasta lapsestasi koska...?[/QUOTE]

Siis tukiperhekäynti yleensä on se yksi viikonloppu kuukaudessa -
ja se vertailukustannus lastenhoitajan palkkamiselle on esim tuo 40 * 9 e ?
Oikeastaan enemmänkin ...

Että jos te hyvin jaksavat , kahden vanhemman perheet joilla on ihana ja tukeva lähiverkko,
mummot ja papat ja muut - jeesustelette sitä miten joku voi tarvita mitään
omaa aikaa ... ja miksei siihen voi vaan palkata hoitajaa ?

Yleensä lastenhoitajan palkkaamista tiukaan tilanteeseen esittää se ,
jolla lastenhoitajia sen 110% omistautuneen ja aina-jaksavan äidin lisäksi on omasta
takaa ja ilmaiseksi .

Mutta sepä ei tietenkään olekaan paheksuttua 'lomaa omasta lapsesta'
jos mies eli lapsen isä tai mummo sen lapsen kanssa on ?

Että jos te hyvin jaksavat , kahden vanhemman perheet joilla on ihana ja tukeva lähiverkko,

jolla lastenhoitajia sen 110% omistautuneen ja aina-jaksavan äidin lisäksi on omasta
takaa ja ilmaiseksi .

Sellaista se vaan on kun on lapsensa tehnyt. Ei voi olettaa että yhteiskunta hoitaa.

takaa ja ilmaiseksi .

Meillä ei lomaa omasta takaa, mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä sitä että joissain kunnissa tukiperheen saa vanhempien oman ajan puutteen takia ja vielä yhteiskunta kustantaa sen!

Eipä ole tukiperhettä eikä tukiverkkoa. Eihän me mitään tukiperhettä saada, kun ollaan tavallinen perhe, jossa toinen käy työssä ja toinen hoitaa lapsia kotona 24/7. Tarvetta sellaiselle tosiaan olisi joskus, että saisi itse hetken hengähtää.

[QUOTE="vieras";27361912]Eipä ole tukiperhettä eikä tukiverkkoa. Eihän me mitään tukiperhettä saada, kun ollaan tavallinen perhe, jossa toinen käy työssä ja toinen hoitaa lapsia kotona 24/7. Tarvetta sellaiselle tosiaan olisi joskus, että saisi itse hetken hengähtää.[/QUOTE]
Täh - saathan sinä hengähtää - lähdet illalla tai viikonloppuna lenkille, jumppaan, ostoksille -
ja lasten isä jää kotiin hoitamaan omia lapsiaan/lapsenvahdiksi ?
Kyllä se puoliso ja toinen vanhempikin on tukiverkkoa -
jos asiaa miettii näin ihan täysin yksinäisen vanhemman näkökulmasta!

[QUOTE="vieras";27361912]Eipä ole tukiperhettä eikä tukiverkkoa. Eihän me mitään tukiperhettä saada, kun ollaan tavallinen perhe, jossa toinen käy työssä ja toinen hoitaa lapsia kotona 24/7. Tarvetta sellaiselle tosiaan olisi joskus, että saisi itse hetken hengähtää.[/QUOTE]

Ei kai se työssäkäyvä ole siellä töissä 24/7? Se lapsia kotona hoitava voi kyllä hengähtää sitten kun toinen tulee töistä kotiin tai vaikka viikonloppuna. Yrittäjän vaimona tiedän kyllä ettei se aina niin mene, vaan joskus puoliso tuntuu olevan kaiken ajan joko töissä tai ansaitusti nukkumassa, mutta jossain vaiheessa taas helpottaa, ja pystyn ottamaan vähän omaa aikaa puolison ollessa lasten kanssa.

Tästä ketjusta saa sen käsityksen että tukiperhe on nykyään korvannut lastenhoitajan palkkaamisen, olenko oikeassa?

Joissain tapauksissa kyllä.
Ja aika usein nimenomaan se on se, mitä se tukiperhe mieluiten tarjoaakin eli ilmaista lastenhoitopalvelua niille jotka kokevat ettei heillä ole varaa maksulliseen palveluun.

Silloin toki vähän hölmöä, että sosiaalitoimi on sotkettu kuvioon.
Olisi kiva, jos olisi jokin toinenkin tapa organisoida toiminta ja soskulle jäisi vain ne tapaukset joissa kyse erityistarpeista.
:)

[QUOTE="vieras";27361455]Ja tarvitset 40h vapaa-aikaa omasta lapsestasi koska...?[/QUOTE]

Minä olen suurperheellinen ja minulla on lapsivapaata vajaa vuorokausi VIIKOSSA.
Pidän sitä ihanteellisena virkistymisen, positiivisen asenteen ja parisuhteen hoidon kannalta.

40 h kerran kuussa kuulostaa kovin vähälle...
:(

Yhteistyössä