onko tukiperheet nyt muotia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aika oudolta tuntuu jos jotkut saavat tukiperheen niin helposti.. Meillä minä sairastuminen synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja mies loukkasi itsensä ja joutui pitkälle sairaslomalle. Molempien vanhemmat asuvat kaukana, eivätkä he pääse usein auttamaan. Neuvolassa yritin kysellä tukiperhettä/kodinhoitajaa yms, mutta jonot on kuulemma pitkät. Että vähän kyllä korvaan särähtää jos jotkut käyttää tukiperhettä lastenhoitajina kun halutaan ryyppäämään, itse käyttäisin sen ajan OIKEASTI lepäämiseen ja nukkuisin kaikki univelat pois...

Tukiperhetoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen.
Osa kunnista maksaa pientä kulukorvausta (joka pääsääntöisesti sitten laskutetaan tuensaajaperheiltä), mutta mikään varsinainen taloudellinen rasite se ei missään ole.

:)

Voi kuinka pihalla oletkaan! Tuo ei pidä lainkaan paikkaansa. Täällä tukiperheitä annetaan vain yksinhuoltajille. Muutamille ystäville on oikein tarjottu tukiperhettä, vaikka heillä on isovanhemmat elämässä eikä mitään jaksamisongelmia. Me olisimme saaneet sen omalla rahalla, mutta sellaisiin rahoihin ei ole varaa. Lapsi on sitten oireillut monta vuotta, olen ollut sairaalahoidossakin jne mutta katos kun meitä on 2 niin se riittää. Ja ne kulut on TOSI isot. Meille viikonloppu olisi tullut maksamaan reilusti yli 200 euroa (sossun asiakkaille kunta maksaa) Olisimme joutuneet maksamaan tukiperheen koulutuksen, vakuutukset jne joka olisi tehnyt jo aluksi yli 300. Lisäksi joka vuosi olisi mennyt kerran yli 300 euron maksu ja nämä maksut on riippuvaisia siitä montako lasta on eli tukiperhe tulee kyllä todella kalliiksi kunnalle! Ja täällä sanottiin nimenomaan, että tukiperhe on lapsia varten, ei sitä varten että vanhemmat saavat omaa aikaa ja pääsevät baanalle. Että sikäli hieman kyllä katkera olen, kun näköjään terveetkin vanhemmat saavat tätä ilmaista muotoa hyödyntää.

[QUOTE="vieras";27360520]Voi kuinka pihalla oletkaan! Tuo ei pidä lainkaan paikkaansa. Täällä tukiperheitä annetaan vain yksinhuoltajille. Muutamille ystäville on oikein tarjottu tukiperhettä, vaikka heillä on isovanhemmat elämässä eikä mitään jaksamisongelmia. Me olisimme saaneet sen omalla rahalla, mutta sellaisiin rahoihin ei ole varaa. Lapsi on sitten oireillut monta vuotta, olen ollut sairaalahoidossakin jne mutta katos kun meitä on 2 niin se riittää. Ja ne kulut on TOSI isot. Meille viikonloppu olisi tullut maksamaan reilusti yli 200 euroa (sossun asiakkaille kunta maksaa) Olisimme joutuneet maksamaan tukiperheen koulutuksen, vakuutukset jne joka olisi tehnyt jo aluksi yli 300. Lisäksi joka vuosi olisi mennyt kerran yli 300 euron maksu ja nämä maksut on riippuvaisia siitä montako lasta on eli tukiperhe tulee kyllä todella kalliiksi kunnalle! Ja täällä sanottiin nimenomaan, että tukiperhe on lapsia varten, ei sitä varten että vanhemmat saavat omaa aikaa ja pääsevät baanalle. Että sikäli hieman kyllä katkera olen, kun näköjään terveetkin vanhemmat saavat tätä ilmaista muotoa hyödyntää.[/QUOTE]

Itse olen toiminut tukiperheenä.Viikonlopusta tuli se noin 100€ - verot verokortin mukaan.
Tukiperheenä ei voi toimia toimia rahankiilto silmissä,koska korvaus on pieni.Tukiperheeksi lähtee ihminen jolle raha ei ole ykkönen,vaan se että saa auttaa jotain perhettä,ja tukea heidän jaksamistaan sitä kautta.

Me olemme toimineet tukiperheenä usemman vuoden ajan.Tälläkin hetkellä kahden perheen lapsille. Näissä tapauksissa ei ainakaan ole kyse mistään "muoti-ilmiöstä" vaan tarve on todellinen.

Tukiperhehän saa tietyllä tapaa myös valita lapsen/lapset (eli tukiperheitä tarvitsevia on enemmän kun tukiperheiksi haluavia) ja ainakin ne perheet joista meille puhuttiin olivat "sen kuuloisia" että tosiaan tarpeen olisi tukiperhe.

Enemmänkin tuli sellainen olo, että riittääkö näillä perheille tukiperhe vai pitäisikö olla ainakin ammatillinen tukiperhe (jolloin vanhemmilla on alalle sopivat koulutukset, kokemusta yms) tai jokin lastensuojelunlaitos. Ongelmat kuulostivat (paperilla) sen verran hurjilta.

Korvauksista sen verran että vaikka tukiperhe saakin pienet korvaukset niin tokihan kunnalle (tai mikä järjestö tai perhe sen sitten järjestääkään) niin tokihan korvaukset ovat sitten taas isoja kun niistä menee verot ja kaikenmaailman muut kulut.

Itse olen toiminut tukiperheenä.Viikonlopusta tuli se noin 100€ - verot verokortin mukaan.
Tukiperheenä ei voi toimia toimia rahankiilto silmissä,koska korvaus on pieni.Tukiperheeksi lähtee ihminen jolle raha ei ole ykkönen,vaan se että saa auttaa jotain perhettä,ja tukea heidän jaksamistaan sitä kautta.

Niin? Minä en puhu tukiperheen saamista korvauksista vaan siitä mitä tukiperhe maksaa kunnalle ja se on paljon se. Ota yhteyttä Pelaan ja kysy hinnat niin saatat yllättyä kovasti ;)

Noi kustannukset kunnille tukiperhetoiminnasta ovat todella pienet verrattuna siihen hyötyyn, mitä yksittäinen perhe siitä parhaimmillaan saa ja miten ennaltaehkäisevästi se voi parhaimmillaan perheessä toimia. Jos "oikeisiin" lastensuojelun toimenpiteisiin pitäisi ryhtyä, olisivat kustannukset moninkertaiset helposti.

Ainakaan isommilla paikkakunnilla tukiperhettä ei ole helppo saada ja vuosien jonotus on ihan arkipäivää. Hienoa, jos joku sen saa, mutta enpä usko, että sen voi ihan noin vaan "ottaa".

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";27360520]Voi kuinka pihalla oletkaan! Tuo ei pidä lainkaan paikkaansa. Täällä tukiperheitä annetaan vain yksinhuoltajille. Muutamille ystäville on oikein tarjottu tukiperhettä, vaikka heillä on isovanhemmat elämässä eikä mitään jaksamisongelmia. Me olisimme saaneet sen omalla rahalla, mutta sellaisiin rahoihin ei ole varaa. Lapsi on sitten oireillut monta vuotta, olen ollut sairaalahoidossakin jne mutta katos kun meitä on 2 niin se riittää. Ja ne kulut on TOSI isot. Meille viikonloppu olisi tullut maksamaan reilusti yli 200 euroa (sossun asiakkaille kunta maksaa) Olisimme joutuneet maksamaan tukiperheen koulutuksen, vakuutukset jne joka olisi tehnyt jo aluksi yli 300. Lisäksi joka vuosi olisi mennyt kerran yli 300 euron maksu ja nämä maksut on riippuvaisia siitä montako lasta on eli tukiperhe tulee kyllä todella kalliiksi kunnalle! Ja täällä sanottiin nimenomaan, että tukiperhe on lapsia varten, ei sitä varten että vanhemmat saavat omaa aikaa ja pääsevät baanalle. Että sikäli hieman kyllä katkera olen, kun näköjään terveetkin vanhemmat saavat tätä ilmaista muotoa hyödyntää.[/QUOTE]

Tukiperheen saama kulukorvaus on noin 20 euroa vuorokausi ja vain selkeästi sosialiatuen piiriin kuuluvat saavat sen kunnalta (siis esim. toimeentulotuen saajat, joita avustetaan muissatkin laskuissa).
Muut vanhemmat maksavat korvauksen itse (tai sopivat tukiperheen kanssa ettei makseta ollenkaan).

Vain pieni osa tukiperheistä käy läpi mitään koulutusta (määrä toki kokoajan nousussa) ja sekin pääsääntöisesti Pelan ILMAISEKSI tarjoamaa.
Sitä en osaa sanoa, mitä kuntanne teiltä aikoi laskuttaa ja millä perusteilla, mutta normaalista tukiperheen kulukorvauksesta ei selvästikään kyse. Hyvin oudolle kuulostaa.

:(

ei mekään viedä lapsia säännöllisesti lapsia kerran tai kaks kuussa hoitoon viikonlopuks että saatais olla kahdestaan.. huoh. lapset menee nukkumaan illalla, sillon hengähdetään hetki sohvalla. ite ollaan lapsemme tehty ja siksi jätetty lukumäärä kahteen, että ne jaksetaan hoitaakin.

meidän seudulla tukiperheet saa kyllä kunnon korvauksen ja kunta sen maksaa, ei sitä peritä mistään vanhemmilta.

ja mitä se ryyppääminen auttaa, sit oot kahta väsyneempi kun lapset tulee kotiin.

ei mekään viedä lapsia säännöllisesti lapsia kerran tai kaks kuussa hoitoon viikonlopuks että saatais olla kahdestaan.. huoh. lapset menee nukkumaan illalla, sillon hengähdetään hetki sohvalla. ite ollaan lapsemme tehty ja siksi jätetty lukumäärä kahteen, että ne jaksetaan hoitaakin.

meidän seudulla tukiperheet saa kyllä kunnon korvauksen ja kunta sen maksaa, ei sitä peritä mistään vanhemmilta.

ja mitä se ryyppääminen auttaa, sit oot kahta väsyneempi kun lapset tulee kotiin.

täällä alueella korvaus 60e/lapsi/vrk. eli pe la ja su tulee sitten.

Tukiperheen saama kulukorvaus on noin 20 euroa vuorokausi ja vain selkeästi sosialiatuen piiriin kuuluvat saavat sen kunnalta (siis esim. toimeentulotuen saajat, joita avustetaan muissatkin laskuissa).
Muut vanhemmat maksavat korvauksen itse (tai sopivat tukiperheen kanssa ettei makseta ollenkaan).

Vain pieni osa tukiperheistä käy läpi mitään koulutusta (määrä toki kokoajan nousussa) ja sekin pääsääntöisesti Pelan ILMAISEKSI tarjoamaa.
Sitä en osaa sanoa, mitä kuntanne teiltä aikoi laskuttaa ja millä perusteilla, mutta normaalista tukiperheen kulukorvauksesta ei selvästikään kyse. Hyvin oudolle kuulostaa.

Ei kunta aikonut meitä laskuttaa, vaan Pela lähetti meille kustannukset tiedoksi. Tarkista ihmeessä, jos et usko ;) Moni tosiaan hölmönä kuvittelee, että kunnalle / vanhemmille tukiperhe on suunnilleen ilmaista, mutta ei ole ainakaan Pelalla vaan erittäin kallista.

joo ei mekään ole mitään koulutusta käyty, eikä ole vakuutusta.
mutta tuo on meillä myös, että sossusta nimenomaan ollaan sanottu ettei se ole tarkoitettu ryyppyajaksi kun lapset on hoidossa. vaan nimenomaan siihen lepoon ja kodin laittoon.

[QUOTE="vieras";27361046]Ei kunta aikonut meitä laskuttaa, vaan Pela lähetti meille kustannukset tiedoksi. Tarkista ihmeessä, jos et usko ;) Moni tosiaan hölmönä kuvittelee, että kunnalle / vanhemmille tukiperhe on suunnilleen ilmaista, mutta ei ole ainakaan Pelalla vaan erittäin kallista.[/QUOTE]

Siis kuntanne OSTAA Pelalta tukiperhepalvelua?
Silloin voi tilanne hyvinkin olla kuvailemasi kaltainen ... ja koko idea mielestäni melkoisen vesittynyt. Minä toimin mielelläni tukimammana, mutta en usko, että tekisin sitä läheskään yhtä auliisti, jos se olisi keino pumpata kunnilta rahaa yksityiselle järjestölle.

[QUOTE="vieras";27361046]Ei kunta aikonut meitä laskuttaa, vaan Pela lähetti meille kustannukset tiedoksi. Tarkista ihmeessä, jos et usko ;) Moni tosiaan hölmönä kuvittelee, että kunnalle / vanhemmille tukiperhe on suunnilleen ilmaista, mutta ei ole ainakaan Pelalla vaan erittäin kallista.[/QUOTE]

niin voi olla Pelan kautta eri, itse toimimme kunnan kautta.

Siis kuntanne OSTAA Pelalta tukiperhepalvelua?
Silloin voi tilanne hyvinkin olla kuvailemasi kaltainen ... ja koko idea mielestäni melkoisen vesittynyt. Minä toimin mielelläni tukimammana, mutta en usko, että tekisin sitä läheskään yhtä auliisti, jos se olisi keino pumpata kunnilta rahaa yksityiselle järjestölle.

En osaa sanoa. Sossun pummeille kunta olisi maksanut kustannukset, muut maksaisivat itse ja ne taksat on kyllä liian korkeat pienituloisille. Pela ilmoitti kustannukset meille ja kun kunta ilmoitti että tukea ei tipu niin annettiin olla. Ja nyt kuljetaan psykologeilla ja kuraattoreilla jne, että silleen. Säästöäkö?

[QUOTE="vieras";27361074]En osaa sanoa. Sossun pummeille kunta olisi maksanut kustannukset, muut maksaisivat itse ja ne taksat on kyllä liian korkeat pienituloisille. Pela ilmoitti kustannukset meille ja kun kunta ilmoitti että tukea ei tipu niin annettiin olla. Ja nyt kuljetaan psykologeilla ja kuraattoreilla jne, että silleen. Säästöäkö?[/QUOTE]

Ei.
Tyhmää kunnaltanne.
Ahnetta Pelalta.

Nyt olen rohkaistunut hakemaan tukiperhettä... Lapsi on 5v,
ollaan elelty ihan kaksin koko aika.
Olen ns totaaliyhäri, lapsen isä ei ole millääntapaa mukana.
Muutakaan tukiverkkoa ei ole - mummoista toinen asuu kaukana ja on tosi sairas ,
sen toisen puolen mummoon on kahvittelusuhde (parmepi sekin kuin ei mitään , muttei auta jaksua ).
Käyn töissä , lapsi on ihan ok ja hällä kaikki kunnossa.
Väliin vaan menee niin ettei ole OLLENKAAN omaa aikaa vaikkapa 4 kuukauteen. Siis ei lenkkiä, jumppaa, suihkua - ei niin mitään ...

Itse en siltikään ymmärrä perheitä, joissa on kaksi vanhempaa - miten te ette pärjää ilman tukiperhettä? Minunkin on ollut pakko pärjätä ihan täysin yksin - monellakin eri tasolla ...
Ja juu - ei tarvitse mun haaveilla että edes parisuhdetta koskaan syntyisikään - johon siis tarvitaan sitä erillistä'kahdenkeskistä' parisuhteen hoitamisaikaa :)

Eli nuttura kiristää , ja muutenkin tulee sen n 2kk jälkeen kumminkin sellainen olo että olisi pieni hengitystauko paikallaan...
Lastani rakastan yli kaiken ja hälle koetan tarjota mukavan elämän, monella tapaa. Ei puutu kulttuuria, eikä menoja - eli koetan hoitaa hänen hyvinvointiaan ehkä joskus omani kustannuksellakin...

[QUOTE="Julia";27355386]Ystäväni on yh jonka lapsen isä ei paljoa lastaan tapaa. Lapsi on välillä aika vaikea tapaus ja äidin voimat välillä vähissä. Eivät saaneet kuitenkaan tukiperhettä.[/QUOTE]

Näistä tulee usein mieleen, että lasta ei ole kasvatettu, joten siksi on "hankala" tai jopa "adhd" lapsi. Sitten ruikutetaan kun ei jakseta omien lasten kanssa, vaikka niitä ei alun perin olla viitsitty kasvattaa.

Muutakaan tukiverkkoa ei ole - mummoista toinen asuu kaukana ja on tosi sairas ,
sen toisen puolen mummoon on kahvittelusuhde (parmepi sekin kuin ei mitään , muttei auta jaksua ).
Väliin vaan menee niin ettei ole OLLENKAAN omaa aikaa vaikkapa 4 kuukauteen. Siis ei lenkkiä, jumppaa, suihkua - ei niin mitään ...

Itse en siltikään ymmärrä perheitä, joissa on kaksi vanhempaa - miten te ette pärjää ilman tukiperhettä? Minunkin on ollut pakko pärjätä ihan täysin yksin - monellakin eri tasolla ...
Ja juu - ei tarvitse mun haaveilla että edes parisuhdetta koskaan syntyisikään - johon siis tarvitaan sitä erillistä'kahdenkeskistä' parisuhteen hoitamisaikaa :)

Eli nuttura kiristää , ja muutenkin tulee sen n 2kk jälkeen kumminkin sellainen olo että olisi pieni hengitystauko paikallaan...
Lastani rakastan yli kaiken ja hälle koetan tarjota mukavan elämän, monella tapaa. Ei puutu kulttuuria, eikä menoja - eli koetan hoitaa hänen hyvinvointiaan ehkä joskus omani kustannuksellakin...

tämän minä ymmärrän, jos juttu on tosi.
mutta en myöskään sitä että parisuhteessa olevat aikuiset tarvitsee kerran kuussa viikonlopun kahdestaan että muuten eivät jaksa. vaikka meillä on mummut ja ihan ottavat, niin ei meidän tarvitse olla menossa mihinkään. leffassa käydään pari kertaa vuodessa tms. muttei siihenkään tarvita koko viikonloppua max 1 yö tai sitten pelkkä päivänäytös.

Mä haluaisin jossain vaiheessa,kunhan vain oma tilanteeni tasoittuu tarjota tukiperhettä lapsille ja vanhemmille jotka sitä tarvitsevat.

Mitä siihen vaaditaan?
Miten pääsee tukiperheeksi?

Nytkin vaikka toisinaan on itsellä huonoja päiviä,saan valtavan hyvän mielen itselleni jos voin jota kuta ystävistä auttaa ottamalla lapsiaan hoiton,jotta saavat omia asioitaan hoidettua,kotiaan laitettua,nukuttua tai mitä vain. :)
Mitä enemmän elämää ympärillä sitä pirteämpi itsekkin olen. :)

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa

:O Lapsi on 5v etkä pääse yksin suihkuun!

• Tykkää
Reactions: Lex
tämän minä ymmärrän, jos juttu on tosi.
mutta en myöskään sitä että parisuhteessa olevat aikuiset tarvitsee kerran kuussa viikonlopun kahdestaan että muuten eivät jaksa. vaikka meillä on mummut ja ihan ottavat, niin ei meidän tarvitse olla menossa mihinkään. leffassa käydään pari kertaa vuodessa tms. muttei siihenkään tarvita koko viikonloppua max 1 yö tai sitten pelkkä päivänäytös.

Elämä ei ole niin mustavalkoista.
Perhettä voi olla kohdannut jokin suuri asia joka vie vanhempien voimia ja kyllä silloin se ulkopuolinen apu tulee tarpeeseen.

Yhteistyössä